In motion

En bieffekt av att vara utmattad är att inte orka träna. Jag har på riktigt knappt rört på mig sedan i slutet av oktober.  Sällan gått promenader längre än 20 minuter och absolut ingen konditionsträning. I höstas sprang jag milen med enkelhet och var aktiv och rörlig – men nu är jag seg, trött och har värk i kroppen. Att åka skidor har det inte varit tal om i vinter. Det är himla dumt – för motion hjälper bra mot nedstämdhet. Men ska man motionera måste man ju ha någon slags ork att ta sig ut och sätta igång och den orken har definitivt inte funnits där.

Men i takt med att orken nu återvänder och dagarna blir ljusare börjar träningslängtan gro i mig. Jag är sugen på att köpa nya springskor och några fina träningskläder och ge mig ut i spåret. Hoppas känslan ska hålla i sig så att jag kommer mig iväg!

Vad gäller träningskläder gillar jag verkligen Rivia sports (som drivs av en grymt duktig tjej från Umeå). Fina, färgsprakande mönster och bra byxmodeller! Jag älskar också mina praktiska löpartights med fleecefoder från Craft som håller värmen på låren (får ofta köldeksem när det är kallt) samt H&Ms olika sportbehåar. Tipsa gärna här om ni har några riktigt bra träningskläder att rekommendera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

45 kommentarer på “In motion”

  1. Jag gillar kompressionsgrejer… Har tights från Skins och strumpor från nåt märke jag inte gillar. Kör strumporna när jag har kortbyxor. Inbillar mig att benen inte upplevs lika tunga när man varit ute ett tag. 🙂 Kanske inbillning, men isåfall är inbillning också effektivt! 😉

  2. * från nåt märke jag inte kommer ihåg…. Skulle det stå. 😉 Alltså knähöga kompressionsstrumpor.

  3. Vilket fint träningslinne! Vill skaffa mig ett fint grönt linne och ett i liknande färg som du har på bilden.

    Jag svettas lätt så jag har linne och shorts inne. Har inte hittat träningslinnen jag gillar än, så hoppas på inspiration här. Kör med vardagsanvända bomullslinnen men har nyligen upptäckt det fantastiska i material som är gjorda för träning. Så tips mottages gärna! Har herrshorts från Stadium, SOC (damshorts är så korta), samt knästrumpor från InterSport för ca 80 pix (har lågt blodtryck så det är grymt bra). Gillar Nikes löpartights för att de har en ficka bak på ryggen samt kör med överdragsjacka från HM med huva (mkt prisvärd) utomhus. Om det är kallt har jag softshelljacka (North Bend från Team Sportia) utanpå. Köpte mig en lång underställströja i vintras som jag använt mkt både ute och inne när jag tränat. Gillar kläder som har många användningsområden.

    Har ett (ganska fult) hemsytt pannband av stuvar eftersom att jag är för snål för att betala 150-200 pix för pannband i affär.

    Skor: löparskor köper jag alltid året föres utgående modell på Asics (passar mina fötter och man får dem för 1/4 av priset), Nikes inomhusskor med mesh (som sagt väldigt svettig av mig) samt har klassiska stjärnsockar på yoga för att jag ogillar mina svettiga fötter (hittade på Dance & Gym shop).

  4. H&M har jättebra träningssockar med kort skaft till billig peng i fina färger.

    Heja dig Clara och lycka till med tärningen!

