Nu när jag har så många läsare tänkte jag ta och dissa lite olika företag som är skit enligt mig, och kanske utföra lite konsumentmakt.
- Jag börjar med H&M. Ajabaja. Ni skötte inte Uzebeckistanaffären snyggt. Urs. Förövrigt har ni världens otrevligaste personal. Jag vet inte var ni gräver fram dem? I golvbrunnen!? Lär era anställda att säga Hej till kunderna, svara artigt på frågor och jobba snabbt i kassan. Det kan inte vara svårt, men ni misslyckas konstant. (Det finns säkert trevliga undantag och jag har haft den stora turen att träffa ca 2 st) Nu handlar jag inte där längre.
- Sedan går jag raskt vidare till snorkiga Tailsweep som inte svarar på mail till sina kunder. What är problemet?!
- Telia är ju apjobbiga att ha att göra med. Varför kan man inte få ringa till er för rådgivning och prata med en riktig människa! Det är ju helt otroligt, ni är ju ändå ett telefonbolag. Detta gäller förövrigt alla företag dit man inte kan ringa och får hjälp utan att tala med en maskin som bara hör fel.
- En läsare skrev och berättade hur oseriöst EF Språkresor behandlat henne och flera andra av sina kunder. Det lät fruktansvärt tycker jag. Observera att detta inte är någonting jag har personlig erfarenhet av. Jag bara vidarbefodrar vad jag hört.
- Jag tycker att Tom Ford är en skitföretag. Jag tror ju inte direkt att han läser det här, men ändå. Bossen tycks ha lite väl luftigt i både huvudet och byxan.
- Sista punkten tänkte jag lämna åt er. Vilka företag vill ni ge en känga åt så att de skärper sig?! Och vilka företag vill ni hylla?!
28 svar
Hej Clara!
Ledsen att du inte fått svar från oss. Jag ska se till att du får svar på din fråga.
Mvh
Mikael
Tailsweep
Jag jobbar på H&M & är en otroligt trevlig prick! 😉
Ja usch för EF!
När jag åkte med ef i sommras hade de noll koll på allt. När vi väl kom fram var vår världfamilj borta. Sån tur var fick vi sova hos en ef-ledare som var jättesnäll.
Sedan hamnade vi hos en tant som drack väldigt mkt och skrattade väldigt högt. dagen då vi skulle ta oss till bussen som skulle ta oss till flyget hem var hon borta.
Så vi missade nästan vårt flyg.
Såg i ett inlägg längre ner att du fick jobbet (jag antar att det var det jag tipsade om?). Grattis, vad kul! Tror som sagt att det blir sketabra!
Glöm inte att det finns mycket fint här i livet (när det känns sådär tungt som du beskrev). Som en krispig norrländsk vinternatt eller Marabou med Nonstop eller en kram av älsklingen eller att klara en tenta eller din fina svarta vintageklänning som du hade när vi fikade. 🙂
PS. Jag var vansinnig på http://www.dreamcottage.nu efter en incident med dem. Läs deras regler NOGA innan ni beställer! Särskilt delen om vad som händer med restnoterade varor. Fast de har ju fina pysselgrejer.
ef är verkligen sjukt bajsnödiga. hata dom.
Man kan skriva en hel bok om företag som inte kan göra sitt jobb med HM ligger på min lista också. Deras kläder har dessutom jordens lägsta kvalite så inte ens en tröja för en tjuga är ett värt köp.
MIkael: TACK!
Prettyinpink: Du är undantaget som bekräftar regeln :*
Ellen: nej vad hemskt?!! Stackare…
Ida: Ja, tack så väldigt mycket. Nu är jag glad och superdupernervös….ojojoj…skräckblandad förtjusning! Kram på dig, nonstop är ju det bästa 😀
Sofia: ajaj!
Ivana: Eller huuur!
H&M på Avenyn i Göteborg har mycket trevlig personal. De tycker inte alls att det är konstigt att folk i min ålder vill ha roliga färgglada strumpor och resårskärp och sådant; Jag gillar dem jättemycket.
jag har två företag; svenskt tenn och NK. de suger hästb*lle båda två.
Det finns gott om företag som suger riktig rejält. Jag bojkottar t.ex. Zara ( i Göteborg). Personalen är INTE trevliga och hjälpsamma. Jag gillar inte klädbutiker där personalen betraktar sina kunder som ohyra.
Sen bojkottar jag ävenMc Donalds och Burger King. Vill inte stötta skräpmatskulturen. Köper inte heller produkter som kommer från “Unilever”. 🙂
P.S: Bredbandsbolaget är också skit.
