Jag är en stolt Influencer of Sweden

Frånkopplad från det mesta njuter jag av en veckas semester och tänker inte på mycket jobb annat än att uppdatera bloggen. Dock satte jag kaffet i halsen när jag i Breakit läste en debattartikel från några av de stora influencernätverken som angriper organisationen Influencers of Sweden (INoS) där jag är ordförande. Fast vad de egentligen angriper är lite svårt att förstå eftersom de verkar ha missuppfattat INoS  uppdrag. Det här är en relativt ny bransch där de flesta stora profilerna är kvinnor  – medan de som tjänar de största pengarna på dessa kvinnor är män. Män äger och driver nästan alla de stora annonsnätverken, äger säljbolagen och bloggportalerna där profilerna är aktiva.

På förekommen anledning känner jag mig nödd att berätta vad vi arbetar med i organisationen: Vårt uppdrag är att företräda de influencers som utgör våra medlemmar. Vi försöker hjälpa dem att proffessionalisera sin verksamhet.  Vi vill att de ska lära sig att ta betalt för sitt arbete, nätverka med varandra och förstå sitt värde. Inte gå med på vilka villkor som helst – varken från annonsköpare eller bloggportaler. Vi vill också att de ska lära sig annonsmärka inlägg korrekt och göra rätt i relation till så väl läsare som Skatteverket och Konsumentverkets regler. Influencers of Sweden är inte ett privat företag utan en ekonomisk förening som ägs av medlemmarna. Och vårt uppdrag är att företräda dem.

Själv jobbar jag ideellt för föreningen sedan ett år tillbaka – och om ni bara visste hur många fler som gör det! Som lägger ner en massa fritid på att få den här nystartade organisationen att snurra. Vilket engagemang som finns bland våra medlemmar att dra sitt strå till stacken. Det är ett utmanande arbete att driva organisationen och vi har små marginaler för att få det att funka. Men vad gör då några av våra medlemmars arbetsgivare? Jo – de attackerar organisationen! För att vi inte i nog hög utsträckning företräder dem.

Jag känner mig alldeles trött av tanken på det.  Att ännu en gång kommer ett gäng chefer (som själva inte producerar innehåll utan bara profiterar på det) och berättar vad influencers ska göra. Kritiserar en  organisation som kämpar för influencers men som samtidigt motarbetas av de företag som omsätter mångmiljonbelopp på att knyta dessa till sig.

Just idag känner jag mig väldigt trött på branschen…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

26 kommentarer på “Jag är en stolt Influencer of Sweden”

  1. Amen Clara, klockrent som vanligt! Den totala tröttheten som infinner sig när Influencernätverken kommer med kritik som saknar både grund, insikt och vett. Ska jag gråta, ska jag gäspa…eller kanske bara gå och lägga mig…

  2. Ni och du gör ett otroligt bra arbete!! Det finns alltid människor som vill motarbeta, där illviljan och girigheten ligger som grund för deras agerande. Hejja Influencers of Sweden! ge aldrig upp.

  3. Tack tack tack för att du finns bland oss och säger ifrån på det här viset! <3

    Vi är många som är tacksamma för InoS och utan allt stöd och nätverket hade jag aldrig sagt upp mig från jobbet och suttit här som bloggare på heltid just nu… 🙂

  4. Inom de flesta yrken finns det en möjlighet att maximera sin inkomst genom att till exempel driva eget eller stå på egna ben på andra sätt, men majoriteten prioriterar annorlunda och låter ett etablerat företag stå för möjligheten och tryggheten i en (i många influencers fall, hög) inkomst.

    Så jag skulle lugna mig med att hänga ut våra kvinnliga influencers som är anslutna till annonsnätverk som hobbyutövare som behöver lära sig hur man blir professionell. I många fall är det förmodligen ett aktivt val som personerna i fråga har tagit.

    1. Say WHAT?! Snacka om att missförstå texten. Jag har själv legat på ett av dessa annonsnätverk och har stor respekt för kunskapen som finns hos bloggare som gör det. Men faktum är att trots att jag själv bloggat i elva år är det många saker jag har fått lära mig och utvecklas inom genom att ta del av den kunskap som finns inom INoS. Organisationen behövs för att höja kunskapsnivån hos oss alla

  5. Är själv ingen influencer utan endast en simpel läsare. Men för mig har det alltid varit tydligt att ert uppdrag kan likställas men någon typ av fackförening. Och då representerar man ju alltid sina medlemmar, inte arbetsgivaren. Hur kan de ha missat detta?

