Det uppstod en debatt på instagramkontot The norrmans i veckan, om att det har blivit för mycket sponsrade poster på instagram. Ingenting som sades var nytt under solen – det var samma gamla visa som jag bemött så många gånger genom åren. Men jag kände mig ändå nödgad att skriva ett svar. För att förklara varför jag inte håller med.
Visst kan bli för mycket reklam på vissa konton. Om typ vartannat inlägg är sponsrat och resten av inläggen håller låg kvalitet. Men ingen av de konton jag följer och tycker om har ramlat i den fällan. Jag respekterar deras samarbeten och vet vilket idogt arbete som ligger bakom att skapa en välbesökt blogg eller instagramkanal. Det som gör mig lite beklämd är att se kommentarsfältet hos The Norrmans, från folk som stolt deklarerar att de avföljer influencers med reklam. Vad fasen? Hur kan man vara så ogin och snål att man inte unnar andra betalt – efter att gratis ha konsumerat deras innehåll under flera års tid? Hur missunnsam får man vara? Och varför ska man som influencer i sin tur ursäkta förekomsten av reklam på sina kanaler? Du kan väl för fan stå för att det du gör har ett värde!
Det är väldigt lätt att sitta på sina höga hästar som instagramare och välja bort reklam när man redan har en annan försörjning. När man redan har en annan inkomstkälla och helt enkelt inte behöver pengarna. Kan själv bli väldigt provocerad av profiler som gör ett stort nummer av att välja bort reklamsamarbeten och spons. När jag vet att deras män är stadda vid kassa och pengar aldrig är något de behöver bekymra sig över. Själv har jag varit vår familjs huvudförsörjare i alla år. Så jag har ingen möjlighet att vara så ståndaktig.
Men jag har heller ingen lust att vara ståndaktig. För det är inte fult att vilja tjäna pengar när man jobbar. Jag är proffs på det jag gör och varje vecka når jag ut till hundratusentals läsare. Varför skulle jag inte tjäna pengar på det? Men i kvinnodominerade branscher låter det alltid likadant. ”Influencers är ju till för att inspirera och sprida härligheter. Hur kan man då vilja kommersialisera sina kanaler? Pengar är inte allt här i livet!” Ungefär som folk i alla tider tänkt om sjuksköterskor och förskolepedagoger ”Varför är sjuksköterskor och barnskötare så sura för att de har så låg lön? Det är väl ett kall och ett privilegium att få förmånen att jobba med sjuka och barn?” Man kan ju vända på resonemanget också. The Norrmans driver ett härligt Bed&Breakfast. Och tänk om folk var helt upprörda för att man inte får komma dit och bo där gratis? För de verkar ju älska att ha gäster och skapa inspirerande miljöer! Hur har de mage att då kommersialisera sin verksamhet? De borde självklart erbjuda gratis boende och mat och sedan ta ett jobb som städare för att finansiera sidoverksamheten.
Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag tänker ALDRIG försöka ursäkta finansieringsmodellen för mitt arbete. Jag är stolt över mina reklamsamarbeten och mina säljare. Det är ett enormt arbete bakom att lyckas knyta bra annonsörer till sig. Nu är jag särskilt stolt eftersom jag har så många samarbetspartners som har ett gediget miljötänk och tar ansvar med sitt företagande (Urtekram, Saltå Kvarn, Bixia, Krav, WWF för att bara nämna några av dem). Mitt säljteam arbetar ju utifrån mina önskemål. Utifrån företag, organisationer och varumärken jag redan konsumerar och tycker är bra. Så därför blir det också trovärdiga samarbeten. Jag önskar givetvis att fler influencers på liknande sätt tog ansvar för vilka annonsörer de ger utrymme. Samtidigt vet jag också att det aldrig är så enkelt som att man bara kan sitta och peka och önska vilka som ska köpa annonsplats hos en.
Hur många personer är helt eller delvis beroende av min blogg för sin försörjning? Siffran landar på tolv personer. Då har jag räknat snävt och inte tagit med fler än de som jag regelbundet betalar ut lön/ersättning till och som har mig som sin viktigaste uppdragsgivare. Det är ändå tolv arbetstillfällen jag är med och skapar. Det tycker jag är rätt fantastiskt! Och förra året blev min sajt vald till Årets Tidskrift av Internetworld (den vann över tidningar som Chef, Dagens Samhälle och KIT som har massor av anställda och stora tidningsförlag i ryggen). Det tycker jag är ett av många bevis på att influencers inte nödvändigtvis levererar mindre bra innehåll än gammelmedia. Så varför ska de inte få ta betalt på samma sätt som gammelmedia?
Den som tror att det inte kostar att driva en sådan kanal kan gå tillbaka tio år och kolla på förändringen i kvalitet. Läs ett inlägg från min blogg från 2006, då jag bloggade utan ersättning. Och titta på utvecklingen. Jag tycker att det är helt orimligt att tro att att en sådan utveckling ska gå att göra utan monetär ersättning.
Sedan vet jag också att ni som läser här är smarta. Ni inser och respekterar att jag måste ha en försörjning. Förra vintern när jag gjorde min läsarundersökning med drygt 4000 svarande fick jag svart på vitt att HELA 99,1 PROCENT av er är positiva till reklam som finansieringsmodell – hellre än att betala en slant för att slippa den. Vilket skulle vara alternativet. Och att ni som är ointresserade av ett reklamsamarbete bara scrollar förbi, precis som den som är ointresserad av ett bullrecept skrollar förbi det. Det är inte svårare än så.
