Som flicka får man lära sig att det viktigaste är att vara snäll och omtyckt. Om någon inte tycker om en är det bråttom att försöka ändra på det. Vi fostras att lägga ner orimligt mycket tid på den uppgiften. Men är man aktiv i social medier tar det en minut innan man förstår att man är ogillad – ja ibland kanske till och med avskydd. Vad händer då? Jo, världen fortsätter snurra och livet går vidare. Och idén om att var omtyckt av alla blir genast omöjlig att uppnå. Det tåget har gått. Det är lika bra att skita i det och köra ändå. Och i den insikten finns en enorm frihet – att istället lägga kraft på att skapa, uttrycka sig, leva sitt liv!

Det här brukar jag och Annakarin prata mycket om när vi föreläser. Vad händer med en arbetsmarknad där  unga tjejer har en plattform i sociala medier? När de fått lära sig att det är okej att inte vara omtyckt av alla. När de blivit bättre på att skriva, fota, uttrycka sina åsikter, filma, hantera en publik och inte minst förhandla med annonsörer och samarbetspartners. Vad händer när dessa tjejer kommer ut på arbetsmarknaden? Jag tror att det blir fantastiskt! Och jag är övertygad om att det är tack vare svenska tjejers starka digitala närvaro och dominans i sociala medier som #metoo kunde bli så stort här! Unga kvinnor är tongivande, de tar plats, de vågar ha en åsikt och de backar upp varandra.

Men hur mycket pratar man om allt det här positiva? Nästan ingenting alls. Istället raljeras det över  folkhögskolor och gymnasium som utbildar influencers. Folk har moralpanik och tycker att vi som jobbar med det här är vandrande reklampelare! Men låt oss bena ut det här lite. Vad gör en influencer? Jo den skriver, fotar och filmar. Gör reklam och kanske också en pod. Att skriv, fota, filma, jobba med reklam och göra radio är traditionellt respekterade yrken. Men här kommer nu en generation unga tjejer som inte väntar på att en redaktör, producent eller regissör säger att de duger. Nej, de snickrar en egen scen och ställer sig på den. Lockar till sig en egen publik. Och folk förfäras eftersom de tycker att det som avhandlas där är tjejgrejer, tjafs och ytligheter.

Ja, visst. Jag provoceras också när jag hör influencers uttala sig oallmänbildat och korkat. Gå och lyssna lite på Studio Ett kan jag känna. Men bara för att de är oallmänbildade betyder det ju inte att de saknar kompetens som kan vara viktig i dagens samhälle. Att de inte har en roll att spela. Uppenbarligen har det ju gått alldeles utmärkt för dessa korkade, outbildade och onödiga influencers att sätta en hel tidningsbransch i gungning.

Jag roade mig med att räkna hur många personer som är helt eller delvis beroende av min blogg för sin försörjning. Siffran landade på tolv personer. Då har jag räknat snävt och inte tagit med fler än de som jag regelbundet betalar ut lön/ersättning till och som har mig som sin viktigaste uppdragsgivare. Det är ändå tolv arbetstillfällen jag är med och skapar. Det tycker jag är rätt fantastiskt! Och förra året blev min sajt vald till Årets Tidskrift av Internetworld (den vann över tidningar som Chef, Dagens Samhälle och KIT som har massor av anställda och pengar). Det tycker jag är ett av många bevis på att influencers inte nödvändigtvis levererar mindre bra innehåll än gammelmedia.

Mycket kan man säga om influencers och jag vill säga det här: Vi behövs. Vi gör ett bra jobb. Vi är med och förskjuter makten i det offentliga rummet. Och självklart gör det ont för alla som inte tycker att unga kvinnors röster är viktiga.