Jag gjorde en intervju i Resume där jag gav mina bästa tips för annonsörer som vill synas hos influensers. Den fick mig att fundera på vilka förändringar som kommer ske i blogg och instagramvärlden under 2017. Här är mina spaningar. 

  • Vi kommer se en våg av bloggare som lämnar tidningsportalerna för att själva sälja reklam. Detta som en följd av att många av de stora förlagen nu inför helt vansinniga kontrakt där de tar över upphovsrätten på materialet som produceras i bloggen. Och dessutom erbjuder bloggaren “generösa” 15 procent av intäkterna på sålda sponsrade inlägg, medan de själva tar 85 procent. Vansinnigt sa Bull. Annonsmarknaden är mycket mer mogen nu än för bara några år sedan så att sälja samarbeten och annonser är enklare även om man har en mindre blogg.
  • Färre banners säljs på bloggar och de ersätts av fler sponsrade inlägg. Dels pgav alla adblocks som folk installerar, dels på grund av banner blindness. När jag sålde annonser för tre år sedan ville alla ha banners och de som inte hade pengar köpte redaktionella inlägg. Jag skulle säga att situationen nu är den omvända. Med rätta. Dock tror jag att en kombination av de två är det absolut bästa för ett företag som väljer att annonsera. På BBCOn förra året (där jag och Annakarin föreläste om Digitalt Entreprenörskap och fem steg till att bli en nyckelspelare i sin nisch) nämnde en annan föreläsare att ROI (alltså return of investment) för sponsrade blogginlägg är 650 procent. Mycket utväxling för de investerade kronorna med andra ord.
  • Nischade bloggar fortsätter vinna andelar. Vintagemode, vegetarisk mat, teknik, herrskor, frisyrer. Ju smalare nisch desto bättre. Och desto enklare för annonsörerna att hitta rätt publik
  • Jag tror att den egna avsändaren blir ännu viktigare i bloggvärlden. Massor av egentagna bilder, texter med tydlig avsändare, ställningstaganden och reflektioner. Exempelvis har inredninstidningar  på nätet blivit allt bättre på att sätta ihop listor, guider, pinterestbilder och collage av olika slag. Men de är jättedåliga på att ha en egen röst och skriva något med innehåll. Därför kommer bloggare som har detta att premieras av läsarna.
  • Vi kommer se hur det går varvet runt på instagram. 2015/2016 var grejen att lägga upp proffsigare och proffsigare bilder. Jag följde alla konton med schyssta bilder.  Men märker nu att jag (och många med mig) tröttnat lite.  Själv söker jag mig återigen till mer spontana och mindre “proffsigt” tagna bildflöden. Och framförallt instagramers som också har något att berätta i text.
  • Företagen kommer noggrannare granska statistiken för de influensers de samarbetar med. Har man 130 000 följare på instagram men sällan snittar med än 1000 likes och några få  kommentarer per inlägg. Då är det kanske något lurt. Jag säger inte att det är så – men det är möjligt att följare köpts.  Tror företag generellt kommer titta mer på kvaliteten på influenerns följare. Via bestnine2016 är de ju enkelt att jämföra hur många likes en instaprofil snittar per bild. Det är viktigare än antalet följare totalt.
  • Vi kommer se en våg av instagramare som gör samma resa som många bloggare redan har gjort – istället för att sälja sig för lite gratisprylar kommer fler instagramers starta företag och fakturera för sina inlägg.
  • Sedan instagram gjorde om sina algoritmer tittar jag allt mer sällan in och scrollar i flödet som jag gjorde förut. Istället går jag in (iofs även det allt mer sällan) och söker på en specifik instagramer så att jag kommer direkt till den personens flöde.
  • Jag tror att allt fler profiler och även influensers kommer jobba med fler plattformar. Se sig själv som ett mediehus i miniatyr istället för att “bara” vara bloggare eller youtubers. En oerhört spännande utveckling som ytterligare konkurrensutsätter gammelmedia.