Jag får många mail med frågor om bloggande och hur man får sin blogg att växa. Så jag har sammanställt en högst subjektiv lista med erfarenheter från mitt egna bloggande.  Ta till dig det du vill och strunta i resten – det här är ingen lag utan bara mina personliga upplevelser.

– Bestäm ett eller flera teman på din blogg.

– Handlar det om inredning är det topp om det står med i namnet, Emmas hus och hem är ett bättre beskrivande namn än Emmas blogg. Lättare för folk att hitta när de googlar.

– Välj ett namn som sticker ut. Underbaraclara är ju rätt töntigt men just därför kommer folk ihåg det. Blondinbella är bra av precis samma anledning.

– Gör en layout som lämnar avtryck. Jag vet inte hur många fina bloggar jag tappat bort för att jag inte kan minnas deras namn eller hur de ser ut. En vit bakgrund med en neutral header är iofs inte fel – men den gör sig inte påmind i cyberspace.

– Vårda ditt språk. Ja alltså man kan ju svära hur mycket man vill, men försök stava rätt och skriv begripligt. En blogg med alltför många stavfel och med en konstig meningsuppbyggnad orkar ingen läsa.

– Använd mycket bilder! En bra bild hjälper upp ett halvdant inlägg. Det är helt otroligt vad fina bilder kan göra med besöksstatistiken.  Har man råd är en bra kamera en guldinvestering och kan man sedan lära sig några enkla handgrepp i photoshop blir det ännu bättre. Vikten av bra bilder går inte nog att understryka – det genererar alltid trafik! Har man tur lånar människor bilderna till sin egen blogg (och självklart tillhör det god bloggetikett att samtidigt länka tillbaks till dig)

– Blogga ofta. När jag hittar en ny blogg jag gillar går jag in på den kanske fyra dagar i rad. Har den ändå inte uppdaterats plockar jag bort den från mina bokmärken. Jag tror personligen att ett inlägg om dagen är absolut minimum om man vill få bloggen att växa sig större. Själv försöker jag en vanlig vecka skriva mellan 18-26 inlägg. Det kan låta mycket men så mycket skrev jag även innan jag fick betalt för det.

– Sprid ut inläggen under dagen. Många kollar bloggar både till frukost, lunch och på kvällen. Finns det något nytt att läsa återkommer man då man vill bli förströdd. Kolla så att det bloggverktyg du väljer har funktionen att tidsinställa inlägg i förväg.

– Skriv rubriker som man förstår vad de syftar på. Kan låta självklart men är värt att poängtera. Är rubriken onödigt kryptisk blir inlägget också det och avskräcker alla utom de trognaste fans.  Ställ gärna en fråga i rubriken eller skriv någonting som låter rafflande. En bra rubrik är som en bra löpsedel. Den säljer innehållet. Rubriker som genererat  många klick hos mig är bland annat “Bajsa inte din fanbase i ansiktet Blondinbella” och “Sverige kan ta sig i röven”. Ja fullt så raljanta rubriker behöver man förstås inte använda sig av – men ni förstår poängen.

– Var generös med länkar. Länka till bloggar du gillar och tipsa om läsvärda inlägg. Snålhet belönas bara med snålhet.

– Kommentera mycket! Men det är dålig bloggetikett att bara skriva ” Fin blogg, kolla in min blogg på…” Det betraktas närmast som spam i bloggvärlden. Däremot tycker jag att det är roligt om någon kommenterar och berättar att den nyligen skrivit om samma sak på sin blogg eller gjort ett liknande pyssel/recept osv. Man får tipsa! Men det ska tillföra något till den man tipsar och inte fungera som spam.

– Odla din särart. Vissa skriver poetiskt, andra skriver rättframt. Båda är ok såklart men tilltalar helt olika typer av läsare. En egen stil hittar man inte genom att sitta och pilla sig i naveln. Den växer fram i takt med att man bloggar och övar.

– Ju mer specifikt ämne desto mer kvalitativa läsare. Bra om du ska sälja in reklam. En liten blogg om flugfiske med några hundra engagerade läsare är en mer lockande samarbetspartner än Kissie för den annonsör som vill nå ut till just den särskilda målgruppen.

–  Vill du ha engagerade läsare? Skriv om sådant som engagerar men ändå är allmängiltigt tex trassliga kärleksrelationer och tonårsbetraktelser. Eller skriv om sådant som engagerar värdemässigt, tex politik religion och feminism. Men var beredd på elaka kommentarer.

– Tänk på den viktiga skillnaden mellan tidning och blogg. Bloggens bästa vapen är den personliga avsändaren! Man läser en blogg för att man vill ha en särskild persons specifika syn på saken. Att försöka vara objektiv (förutom typ i produktrecensioner) är alltså inget plus när man bloggar. Ingen vill att du ska vara det!

– Det som provocerar säljer. Men det är svårt att säga vad som kommer att provocera. Snälla Engla provocerar mer än Kissie konstigt nog. Folk älskar att reta upp sig på oförargliga personer.

– Vill du underlätta för bloggläsaren? Ha kategorier på din blogg och gör inte alltför många. Hellre sju tydliga kategorier som man fattar vad de syftar på; recept, inredning, mitt hem, favoritkläderna…än sjuttio kategorier med snarlika namn som kan betyda många saker, som tex smått och gott, saker jag gillar, fina grejer, detaljer. Gör det onödigt svårt för läsaren att hitta vad de söker.

– Hitta en lagom storlek på bilderna. Klicka runt på olika bloggar och kolla skillnaderna. För små bilder är tråkiga men gigantiska bilder som knappt ryms på skärmen är lika jobbigt för läsaren.

– Försök att svara på faktafrågor som läsare ställer. Det är hopplöst att hinna med när bloggen blir för stor – men att svara så gott man kan är alltid uppskattat. Folk vill gärna veta var tröjan är köpt och vad hårfärgen heter.

– Blogga om aktuella ämnen när de fortfarande är aktuella. Människor vill läsa dina åsikter om Idolfínalen samma kväll och inte månaden efter.

– Registrera dig på bloglovin, bloggportalen och bloggtoppen så att du går att hitta när någon söker på bloggar med samma tema som din.

Pinga alla dina inlägg.

– Ha fulla rss-flöden

– Ha en gillaknapp till FB under dina inlägg om du vill att läsare lätt ska kunna tipsa varandra. Sånt ger massor av bonustrafik.

Och nu kommer jag inte på något mer…