Ja, jag vill köra kvinnobil

För någon vecka sedan släppte Seat ihop med Cosmopolitan en så kallad kvinnobil – Seat Mii. Och det blev ett jäkla hallå. Inte minst i bloggvärlden. Seats kvinnobil är lila på utsidan, har eylinerformade strålkastare och är lätt att parkera. Men man kör väl inte med snippan, undrade Blondinbella? Och varför behövs speciella kvinnobilar egentligen?  Vi är ju faktiskt säkrare bilförare än män och orsakar färre bilolyckor. Män kör fortare, släpper inte gärna fram andra trafikanter och håller kortare avstånd till bilen framför. Trots att män i allmänhet kör mer och därmed borde ha större rutin på sitt körande märks det inte i olycksstatistiken. (Källa NTF)

Fast jag blir inte upprörd över att det kommit en kvinnobil. Jag är arg över att den inte kommit tidigare!  Alla andra bilar är ju gjorda för män. Ta det enkla faktum att det fortfarande inte finns dockor för krocktest utformade som kvinnor, vilket innebär att vi har en ökad risk att drabbas av whiplashskador. Eller att många bilar forfarande inte har ISO-fix, vilket gör det till ett litet helvete att montera bilbarnstolen. Eller att de flesta bilar saknar tvättbar klädsel som verkligen är guld värt om man har småbarn. Eller att det ännu inte är standard med en baklucka som fäller upp sig själv med ett enkelt knapptryck på nyckeln. Så att man inte behöver ställa ner matkassarna på marken och öppna luckan när man har storhandlat. Kvinnor skjutsar ofta barn och handlar ofta mat så självklart borde tekniken anpassas efter det. (Även om det suger att arbetsfördelningen  i hemmet ska se ut så här). Men som vanligt är män normen och tekniken anpassad efter dem. Och därmed blir teknik anpassad efter kvinnors behov någonting larvigt och förnedrande. Eftersom det är larvigt och förnedrande att vara kvinna?

För drygt tio år sedan tog Volvo fram en konceptbil för kvinnor av kvinnor. Den blev mycket uppmärksammad men också ganska förlöjligad. En bil för kvinnor? Vilket trams! I konceptbilen (som aldrig togs i produktion) fanns funktioner som säten med en integrerad bilbarnstol. Ett hål i nackstödet för hästsvansen och ett fack i framsätet för handväskan. Utmärkta funktioner som jag verkligen saknar i min nuvarande bil.

Men där fanns också många funktioner som sedan faktiskt tagits i bruk. Som stolar som automatiskt skjuts bak när man stannat bilen, för att göra det smidigare att kliva ur. Nycklar som inte behöver sättas i låset utan kan behållas i handväskan. Bakluckan med automatisk öppning. Ergonomiska säten med möjlighet att spara sittpositionen i nyckeln.  Kylfack i handskfacket.  Samtliga dessa funktioner fanns i den hånade ”kvinnobilen” och samtliga finns tolv år senare i min helt vanliga bil. För att man insett att det faktiskt var smarta funktioner som alla kan har glädje av. Trots att en kvinna tänkt ut dem.

Seat Mii är jag inte särskilt intresserad av. Den är för liten för mina behov. Men jag vill gärna  ha en kvinnobil för mamman som ska köra säkert med tre barn och en hund i bilen. Lasta den full med matkassar och sedan sladda runt på isiga vintervägar till och från jobbet. Gärna med plats för handväska och hål i nackstödet för hästsvansen så frisyren inte sabbas. Självklart krocktestad på en docka utformad som en kvinna.  Och ja tack till inbyggd parkeringshjälp. För när jag kör bil är det ju inte som i bilreklamen: en ensam man som sitter och kör bil i folktomma städer och på tomma vägar. För mig är det fullt ös och hundra störningsmoment. Och det är skitjobbigt att koncentrera sig på att parkera när man har barn som gastar i baksätet samtidigt som man försöker memorera inköpslistan till ICA och tänka ut present till svärfars kalas. Fast det där med eylinerformade lyktor – det kan jag nog hoppa över.

