FrĂ„nkopplad frĂ„n det mesta njuter jag av en veckas semester och tĂ€nker inte pĂ„ mycket jobb annat Ă€n att uppdatera bloggen. Dock satte jag kaffet i halsen nĂ€r jag i Breakit lĂ€ste en debattartikel frĂ„n nĂ„gra av de stora influencernĂ€tverken som angriper organisationen Influencers of Sweden (INoS) dĂ€r jag Ă€r ordförande. Fast vad de egentligen angriper Ă€r lite svĂ„rt att förstĂ„ eftersom de verkar ha missuppfattat INoS  uppdrag. Det hĂ€r Ă€r en relativt ny bransch dĂ€r de flesta stora profilerna Ă€r kvinnor  – medan de som tjĂ€nar de största pengarna pĂ„ dessa kvinnor Ă€r mĂ€n. MĂ€n Ă€ger och driver nĂ€stan alla de stora annonsnĂ€tverken, Ă€ger sĂ€ljbolagen och bloggportalerna dĂ€r profilerna Ă€r aktiva.

PĂ„ förekommen anledning kĂ€nner jag mig nödd att berĂ€tta vad vi arbetar med i organisationen: VĂ„rt uppdrag Ă€r att företrĂ€da de influencers som utgör vĂ„ra medlemmar. Vi försöker hjĂ€lpa dem att proffessionalisera sin verksamhet.  Vi vill att de ska lĂ€ra sig att ta betalt för sitt arbete, nĂ€tverka med varandra och förstĂ„ sitt vĂ€rde. Inte gĂ„ med pĂ„ vilka villkor som helst – varken frĂ„n annonsköpare eller bloggportaler. Vi vill ocksĂ„ att de ska lĂ€ra sig annonsmĂ€rka inlĂ€gg korrekt och göra rĂ€tt i relation till sĂ„ vĂ€l lĂ€sare som Skatteverket och Konsumentverkets regler. Influencers of Sweden Ă€r inte ett privat företag utan en ekonomisk förening som Ă€gs av medlemmarna. Och vĂ„rt uppdrag Ă€r att företrĂ€da dem.

SjĂ€lv jobbar jag ideellt för föreningen sedan ett Ă„r tillbaka – och om ni bara visste hur mĂ„nga fler som gör det! Som lĂ€gger ner en massa fritid pĂ„ att fĂ„ den hĂ€r nystartade organisationen att snurra. Vilket engagemang som finns bland vĂ„ra medlemmar att dra sitt strĂ„ till stacken. Det Ă€r ett utmanande arbete att driva organisationen och vi har smĂ„ marginaler för att fĂ„ det att funka. Men vad gör dĂ„ nĂ„gra av vĂ„ra medlemmars arbetsgivare? Jo – de attackerar organisationen! För att vi inte i nog hög utstrĂ€ckning företrĂ€der dem.

Jag kÀnner mig alldeles trött av tanken pÄ det.  Att Ànnu en gÄng kommer ett gÀng chefer (som sjÀlva inte producerar innehÄll utan bara profiterar pÄ det) och berÀttar vad influencers ska göra. Kritiserar en  organisation som kÀmpar för influencers men som samtidigt motarbetas av de företag som omsÀtter mÄngmiljonbelopp pÄ att knyta dessa till sig.

Just idag kĂ€nner jag mig vĂ€ldigt trött pĂ„ branschen…