Någon frågade varför jag berättar och tipsar om företagande, och hur man bygger starkare sociala medier-kanaler. Är det inte lite som att berätta sina affärshemligheter? Men så tänker inte jag. Jag tycker verkligen om att förmedla den kunskap jag besitter och blir alltid så glad när andra gör likadant så att jag kan lära mig av dem. Att hjälpa andra att växa är väldigt inspirerande. Det är bland annat därför jag tackat ja till att sitta i nystartade bolagsstyrelser eller vara mentor åt andra företagare i uppstartsfasen.  Jag är inte rädd för eventuell konkurrens – utan välkomnar den! Jag blir så enormt inspirerad av alla grymma människor som gör business av sina kunskaper. Jag tänker att detta kanske också är en frukt av det internet och delningssamhälle som nu finns – där kunskap finns tillgänglig för alla. Det handlar bara om att kunna förvalta den.

När jag började blogga för tio år sedan var bloggbilderna skitfula och man fotade selfies i tandkrämsfläckiga badrumsspeglar. Ingen hade lärt sig ta betalt och hemsidorna var oproffsiga. Var skulle vi vara idag om vi inte pushat varandra att utvecklats? Jag tycker inte att man ska vara rädd för att berätta om hur man tänker och resonerar i sitt jobb. Vilka strategier man har utvecklat för att klara av det. Om man är så rädd att någon ska göra det man själv gör fast bättre – kanske det inte var så bra och unikt till att börja med? Och då är det ju det man ska fokusera på att utveckla –  istället för att tjuvhålla på sina idéer och vara rädd för att andra tar dem. En idé i sig själv är ju ingenting värt. Man kan sitta på sin kammare och ha hur många idéer som  helst  – men nyckeln finns i genomförandet. Det spelar liksom ingen roll för oss konsumenter att Microsoft gjorde den första surfplattan åtta år innan Apple – när det var Apple som hade den bäst genomförda idén. Allt handlar om vad man gör.

Min slutsats är att vara generös med idéer och tips och försöka hjälpa andra fram. Jag har ju själv fått så sjukt mycket bra hjälp genom åren. Den som är trygg i sin profession behöver inte vara rädd att bli frånsprungen. Och det gäller ju såklart inte bara företagande – utan i alla sammanhang.