Phu.
Här kan ni läsa mer om vad jag skrivit på temat bloggar och annonsering. Särskilt första texten vill jag rekommendera.
Om att inte unna andra skäligt betalt
96 svar
Grymt bra Clara!!
Word☝🏼
Kram Jannice
Alltså. Kärlek kärlek kärlek!
Exakt så. Vill bara säga WORD & punkt.
Du är min drottning! Tack för att du, igen och igen, orkar ta fajten. ❤️
TACK. Det är så väldigt lätt att anse att allt som en gång startat som en hobby alltid bör drivas på samma sätt, även om det övergått från hobby till försörjning. Om man som läsare är negativt inställd till att den man följer får skäligt betalt för sitt arbete kan man alltid avfölja. Gör tillräckligt många det försvinner först reklamen och sen bloggen/instagramkontot. Det är ett självsanerande system. Och så länge man som läsare inte vill betala för innehållet själv är det väl fullt rimligt att någon annan, till exempel företag, står för finansieringen. Det bästa med det nuvarande systemet tycker jag är att hela bloggosfären är tillgänglig för alla, oavsett inkomst. I samma sekund som följarna skulle börja betala för innehållet för att hålla det reklamfritt skulle de bloggläsare som har det sämst ställt ekonomiskt tvingas avfölja. Det är inte en utveckling jag vill se, vi har nog med klassproblem som det är.
Välskrivet som alltid, Clara.
Jag håller helt med dig Clara och Maria!
Heja dig, Clara! Du gör det så bra (och skriver så bra)! Du bjuder mig på så mycket vackert och tänkvärt. Bra rutet!! Varma hälsningar!
Heja heja, helt rätt!
❤️ Kram Maria
Word!!! Du har helt rätt Clara! Du är min idol!
Tack för otroligt betydelsefulla ord Clara! Kram Daniella❤️
Jag antar att det ännu inte riktigt har gått in hos alla att det kan vara ett jobb för ngn annan, det jag läser på en blogg eller insta. Tänker att en bra jmf är en papperstidning, ett veckomagasin kanske. Alla förstår att de som skriver får betalt, att vissa är anställda med månadslön medan andra får betalt per kolumn. Och hur kommer pengarna in? Via annonser och att du får betala för tidningen som kund. När vi läser din blogg betalar vi inte ett skvatt däremot. Det är faktiskt sjukt förmånligt, och som du säger helt frivilligt att läsa. Inbillar mig att om en vill göra ngt ideellt skulle det kanske bli ngt helt annat Än just detta.
Så fantastiskt bra skrivet Clara!
Hatt av och stående ovationer.
När du gör ”reklam” för produkter och samarbeten så tycker jag det bara är bra. För då får man veta lite om produkten vad du tycker om den, mer djupgående analys. Så behöver man inte gå och köpa en stor förpackning av något som man sedan inte gillar. Den sortens annonser tycker jag är helt okej och det känns inte så mycket som reklam mer som intressant fakta, upplysande information.
Sedan är det skillnad på reklam och reklam. För hade det typ spelats upp reklamsnuttar (som på tv typ) om än det ena än det andra så fort man klickar runt här då hade man nog inte gillat det.
Så jag ser inget fel i att du och andra influensers gör det, det handlar mer om HUR man gör det.
Uppskattar din annonssamarbeten som alltid är välskrivna och äkta genom att du själv använder annonsörens varor.
Givetvis skall du ta betalt för ditt arbete! Att du genererar så många arbetstillfällen är ju fantastiskt bra!
Hälsningar från en lärare, som inte är intresserad av att jobba gratis./Annica
Det enda jag inte håller med om eller förstår i ditt inlägg är hur du kan samarbeta med Saltå Kvarn. Är du emot vaccinationer också? I övrigt håller jag med dig fullt ut!
Åh herregud. Jag har svarat på denna fråga under VARJE samarbetsinlägg med Saltå kvarn. De är INTE emot mässlingsvaccin
Bullshit! Saltåkvarn ägs av den tvivelaktiga Vidarkliniken som ÄR motståndare till vaccin. LÄS! https://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/far-det-vara-ett-glas-moraljuice/
Nu får du nog läsa på lite https://vidarrehab.se/nyhetsarkiv/vidar-vardcentral-foljer-socialstyrelsens-riktlinjer-om-vaccinering/
DU får nog läsa på lite:
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juni/granskning-visar-stora-brister-pa-vidarkliniken/
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2016/07/03/varfor-avslutar-egentligen-stockholm-avtalet-med-vidarkliniken/
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/vidarkliniken-vill-inte-visa-sitt-medicinskap-19773
https://www.svt.se/nyheter/varfor-tog-beslutet-sa-lang-tid
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2016/03/20/cancercentrum-ger-en-glattad-bild-av-alternativmedicin/
Dina artiklar är från 2016 medan den jag länkar till är från 2017?
Ytterligare en välskriven ledarsida.
https://www.smt.se/article/ekomat-med-massling/
Och du, E, tycker att Pihls krönika är läsvärd? :’) Undethållande, oh ja! Värd att referera till? Not so much…
Det är bara en av flertalet artiklar och krönikor som riktat kritik mot Vidarkliniken de senaste åren.
