Jag läser i både Breakit och Resume om Instagrams nya reklammärkning. De lanserar en ny funktion där man på ett enklare sätt kommer kunna märka upp sina kommersiella samarbeten. Gott så – men jag vänder mig verkligen emot artiklarnas formulering. Båda får det att låta som att det är något slags straff att behöva märka ut reklam.  Jag vill märka reklamen! Jag är superglad att instagram lanserar den här tydliga funktionen med märkta bilder. För jag tycker alltid det är så stolpigt att inleda den korta texten i  instaposten med “Inlägget är ett annonssamarbete med…”. Att de nu förenklar och standardiserar märkningen är bara bra. Alla seriösa influensers håller nog med mig om detta. Att företaget som annonserar dessutom får tillgång till statistiken för inlägget är också bra – då det i dagsläget är ganska mycket jobb att rapportera tillbaka statistiken korrekt till kunden efter avslutat samarbete. Tid man inte kan fakturera kunden för i slutändan.

Men jag håller med artikelförfattarna om att prisbilden för sponsrade inlägg är förlegad. Många företag tittar idag bara på statistik och spridning istället för influensers trovärdighet. Det är bättre att synas hos en mindre influencer som har fler kommentarer, likes och interaktion från sina läsare – än någon med fem gånger fler följare men med mindre engagemang och trovärdighet.

Ja, visst finns det influensers som till varje pris vill smyga med reklam. Men de allra flesta vill det inte. Jag är stolt över mina sponsrade samarbeten och sponsorer som jag väljer med omsorg. Jag har verkligen ingenting ekonomiskt att vinna på att inte vara tydlig. Särskilt som jag vet att kunderna gärna tittar på tidigare sponsrade inlägg när de bokar samarbeten. Att ha samarbeten är alltså något som gör att man kan få fler samarbeten. Varför skulle jag då hymla med det?

Däremot tycker jag att det är lurigt med reklammärkningen av mina egna produkter. Jag bör ju inte nämna någon av mina böcker, eller skriva om mina klänningar utan att skriva “Inlägget är en annons för Miss Clarity” högst upp. Förstå mig rätt – det är inte så att jag inte vill märka upp det  – för det kan jag absolut göra. Men jag tycker inte att reklammärkningen för andras produkter ska likställas med reklamen för mina egna varumärken. Jag tycker faktiskt att det finns en skillnad.

Jag tror att ni förstår att jag inte är opartisk när jag tipsar om att min man anordnar ett yogaretreat eller att jag själv släpper en ny klänningskollektion eller kokbok. Jag tycker att det borde räcka med en formulering i texten som förtydligar för nya läsare att företaget/produkten jag pratar om är förknippat med mig. Typ så här “Som ni vet driver jag ju klädmärket Miss Clarity och nu har nya klänningar kommit”. Då vet ni att jag skriver i egen sak och om något som ligger nära mig. Då får ni själva avgöra om det känns trovärdigt eller ej.

Jag upplever att det i dagsläget är ett snårigt och godtyckligt regelverk kring reklammärkning. Därför välkomnar jag fler standardiserade märkningar  – men också ett utredande av vad det egentligen innebär att göra reklam? Får en skådis tipsa på instagram om att hens nya film har premiär? Eller en kock skriva att hens nya restaurang snart öppnar? Får författaren prata om sin nya bok? Om rätt ska vara rätt borde väl även de vara skyldiga att reklammärka så fort de tipsar om något där de själva har ekonomiska intressen?

Lämna gärna en kommentar om hur du som läsare tänker för jag är idel öra. Dessa frågor om reklammärkning är ju något vi i Influencers of Sweden driver och då är det viktigt med läsarperspektivet.