Egen müsli av nötter och mandel

Blommig frukostskål med müsli och bär.

Jag blir alltid så besviken när jag köper musli.

På paketet ser det så gott ut med massor av nötter och nyttigheter.

Men när man öppnar påsen är det samma gamla dammiga blandning som alltid.

Jag föredrar att göra min egen istället! Det blir både billigare och godare.

Så fixar jag egen müsli:

Jag gillar att blanda många olika fröer och gryn och brukar rosta dem lätt i en stekpanna innan jag blandar ihop dem i burken.

Då blir de krispiga och får mer smak.

Jag rostar varje sort för sig, annars är det lätt hänt att någon bränner.

Nötterna köper jag naturella i naturgodisdisken.

Det blir billigare än att köpa dem färdigförpackade i små plastpåsar.

Till min supernyttiga frukostmusli (som det även går att koka gröt på) krävs

4 dl vardera av havregryn, boveteflingor och dinkelgryn

2 dl vardera av solroskärnor och linfrön

1 dl vardera av psylliumfrön, kokosflingor, hackade mandlar, hackade paranötter, krossade valnötter

Rosta alla ingredienser (utom linfröna som är känsliga för värme) och töm över i en stor burk. Avsluta med att hälla ner russin, gojibär eller torkade tranbär i blandningen. Eller gör som jag gjort här, använd mig av frysta, tinade bär.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

54 kommentarer på “Egen müsli av nötter och mandel”

  1. Så gott det ser ut nu får jag ut och handla och göra musli. Bra att få veta att det blir billigare att köpa nötterna i naturgodisdisken. Mums.

    1. Jag också! I ugn med olja/vatten-blandingen! Sen brukar jag också krydda med lite kanel eller kardemumma – det blir jättegott.

  2. Jag kör lchf, så traditionell musli är ett minne blott. Saknade det till en början, men nu njuter jag av grekisk yoghurt med endast hallon och hackade nötter frästa i smör. Ljuvligt.

    1. Det beror ju på hur hårt man kör LCHF men jag har gjort en improviserad müsli på kokosmjöl, mandelmjöl, hackad mandel, hel mandel och pistagenötter. Krydda med kardemumma eller kanel och blöt med lite vatten och kokosfett. Man kan krydda med lite LCHF sötningsmedel också om man vill ha den sötare. Kör den i ugnen och passa noga för det bränner lätt och kasta runt müslin så den blir ordentligt gräddad. Jag tycker det smakar väldigt likt vanlig müsli minus havresmaken. Jag tål inte andra nötter men gör man det så kan man variera med olika nötter.

      1. Ett tips för att få saker sötare utan sötningsmedel/socker är agavehonung. Smakar sötare än socker -> krävs mindre. Dessutom naturligare och mindre kalorier.

      2. Hej igen, tack för tipset om kardemumma och kanel! Det har jag inte tänkt på, men det måste ju bli kanongott. Honungen däremot skippar jag- det är den söta smaken som ställer till det och skapar sug, så ett sockerfreak som jag, vill ha mer. Därför har jag tagit bort alla söta smaker helt och hållet, för att inte frestas. Men tack för gensvaret!

  3. Jag gör också egen musli 🙂 men ett tips angående linfrön! Det är bättre för magen att äta den krossade varianten, då tar kroppen upp näringen mycket bättre och lättare än om de är hela (äter man förmycket kan det dock bli laxerande effekt, alltså flera matskedar per dag..) de hela fröna går nämligen oförändrade genom kroppen.

    Jag gillar din blogg, den är fin! ska laga laxpuddigen, den verkar god 🙂

    1. En annan bra sak med de krossade är att de inte fastnar så förbenat hårt i porslinet om man råkar glömma tallriken framme, något som händer med de hela linfröna…vi fick för oss att servera hela linfrön till våra frukostgäster på vandrarhemmet i somras, det fick vi ångra många gånger om sen när allt skulle diskas… 😉

    2. Man ska dock vara försiktig med att äta för mycket krossade linfrön, eftersom ämnet linamarin (som kan omvandlas till vätecyanid) frisätts när fröna krossas. Med de hela behöver man inte vara lika försiktig, och de är också bra för magen, även om de inte fyller någon funktion näringsmässigt. Så jag tror att en blandning är bäst.

      1. Jag tuggar de hela linfröna. 😀

        Jag undviker krossade för att de hela håller mycket bättre och näringen är bevarad inne i fröna, tills man biter sönder dem.