  5. Hej Klara! Det är befriande att läsa din blogg som är ärlig om hur tufft det är att vara utmattad. I ett sorl av lyckade blogguppdateringar med senast löprundan dokumenterad på facebook, är det skönt att läsa om någon som kämpar på riktigt. För livet är inte enkelt och glatt jämt. Det kan vara avgrundssvart och så tungt att leva. Jag har själv varit i det ”rummet”. Ett rum av nedstämdhet och ångest. Ett rum av skräck och rädsla för framtiden. Ett rum av utanförskap av det man en gång tog så självklart. Ett rum där katastroftankar blir vardag och det mörka ett normaltillstånd. Ett rum där du blir en falsk skådespelare i ditt eget liv. Ett rum där inte ens kärlek och underbara barn kan tända ljuset tillbaka. Men jag vill förmedla hopp. För en dag kom lyckan tillbaka igen. Själv blev jag mer levnadsglad efteråt. Allt som var ljust och positivt förstärktes just därför att jag vet hur det är att vara i det mörka rummet. Jag har idag mer fokus på hur människor mår och känner sig i mitt jobb som lärare. Jag stannar upp och fokuserar på rätt saker. Jag kramas mer och pratar mer om livet. Jag ser naturen och kärleken på ett starkare sätt. Jag njuter mer av stunden och livet nu än innan. Jag är fortfarande rädd många gånger men samtidigt vet jag att jag ger aldrig upp. Jag är en fighter. Jag önskar dig all kraft och mod att komma tillbaka! /en trogen bloggläsare

    1. Det er slike kommentarer som denne fra Maria som får meg til å lese kommentarene på denne bloggen. Her er det en kommentar som er ærlig og oppmuntrende på en gang. Heia på deg, Maria! Vi er mange som har samme erfaring,men du makter beskrive det så himla fint. Og heia på deg også, Clara!!

  6. Jag rekommenderar verkligen sport-BHar från märket Shock Absorber, speciellt för tjejer med lite större bröst (D och uppåt, jag själv har FF). Jag skulle inte springa en meter i en annan BH och då har jag testat MÅNGA märken (och springer många meter!).

    1. Åh, håller med! Jag har F-kupa och använder också Shock Absorber, finns inget bättre. De håller behagen på plats jättebra.

      Annars älskar jag också mina löparskor från Asics (Kayano 22) – bästa jag provat då jag inte tycker att Nike och andra har på långa vägar tillräckligt bra stötdämpning. Knän och leder är ju precis tvärtemot muskler, dvs. ju mer du använder/belastar dem desto värre så jag tycker att det är märkligt att det finns så många skor på marknaden utan ordentlig stötdämpning. Många inomhusskor är också för dåliga på det tyvärr, trots att behovet finns när du springer på löpbandet/crosstrainern eller hoppar omkring på pass.

      Vad gäller löpartights gillar jag både Casall och Nike. Toppar är det svårare med, tycker aldrig att jag hittar snygga och sköna.

  7. Va bra att du följt vad kroppen sagt till dig! Har man pga stress höga cortisolhalter så ökar dessa ännu mer av hög fysisk ansträngning. Så när du nu börjar känna börja försiktigt och känner du dig sämre efter så sänk nivån ngt bara. Jag har själv varit i ert rejält utmattningssyndrom under flera år och har sakta arbetat mig upp till att kunna röra mig mer och mer utan att få stresspåslag i kroppen men får fortfarande bakslag om jag tar i för mycket så det är bara lyssna på den bästa vän vi har och vår boning, vår kropp. (Utan att slå eller döma för att vi inte klarar att prestera det vårt ego önskade- utan beröm dig för att du är snäll och tar hand om dig själv!)

  8. Peppar mig själv till träning lättare sen jag läst att man i en studie visat att kort men intensiv träning fungerar bättre än man trott. Så lite som 5 min kan ge väldigt bra resultat bara man tar i! Då känns det mer värt att snabbträna lite hemma innan duschen. Perfekt i sällskap av röjiga småbarn, dels för pepp samt att använda som rörliga vikter. Igår sprang jag med en 4-åring som ryggsäck som hejade på mig. Orkade kanske 3 min men har träningsvärk i både armar och ben idag. Hejaklack är A och O för mig!

  9. Jag tycker de allra bästa löpartajtsen är från Kalenji. Otroligt sköna, snygga och passar långa ben som jag likt jag förstått att du har. Blir så kallt om anklarna när tajtsen är för korta.

  10. Ingen som har bra tips på träningskläder i naturmaterial? Jag gillar egentligen inte syntet och bomull suger upp svetten och blir kalla.

    1. Det finns en del men ofta ganska dyrt. Jag springer året om i tröjor i merino-ull (helst från Icebreaker men kolla svenska Woolpower också) men har också t-tröjor i bambu från Raidlight. Fråga på en bra friluftsbutik. Tights skulle nog svårare dock!