Problemet är inte att det görs teknik för kvinnor. Utan att alla teknik görs för män, fast vi inbillar oss att den görs för alla.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

55 kommentarer på “Ja, jag vill köra kvinnobil”

  1. Meeen du har alltså inga problem att lansera en bil anpassad för barnskjutsning och storhandling som en kvinnobil? Du skjuter lite snett här, det du efterfrågar är ju smarta funktioner som bör finnas i en familjebil, inte i en ”kvinnobil”. Och argumentationen ”det suger att kvinnor gör allt hushållsarbete, men nu är det såhär enligt undersökningar, så då måste vi ta fram en kvinnobil” är ju helt hårresande. Meeen troligen finns det en annan baktanke med det här inlägget – att skapa upprörda kommentarer 🙂 Haha, varsågod, här kommer en!

    1. Håller helt med! Vill inte män ha en säker och smidig bil? Varför kalla det ”kvinnobil” när det passar alla?

  2. Snedfördelningen över arbetsuppgifter/ansvar i hemmen beror mer på vilka krav du ställer på din man. Min man handlar 9 gånger av 10, lagar mat oftare än jag gör, har huvudansvaret över bilen och sköter för det mesta tankning, verkstadsbesök, däckbyten, besiktningar, klipper gräset på sommaren och skottar på vintern.
    Jag hjälper barnen med frukost, påklädning, lämnar och hämtar barnen (när jag inte arbetar från 7 eller arbetar till 21 eller senare), följer oftast med på äldsta barnets aktiviteter, badar eller duschar dem, tvättar familjens kläder och städar huset. Ibland lagar jag mat, men inte särskilt ofta. Vi turas om att ta reda på disk. Tur vi har diskmaskin. Det fungerar bra för oss!
    En bil anpassad för kvinnor med barn vore toppen! Jag ser knappt över motorhuven på vår Volvo v-70. Men den har i alla fall en knapp på nyckeln så bakluckan går upp om jag trycker där. Samt att det går att låsa upp utan att ta fram nyckeln och låser kan jag göra genom att trycka på en knapp på utsidan av dörrarna.

  3. Jag förstår din poäng, men känner att Seat missade målet ganska rejält. Särskilt hur den presenterades. Reella anpassningar efter kvinnor (eftersom vi är hälften av mänskligheten) som krocktester på kvinnokroppar är ju guld. Sedan är ju vissa förenklingar bra för alla så det känns rätt onödigt att peka på att just kvinnor behöver dem, alltså som de framställde det i ”kvinnobilen”. Utrymme för handväska och hästsvans skulle jag irritera mig galen på, haha.

  4. Familjebil skulle Seat valt att kalla bilen. Alla funktioner (de flesta iaf) har ju med BARN att föra, inte att det är en kvinna som kör, handlar mat os.v. Det är upp till varje familj att välja vem som gör vilka sysslor i familjen. Om kvinnan väljer att alltid vara den som städar, handlar, ser till att barnen har med sig rätt saker till förskolan/skolan- är det väl så. I min familj delar vi (just nu tar min man ALLT då jag jobbar på annan ort. på veckorna).
    Alla smarta funktioner som nämns i denna ”kvinnobil” finns redan om man betalar lite mer för en Volvo, Volkswagen, Audi eller annan premium-bil. De billiga asiatiska bilarna Kia, Honda, Toyota ligger lite efter när det gäller bekvämlighet (och krocktester m.m.) men de kommer nog snart ifatt de med när efterfrågan ökar.
    Jag tror de flesta blir upprörda över Seats reklambudskap eftersom det antyder att kvinnor är sämre bilförare och behöver mer ”hjälp” för att köra bil.

    1. Jag tror även att många kvinnor är irriterade och upprörda över att de så kallade familjebilarna är desto mer anpassade efter män än kvinnor!

    2. En kan ju kommentera sönder ett sådant här inlägg. Jag håller med om att bilens egenskaper passa fler än en kvinna med barn. Men ordet ‘familjebil’ – vad syftar det på? Är en bara familj om en har barn?

