Jag älskar Öppet Arkiv! Att återupptäcka gamla serier jag tyckt om och sett som liten. Finns mycket att botaniserar runt bland men här följer ett gäng filmer, serier och dokumentärer som jag tycker är riktiga guldkorn!
Fru Marianne. En dramatisering av en av mina favoritromaner – Victoria Benedictssons Fru Marianne. En kärlekshistoria från förrförra seklet. Om den fina fröken Marianne som motvilligt gifter sig med den rejäle och opolerade bonden Börje.
Den tatuerade änkan. Lars Molins komedi om ett något försenat tonårsuppror – när pensionerade Ester bryter upp från sina bortskämda barn och sin otrevlige man och startar ett nytt härligt liv. Med Mona Malm i huvudrollen.
Skuggornas hus. Den här ungdomsserien om en skolresa till ett hemsökt hus på Gotland såg jag i mellanstadiet och den skrämde mig från vettet. Idag tycker jag mest att den är mysig. Dock vill man slå Stefan Sauks karaktär på käften.
Tre kärlekar. Släktkrönika av Lars Molin. Från början av förra seklet. Fantastiskt skådespeleri och gripande kärlekshistorier.
Erik och Sigvard. Jag gråter alltid när jag ser den här filmen. Det kniper i hjärtat av rörelse. En prisbelönt dokumentär om de folkkära bröderna som levde enligt gamla traditioner. Släktgården lämnade de bara för att köpa snus och se på kungaparet i stan.
Den goda viljan. Ingmar Bergmans berättelse om sina föräldrars kärlekshistoria i början av 1900-talet. Sjukt bra serie i fyra delar.
Längtans blå blomma. Dramatisering av en roman av en av mina favoritförtattare Alice Lyttkens. Jag såg den i tonåren och blev sååå kär i Reuben Sallamander. Har faktiskt inte sett om den sedan dess så vet inte om den håller ännu. Men jag tror det.
Min vän Shejken i Stureby. I 50-talets Stureby bor 12-årige Ulf med sin mamma, pappa och storebror Jan. Ulfs pappa är radioamatör och gör allt för att få tag på “shejken”, prins Talal Al Saud.
Hugo och Rosa. Rörande dokumentär om Hugo 101 år och hans lillasyster Rosa 96. De var de sista av nio syskon som växte upp på gården – arbetade och var förnöjda. Vilka var de, det lite udda syskonparet i den typiskt svenska röda stugan med vita knutar?
Pip-Larssons. Så mysig och rolig dramaserie om familjen Larsson och deras uppfinnarpappa.
Kejsarn av Portugallien. Lars Molins filmversion av Selma Lagerlöfs klassiska roman. Om den fattige Jan i Skrolyckan och hans stora kärlek till den vackra dottern. Kommer ihåg att jag såg den här med mamma och pappa som liten och tyckte att den var väldigt bra.
Glappet. Så bra ungdomsserie – såg den på teve med min syster och mamma när jag gick i mellanstadiet. Men har sett om den flera gånger. Jag älskar boken men framförallt filmatiseringen. Handlar om de två vännerna Ella och Josefin som börjar gymnasiet och blir kära och ja – sedan spårar det ur kan man väl säga.
Kan du vissla Johanna. Presentation är egentligen överflödig. Har du sett på teve på julafton har du garanterat sett denna film om sjuåriga Berra som saknar en morfar. Hans bästa kompis Ulf vet var man kan få tag på en; på ålderdomshemmet. Tycker så mycket om Bertil i den här serien och han var en bidragande orsak till varför vi döpte vår son till samma namn.
Potatishandlarn. Mysig film av Lars Molin. Bonden Johansson börjar bli gammal och oroar sig för dottern Märta. Hon är ett duktigt fruntimmer som sköter gården perfekt, men hon är inte så purung precis och Johansson oroar sig för att Märta ska gå obrukad genom livet. En dag dyker potatishandlaren Sture upp!
Ebba & Didrik. Ungdomsserien om syskonen Didrik (som förälskar sig i Yrla) och Ebba som vill flytta till ett hus i skogen med Philip. Fantastiskt skådespeleri. Fler än jag som blev förälskad i Johan Widerberg?
Min vän Percys magiska gymnastikskor. Som vanligt blir det briljant när Ulf Stark står bakom historien. Ulf är nio och åker hellre lådbil och smyger på badande tanter än går i skolan. Men så kommer en ny kille till klassen: Percy. Han är både smart och tuff. Och hemligheten verkar vara ett par fula och slitna gymnastikskor.
Värsta språket. Trots många år på nacken tycker jag att Värsta Språket med Fredrik Lindström fortfarande känns aktuellt och roligt!
Bröderna Landby. Dokumentär om de nu bortgångna kraftkarlarna Curt och Sixten Landby som förr reste omkring på tivolin och i folkparker och uppträdde. Så rörande och mysig dokumentär på något vis. Min morfar pratade ofta om dessa bröder.
34 svar
Åh, så bra tips! Några stred igen & några nya! Tack!
Några av de där är också mina favoriter, bla Potatishandlarn och Den tatuerade änkan. Men jag brukar se dem tillsammans med mina föräldrar när jag hälsar på där. Det är en trevlig tradition.
Fru Marianne gillade jag också, men har inte läst boken så det tänkte jag faktiskt se till att göra.
Men tack för tipsen Clara! Har velat se Längtans blå blomma, och inte alls tänkt på att den kunde finnas på öppet arkiv. Känns som perfekt maj-TV.
