Broccolisoppa och kantarelltoast

 Lök och morot på skärbrädan. prodipe-176.jpg

Söndagsmiddagen blev en riktig ekobomb – prick allt var ekologiskt!

Jag gjorde broccolisoppa med morötter och grädde samt kantarelltoast på hembakt dinkelbröd.

Broccolisoppa (två personer):

2 morötter

1 purjolök. (Jag hade dock ingen purjo utan använde istället blasten från gul lök. Den är mild och supergod)

2 grabbnävar broccoli

1 buljongtärning

en slatt grädde

salt och peppar

Finhacka blasten/purjon och fräs den i lite smör med några korn socker.

Lägg ner morötterna i kastrullen och häller sedan på 4 dl vatten och 1 buljongtärning.

Låt koka i tio minuter.

 Broccolibuketter och blad på skärbrädan. prodipe-192.jpg

Hacka sedan två grabbnävar broccoli, använd stjälkar blad och allt (man kan faktiskt äta allt på broccolin och ett tips är att köpa små sidoskott istället för stora huvuden. De är  mjällare och godare och ofta mycket billigare.)

Släng ner dem i soppan och låt koka några minuter. Men inte för länge för den ska fortfarande vara krispig!

Spä sedan soppan med lite grädde och krydda med svartpeppar.

Mixa den slät eller gör som jag och låt bitarna vara kvar. Det ger mer mättnadskänsla.

 Broccolisoppa serverad i blå soppskål. prodipe-224.jpg

Höstgula kantareller. prodipe-195.jpg

Kantarelltoast:

Till soppa vill jag ha bröd så att jag blir ordentligt mätt. Jag valde att göra en matig kantarelltoast (självklart kan använda champinjoner eller andra svampar.)

Borsta svampen och skär i mindre bitar.

Stek den sedan på medelhög temperatur i smör tills den börjar vätska sig.

Fortsätt steka men pudra över lite mjöl. Rör om och späd med grädde och smaka av med salt och peppar.

Toasten kan vara vilket bröd som helst. Jag hade kvar av lördagens frukostbullar så dessa delade jag på mitten och stekte i lite smör så att de blev gyllenbruna och knapriga.
Sedan la jag stuvningen på toasten och toppade med persilja. Lätt som en plätt.

 Krämig toast med svamp, kantareller på tallriken. prodipe-213.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

20 kommentarer på “Broccolisoppa och kantarelltoast”

  1. Så väldigt märkligt, jag åt samma saker till söndagsmiddag igår! Inte med exakt samma ingredienser, men ändå: broccolisoppa och kantarelltoast. Vilken slump.

  2. Är det din egen buljongtärning då eller? Minns inlägget när du gjorde din egna buljongtärningar, så inspirerande och härligt. Har dock aldrig riktigt nått till den nivån – men det är ju alltid något att sträva efter!

    Ang. kantareller – mitt senaste hemma hos reportage på http://calinas.se doftade av smörstekta kantareller från Värmland…

    /C

  3. Hej Clara! Jag ska gifta mig i januari och skulle så gärna se dina inbjudningskort som du gjorde av tårtpapper. Om du vill, och har möjligthet, vore det så underbart om du antingen kunde skicka bilder till mig eller lägga ut på bloggen. (förstår dock om du har fullt upp! Men friskt vågat, hälften vunnit!) Tack för en superfin blogg!

  4. hej clara.. det är så att jag ääälskar sån här mat. riktigt höstig mat, såsom din mat ovan, eller någon gryta med massa goda höstgrönsaker.. men varje gång jag påpekar det för min mamma så säger hon att det är för lite protein i maten.. stämmer verkligen det? måste man verkligen ha något ”köttigt” till? jag är vegetarian så inget djurigt vill jag ha.. och ibland vill man ju bara ha ngn gryta utan något ”köttigt” i alls.. vad tycker du?

    CLARA: Klart man inte måste ha protein i varje måltid. Bara i de flesta. Men blir du inte mätt så blanda i bondbönor eller sojabönor de är nästan lika proteinrika som kött. Eller ägghalvor – supergott i en grönsaksgryta. Att äta kött varje dag ökar risken för tjocktarmscancer så det är bra att variera sig. Lycka till 😀

  5. Wow! Ska prova! Förresten, såg du ”Där ingen kunde tro att någon skulle tro” i söndags? Eller ni kanske inte har nån TV? I vilket fall, där beskrevs en livsstil som jag tror du skulle gilla! De bodde på en enslig gård i Norge utan elektricitet och tillverkade ALLT själva. Mat, kläder, hushållsartiklar… Det var inspirerande och utmanande att se!

  6. Ok, tack för ditt braiga svar! Jag tänkte höra det här med sojabönor.. Det sägs ju vara farligt.. speciellt som tofu.. Funkar sojabönor bättre att äta då.. dom är inget ”farliga” på något sätt? Tack för en suverän blogg!

    CLARA: VA? Vad är det som är farligt med soja? Har bara hört att det ska vara toppennyttigt , men rätt hårt besprutat så det är klokt att köpa eko 🙂

  7. Och sen detta bl.a.. Finns många som påstår det.. ”Soja är inte någon ursprunglig mänsklig föda – vilket är uppenbart eftersom det är direkt giftigt att äta i okokt form. Även sojamjölet innehåller fytinsyror (minskar mineralupptaget), lektiner (hämmar proteinupptaget) och fytoösterogener (växternas motsvarighet till kvinnligt könshormon). Sojamat innehåller trypsinhämmare som hämmar proteinupptaget och påverkar bukspottkörtelns funktion.

    Sojamat ökar kroppens behov av vitamin D, vilket behövs för en stark benstomme och en normal tillväxt. Fytinsyran i sojarätter medför mindre tillgängligt järn och zink, nödvändiga för hälsan och utvecklingen av hjärnan och nervsystemet. Sojarätter kan orsaka brist på kalcium och vitamin D, vilka båda behövs för en frisk benstomme.

    I en brittisk regeringsrapport dras slutsatsen att det finns svaga bevis för att sojarätter skulle skydda mot bröstcancer eller någon annan typ av cancer. Faktum är att sojarätter kan resultera i en ökad risk för cancer.”

  8. Hej!
    jag läser ofta din blogg på datorn och då saknar jag ett enkelt sätt att skriva ut dina recept, kan ni inte fixa en printknapp med en printvänlig version?

    tack annars för trevlig och bra blogg!
    Sara