Jag måste säga att jag vill bojkotta ALLA klädföretag (kedjor) som antingen inte fattar att alla inte har storlek 34-44, eller som har större storlekar men verkar tro att alla som är kraftigare byggda skulle vilja se PRECIS likadana ut. Jag och min svärmor letade efter en fin julklänning åt henne (c:a storlek 46) i sex timmar i Stockholms innerstad, det fanns INGENTING som inte antingen var helsvart eller hade fullständigt avskyvärda färggranna batikmönster. Skamligt.
Jag vill ge en känga åt Mc Donalds! Deras värderingar, hur de behandlar sin personal och det falska leendet utåt ger mig obehagliga rysningar utmed ryggraden. För många chefer och arbetsledare (dock inte alla!) är man som anställd enbart billig arbetskraft som går att behanda hur som helst, det är i alla fall mina erfarenheter.
bra!
* Kicks – är otrevliga mot ungdomar och obehagligt fjäskiga mot dom över 30. Till exempel kan kassapersonalen följa med kunden som precis ska betala och visa henne ännu mer parfymer, medan man själv får stå kvar och vänta på att få betala. Ibland kan det också hända att man står i kö och personalen som är ute i butiken ser en, men fortsätter ändå packa upp sina varor i några minuten eftersom man är under 30.
* Clas Ohlssons – Värdelöst otrevlig personal som aldrig kan och orkar hjälpa en. Som tjej känns det dessutom som om man får ännu sämre bemötande.
* Elgiganten – Bara massor med lockerbjudande, annars värdelösa varor och tomma hyllor i flera veckor på varorna man söker.
Andra kedjor som kan reta upp mig; H&M, Mcdonalds, IKEA, ICA och Glitter, där personalen antingen är onödiga otrevliga eller bara dumma i huvudet.
Sen alla klädaffärer där personalen kommer fram och säger “Behöver du hjälp med något eller?” och tittar surt på en för att visa att man inte är välkommen där och tvingas man svara nej ska man därför lämna butiken.
Jag gillar HM. I Västerås där jag brukar handla är det jättetrevlig personal, dessutom tycker jag inte de har så dålig kvalité som många säger.
Telia har fortfarande bra mycket bättre service än många andra företag i den branschen. Jämför med tex Parlino som helt saknar kundsupport.
Företag som jag ogillar:
– Onoff. De har fruktansvärt dålig service, och då är de inte ens de billigast bland kedjorna. Oftast är det bara två anställda i en butik, vilket innebär ingen hjälp alls och långa långa köer i kassorna.
– Kicks. Är man under 30 blir man totalt ignorerad. Min mor däremot förföljer de i butiken och ska passa upp. De lovar även olika prover i annonser och sin egen kundtidning, men dessa har jag inte sett röken av, trots frågor.
Vet du, jag håller ofta med dig, men när det gäller din HM-kritik så håller jag inte med. Jag träffar ofta på trevliga människor i kassorna och i omklädningsrummen osv på HM. Dessutom jobbar en av mina allra bästa bästisar på HM och det finns ingen trevligare än hon :). Men jag bor ju i Stockholm och har massor av HM-butiker att besöka (och det gör jag också) medan du säkert inte har många där du bor (???). Jag är en stor fan av HM, oftast. Ha det så bra!
håller totalt med om ZARA (som tidigare talare i kommentars fältet), hemska hemska människor som jobbar där. Högfärdiga blickar och otrevligt bemötande…usch och fy!
jag vill hylla Kii.se, du vet dom där du köpte din kappa. jag köpte en likadan fast svart (tack vare dig) och det var lite krångel med knapparna i början, men dom ersatte mig och mer därtill. fick till och med lite cash och ett julkort.
bah! sorgligt att resten av sveriges service är så kass så att man blir totalt lyrisk över bra service.
Jag utnämner också Onoff. Har varit där två gånger den senaste veckan och båda gångerna har jag fått stå och vänta hur länge som helst på att få betala. Ingen av gångerna var det särskilt många i affären och ingen annan stod i kö. Efter en stund kom det en medarbetare, log lite och sade att jag skulle få hjälp snart. Det hände inte. Jag var tre sekunder ifrån att gå därifrån innan någon slutligen kom.