Är det ditt försvar Clara? Att du har hittat en källa från VidarRehabs egna hemsida?? Du stoppar huvudet i sanden om du tror att Saltåkvarn har rent mjöl i påsen.
’https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2017/06/16/landstinget-pressar-vidarkliniken-pa-tre-fronter/
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/06/08/vaccinskeptisk-barnmorska-skulle-leda-vidarklinikens-nya-bvc/
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/04/06/vetenskap-och-beprovad-erfarenhet-utesluter-antroposofisk-medicin/
Sen kan jag också rekommendera följande som kanske kan ge en lite mer nyanserad bild av Saltåkvarns produkter.
http://wallenrud.se/lita-inte-pa-salta-kvarn/
https://tjock.se/strupen/art/353357/matgeek_tycker_att_man_ska_boj/
Om vidarkliniken nu är godkänd av socialstyrelsen så väljer jag att tro på dem. Och dessutom vet jag att Saltå kvarn säljer fantastiska ekoprodukter och aldrig hört att de använder den plattformen till att propagera för något som rör något annat än ekomat. Har flera vänner som är antroposofer. Och även om jag själv förespråkar vaccin så kan jag inte se att de som väljer bort vaccin är lika med djävulen, som deras motståndare verkar hävda.
Fast från Ytterjärnas egna hemsida:
http://www.ytterjarnaforum.se/vanliga-fragor-om-vaccination/
De har mildrat tonen kring vaccin de senaste åren, sannolikt för att de inte skulle få bedriva VC annars.
Klokt som vanligt! Du gör helt rätt som orkar förklara detta om och om igen. Det är trots allt en relativt ny företeelse (internet, bloggar och sånt alltså) För oss medelålders kom det nyss 🙂 Det är lätt att tro att det man själv ser som självklar, även är det för andra. Så är det sällan och det enda man kan göra är att beväpna sig med tålamod och vänligt förklara om och om igen. Precis som du gör! Fortsätt så i alla kanaler och sammanhang du har tillgång till.
Dina reklaminlägg är för övrigt så bra och personliga att de inte alls känns som avbrott utan blir en naturlig del av din produktion. Snyggt invävt men ändå ärligt att det är samarbeten med andra företag. Bra jobbat. Stor eloge till dig och de dina! ☀️
Eftersom jag är en av dina läsare så är jag ju smart och håller med och allt det där. Däremot kan jag också välja att inte längre titta in hos en person/influencer om den har mycket reklam. Men det handlar ju om att det är dålig reklam. Inget engagemang bakom reklamen. Bara för att den ska ”ut”. Värst är när den håller ett standardmönster som företaget har skickat ut där personen/influencern bara har bytt ut något ord. Och när det kommer upp reklam för ett företag hos flertalet influencers (samtidigt!) då blir jag avmättad gentemot företaget. Men detsamma gäller om jag skulle se den reklamen överallt i gammelmedia också. Skillnaden här är ju att det är en individ som står bakom produkten i fråga. Ser jag en reklambild vid busshållplatsen ser jag bara ett företag och en produkt. Ser jag en reklambild (eller ett inlägg) hos en influencer ser jag i första hand influencern och i andra hand en produkt och i tredje hand företaget bakom produkten.
Därför är det viktigt att reklam och samarbeten väljs ut noga. Och är man ”ny” eller inte så stor än och därför får ta alla de där ”massreklamerna” – gör samarbetet unikt! Våga sticka ut och lägg lite mer tid på det. Det genererar förmodligen till fler och ”bättre” samarbeten. Tex som att du har vissa återkommande samarbeten. Det uppskattar jag mycket. Vill minnas att även Bianca Ingrosso vill jobba med ett företag under längre tid. Nu är ju ni ”redan” stora men det finns också en anledning till det, tänker jag.
Så ja – jag håller med dig till fullo angående reklam och samarbeten. Varför skulle ni inte ta betalt? Men som läsare och eventuellt köpare vill jag känna att det finns en tanke med samarbetet, utöver att bara tjäna pengar, eftersom jag väljer att besöka (och stötta) en specifik persons kanaler. Jag vill inte endast vara en i statistiken som personen i fråga ska tjäna pengar på. Men jag bidrar gärna till statistiken som gör att personen kan tjäna pengar.
Håller helt och hållet med dig. Det är reklamen som dyker upp hos många bloggare samma dag, skriven på exakt samma sätt som ”stör” mig lite. Det finns inget personligt eller genuint i reklamen. Som en fast reklampelare typ. Eller den varianten när bloggaren/instagrammaren frågar sina läsare om tips på tex ett löpband, fö att nästa vecka lägga upp ett samarbete med ett företag som har detta. Detsamma gäller sängen, färgen på huset, lampan osv.
Detta har jag dock aldrig upplevt här inne hos dig Clara. Jag gillar dina samarbeten för de känns välgjorda och välplanerade.
Men varför hoppa på Anna som bara undrade om folk var intresserade av att följa konton med reklam på instagram? Jag tycker hon var saklig och vissa stora bloggare (som du ex) inte var det. Jag har inte emot något av det du skriver ovan, självklart ska man ha betalt. Men jag tillhör dem som alltmer känner mig pålurad saker av bloggare och på instagram och som alla vet påverkas vi ju av reklam även om vi tror att vi är smartare än så.. all heder åt ditt företag Clara. Bra jobbat. Men jag väljer ändå att nu lägga min tid någon annan stans för jag gillar inte att man hoppar på någon som i sina kanaler frågar ( och har skapat möjlighet) att fråga. Heja även henne.