  5. Klädseln är nog inte tvättbar pga ska vara flamsäkert osv.
    Att alla bilstolar inte monteras med Isofix är BRA – de tar inte lika hög vikt om de monteras där och då kan inte barnet sitta bakåtvänt lika länge, som de trots allt rekommenderas att göra till femårsåldern.

    1. Brandmän har väl flamsäkra kläder som kan tvättas gissar jag, så det borde inte vara några problem med bilklädsel.

    2. Tänk så bra att en kan välja om en vill använda Isofix när det finns! Finns det däremot inte i bilen kan en inte använda det alls, och det är ju synd alla gånger det hade varit bra.

  6. Jag håller med dig. Jag minns Volvos konceptbil och märker också att många funktioner flyttat in i Volvos nyare modeller. En del funktioner finns i min C30 från 2008, ännu fler i vår XC70 från 2015.

    Enligt Ny Teknik är kvinnorna de mest krävande kunderna när det gäller bilar i premiumsegmentet. Möter biltillverkarna kvinnornas förväntningar överträffas männens förväntningar. Alltså är det så att även männen skulle uppskatta en ”kvinnobil” och de skulle vara nöjda med de funktionerna. Min man kan inte förstå problemet med hästsvansen och nackstödet.

    Jag förstår inte varför det är fel att som biltillverkare tillgodose kvinnornas behov, vilket även männen har nytta av. Speciellt om kvinnorna har högre krav än männen. Och nej, kvinnorna väljer inte bara färg på bilen. Jag har bestämt över köpet av båda våra bilar utifrån en behovsinventering där jag har högre krav än maken. Alltså kör jag en liten, snygg och lättparkerad Volvo C30 där dottern och jag sitter bra (skolan ligger åt det håll jag jobbar, maken åker åt andra hållet) och maken får pendla till jobbet i den större och klumpigare familjebilen som vi alla åker i när vi åker längre.

    Min utgångspunkt är inte att det är jag som sköter markservicen, min utgångspunkt är att jag nästan bara kör i stan, oftast själv. Maken handlar och lagar mat oftare än vad jag gör, men han pendlar med bil till jobbet och behöver därför en större och säkrare bil än vad jag behöver (även om jag valt en av de säkraste i just den storleksklassen).

    Jag tror att det är just beteckningen ”kvinnobil” som retar många, är det för att det anses vara mindre fint eller mindre värt att vara kvinna?

  7. Tyvärr har ju det mesta av alla tekniska prylar producerats av män. Det behövs ett tänk där man tar hänsyn till alla människor, kvinnor, män, unga och gamla.
    Skulle göra rent bakom kyl o frys. Fanns inte en möjlighet att kunna dra fram själv. Min svärson fick komma och hjälpa till. Tänk om det funnits en knapp att trycka fram hjul under. Jag vill inte ha hjälp med allt fast jag är pensionär.

    Monica

  8. Eller hur! En bil som ser till allas behov i alla skeden i livet är ju det enda rimliga, sedan spelar det mindre roll vems (ung, gammal, man, kvinna etc.) behovet är. Att locka kvinnor att köpa bil genom en kvinnligt konnoterad färg är ju att skjuta bredvid målet men bilar som är anpassade och testade utifrån att både män och kvinnor använder dem vore fantastiskt (och egentligen inte mer än man kan begära), liksom funktioner som alla skulle kunna ha nytta av. Oavsett vem som handlar mat (eller andra tunga saker) eller skjutsar barn eller har långa ben så är ju en bil med funktioner, som underlättar sådana saker, bra för alla.

  9. Som många andra skriver; det är ju isåfall en familjebil som det finns behov av. Att det i många hem är kvinnan som drar största lasset i familjen är ingen hemlighet, arbetsfördelningen i hemmet är dock i förändring. Så-nja denna tryggare, familjeanpassade bil som beskrivs är ju inte en kvinnoanpassad bil egentligen. Isåfall kunde man ju sälja in dammsugare, tvättmaskin osv under någon slags kvinnoflagg för att det är mest de som använder redskapen. Det görs ju till viss del men detta är knappast något jag vill se mer av. Så nä, mindre könande tror jag är vägen fram inte mer dualistiskt synsätt där vi laddar könen ned olika egenskaper och intressen.
    Herregud, höll jag just med Blondinbella framför Clara nu……. :/