TELIA har ett internt pricksystem som du hamnar i om de skickat ut en påminnelse till dig (något inkassokrav krävs INTE) och när jag flyttade hemifrån hade jag varit försenad med EN mobilräkning och fick då hem ett papper där det stod att jag hade en BETALNINGSANMÄRKNING och ville därför ha en deposition på ca 4000:- för att öppna mitt fasta telefonabbonnemang. (De gör ju kreditkontroll av en och de sa att de gjort det och påstod att jag hade en betalningsanmärkning…) Jag panikringde kronofogdemyndigheten, Sergel (inkassomyndighet) och gud vet allt men de sa bara att inget fanns. (Dan därpå fick jag dessutom kontrollbeskedet från kronofogden där det stod att jag ingen anmärkning hade.) Ringde Telia igen och undrade vad fasen de hade fått det ifrån och jo, jag hade ju en intern anmärkning hos dem… Det är dock INTE samma sak som en BETALNINGSANMÄRKNING! All denna röra hade jag inte velat bekymra mina föräldrar om men samma dag som jag ringt och frågat telia igen, två dagar efter
deras “anmärkningsbrev”, så ringde min fasta telefon plötsligt. Det var mamma. Hon hade provringt mig dagligen för att se när den skulle kopplas in men tröttnat och ringt telia och skällt ut dem, sagt att vi beställde abbonnemanget för si och så många dagar sen och ja, då kopplade de upp mig ögonblickligen. Utan att jag behövde betala ett öre i deposition! F-cking telia säger jag bara…
Jag beställde från mint och vintage och de skickade fel storlek efter 1 månad fick jag rätt. Sedan glömde de att skicka en faktura fast jag frågade efter en. de sa att de skulle skicka de direkt. Ja gratis är gott.
Kan skriva under på att EF är värdelöst, min värdfamilj hade ingen aning om att jag fanns (EF hade inte informerat om mig), än mindre att jag var på väg till dem. Ifall mitt anslutningsplan inte varit försenat med 100 år & jag inte tvingat EF representanten att ringa familjen så hade det inte funnits någon som skulle hämta mig när jag kom fram. Som tur är hamnade jag hos världens bästa familj till slut, men det var verkligen inte EF’s förtjänst. Dessutom fick mina föräldrar flera gånger hem brev som handlade om hur bra jag måste ha det i Storbritannien, synd bara att jag var i USA. Tur att dom håller koll & ordning. (Vi fick lite ersättning efter mycket bråk, men också krav på att skriva under sekretesspapper så att vi inte ska få prata om det, undra hur många sådana som signeras varje år..?)
Glocalnet. Hade i ett år (bindningstid). Funkade ca 2 månader av 12. Ringde supporten 47 gånger – hände inget. blir fortfarande galen när jag ser deras reklam och den går ju ofta på tv 🙁
annars tack Clara för din blogg – jag älskar den! Kram!
Väldigt tjatigt på HM att man alltid ombeds hänga tillbaka provade kläder. Oftast i en sur ton också. Hallå! Är inte det de anställdas jobb? I förra veckan hade jag provat typ 7 plagg, tänkte köpa två, blev otrevligt uppmanad att hänga tillbaka efter mig, låtsades gå med på det men hängde allt på samma ställe och sket i att köpa något. Allvarligt talat, detta var på HM Avenyn i Gbg som är två våningar och hyfsat stort -jag minns inte var jag tagit saker. Nån måtta får det väl vara!
Väldigt tjatigt på HM att man alltid ombeds hänga tillbaka provade kläder. Oftast i en sur ton också. Hallå! Är inte det de anställdas jobb? I förra veckan hade jag provat typ 7 plagg, tänkte köpa två, blev otrevligt uppmanad att hänga tillbaka efter mig, låtsades gå med på det men hängde allt på samma ställe och sket i att köpa något. Allvarligt talat, detta var på HM Avenyn i Gbg som är två våningar och hyfsat stort -jag minns inte var jag tagit saker. Nån måtta får det väl vara!
Väldigt skönt Clara att du bryr dig om sådana här frågor. Många bloggare verkar inte bry sig om sådana här frågor, t.ex. att H&M använder bomull plockade av barn o.s.v, även fast 99% av befolkningen borde veta det nu efter den gigantiska debatten.
Jag dissar:
*H&M, samma anledning som du.
*Indiska. Dåliga färgämnen rinner ut i naturen vid tillverkningen av tygerna.
*EF. Jag såg på tv-program och de ungdomar som berättade
där hade kommit till drickande familjer och 90 år gamla tanter. Hemskt dåligt. Jag vill gärna ta ett år mellan ettan och tvåan på gymnasiet och bo i ett annat land, men man blir rätt så avskräckt när man får höra sådana historier.
Tack för bästa bloggen!:)
H&M är av någon anledning ett enormt framgångsrikt företag. Självklart kan man spekulera i hur de möjligen skulle kunna vara ännu mer framgångsrika om de letade personal på andra ställen än i golvbrunnen, och lärde sig lite allmänt hyfs. Men säkerligen är det så att deras approach att inte bry sig alltfär mycket om att se till att personalen är trevlig (vilket delvis yttrar sig i att de antagligen erbjuder en ganska dålig lön) visat sig vara lönsam. Folk handlar ändå, och företaget blomstrar. Det spelar nog ingen roll hur mycket vi gnäller och klagar, så länge vi fortätter att köpa deras produkter.
Money talks.