    2. På varelse.se finns underställ i ekologisk ullsilke. Bästa underställer jag någonsin haft 🙂

  11. Jag köpte ett set med träningskläder på Jula – av alla ställen. Allt från topp till tå för under femhundringen. Det funkar fint för en som snart ska börja träna för första gången någonsin efter att ungen i magen behagar komma ut. Skorna kanske inte håller för den som är ute och springer mycket – men kläderna är jag urnöjd med!

  12. Jag bryr mig vanligtvis inte om vad det är för märke på kläderna jag använder, men när det gäller träningskläder så använder jag mest Nike (tights, löparjacka och linne mm)de är sköna och sitter bra på, är snygga, andas bra och är lika fina tvätt efter tvätt efter tvätt..
    Craft har också jättebra kläder tycker jag!
    Jag älskar löpning och springer 3-4 ggr/veckan året runt och det har jag gjort i många år! De löparskor som passar mig bäst är Asics Gel-Kayano!
    Lycka till och mycket nöje med din träning!
    Kram

  13. Mitt tips är bara att inte tvätta dem i sköljmedel. Och se till att använda dem! Ligger de bara i en låda spelar det ingen roll hur grymma de än må vara 🙂 Och HEJA dig! Tror att motion är en viktig nyckel i att må bra. Och att man ska kunna bra om det utan att bli anklagad för att man fatshamear när det för mig handlar om mående och inte vikt.

  14. Run and Relax!
    Ett norskt märke, supersköna träningskläder med schysst tillverkning.

  15. Har precis kunnat införskaffa en sportbh på Stadium – det är tragiskt nog väldigt svårt att få tag i bra/fina sportkläder eller huvudtaget när man är modell större. KappAhl har äntligen o ganska nyligen börjat med träningskläder i större storlekar så dom är ett tips om man är lite större. Det har liksom känts som ett moment 22 när det inte funnits träningskläder för tjockisar..

  16. Merinoull är inte dumt, håller värmen även när man blir blöt. Dessutom får man lukta som ett får när man blir svettig! Nackdelen är att de tunnaste plaggen är så himla sköra och är extra lätta att dra sönder när man är trött och plaggen blöta… En långärmad icebreaker/devold i täthet 200 tycker jag håller bra! Buffar att ha runt hals och huvud likaså. Kari traa hade bästa boxertrosorna i bambu för ett par år sen men verkar ha slutat med dessa… Efterlyses alternativ om någon vet!

  17. Nu blir jag lite ögonbrynsrynkad… inte gått en promenad längre än 20 minuter sen oktober? Har inte ni hund….??

    1. Det finns väl en husse i hushållet? Orkade inte heller röra på mig de första månaderna efter min krasch. Låter kanske konstigt, men inte ovanligt alls.

    2. Hunden har fått pinka inomhus hela vintern och bajsat i en hink i hallen. Vi gillar att plåga djur!

    3. Ja, där fick jag också dagens första skratt 🙂 Som man frågar får man svar, som det heter!

  18. Snälla Clara, ta det nu lugnt med träningen. Kan du inte börja försiktigt med att bara gå… eller småjobba en liten bit… Så inte din träning också blir ett stressmoment. Vila sinnet i mötet med naturen bara. Och var rädd om dig.

    1. Tack för omtanken Anna-Lena. Men det var precis den här typen av ”goda råd” eller förmaningar som är anledningen till att jag inte velat blogga om min utmattning. Förstår att du menar väl men du får helt enkelt lita på att jag vet vad som är bra för mig och hålla dina funderingar för dig själv.

    2. Alla är olika. Det som är rätt för en person är det inte för en annan. Det måste man ha stor respekt för, har livet lärt mig. Det är så lätt att utgå från sig själv och (ofta i all välmening) vilja att andra ska göra och tänka på samma sätt, men det fungerar ju inte så.
      Jag är säker på att Clara har människor omkring sig som kan ge bra råd och att hon själv känner efter vad kroppen orkar. Jag har flera personer kring mig som drabbats av utmattningsdepression (och själv har jag väl balanserat på randen också) och en sak jag har förstått är att kroppen väldigt tydligt säger stopp när det blir för mycket.
      Stort lycka till med allting till Clara!