      1. Knivskarp analys? Själv tyckte jag att Blondinbellas ( ja alla ”feministiska” analyser jag läst på temat sista dagarna) varit slöare än en smörkniv. Bilar idag byggs för mäns behov. Även när det är familjebilar är de ofta påfallande opraktiska. Men vi är så hjärntvättade till mansnormen att vi tycker att det som är för män är för alla medan det som är för kvinnor är för kvinnor och därmed lite tramsigt och oviktigt. Att den första kvinnobilen gjord av Volvo innehöll så många funktioner som senare blivit standard på nya bilar visar väl att det är ett jäkligt korkat tankesätt.

        Förstår heller inte varför det är värre att en bil har eyelinerformade lyktor än fenor där bak som många män vill ha? Båda är ju ren kosmetika. Inget fånigare än det andra. Seat Mii var i mitt tycke för fånig för att ta på allvar eftersom den inte innehöll särskilt banbrytande teknik. Men konceptet med att bygga bilar för kvinnors önskemål vänder jag mig absolut inte emot. Tvärtom! Kvinnor är säkrare chaufförer än män så det handlar inte om inkompetens att få specifika funktioner. Det handlar om att serva en viktig kundgrupp med funktioner som de efterfrågar. Låt gärna männen köra kvinnobilar också – de kommer älska det eftersom kvinnor är den kräsnaste bilkonsumenten. Det vill säga de män som inte är så osäkra i sin manlighet att de uppfattar en sådan bil som lågstatus…tyvärr verkar många kvinnor tänka likadant. Suck.

        1. Jag håller med dig om det du säger, men tänker också att reaktionerna också kommer sig av att kvinnobilen kördes av en man under presentationen och att fördelar som automatisk parkering lyftes. Då känns det mer unket än som att de bemöter kvinnor som en viktig målgrupp. Men uppskattar din analys – skönt att någon ser och lyfter det perspektivet!

  10. Känsligt ämne för många tror jag! Jag tycker nog att både bilar, hotellrum och mycket annat kan vara mer smarta och anpassade för båda könen, inte det ena eller det andra. En bil för just kvinnor låter faktiskt knäppt i mina öron, samtidigt som många av funktionerna verkar kanon. Men kanon även för män! Som att det ska finnas skötbord även på herrtoaletterna, även om man säkert en gång i tiden var jätteglad när de började synas på damernas, från att kanske inte ha funnits alls. Men nej, att kvinnor skulle skjutsa barn oftare i bil eller storhandla mer, det tror jag inte stämmer där jag bor (även om vi fortfarande tar huvudelen av bebistiden). Låt istället kvinnliga ingenjörer, designers och tänkare vara med i all produktutveckling så blir det nog ganska klokt för alla.

    1. Samhället är helt enkelt (fortfarande) mer anpassat efter män i de flesta avseenden!
      Det är verkligheten i Sverige år 2016.

  11. Det är väl ändå en stor skillnad i att ha olika behov i åtanke när en ny bil skapas och att lansera det som en kvinnobil? Kör jag en mansbil då? Är det bara kvinnor som har svårt för att fickpakera, eller önskar mer smidighet i vardagen? Finns redan en uppdelning bland bilar där t.ex. mindre, citybilar (ofta även miljöbilar) räknas in. Om poängen var att lyfta fram kvinnors behov också ska tillgodoräknas och att kvinnors produktutveckling är värdefull – då är vi nog många som håller med. Men ditt inlägg är ganska luddigt.

  12. Problemet är väl att Seat Mii verkar vara gjord för kvinnor, men av män. För den är inte gjord för kvinnor så som jag ser det (och du också, om jag tolkar dig rätt) med lite andra behov och intressen än män. Den är gjord för kvinnor så som kvinnor i vissa sammanhang antas vara – ytlliga, stylingfixerade och dåliga på att parkera. Gärna en bil utformad efter våra verkliga behov, intressen och fysik. Men precis som du – eyelinern gör ju bara att man skrattar. Volvo prickade mycket närmre målet och vissa av förslagen har implementerats i deras senare modeller. Men vi har långt kvar att gå.

