Chiapudding till frukost

Svarta vinbär ovanpå chaipudding i blått glas.

En frukost jag ofta ätit i sommar är chiapudding med färska bär.

Den puddingen är väl en av de mest instagramade rätterna sommaren 2014, men den är ju faktiskt både snygg och god med sina svarta runda frön. Och nyttig, då det innehåller mer Omega-3 än någon annan naturlig källa!

Till chiapudding behöver du:

2 dl mjölk (komjölk, havre, soja eller mandel funkar fint)

2,5 msk chiafrön

En knivsudd vaniljsocker

Lite mald kardemumma

Färska bär

Så här gör du puddingen:

Blanda alla ingredienser utom bären i en skål och ställ i kylen i tre timmar – eller över natten.

Rör om ordentligt så att inga klumpar bildas.

Ta fram och toppa med färska bär, banan eller något annat gott. För mig blev det lite svarta vinbär från trädgården. Mums!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

19 kommentarer på “Chiapudding till frukost”

  1. Fint! Men kan numera inte ta chiafrön på allvar efter att ha sett Karins Konstgrepps underbara videorecension…

  2. Men det är himla dyrt va? Köpte ett paket för 40 spänn tror jag. Kanske håller mig till havregrynsgröt trots allt.

    1. 40 spänn? Vet inte om det är ”dyrt” med tanke på allt gott du får i dig! Dessutom använder du 2msk istället för ett par dl varje gång.

      1. Alltså om det är dyrt eller inte avgörs väl inte av hur mycket gott man får i sig? Isf är ju tex årgångswhisky inte så dyrt heller 🙂
        Hur som helst, 40 spänn för 170 g tyckte jag var magstarkt, men jag använde ett annat recept där nästan hela paketet gick åt i ett nafs.

  3. Har funderat på att prova chiafrön. Har dock läst att man högst ska äta 1 matsked frön om dagen.

  4. Jag testade med lakritspulver och mandeldryck. Det blev ingen höjdare alls. Kanel är favoritsmaken.

  5. Jag tyckte också det såg himla festligt ut innan men så läste jag Karin Konstgrepps beskrivning av det som något spermieliknande och sedan dess är jag inte riktigt lika sugen 😉

    1. Smaken är ju som baken men jag tyckte det var sjukt vidrigt. Konsistensen, fröna som ”spräcks” i munnen och smaken som var typ.. ingenting, lite sött på ett äckligt sätt. Funkar möjligen att röra ner i en smoothie som dricks direkt. Den slemmiga konsistensen var värst.

  6. Tyckte väl att jag sett något uppdrag granskning eller någon dokumentär någon gång om att det inte bara finns en sorts omega 3 (handlade om att vi fiskar ur haven på småfisk för att mata laxen i odlingarna = dumt. Men en kan dock inte utan vidare ge laxen vegetabilisk mat för då tillverkar de inte rätt sorts omega 3)

    http://thechronicleflask.wordpress.com/2013/08/10/tales-of-asking-for-evidence-are-chia-seeds-all-theyre-cracked-up-to-be/
    Vill inte vara en party pooper men det kanske kan vara bra för folk att veta att en det inte är så lätt som att bara byta ut omega 3-kapslarna mot dunderfrön.

    1. Alle fettsyrer som er umettede i posisjon tre telt bakfra går under betegnelsen ”omega 3”. Du har rett i at disse forskjellige fettsyrene har forskjellig virkning, men både varianten fra planter og den fra fisk er kjent for å ha positive effekter på kroppen. Omega 3-fettsyrene i fisk senker fettsyrenivået (av triglycerider) i blodet, mens de fra planter (som chia) hever det, derimot sies det at vegetabilsk omega 3-fett er godt for skjelettet og virker forebyggende mot osteoporose!

  7. Kalcium och järn är chiafrön bra källa till. Min lilla dotter äter chiagröt varje kväll. Mandelmjölk, chiafrön med mosad banan och hallon. Smakar glass! Du behöver inte alls blötlägga så länge. Jag låter det bara stå i en kvart och vispar med en gaffel!

  8. Haha, jag var nog tidig där. Har ätit chiafrön i flera år. Men sen tycker jag det är gott också, med kakao och houng.

  9. Efter googling får jag fram att om man vill ta del av nyttiga fetter, kalcium mm så måste fröna tuggas/krossas. Mixad chiapudding ska det alltså vara, om man vill åt mer än de gelebildande fibrerna! =)

  10. Gjorde på Risentas chiafrön och ställde i kylen över natten, på morgonen var det fortfararande flytande och inte pudding 🙁

  11. clara! skulle du vilja kika på och ev. följa mitt instagram-konto Edawareness (http://instagram.com/edawareness) om ökad kunskap kring ätstörningar? kanske har du även någon läsare som skulle gynnas av det.
    det känns så oerhört viktigt för mig att nå ut till så många som möjligt och sprida kunskap!