Åh älskar allt av Lars Mohlin, har tittat igenom allt igen nu under våren. Fem myror streamas mest varje dag för fyraåringen här hemma. Och Värsta språket kikar jag och språkintresserade 13-åringe sonen på när vi ska ha mystid. Vilken guldgruva SVT:s öppna arkiv är!!
Men ååh Johan Widerberg! Att man var kär. Känner nästan samma pirr nu när jag tänker på det 🙂
Bra tips! Tack så mycket. 🙂
Kom att tänka på Döfinkar och dårnickar nu, måste kolla om den finns att titta på!
Japp, både Widerberg och Sallamander blev jag också förtjust i i dessa serier som du nämner. 🙂 Tack för tips!
Å tack för tipsen! Ebba och Didrik måste jag kolla med barnen. Vi såg Skuggornas hus nu i helgen, vilken snarkfest. Så tråkig, riktigt dålig och långsökt story. Men bra skådisar, och det var ju kul att se alla pyttesmå kändisar i alla fall 🙂
Haha, åh jag vet. Såg om den i somras och fattade inte att jag tyckte att den var så bra. Men det är den ändå på något vis. Kan tänka mig att den är spännande för målgruppen eller lite yngre tom =)
Jag tittade på Ebba och Didrik för ett par månader sedan, kom ihåg väldigt många scener från när den gick på tv när man var yngre!
Dock tyckte jag att den var ganska störig nu, kom inte ihåg att alla i familjen vrålade och skrek så mycket på varann hela tiden.
Blev riktigt enerverande tillslut!
Samma tanke här! Älskade serien som “ung” men nu när jag kollat på den som vuxen ser jag bara en dysfunktionell familj där pappan är otrogen och Ebba är ett gapigt och skrikigt barn. Tänk vad lustigt att man ändrar vad man tycker är bra och mindre bra tv med åldern.
Jaaaa vilket klockrent inlägg! Perfekta tips!! Kan ju vara så svårt att hitta guldkorna i arkivet annars. Tack!
Men åh! Tack för bra tips, hoppas barnen somnar tidigt ikväll 🙂
Tack för tipsen! Jag måste tipsa om “Gubben i stugan” som också finns på Öppet arkiv. En helt fantastisk dokumentär där man får följa… en gubbe i en stuga! Inte ett enda ord uttalas på 1,5 h. Detta är mindfullness innan mindfullness fanns, så rogivande att se =)
Ååå tack för påminnelsen Clara!! Har ju tänkt se några av dina tips för länge sen men nu blir det av 🙂
Åh, Skuggornas Hus och Glappet känns ju som att en måste se om inom det snaraste. Vilken nostalgitripp! 😀
Jag blir så glad av dig Clara! Har följt dig under så många år nu och så många gånger har jag nickat instämmande och åh:at dina inlägg när du skrivit om loppisfynd du gjort, böcker du gillar och nu – favoritserier och dokumentärer. Jag känner så ofta att du speglar precis min egen smak och åsikter. På pricken. I stort och smått. Jag känner inte dig men ibland drömmer jag om att få träffa dig. Att få vara vän med dig. Du är så inspirerande!
// Linnéa
Tack gud vad glad jag blir <3
Oj va roligt! Kul tips! 🙂
Wow! Vi har samma smak, på pricken!
Såg till exempel fru Marianne då (min favoritroman, en av dem) sett den flera gånger på öppet arkiv. Längtans blåa blomma, den goda viljan, tre kärlekar osv har jag också sett på öppert arkiv. Älskar att det finns, som en enorm skattkista är det 🙂 flera du nämner ovan står på min lista över saker att se. Tack för inlägget.
Oj oj. Nu minns jag ju Värsta språket-avsnittet där de listade de tio bästa/mest konstiga särskrivningarna. Mitt bidrag glad packad räkmacka vann och Fredrik grattade mig i tv. ??
Vilken bra lista! Flera guldkorn (särskilt Fru Marianne) och även nya tips som ska försöka ses snarast.
Vill dock även tipsa om Raskens! En helt underbar livsskildring som bara blir bättre för varje gång man ser den.
Tack för en bra lista!
Vill även tipsa om Moa Martinssons ‘Mor gifter sig’.
Så många bra tips, tack!
Tack för alla bra tips!!! Har skrivit upp dem i min “bok och filmtipsbok”
och ser fram emot att se dem. Kändes som om det mesta var i min smak.
Tack igen!
Jag kan rekommendera ytterligare två dokumentärer, nämligen “Gubben i stugan” och “Frida, en trotjänarinna”. Den ena gör mig lugn och glad medan den andra gör mig ledsen och beklämd.
https://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan?ac=gubben
https://www.oppetarkiv.se/video/1135797/frida-en-trotjanarinna-frida-en-trotjanarinna
Underbart med dessa tips! Nu när våren kommit och det börjar lukta så där gott ute och fåglarna kvittrar sent på kvällen blir jag så himla sugen på att kolla på gamla, svenska, idylliska serier eller filmer.
Min morfar stötte också på dessa killar i sin ungdom. Syrran deras var visst också jättestark.
bröderna Landby
Jag kan inte titta på Kan du vissla Johanna mer eftersom jag storgråter varje gång numera. <3
Åh tack för grymma tips!
Älskar detta inlägg! Har sparat det och ska kolla på vartenda ett av programmen. Så bra sammanställning!
En annan sak som jag tycker är så kul är i er podd, när du skrattar åt ericas pepparkakshus. Tycker det är så härligt när ni skrattar och håller på på det viset haha. Er podd är så bra och du är så bra!
Selambs ??