    Tilläggas kan kanske att Seat Mii aldrig var tänkt att lanseras i Sverige. De kanske kunde ana att den inte skulle bli så poppis här.

  13. Skriver under på den slutklämmen där! Om mer teknik (av alla de slag) designades av kvinnor tror jag alla skulle tjäna på det!
    Och varför inte små rosa bilar med ”snygga” framlampor. Hellre det än stora åbäkiga stadsjeepar som är designande för att tilltala män.

      1. Jag håller med dig Anki. Föredrar en fet stadsjeep framför en bil med eyeliner.. Men som jag försår det på Clara så är det för att vi är hjärntvättade av en manlig värld.. Eller?

        1. Ja exakt. HELT hjärntvättade 😉 precis som mig som också föredrar en jeep framför en lila seat

  14. Jag köpte pjäxor igår. Känner att det är exakt samma problem här. Det finns skitbra pjäxor som är anpassade för att kvinnor har andra behov än män. Exempelvis mindre fötter, lägre vikt och en annan utformning på vadmuskulaturen. Det som däremot gör mig sur och förbannad är att det är inte de här fördelarna som lyfts fram i dammodellerna – utan en av försäljarna visade en pjäxa med helt fel användningsområde för mig för att den var ”snygg” och beskrivningen av olika pjäxor börjar oftast med antingen utseendet eller att innerskon är ”mjuk och fluffig”.

    Det jag saknar är prestandan, användningsområdet, beskrivning av materialet, VARFÖR den passar min kvinnliga, smala fot. Jag bryr mig inte ett SKIT som spännena är rosa eller om det är fluffig päls på kardborrebanden. Lite som eyelinerformade billyktor. Tjejblen har säkert massor av smarta innovationer som tagit år att tänka ut, men det som marknadsförs är en eyelinerformad billykta. VEM tror att man bryr sig om sådant? Nej, ge mig den fakta som du tog upp om kvinnliga, smarta lösningar på bilar. Det som faktiskt är relevant.

  15. Kolla in Skoda superb, den har de grejerna du efterfrågar.
    Jag hade tusen fördomar mot Skoda men fick en som tjänstebil för några år sen. Jisses vilka finesser och knappar, bra fack och suverän parkeringsassistans.

  16. Att integrera kvinnors behov i teknikutveckling är toppen – men vi får inte luras att tro att det finns några täta skott mellan kvinnors behov och mäns. Att kalla de funktioner som har med barn och handling osv. att göra för kvinnofunktioner är ju verkligen att befästa idén om att det är kvinnors ansvar med barn och hem. Absolut bra att utveckla bilar som passar bättre för familjer, och som har de här smarta funktionerna. Liksom att ta hänsyn till kvinnors och mäns olika anatomi, som att kvinnor i genomsnitt är kortare (jag stör mig på att knappt se över ratten i många bilar).
    Men att kalla denna bil för en kvinnobil provocerar mig väldigt – som om jag behövde parkeringshjälpen bättre än min man, eller de andra funktionerna för den delen. Att ha vanliga bilar å ena sidan och kvinnobilar å andra sidan befäster det manliga som det normala. Bättre att utveckla alla bilar så att de har vettiga funktioner för det som traditionellt sett har setts som kvinnligt. Och skrota benämningen ”kvinnobil”!