Förlåt men vad ”hoppar jag på” Anna?
Ja, du har till exempel en otroligt raljant och otrevlig ton?
Du gör alltid bra och genomtänkta samarbeten. Fina bilder till produkter som man märker att du faktiskt tror på. Och dina reklamtexter är alltid välskrivna. Men varför så arg mot någon i din influensiska sfär som lyfte en fråga? Man FÅR göra det. Ge ett konstruktivt svar istället för att stångas så det pyr ur öronen.
Ja. Tänk. En kvinna kan få vara raljant. Och ändå vara värd att lyssna på. Varje gång jag ryter ifrån om något ämne får jag höra att jag är alldeles för arg. Det är den äldsta härskartekniken i boken. Och särskilt vanlig att använda mot kvinnor som tar ställning för något.
Otrevlig tycker jag däremot inte att jag är – men om någon hävdar att influencers ska jobba gratis för att all reklam är förkastlig – kan man ju vända på resonemanget och hävda att den personen också ska jobba gratis i sitt företag. Känns kanske inte så kul att höra, men om det upplevs otrevligt så kanske det säger något om ursprungsinläggets logik?
För övrigt är hela mitt inlägg ett enda långt konstruktivt svar till varför annonsintäkter är nödvändigt. Och länkarna till inläggen längst ner är också ytterliga några tusen tecken konstruktiva tankar och resonemang kring den här frågan. Där jag försöker vända och vrida på det ur olika perspektiv. Jag har tänkt på den här frågan i tretton år – lika länge som jag jobbat med det. Och ännu har jag inte hört någon föreslå hur vi istället ska finansiera det här yrket? 99,1 procent av mina läsare vill som sagt hellre ha annonssamarbeten på bloggen än tvingas betala för att slippa det. Så den dörren känns tämligen stängd.
Att reklaminnehållet sedan ska vara relevant och seriöst, det är ju självskrivet. Men jag tänker att det är ett ganska självsanerande system. Influencers vars samarbeten jag inte gillar avföljer jag. Och det står alla fritt att avfölja mig på grund av mina annonssamarbeten – om det skulle vara så att det inte passar. Upplever dock inte det som något jätteproblem – eftersom annonssamarbeten ger intäkter som gör att jag kan lägga ner mer tid och kärlek på mina andra blogginlägg – vilket höjer nivån på bloggen, vilket gör att trafiken ökar och därmed läsarantalet.
Vet du Clara? Jag tycker du kan vara hur arg och raljant du vill. Klockrent skrivet svar där du sakligt men väldigt tydligt sätter ner foten och även skriver varför du gör det.
Så sant. Älskar resonemanget om deras B&B. Heja dig!
Jeg elsker den modellen jeg. Det blir mye mer personlige anbefalinger og mye mer troverdig enn «vanlig» reklame. Vel og merke hvis man stoler på influenceren og ikke skal kjøpe falske vipper, fillers eller lignende. Godt eksempel hos deg er Nøstebarn. Perfekt passende til deg og din profil, og for meg som konsument en forsikring om at dette er er godt produkt. Veldig verdifullt for Nøstebarn.
Helt rätt Clara! Visst handlar det om kvalitén på reklamen samt övriga inlägg! Håller bloggen en hög kvalité så tillför reklamen något till innehållet och läsarna. Men för att ha hög kvalité så måste influensern få betalt för sitt arbete.
Mina favorit bloggar är din och Snadra Beijers. Era samarbeten är alltid genomtänkta och passar in i det övriga flödet. Vilket visar att ni är proffs på det ni gör!
Fattar inte att detta ens ska behöva poängteras. Heja Clara! 💪💪💪
Faaaast, tycker nog att jämförelsen med att driva B&B/hotell haltar rätt hårt. Att ha gäster som ska äta och sova kostar ju en ganska mycket. Både i form av lokal, tvätt, städ, mat, ev personal om man inte gör allt själv osv. Att ha en blogg kostar dig ju faktiskt ingenting. Och du Clara har ju visst sidoverksamheter. Du skriver och säljer böcker och klänningar och du föreläser. Allt detta tjänar du ju pengar på.
Haha? VA? Bara att hosta den här trafiken och datamängden kostar mig flera tusen i månaden. Jag har en kamerautrustning för 75000 och en dator för 30000 och för att bygga min sajt betalade jag drygt hundratusen med design och allt. Så krävs it-tekniker regelbundet för att hålla buggar och sånt borta. Men sedan kostar det ju i inkomstbortfall. Med din logik kanske man skulle kunna säga att det är gratis att jobba som ex vårdpersonal? För det kostar ju heller ingenting för sjuksköterskan. Förutom att jobbet gör att hon inte kan tjäna pengar på något annat under tiden. Så därför måste hon givetvis få lön.
Ang sidoverksamheterna så är ju försäljningen av dessa avhängiga av att jag kan göra reklam för det på bloggen. Men justja. Reklam var ju fult eller hur har det nu?
Tycker att dina svar idag har en väldigt, väldigt irriterad ton. Snäppet överlägsen t.o.m. Inte trevligt alls.
Korrekt iakttaget. Är nämligen så less på att kvinnor alltid ska få kritik för att de höjer rösten, snäser av någon eller inte håller god ton. Så jag utövar min rätt att uttrycka mig precis som jag vill på mina egna plattformar. Känns rimligast.
