Fördelen med att ha en blogg är att man kan hålla koll på sig själv och de faser man gått igenom. Nackdelen är att man också kan hålla koll på alla sina tillkortakommanden. Hittade ett blogginlägg jag skrev för ungefär två år sedan med lite tankar och förhållningsorder jag hade då och som hjälpte mig att må bra. När jag läser dem gapar jag bara för att de är så präktiga och för att jag  faktiskt inte lyckas pricka in någon av punkterna just nu. Hur gick det så snett om det nu var så bra? Men eftersom jag faktiskt minns precis hur bra det var att leva så där är väl bara att bita ihop och försöka sätta igång med dessa saker igen:

– Börja reglera min arbetstid. Aldrig kolla mejlen efter klockan sju på kvällen, ej heller under helgen. Aldrig arbeta på kvällen utan endast under dagtid. En svintuff vecka är lättare att ta sig igenom om man vet att man får vara ledig varje kväll, utan undantag.

– Gå och lägga mig i tid. Aldrig senare än tio göra mig redo för sängen. Även om jag inte sover då ska jag från den tiden går jag ner i viloläge.

– Försöka att äta regelbundet, så att jag aldrig bli vrålhungrig och får blodsockerfall. Inte längre än tre timmar mellan målen.

– Röra på mig varje dag. Promenader, gympa, skidåkning. Allt möjligt helt enkelt!

 

Återstår att se om jag om två år hittar dessa regler igen och är lika förvånad – eller om jag faktiskt lyckas hålla i dem någotsånär.