  6. Exakt så. Vi kan och behöver inte gå deras agenda, även om alla förstås (säger de) vill jobba för bra arbetsvillkor och rätt märkning. Standards.

    Kunskap och styrka hos producenterna verkar i detta fall bli något av ett hot. Känner man det hotet ”ni kan inte vara i media och representera branschen, ni företräder inte oss” får man väl 1. Göra bättre i att berätta sin verklighet och också gärna 2. Ge sig in och delta i diskussioner som rör producentens vardag.

    Att vi som kör helt eget har ett sammanhang där vi kan diskutera allt ifrån prissättningsmodeller till bolföringsregler till kamerautrustning och nyhetsbrevsklienter är otroligt värdefullt. #jagarinos jag med, nöjd över det, irriterad och trött över denna cirkus!

  7. Lite den där klassiska ”varör driver ni inga mansjourer för?” Så himla typiskt män.

    1. Jag tycker att ni gör ett grymt jobb. I dagsläget känner jag inte något behov av att vara med i Inos men den dagen jag bestämmer mig för att driva mitt blogg som ett företag så kommer jag inte att tveka att gå med i nätverket. Jag tror mycket av kritiken kommer från att det att det hos ”traditionella publicister” saknas kunskap kring vad en organisation som Inos faktiskt gör.

  8. Topptext!
    Jag har utvecklats så mycket tack vare Inos, och det gynnar ju inte bara mig utan också de som vill samarbeta med mig som får en så mycket proffsigare plattform att ha möjlighet att synas på!

  9. Blev väldigt förvånad över kritiken. En tanke jag fick är att de stora företagen/portalerna kanske är rädda för att INoS ger makten till enskilda influencers, så att några mellanhänder inte behövs? Kanske är en lite väl cynisk tanke… Jag har också alltid uppfattat Inos som en slags fackförening som ska stärka medlemmarna i förhandlingar mm. Känns som att det är något företagen är oroliga för som gör att de måste markera så här. Tycker iaf INoS är helt grymma!!!

  10. Ni gör ett fantastiskt jobb! Suck på att du ska behöva förklara detta, men du gjorde det på ett mycket bra och tydligt sätt.
    Kämpa vidare med det viktiga arbete ni gör! Ni behövs!!!

  11. Låter som arbetsgivare som klagar på att facket värnar sina medlemmar för att det ska ha en vettig arbetsmiljö…
    Suck! Att folk blir så girig av pengakåthet!

  12. Bra där! Är superny i branschen och gick därför med i InoS i våras. Oändligt med kunskap, generositet och professionell framåtanda. Tack säger jag! Stolt över att #jagärinos

    PS. Hoppas att du inte brände dig på kaffet…

  13. Jag har inget mpt INoS, tvärtom, jag tycker att ni gör ett bra jobb och det verkar ju onekligen som att ni behövs och fyller ett tomrum.

    Kan det vara så att det de är kritiska mot är att om ni är ett fackförbund (kind of) så har ni inte bjudit in till dialog för att diskutera med företagen (de), en diskussion om vad era medlemmar menar är problem inom branschen osv. Saker de kanske kan göra något åt?
    Vet inte ens om det är er grej för ni är ju inte ett fackförbund, ni vill ju bara höja standarden inom branshen och då är det ju inte så konstigt om ni inte tar kontakt med företagen, för det är ju bara bloggarna ni vill prata med i första hand, där ni börjar.

    Antagligen ser de er som ett hot som de inte har greppat riktigt ännu – hur mycket kan ni påverka deras verksamhet?

  14. Jag läste deras artikel och jag förstod inte riktigt vad de egentligen kritiserar. Kändes som att kritisera bara för att och inte för att det verkligen finns något negativt. Bra att du ryter i från och förklarar.

  15. Arbetsgivare har aldrig gillat fackförbund, tyvärr. Splay, United Influencers och liknande är såklart skiträdda för att ni ska upplysa deras adepter att inte gå med på deras skitavtal, det skulle ju kunna vara helt förödande för deras business.