Har inte sagt att reklam är fult. Och det är väl inte riktigt reklam för din egen sidoverksamhet som är uppe för diskussion här. Det är ju sponsrade inlägg från de samarbetspartner du nämner ovan som är det.
Tycker fortfarande att din jämförelse haltar. De som driver hotell har helt säkert också datorer, webbsidor som kräver underhåll m.m. Jag tycker varken det är fult att tjäna pengar eller att vara kvinna och tjäna pengar. Men du bjöd själv in till samtalet eftersom du skrev ett blogginlägg om det. Och visst får man svara i vilken ton man vill, därefter blir ju samtalsklimatet.
Och jag tycker det är en konstigt att säga att med min logik skulle vårdpersonal jobba gratis. Varför skulle de göra det? Skulle de däremot tjäna extra på att bära strajpade vårdkläder från företag som betalar dem pengar eller prata väldigt väl om mediciner från läkemedelsföretag som avlönar dem, ja då vore ju saken en annan och också intressant att diskutera.
Förstår att du är engagerad i frågan, med den bakgrund som du beskriver ovan, men har svårt att förstå taggigheten och den onyanserade synen. Självklart uttrycker du dig hur du vill på dina plattformar och det är valfritt att läsa osv men nåt vidare konstruktivt samtal blir det ju inte. Men det är kanske inte din önskan heller? Du kanske inte alls tycker det är intressant att diskutera frågor du tar upp på din blogg, du kanske bara är ute efter lovord och annonsintäkter? Och det är inget fel i det.
Du har svårt att förstå varför vårdpersonal ska jobba gratis – men du tycker att influencers ska göra det? Eller vem tänker du ska betala för innehållet du konsumerar? Din syn på media och kultur är väldigt samtidstypisk. Alla vill konsumera. Ingen vill betala. Och sedan har man MAGE att bli sur på de som hittar andra sätt att försörja sig på – än att ta betalt från slutkunden. Vare sig det är en musiker som gör reklam för kaffe, en författare som också frontar en klädkollektion, eller en influencer som har annonsörer i sina kanaler. Hur snål och ogin kan man vara? Om man inte vill betala själv får man ju förstå att de som producerar innehållet antingen måste lägga ner sin verksamhet (som ex vis sker med många lokaltidningar runtom i landet) eller hitta andra betalsätt.
Jag tycker din jämförelse haltar eftersom vårdpersonal får lön. Vi läsare betalar ingen lön till influencers så då krävs reklam. Precis som gratistidningar och reklamtv. Sen kanske du menar att Clara har råd att blogga gratis för att hon har andra inkomster så hon klarar sig? Men i och så fall tycker jag det är mer logiskt att hon ger ut böcker gratis eftersom bloggen är hennes första jobb.
Kostar det att ha en blogg på den här nivån? Ja förutom hardware osv då… Det jag främst tänker på är inkomstbortfallet från ett evt annat jobb man kunde ha haft under tiden det tar att sköta bloggen. ”Ja, men det är ju Claras eget val, hon kunde ju bara ha valt ett vanligt jobb som oss andra, lärare eller sjuksköterska eller nåt”. Ja, det kunde hon ju ha gjort. Och var kommer lönen från till oss som arbetar i offentlig sektor? Genom skatt. Utan folk som Clara hade jag som jobbar i vården inte heller kunnat få lön, för att hårddra det. Vi behöver företag. Och jag tycker det är imponerande med er som har idéer och förverkligar dem! Och som till och med kan anställa andra. Själv har jag varken idéer eller ork, men jag är glad och positiv över att andra har. Utan er stannar samhället!
”Själv har jag varken idéer eller ork, men jag är glad och positiv över att andra har. Utan er stannar samhället!” Så klokt formulerat och så fint att vara glad/tacksam när det går bra för andra!
+1
Så bra skrivet! Så tacksam för att du orkar argumentera i denna fråga ännu en gång.
De konton jag följer har en utmärkt balans mellan mer personliga inlägg och reklamsamarbeten. Det är för mig helt logiskt att dom också ska få betalt för det arbete som läggs ner i form av välskrivna texter och bilder av hög klass.
Att du är stolt över att klara av att vara familjens huvudförsörjare… Jamen, självklart ska du vara stolt över det! ❤️
Bra jobbat! Och varma kramar från mig.
Så bra skrivet! Jag håller med dig!
Kram!
Helt rätt resonerat Clara! 👍
Fantastiskt bra skrivet!!
Bra skrivet! Förstår dig fullt ut.
Ser det som självklart att du (och alla andra som jag följer) ska kunna tjäna pengar på att erbjuda mig inspiration och underhållning. Så länge det som marknadsförs ligger i linje med de värderingar/innehåll som bloggen/instagramkontot står för i övrigt ser jag reklamen som en självklar del i konceptet. Bloggar som plötsligt börjar göra reklam för saker som inte känns relevanta tappar dock snabbt i trovärdighet och dem ledsnar man på, det måste finnas ett helhetstänk för att det ska funka.
Jag tycker det är ganska fantastiskt att företag lyckas göra reklam vi influencers. Själv lyckas jag inte ens få svar när jag kontaktar stora influencers med en förfrågan. Och då har jag INTE erbjudit ”varor som betalning” utan frågat efter vad det kostar helt enkelt. 😉
Men jag kanske hittar en lösning på det mysteriet vad det lider…
Må gott!