  17. ”Problemet är inte att det görs teknik för kvinnor utan att alla teknik görs för män.”
    – Men problemet är ju att genom att lansera en speciell kvinnobil så FORTSÄTTER man ju att reproducera mannen som norm. Kvinnobilen är ett undantag, med speciella kvinnofunktioner. Varför kan inte ett bilmärke (t.ex. Volvo som känns väldigt mångfaldsinriktade med sina nyaste reklamfilmer) gå ut och säga ”Nu börjar vi krocktesta ALLA vår bilmodeller med kvinnliga dockor och anpassar ALLA våra bilar även efter kvinnors kroppar.”?
    – Det andra problemet som jag ser det är att man sätter likhetstecken mellan kvinna=mamma. Varför inte en ”mansbil” med bra funktioner för att underlätta mäns barnskjutsande och mathandling? Eller en ”familjebil” med smarta förvaringsmöjligheter för matkassarna, Isofix och tvättbara säten? Varför reproducera kvinnan som mamma, sminkbärare och mathandlare?
    – Att bilar bara krocktestas på män var en nyhet för mig och det gör mig ju upprörd, men det är väl precis som med den mesta andra forskningen. Mäns kroppar är normen, kvinnors är undantaget. Den biltillverkade som bara gör det lilla, att börja krocktesta även med kvinnodockor, skulle ju få enormt bra PR för det.
    (Jag äger ingen bil men när jag hyr bil så prioriterar jag 1) säkerhet 2) Pris/bränsleförbrukning och 3) att bilen är tillräckligt hög så att jag kan sitta upprätt och se bra med mina 174 cm. En liten ”kvinnobil” skulle därför passa mig dåligt…)

  18. Om jag hade körtkort såbhade jag verkligen köpt denna ”kvinnobil” bara för stt reta alla dom tycker denna bil är löjlig!

  19. Hej Clara

    Jag skrattade gott när jag läste ditt senaste inlägg. Jag tyckte faktiskt det var underhållande… Mest för platsen jag bor är man i princip tvungen att kunna köra stora fyrhjulsdrift, ofta utan back kamera och andra finesser. Även med störningsmoment av barn och hundar och vad det nu kan vara. Jag har inte bott i Sverige på många år nu men jag får alltid känslan att det måste vara relativt enkelt att leva i Sverige med tanke på att så många ens uppmärksammar en så kallad kvinnobil samt efterlyser vissa finesser? En bil är ett fordon och man väljer ett som passar ens familj bäst. Ett tips angående din hästsvans är att luta sätet bakåt ett snäpp så rör inte huvudet nackstödet.

    1. Att luta nackstödet bakåt gör ju att huvudet inte har kontakt med nackstödet vilket är ett måste för att det skall ha en säkerhetseffekt.

      1. Men hur sitter du i en bil? Jag har aldrig huvudet mot nackstödet. Men det är ju för att jag har en lutning på sätet såklart. Jag sitter alltså inte rakt…

  20. Kvinnobil eller inte det som är mer viktigt är väl att det behövs fler kvinliga Designers av bilar som utvecklar bilarna so så de passar allas behov. i kvinnor almänhet har ett större logiskt tänkande än män är min åsikt, med tanke på Olycksstatestiken och kanske där med kan vara bättre på att utveckla bilar. kan vbara svammel från min sifda det där m,ed loigiken, men det är inte logiskt att ta stora risker i trafiken.

  21. Enten skyter du deg selv i foten med dette innlegget Clara, eller så håper jeg det er ironisk ment.. På den andre siden sitter det vel langt inne å være enig med Blondinbella…

  22. Du är så genial Clara! Alltid mitt i prick. Det är underbart att få utveckla sina feministiska tankegångar ”med” dig. Stor kram!

  23. Volvos gamla XC90 skapades redan 2002 med kvinnor som referensgrupp och målgrupp, många studier och fokusgrupper med kvinnor låg bakom bilen som blev Volvos storsäljare. En bil som passade många, helt enkelt. Men historien bakom kanske inte så många vet om.

  24. Jag kan komma på massa bra grejer jag skulle önska i en bil, men ingen som har med mitt kön att göra. Jag kör tre olika bilar på jobbet och det ända jag kan komma på som är mer besvärligt för de flesta kvinnor än män är att fäll-lämmen som på en bil är lite i tyngsta laget.
    Privat så har jag nog samma behov som de flesta människor. En bil som inte går sönder skulle tex vara nice. Plus inte drar så himla massa soppa. Som man sitter bra i oavsett kroppsform. Bra ställen att ha saker som kaffemugg, mobil och solglasögon och trevlig klimatkontroll… Ja det mesta är väl en smaksak. Hästsvansar och olika längd och tyngd känns inte heller könat. De borde verkligen krocktesta för alla. Min kollega är samma kön som jag men hälften så stor.

  25. Åh clara jag älskar när du lyfter fram detta att mannen är normen och att det kvinnor gör förlöjliga och rackas ned på. Tack för att du får mig att lyfta blicken!