  19. Underställsströka från icebreaker, den kan man leva i. Eftersom den är i ull så behövs den inte tvättas hela tiden. Så när den torkat efter träning kan du använda den på åkern! (Fast inte mitt i sommaren såklart). Annara är skorna det absolut viktigaste. Jag har kört på Asics i mååånga är, passar bäst för mina fötter. Byter typ varje år eftersom jag nöter dem så fort.

  20. KappAhl har jättebra träningskläder i snygga färger och till bra priser.

    Det är ju det som är problemet med utmattning, det blir som en ond cirkel. Man behöver träningen för att må bra och få ork men man har ingen ork eller lust för att träna. Samma sak med maten, man behöver äta bra för att må bra och kunna kämpa till hälsa men man orkar inte laga bra mat och man vill ha något som är snabbt, enkelt och helst lagat av någon annan.
    Skönt att du håller på att bryta dig ur cirkeln!

  21. Rivia måste jag kolla upp! Tycker faktiskt att SOC från Stadium har riktigt sköna, enkla tights som håller bra över tid. Priset är ju också toppen jämfört med mycket annat. Har fallit för ullblandade strumpor i vinter, mycket skönare än vad jag hade trott, finns ju många märken men även SOC. Kari Traa har mycket snyggt i fina färger. Stort lycka till nu med träning och hälsa! Och du, vill du ha riktigt underbar inspiration så ska du läsa bloggen Träningsglädje. Underbara bilder, mycket fritluftsliv och uteträning, glädje, pepp och sunda tankar. Kolla in http://www.traningsgladje.se/

  22. Jag gillar inte såna sportbehåar som dras över huvudet utan föredrar såna som knäpps. Ridsportsbutiker brukar ha bra grejer!

    Annars är det viktiga att tröjan inte åker upp i midjan när man rör sig eller omedelbart ramlar fram över huvudet och blottar hela magen om man typ gör stående hund. Bästa jag hittat är faktiskt HM.

  23. Så sjukt roligt att du tycker om Rivia Sports! Tack för det! Passar givetvis på & bjuder in dig till lanseringen av den nya kollektionen på Kii här i Umeå den 26e april 🙂 Hoppas vi ses! //R.

  24. Skulle också behöva nya träningskläder och skor, känns som om det kan bidra till att man hittar orken. Men jag vill ha ekologiska, känns svårt att hitta..

  25. Min syrra jobbar på xxl, enligt henne är alla sport-bh värdelösa (typ) förutom Casall. Iconic eller Heroic. Jag kan bara hålla med, fixar inte att träna utan bra underkläder! Tips från en fryslort vid uteträning är att ha bambuunderställ, det är så skönt. Då¨slipper jag köldeksem osv. Jag är sjuk och vissa dagar vill man inte gå ut ens, men så fort jag kommer ut så tackar kroppen mig… Stort lycka till med träningen! Hoppas det blir bra, på endera viset. Det viktigaste är att man ens orkar klä på sig träningskläderna vissa dagar….

  26. Välkommen ut ur mörkret, Clara!

    Vad gäller träningstajts till kvinnor som fött barn så har jag två tips; hög och bred linning, och liten storlek!

    Japp, det gör inget om det knakar lite när man drar tajtsen över rumpan – för att de ska sitta riktigt bra och inte krypa nedåt under löpturen så är mitt trick att inte köpa 38 eller 40 som är min vanliga storlek, utan istället köper jag 36/S. Och det funkar nästan med alla märken.

    Själv gillar jag H&M, KappAhl och Gap, samt Nike om man ska välja ett klassiskt märke. Klart du ska ha lite nya träningskläder!

  27. Jag gillar de nya grejerna som finns på Indiska, dels för att det är fina mönster som gör mig gladare, och dels för att träningsbyxorna sitter så skönt i midjan.