För mig handlar det främst om förtroende. Jag har förtroende för dig och tror inte att du nånsin skulle ljuga i dina samarbeten. Känner jag inte det förtroendet för någon så blir min upplevelse mer olustig och kanske irriterad och leder ofta till att jag slutar följa vilket kanske inte är sp konstigt, få vill nog följa någon som en ej har förtroende för. För mig är det så stort spektra inom det jag tar del av som är (delvis) reklamfinansierat att jag ej kan tala om det som en och samma företeelse. Dina informativa och ärliga samarbeten kan jag ej jämföra med mycket annan reklam jag möter, ibland inte ens medveten om att det är just reklam. Förtroende för mig handlar också om vilka företag. Spelbolagen är en bransch som jag inte vill stötta och jag försöker därför välja bort ffa poddar som valt att sponsras av dessa. Likaså bantningspreparat etc. Jag använder min pyttelilla konsumentmakt utifrån mina värderingar. Jag förstår att alla inte har samma möjlighet att ”välja och vraka” när det kommer till samarbeten men såvida det inte sker under tvång så finns ansvaret och den fria viljan där tänker jag. 🙂
Tack för ett väldigt fin kommentar. Jag håller helt med dig angående exempelvis spelreklam. Onlinespelande ställer till med ett HELVETE så jag bojkottar alla influencers som håller på med det. Klart man ska använda sin konsumentmakt <3 kram
Heja!! Kan inte förstå att den här diskussionen fortfarande behöver tas. Man ska ha betalt för jobb man gör, det är så enkelt. Kram till dig Clara!
Det blev ju en väldigt infekterad fråga, detta, och är kanske inte svart eller vit?
Jag följer många stora konton, och inspireras av bilder i flödet, sponsrade och osponsrade. Lite ”bild som bild”, liksom. För oftast är ju bilderna lika fina, oavsett.
Men något som stör är när flera konton gör reklam för samma vara, samma dag. Där tappar de trovärdighet (för mig som följare). Säger inte att det är fel, och förstår att det är en välbetald kampanj, men då känns det inte äkta längre, och pusha på like känns inte lika självklart.
Men det finns mängder av små hobbykonton som bjuder på lika fin inspiration som de stora, om än inte lika frekvent. De lättar upp flödet.
Jag håller med om att företagen tänker fel när de lägger alla reklaminlägg samma dag. Det blir bara störigt. Men det ska inte skyllas på oss Influencers – vi har oftast ingen insyn i vilka andra som kommer göra reklam för samma produkt, när och hur
Bra skrivit!
Precis som i tv, tidningar, idrottsarenor, ja överallt finns det reklam så ska ni bloggare kunna ha reklam. Det är vårt personliga ansvar som konsumenter att välja och försöka styra över, vad vi ska konsumera , kanske inte alltid så lätt.men alla måste stå för sin val.
Är inte det här typiskt?! Kvinnor som satsar på egna företag ska plattas till och företaget kallas hobby.
Det återspeglas även när kvinnor söker bidrag för projekt av olika slag. Kvinnor söker då för betydligt mer småskaliga projekt eller investeringar jämfört med män.
AMEN!
Plattas till? Är det verkligen sant i denna frågan? Det här är inte en fråga om kvinnligt företagande, det handlar ju bara om vad vi som sitter som mottagare tycker. Jag tycker det är alldeles för mycket reklam punkt. Influencers är ett finare ord för reklampelare enligt mig. Det är inget fult men ibland otydligt och dolt.
Har tre döttrar i ålder 11-16 och jag ser hur dom påverkas av allt som dom ser hos deras favorit influencers, detta eviga konsumerande. Sällan är det uppriktigt och nyanserat utan väldigt ofta köp, köp och köp. Samarbeten till höger o vänster. Hur ska vi kunna navigera i detta som unga vuxna? Vad är vårt ansvar här?
Ja, det är klart att man får tjäna sina pengar men sitt inte o hojta över klimatångest osv när man i nästa inlägg vill sälja tapeter, hudvård, kläder osv. Var är då trovärdigheten? Nu läser inte jag denna bloggen så jag pratar inte om Clara här (länkade från Krickelin).
Hej
Självklart ska ni ha betalt för det jobb ni gör, o det kommer genom reklamsamarbeten
Jag följer en del bloggar, när jag inte är intresserad av just den reklamen scrollar jag förbi, rätt lätt sak
Jag har aldrig bloggat själv men kan tänka mig att det ligger rätt mycket arbete bakom att få till inläggen, i alla fall de som är värda att läsa
Önskar en trevlig söndagskväll
Mormor i Skåne
Så skönt att få surfa in till dig och mötas av reklam som du kan stå för, och inte vad som helst nån annan prackat på dig! Det ligger det förstås massa arbete och möda bakom.
Att ha ett stort instakonto för sitt hotell och inte kalla det reklam i sej är inte det konstigt? Att dessutom skriva ett inlägg som får så mycket trafik – det är ju också nån sorts smygreklam. Så hellre ett helt öppet ärligt reklaminlägg tycker jag 😘
Tänkte precis likadant!
Heja från ett litet varumärke som inte skulle haft en chans på marknaden utan ett samarbete med dig. Klart att ni och andra influensers ska hitta en arbetsmodell som gör att ni får fortsätta leverera.
