Smoothie med goji och havtorn

Krämig blålila smoothie med björnbär, gojibär och havtorn i högt glas.

En gräddig smoothie fullproppad med vitaminer!

Efter allt brödätande i december är jag sugen på fräschare frukostalternativ. Som en riktigt krämig smoothie. full av vitaminer och energi.

Till denna smoothie behöver du:

1 del grädde,

2 del fil eller yoghurt

Mixa med 3 delar frysta bär av valfri sort.

Just den här är gjort på en bärblandning jag köpt på ICA. Med gojibär, tranbär, havtorn, röda vinbär, björnbär och blåbär.

Dessutom slänger jag ner en matsked psylliumfrön och en matsked linfrön.

Avslutningsvis blandar jag i 2 delar turkisk yoghurt och en knivsudd vanilj.

Tycker man att det blir för surt är en riktigt mogen banan perfekt sötningsmedel.

Både havtorn, tranbär och gojibär är riktig superföda som ger massor av nyttiga vitaminer!

Den höga fetthalten ger långvarig mättnad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

64 kommentarer på “Smoothie med goji och havtorn”

  1. yummie! vi har också börjat lägga om vanorna efter ett december som var fyllt av för mycket av allt…plockade havtorn i höstas och det har blivit en favorit, så fräscht och gott!

  2. Ser supergott ut. Den måste jag prova, passar perfekt eftersom jag bestämt mig för att äta sundare med mindre mackor och mer frukt och grönt. Tack för alla fina idéer och inspiration och att du delar med dig av dina tankar. Mycket av det du skriver är mitt i prick.

  3. Har alltid undrat ifall mjölkprodukterna tar ut det nyttiga i frukt och bär när man gör smoothies. Någon som vet?

    1. Mjölkprodukterna gör inte bären varken mer eller mindre nyttiga. Däremot är det olika hur stark tilltro man väljer att ha till mjölkens nyttighet.

    2. Alternativ till mjölkprodukter i detta och andra recept kan vara havremjölk, havregrädde, havreyoghurt. Eller dito gjort på soja.

  4. Tack för tipset. Fick en multiquick maskin med bak/assistent/mixer i julklapp så nu ska goda morgondrinkar göras förhoppningsvis så många mornar som möjligt. Har du nått tips som innehåller frysta krusbär?

  5. Det ser helt ljuvligt ut. Och jag håller med om att julmaten för en att längta till lättare kost.

  6. Oj va gott det såg ut! Nu fick jag för mig att göra bananglass. Du vet mixad fryst banan med bär, vanilj eller kakao och sedan är det bara att sleva in den supernyttiga glassen 🙂 Mums!

  7. Smoothies är det bästa som finns! Jag brukar ha i havregryn när jag vill ha lite grövre smoothie.

  8. Vill höja ett varningens finger för gojibär. vet att det varit stora problem med höga halter bekämpningsmedel i de som importerats. Förhoppningsvis är det inga problem med de ekologiska.

  9. Gör ungefär likadant men hoppas turkiska yoghurten till förmån för chreme fraiche. Det blir litet fetare och man står sig till kl 14 om man dricker den kl 06.30. Helt oslagbart och så gott.

    1. Haha! Tacka för det! Bara detta recept som Clara ger oss ( ser grymt gott ut förresten!) torde, med ett snabbt överslag, motsvara 20-30% av dagens kaloribehov

  10. Jag brukar mixa i ett ägg (rått alltså) när jag gör smoothies. Gör ingen skillnad på smaken men ger ett bra proteintillskott så att man står sig ännu längre. Banan och päronsmoothie med yoghurt, ingefära och kanel (och ägg då, såklart =) ) är en solklar morgonfavorit just nu.

  11. Jag tvingade i mig Norrmejeriers pepparkaksfil och Frebacos fruktmusli. no comments. (min man köpte filen innan han började sitt nya liv och jag tog mig an den. ilandsproblem – helt klart)

  12. Jag har så svårt att förnya mig. Kör mitt gamla frukostkit som jag kört i alla år…Hur vore det om man ändrade sig lite 😉
    Ser väldigt gott ut. Kan man inte ta bröd till ;P //kram fia

  13. Perfekt helt enkelt och visst blir man sådär galet sugen på fräscha och sunda alternativ efter allt julmatsfrossande.

    Trevlighelgpådigkram!!

  14. Oj så gott det ser ut! När jag blir less ibland och vill ha något roligare till frukost brukar jag göra smoothie. Man får kanske testa denna=)

  15. Jag har tidigare köpt frysta bär (hallon, jordgubbar, blåbär, björnbär) i butik, men när jag sist såg efter packar ICA etc sina bär i Ungern.. Jag skulle gärna vilja veta om bären också kommer från Ungern eller om de plockas i ett annat land – kanske någon här vet mer? Det blir mycket transport, det 🙁

  16. Har du provat avocado istället för mjölk/grädde? Gör sig utmärkt till frukt och bär och ger härlig krämighet, den är ju rätt neutral. Kanske något för laktosintoleranta?

  17. Supergott ju! Jag gjorde själv smoothie imorse, men på spinat, jordgubbar, banan och apelsin! Smoothie är verkligen ett bra frukostalternativ

  18. För ett miljösmart alternativ: Använd endast svenska bär! Gojibär, hallå eller? Annars ser det gott ut 🙂

  19. Åh, jag älskar smoothies. Har blivit för orkeslös för att göra sådana numera, förut slukade jag minst en om dagen. Dags att fylla frysen med bär och kylen med yoghurt och påminna en om att nya tider väntar!

  20. Testa att byta ut grädden mot kokosmjölk, det är riktigt mums! Och så funkar både ägg, avokado, pumpafrön också som nyttiga tillskott i smoothies!

  21. Hej!
    Man kan tydligen odla gojibär i Sverige, tyvärr bara till zon 3 men kanske kan fungera ändå om man väljer ett skyddat läge. Tydligen skall det växa som värsta ogräset (!) med långa taggiga skott och massor med rotskott. Om man googlar hittar man en massa info. Vill man ha en planta är det bara att så ett frö från ett köpt bär.
    Hälsningar Emma