    1. Villken fin bild på underbaraclara som liten. Lilla Bertil och mamma Clara man kan inte ta miste på att det är mor och son. Kul att du tipsade.

  4. Vill bara tipsa om att naturella nötter även finns i storpack på coop (hyllan under lösvikten). Har för mig att dom är ännu billigare.

    1. Ja, och på City Gross har de ännu större förpackningar! – Enkilospåsar av alla nötter tex, och och mindre av torkade gojjibär, hackadde kokosflingor m.m, ordentligt prisvärt! Enda minuset är att de inte är ekologiska.

  5. Visst är det gott att göra sin egen. Jag blandar havregryn linfrö pumpafrön och häller honung över, plus lite vatten. Sen rostar jag nötter, som jag krossat grovt i morteln, rostar dom på stekpannan en stund. Russin sätter jag till på slutet då dom inte blir goda i ugnen.Ibland köper jag torkade frukter och hackar ner.

    Men jag tycker inte det blir billigare, men mycket nyttigare och man vet exakt vad det är man äter….förhoppningsvis…ha ha

  6. Å! Det ser så himla gott ut! Men eftersom att jag är allergisk får jag hålla mig till kornflakes… Tål varken nötter, frön eller frukt.

  7. vilka fina bilder o vilken god mat du lagar men kan du ge tips på måltidsdryck har fastnat i mjölk o öl dryck ,så lite tips på god dryck till maten skulle uppskattas.

  8. Tänk på att använda krossade linfrön (köps så) för annars åker de helt opåverkade genom ”systemet”. Vill man få effekten måste de krossas, först då bildas den nyttiga gelen vid kontakt med vätska…

    1. Nej då, linfröna behöver inte krossas för att geléa sig. Lägg en matsked hela linfrön i ett glas vatten så får du se. Däremot skall man äta krossade linfrön om man vill åt innehållet i dem, annars passerar de bara genom tarmsystemet. Dock gör de bra nytta ändå om det är förstoppning man vill undvika.

  9. Jag brukar blanda vatten med lite olja som jag stänker över grynblandningen. Jag kramar in fukten och brer ut allt i en långpanna och rostar en kvart i ugnen. Då blir det härligt knapriga klumpar.
    Här i södern får man klara sig med enbart havregryn eftersom det inte finns några andra flingor att köpa.

  10. Mums! Ett tips är att använda krossade linfrön. Då tillgodoser man sig mer av alla nyttigheterna i dom. Hela fungerar de mest bara som tarmförbättrare! Men det är ju inte så illa det heller.

    Själv har jag blötlagt helt bovete, dadlar o sesamfrön som blir frukost i morgon. Sesamfröna mixar jag med vattnet de är blötlagda i det blir som mjölken. Bovetet o dadlarna blandar jag ihop o det blir gröten= Rawfood frukost. Kolla in min mosters hemsida. Hon driver en kursgård i vackra värmland, med raw food eller levande föda som man oxå kan kalla det!
    hoppas du gillar det!!! http://www.living-food.se

  11. Jag håller med! Jag gör min egen, med massor av nötter, tranbär och linfrön. Super gott och mättande. Jag passar på att tipsa om att idag är sista dagen för att delta i tävlingen om inredning på kakforms facebooksida, läs mer på bloggen kakform.se

  12. Ser gott ut! Jag gjorde ”din” smoothie både i morse och härom dagen. Mumsigt värre. 🙂 Älskar skålen från Cath Kidston, jag har fat i samma serie som jag köpte i London.

  13. Det ser ut att vara en riktigt god och nyttig müsli!! Den måste absolut testas!
    Håller med om att de man köper är ganska tråkiga… kan behövas en uppfräschning på den fronten.
    Det är ju en toppenbra present också…
    TACK för tipset!

    Kram Emelie och Elin

  14. later urgott. ett tips bara ar att kopa krossade linfron istallet, for deras kapslar ar for ogenomtrangliga for magen sa de gar bara ratt igenom utan att vi kan ta upp nagra av dess urbra amnen! men det ar klart att man far gora hur man vill, speciellt om man ar en noggrann tuggare

  15. Vackert och gott för både kropp och själ! Bättre start på morgonen kan man knappast få. Jag brukar även slänga ner en näve krossade hampafrön och chiafrön i min müesli för utmärkta fetter, protein och fibrer.