Nu stundar semestertider med långa sträckor i bil, tåg eller buss. Men att lida av åksjuka kan förstöra en hel semester. Jag blev alltid åksjuk som liten och efter mina graviditeter kom åksjukan tillbaka igen. Men genom åren har jag lärt mig några knep för att lindra den värsta åksjukan och bota illamåendet. 

  1. Ät i god tid innan resan. Inte precis innan – men vänta heller inte så länge att du blir hungrig igen.
  2. Sitt längst fram i bussen eller i mittensätet på bilen och fokusera blicken på framrutan.
  3. I mitten av en båt gungar det minst och vid ett plan är det som mest stabilt vid vingarna. Åker du tåg – försäkra dig om en framåtvänd plats.
  4. Trötthet förstärker ofta åksjuka så det är bra att vara utvilad.
  5. Ta pauser innan du blivit åksjuk. Att stanna bilen och ligga raklång en stund på marken och blunda brukar funka bra för mig.
  6. Undvik byxor som klämmer på magen. Jag föredrar att ha på mig en löst sittande klänning eller kjol.
  7. Att lyssna på något kan distrahera från åksjukan. Ljudböcker (eller sagor för barnen) är bättre än böcker och padda som bara förstärker illamåendet.
  8. Sänk temperaturen i bilen. Och kyl handlederna. Att sticka ut händerna genom fönsterrutan hjälper ganska bra.
  9. Tugga starkt mentoltuggummi.
  10. Försöka sova under resan om det går. Sömn kan lugna illamåendet.
  11. Testa ett så kallat åksjukearmband som säljs på apoteket. Vissa upplever lindring av det (även om det inte funkar för mig)
  12. Och givetvis:  om inget annat funkar finns det ju faktiskt receptfria preparat på apoteket mot åksjuka.