Signaturen Karin kom med ett önskeinlägg. “Hur vågar man ta betal för sina tjänster som egenföetagare? Jag känner att min självkänsla hindrar mig från att ta ut rimliga priser. Men inte ska väl JAG ta ut så mycket för mina tjänster, jag är ju ganska NY i yrket och det finns säkert många som gör det mycket BÄTTRE”

Jag skulle säga att det här är den svåraste biten för många egenföretagare. Att veta vad som är rimligt att få betalt. Och hur man ska förhandla.  Här kommer mina tio bästa tips – sånt jag lärt mig under åren.

1) Fråga uppdragsgivaren rätt ut. “Vilken budget har ni för det här? Vad ligger arvodet på?” Sedan behöver du inte nödvändigtvis nöja dig med det – men då har du  fått en indikation på vad det kan röra sig om för summor. Ett ganska självklart råd men förvånansvärt många som inte gör så här.

2) Hör dig för med personer i branschen. Vad brukar riktpriset ligga på? Är arvodet du blivit erbjuden rimligt?  Som ex vis journalist kan man höra vad SJF rekommenderar. I vissa branscher (typ min) finns ingen riktig praxis. Och det är då det är så bra att ha odlat sina nätverk så att man kan rådfråga någon i samma bransch.

3) Var noga med att specificera vad som ingår i ditt uppdrag. Ett arvode som först verkar rimligt kan bli helt orimligt om villkoren förändras under arbetets gång.

4) Ta inte betalt per timme. För ju bättre du blir på ett jobb (och snabbare du kan utföra det) desto sämre betalt får du för jobbet. Jag tar i princip aldrig betalt per timme. Jag begär en fast summa för ett fast uppdrag. Ibland blir timlönen jättebra för att jag är inspirerad. Ibland blir timlönen jättedålig för att jag får jobba mycket längre än jag trott. Ju bättre jag blir desto “enklare” kan jag tjäna pengarna.

5) Förhandla via mail och inte IRL om du är osäker. Och vill någon ändå göra det med dig kan du alltid be att få återkomma med besked. Gå hem och räkna på din kammare i lugn och ro. Du ska inte stressas att godta ett bud bara för att du inte hinner räkna efter på det ordentligt. Du får alltid fundera på saken – allt annat är oseriöst från uppdragsgivarens håll.

6) Som egenföretagare kan du inte vara hur billig som helst. Timlönen ska ju inte bara täcka själva arbetsinsatsen utan också förberedelsetid, avgifter du har i ditt företag exempelvis  kontor, internetuppkoppling etc. Vi kan också ta en musiker som exempel. Utifrån sett kan kanske hen får väldigt bra betalt för en spelning. Rent av oförskämt bra timpennning. Men måste man först resa en hel dag och övernatta för att kunna komma och spela brukar timpriset inte bli särskilt högt när man slår ut det. Har man dessutom ägnat dagar åt att repetera så rasar timpriset ännu mer. Allt detta måste tas med i beräkningen när man tar betalt.

7)  Du skämmer inte ut sig när du begär “för mycket” pengar för ett jobb. Vad som är för mycket är dessutom godtyckligt. När jag är för dyr för någon tänker jag inte “Ojoj vad pinsamt” utan “Jaha, det var synd att de inte hade råd med mig”.  Och om jag tar in en offert från någon och den är tokbillig så blir jag inte glad utan orolig. Tänker att den nog är lite desperat och orutinerad.

8) Om du har svårt att tänka på dig själv när du prissätter – tänk på alla branschkollegor. Om du börjar klippa håret på folk och bara tar 100 kronor så förstör du prisbilden för alla andra seriösa aktörer, som kommer få jobba sexton timmars arbetsdag för att öht få ihop till hyran.

9) Om det gäller löneförhandling lite mer generellt ska ni nu få mitt bästa tips (jag har ju förhandlat med en del gubbar genom åren). Så här gör man: Säg vad du vill ha betalt och sedan är du tyst. Jag menar tyst. Det kan handla om flera minuter. Och den som först börjar prata har förlorat. Jag lovar, så är det. Vet du med dig att det kommer bli svårt – ta med penna och ett anteckningsblock. Och när du sagt vad du vill säga och det blir obekvämt tyst, då ritar du lite i blocket och orkar hålla tyst lite till.

10) Vad generös. Ta ordentligt betalt från början men se till att leverera sedan. Håll inte på att tjafsa om småsummor eller villkor som egentligen inte är avgörande för dig. Tjafs och småsnålhet är avskräckande. Att leverera och vara punktlig och tillmötesgående är meriterande.

 

Har ni fler tips till Karin och andra egenföretagare som behöver lära sig ta betalt? Fyll gärna på i kommentarsfältet!