12 knep som lindrar åksjukan

Nu stundar semestertider med långa sträckor i bil, tåg eller buss. Men att lida av åksjuka kan förstöra en hel semester. Jag blev alltid åksjuk som liten och efter mina graviditeter kom åksjukan tillbaka igen. Men genom åren har jag lärt mig några knep för att lindra den värsta åksjukan och bota illamåendet. 

  1. Ät i god tid innan resan. Inte precis innan – men vänta heller inte så länge att du blir hungrig igen.
  2. Sitt längst fram i bussen eller i mittensätet på bilen och fokusera blicken på framrutan.
  3. I mitten av en båt gungar det minst och vid ett plan är det som mest stabilt vid vingarna. Åker du tåg – försäkra dig om en framåtvänd plats.
  4. Trötthet förstärker ofta åksjuka så det är bra att vara utvilad.
  5. Ta pauser innan du blivit åksjuk. Att stanna bilen och ligga raklång en stund på marken och blunda brukar funka bra för mig.
  6. Undvik byxor som klämmer på magen. Jag föredrar att ha på mig en löst sittande klänning eller kjol.
  7. Att lyssna på något kan distrahera från åksjukan. Ljudböcker (eller sagor för barnen) är bättre än böcker och padda som bara förstärker illamåendet.
  8. Sänk temperaturen i bilen. Och kyl handlederna. Att sticka ut händerna genom fönsterrutan hjälper ganska bra.
  9. Tugga starkt mentoltuggummi.
  10. Försöka sova under resan om det går. Sömn kan lugna illamåendet.
  11. Testa ett så kallat åksjukearmband som säljs på apoteket. Vissa upplever lindring av det (även om det inte funkar för mig)
  12. Och givetvis:  om inget annat funkar finns det ju faktiskt receptfria preparat på apoteket mot åksjuka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

16 kommentarer på “12 knep som lindrar åksjukan”

  1. Fler tips någon?
    Jag upplever att åksjuka ofta inte tas på allvar. Särskilt om man som jag inte kräks i första taget utan kallsvettas, får huvudvärk och känslan av att man liksom ska kräkas när som helst. Folk säger att man inbillar sig eller att man inte ska läsa.
    Men jag mår dåligt på alla typer av fordon och åker kommunalt varje dag- det går inte att optimera hur man mår efter varje arbetsdag när man måste skynda sig hem.
    Någon med fler tips?

  2. Ingefära ska vara jättebra mot åksjuka fick jag lära mig i australien, har dock ingen vetenskaplig uppbackning på det men kan ju inte skada att ta en ingefärsshot innan man åker!

  3. Att dricka kolsyrat vatten kan lindra åksjukan till viss del. Det lärde jag mig av en tågvärd när jag mådde mindre bra. Små klunkar, lite i taget, naturligtvis.

  4. Ingefära!
    Jag köper ingefära tabl och tar två mot illamående (vilken typ som helst) funkar Alltid!
    (Ta i trä)

  5. Fick ett fantastiskt tips av en konduktör på ett x-2000 tåg. Drick bubbelvatten med citron! Mitt barn ( och jag) kör med det i bussar och på tåget. Funkar alla gånger.

  6. Jag har hört att man ska sätta ett plåster på magen… vet inte om det funkar eller är sant. Eller om jag drömt 😂

  7. Skala en bit färsk ingefära och stoppa i naveln med ett plåster över. Ingefära är väldigt bra mot åksjuka. Det har hjälpt många gånger.
    Hälsningar
    Helén

  8. Åksjukearmband funkade först inte för mig heller, men om man hjälper bandet lite och trycker hårt där kulan sitter, så brukar det hjälpa. Hjälper bäst om man trycker på båda samtidigt dock och det kan ju vara lite vanskligt, men det går om man sätter ena handens långfinger mot andra handleden och tvärt om, eller om någon kan hjälpa till att trycka förstås. Man behöver inte något band heller egentligen, bara man trycker hårt på rätt ställe, men det kan vara lättare att pricka när man har bandet där som markerar. Man får inte så mycket annat gjort med den här metoden men man slipper må pyton iaf.

  9. Åksjukearmband innebär ju akupressur, men det gäller att kulan hamnar på rätt punkt. Mellan senorna ungefär tre tvärfingrar upp från handleden brukar fungera för mig. För övrigt är det onödigt att betala en massa pengar för armband som eventuellt fungerar – det går lika bra att testa med en gul ärta och kirurgtejp över! Så kan man justera ”trycket” efter behov också.

    En annan grej vid åksjuka är för mig att se till att kissa regelbundet. Finns inget som får mig att må så kymigt som en sprängfylld blåsa…

  10. Testa att sätta en öronpropp i ena örat, alltså endast i ett öra. Har något med balanssinnet att göra. Min dotter säger att det hjälper henne.

  11. Jag tycker tvärtemot vad Clara tipsar om att bakåtvänt är bäst på tåg. Som att ögonen inte hinner med allt som flyger förbi vid framåtåkning. Börjar jag må kyvens på ett x2000 går jag till den svalaste och skakigaste platsen på tåget, alltså mellan vagnarna. Där återfår min kropp ”balansen”.

    1. Jag läste åksjuketips i Kupé en gång och då stod det just att man ska åka baklänges om man är åksjuk för då hinner ögonen följa med bättre i vyn utanför. Så sen dess åker jag baklänges och upplever att det funkar mycket bättre än att åka framlänges! Där stod även tips om att stoppa öronpropp i ena örat, precis som nån redan nämnt:)

  12. Öronpropp eller papperstuss i ena örat stör balanssinnet vilket har positiv effekt mot i alla fall sjösjuka. Funkar på Gotlandsbåtarna!
    Och Coca-Cola… Hälsningar Anna