    Ps. Fortsätt som du gör Clara, de allra flesta av dina läsare håller med dig, vi gapar dock inte högst.

    Ps 2 vilken härlig podcast ni har!

  26. Jag håller med om delar av vad du skriver, men kan hellre tycka att fler bilar borde göras med de funktioner du tar upp och liknande – som kanske passar många kvinnor för att det ofta är kvinnor som handlar mat, kör barn, har hästsvans osv men som ju gagnar och passar många män också. Fler bilar som passar alla som kör, istället för bilar specifikt för kvinnor. (För alla kvinnor är ju inte likadana, har samma behov, och det är ju inte så att alla män inte behöver såna saker som passar kvinnor osv osv osv) Att krocktesterna görs utifrån en manskropp är ju bara så frustrerande, där behövs det verkligen nytänk..! Men håller med om poängen att mycket som vi tänker görs för alla egentligen utgår från män. Det är viktigt att lyfta!

  27. En annan infallsvinkel. Tjejer utbilda er till ingenjörer och jobba inifrån tillverkarna med förändringar inte bara med bilar men med alla prylar som kylskåp, spisar, frys, dammsugare m.fl. En bil ska passa alla i familjen, ska vara praktisk och ekonomisk att köra. Att tillverka en speciell kvinnobil verkar litet larvigt, är vi så annorlunda från männen? Jag tror att män kanske tänker mer på bilens utseende och prestanda än kvinnor gör, men när familjen köper en familjebil måste allas behov tas hänsyn till. Säkerhet är viktigt och många bilar har redan finessen med en baklucka som öppnas med tryck av en knapp, automatisk stolinställning. Det där med ett fack för handväskan skulle nog inte användas så ofta då handväskorna idag är enorma och skulle nog inte få plats i ett speciellt fack, hål för hästsvansen?, men krocktestad med en kvinnokropp borde vara en självklarhet. Där har vi problemet med att kvinnor oftast inte jobbar med sådana yrken och påverkar inte industrin? Jag kör vår bil oftare än min man och tycker att den kunde vara bättre anpassad för våra behov som att lätt ta sig in och ur bilen, vår bil är för låg, nästa gång blir det en högre bil som en liten suv där man även har bättre överblick över trafiken. Tekniken utvecklas men den kostar och alla har inte råd att köpa sådana bilar och byta till nya hela tiden. Bästa sättet att förändra bilarna är att tala om vad vi vill ha och att fler kvinnor jobbar som utvecklare inom bilindustrin.

  28. Men denne teknikken du snakker om gjøres ikke for kvinner. Men for barnefamilier. Uansett om det er menn eller kvinner som kjører denne bilen. Det at mange ikke er likestilte i sine familier er et problem, men jeg synes virkelig ikke at det er bilindustriens oppgave å tilpasse seg disse. Det er et steg bakover i tid. Og dette med hull til hestehale, og plass til veske er heller ikke kjønnspesifikke tilpasninger. Jeg synes det et merkelig at du skriver dette. Du har jo skrevet så mye flotte ting om kjønn!

    Takk for bra blogg og pod!

  29. Men Saab 900s, den första med nya chassit som sen blev 9-3, var ju anpassad för kvinnor. Växelspak för små händer var något jag särskilt uppskattade med vår. Och att den var så bra att köra trots mina 160 cm. Fast den var inte så hård marknadsförd för tjejer direkt, mer som en naturlig utveckling av en redan bra bil som nu passade flera.

  30. Min bil skulle gärna få peppa mig att tanka när jag kör förbi en mack, så att jag slipper köra en omväg senare för att jag i första läget är för lat för att stanna och tanka. Tänker att det nog är en rätt jämställd feature, men kanske inte så jämlik. Det är ju definitivt ett i-landsproblem för bortskämda stadsbor att kunna prokrastinera tankning till sista slurken.

    Men dock, vore en bra finess!

  31. Ingen mer som reagerade på ”tre barn och en hund”? 😉 Nummer tre på G?
    Skämt åsido, bra skriver som alltid Clara!👍 Kram Åse