Bra sagt! ♥️
Mycket klokt. Och så typiskt-att den stora massan är positiv. Och några få måste uttala sig kritiskt. Överallt är det så på sociala medier o bloggar. Några få som sprider groll. På ett sätt man inte gör IRL. En bitter person kan inverka på så väldigt många. Inte för att man inte har rätt att vara bitter (vilket jag iofs inte har en aning om ifall det gäller just i det du nämner) men jag tycker det är så otroligt sorgligt när man vill sprida runt sin bitterhet. ”The more the merrier…” eller vad?
Det viktiga-i influensers fall-tänker jag är att välja sina samarbeten med omsorg. Att det är något man kan stå för. ❤️
Heja!! 👏👏👏
Jag har läst din blogg varenda vecka sen 2010 och fått sinnessjukt mycket värde utan att betala ett korvöre… jag är bara grymt TACKSAM att det finns en ekonomisk modell som gör detta möjligt. ”De vill vett till å skäms” som min kära pappa brukade säga…
Så himla bra skrivet! Jag tror många som klagar inte tänker efter. Så är det ju generellt när folk gnäller, de är oförmögna att se världen ur ett annat perspektiv än det egna. Sorgligt. Hoppas du lyckas vidga några perspektiv när du skriver! <3 Bra!!
Heja dig – du är grym! <3 Tack för att du orkar driva den här viktiga frågan!
Helt rätt! Jag skrollar förbi samarbeten om de inte intresserar mig. Precis som jag gör med reklam i en inredningstidning. Inte konstigare än så 😃
Bra rutet som vanligt! Jag tycker att du alltid gör så proffsiga inlägg med dina annons-samarbeten, så att man som läsare nästan alltid få ut något av inlägget även om man inte har möjlighet/råd att handla från företaget ifråga. Jag ser redan fram emot eventuella julpyssel-samarbeten som du brukar ha med Panduro:)
Annonser är en sak. Det är tydligt. Vad jag inte tycker om med ”samarbeten” är att hela meningen med att göra ett sånt istället för att bara annonsera på din sida är att det just ska vara mindre otydligt för mig att inlägget är gjort för att få mig att konsumera. Jag vet inte om du skriver att du åt ett så härligt kex idag för att du faktiskt tycker kexet ifråga eller om det är för att du blir betald för att låtsas tycka det. Och om jag inte kan lita fullt ut på ”nätpersonan” i det fallet blir det svårt överlag att göra det. Då mister bloggen sin autencitet och det är just det som är en av bloggares främsta styrkor tror jag – att de lyckas få mig att uppleva att jag känner gen. Och det är just därför du får så mycket betalt för att skriva om eller använda ett varumärke istället för att bara sälja annonsutrymme på sidan.
Så absolut, tjäna pengar på det sättet om du vill det, men bli inte arg (!) om det finns mänskor som då väljer att konsumera nåt annat än ditt innehåll.
Dessutom tycker jag att det finns en motsägelse i att en del influencers, du bland andra, värjer sig mot att vara en förebild – alltså emot ansvaret som kommer med det. ”Jag är bara en vanlig mänska” Samtidigt har de inget emot att vara ”förebilder” för vad vi ska konsumera genom att spela på just den relation och den känsla av förtroende som skapas mellan läsaren och ”den vanliga mänskan”.
Men det står ju alltid då, högst upp i inlägget ”I samarbete med….(vad det nu är för företag; Clas Ohlson eller Panduro eller något annat)…”. Jag tycker att det är hur tydligt som helst.
Och jag är jätteglad för det, för jag skulle inte kunna läsa ifall bloggen låg bakom betalvägg, lika lite som jag har råd med tidskrifter. Jag tycker att Clara väljer sina samarbeten och skriver om dem på ett sätt som harmonierar med resten av bloggen och gör även de inläggen läsvärda. Samarbetar hon med något jag inte gillar bläddrar jag bara förbi, precis som i en tidning. Jag förstår inte vad som är problemet faktiskt.
Hej, jag har väldigt svårt att förstå hur du tjäna dina pengar för att betala lön till dig och annat folk. Syns ju knappast något reklam här pa bloggen???
Kan du berätta? Tack!
Självklart kan du köra reklam för att få betalt, jag som läsare kan ju bläddra vidare precis som du skriver.
Ja, ja och ja! Som vanligt väl rutet, instämmer till fullo.
Bra rutet Clara!
Heja kvinnor som tar betalt, gärna med råge! Och heja alla som är som du som står för det och aldrig ber om ursäkt. SÅ skönt!!!
Mycket bra skrivet som vanligt.
Det är självklart att du ska ha betalt för ditt jobb! Du och andra influencers marknadsför ju i era samarbeten olika produkter . Troligen säljer detta mycket bättre än vanlig annonsering i tidningar. När jag läser i din blogg om tex ljusslinga från Clas Ohlson blir jag mer intresserad än när jag ser en annons i en tidning om samma vara.
Inflencer är som jag ser det en som influerar/inspirerar/manipulerar mig att köpa en vara. Ett oerhört smart och för konsumenten lite försåtligt sätt för företagen att sälja. Det känns ju nästan som en känner influencers personligen genom bloggen. Tidningen är anonym.
Du skriver bra i dina samarbeten och ska ha rejält betalt eftersom företagen säkert tjänar mycket på skickliga influencers.
Det är klart du ska fortsätta att vara stolt! Det går ju verkligen en röd tråd genom dina samarbeten – möjligen med undantag för KRY som inte riktigt passar in i din ”do good” agenda.
Men jag har förståelse för att vi inte kan vara eniga i allt 🙂
Sist på bollen här men vad sjutton. Jag har i många år jobbat med dagspress och krisen i branschen har gjort ett djupt intryck på mig. Neddragningar, oro, stress och en ständig press att prestera allt mer på kortare tid tillhör vardagen på redaktionerna. Kanske är det modellen med reklamfinansiering som startade allt men oavsett hur det började är läsare inte längre lika villiga att betala för journalistik. Framför allt inte på webben eftersom den inte ”kostar något” att göra. Samma argument kan komma från annonsörer som kan tänka sig att betala för en plats i papperstidningen men förväntar sig att webbannonsen ska vara gratis.
Som jag ser det är det stora problemet att det överhuvudtaget är svårt att finansiera journalistisk verksamhet. Vilket leder till svagare journalister som får svårt att säga nej till enskilda finansiärer. En starkare ekonomi som kommer från flera olika källor är förmodligen det bästa man kan göra för god journalistik och en stark journalistkår. Då har en enskild finansiär inte mycket att säga till om.
Man kan tycka att det här främst gäller gäller dagstidningar som skriver om politik och viktiga samhällsfrågor men varför skulle vi egentligen acceptera sämre bevakning när det gäller inredning, mat eller livsstil? Eller sämre bloggar? Starka skribenter som vågar skriva rakryggat, tydligt utmärkta annonser och så vidare är ju lika viktiga här.
Det här är inte en fråga som kan besvaras med ja eller nej, för eller emot – i alla fall inte för mig. Ja, självklart ska influencers ha betalt för sitt arbete. Men samtidigt handlar det om ett förtroende. Jag som ”kund” får ta del av det som erbjuds och förstår fullt ut att den som lägger ner arbete vill (och ska) ha möjlighet till ersättning.
Sedan kommer dilemmat. Var går gränsen för rimlighet? Där tappar vissa känslan för rimlighet och säljer (i mina ögon) ut sitt varumärke. Det gäller inte alla, långtifrån. Jag slutar läsa tidningar som inte intresserar mig längre av samma anledning.
Jag som mottagare accepterar till en viss gräns, men när beteendet strider mot mina principer eller blir ointressant väljer jag att välja bort, oavsett media.
Intressant diskussion. Jag skulle aldrig skuldbelägga bloggare för att tjäna sitt uppehälle genom reklam, det är samhället vi lever i. Marknadsekonomi. Gör man det för mycket, eller dåligt, så slutar antagligen folk till slut läsa, och så är det problemet ur världen. Samtidigt måste man få vara kritisk till modellen som sådan. Jag hade gärna levt i en värld helt utan reklam, för vi vet (och ja, vi har mycket starka bevis här) att reklam SKAPAR behov, och därmed konsumtion (s.k. ’induced demand’). Och ja, såklart spelar det roll hur och vad man gör reklam för, men nu pratar jag i allmänna termer.
Men det är såklart en annan, mycket större diskussion som jag inte förväntar mig att bloggare ska driva (förlåt men jag hatar ordet influencer så i brist på bättre ord skriver jag bloggare även om jag vet att Clara och många andra sysslar med annat också).
Balans är ordet! När i princip varje inlägg innehåller reklam och bidrar till onödig ”lyxkonsumtion” blir i alla fall jag lite trött och avföljer hellre än att störa mig. Din blogg är inte sådan. Jag tror också att det handlar om att välja samarbeten efter målgrupp av läsare och vad man själv kan stå för. Din blogg är bra på alla sätt!
Hej Clara. Mycket intressant det här. Jag har länge frammhålligt det som ett stort pluss att min blogg är reklamfri, men börjar tänka om. Det här var väldigt bra skrivet. Ett annat problem för en småskalig bloggare är ju vad man ska ta för pris när man pratar med något företag. Det är klart att det blir en överenskommelse mellan båda parter, men jag har svårt att förstå ens vad det rör sig om för nivåer. Eftersom detta är nytt för mig skulle det kunna handla om allt mellan hundra kronor till jättestora belopp. Jag tänker att man i alla fall måste veta på ett ungefär. Där står jag och stampar nu.
Hej Sofia! Är inte bloggare själv men fick lite tankar.
Om det gäller en ren annons – leta upp tex ett magasin (fysiskt) som har ungefär lika många läsare som du och ca samma bransch, och kolla vad annonser kostar där.
Om det gäller ett sponsrat inlägg – börja med att se hur lång tid det tar dig att skriva och publicera, gånger rimlig timlön, samt lägg till annonskostnaden, samt öka mer eftersom det är ett helt annat sätt att nå din läsekrets.
Oavsett vilket blir det inte hundra kronor…
Hej igen Sofia, glömde skriva att till att börja med förutsätter nog annonser/spons att du har ett företag. Gissar att det är svårt som privatperson att fakturera. Kolla upp det. Lycka till!
Spana in Influencers of Sweden, där finns rekommendationer! 🙂
Vad jag egentligen undra är vad tog du för annonser då du började med din blogg? De första sponsorer eller annonsörer, vad rörde det sig om för summor? Det undrar jag. Ha det fint Clara! Hälsar Fria Sofia.
Jag förstår inte varför man inte kan se en blogg som den internetbaserade tidskrift den är. Jag har inga problem med att det mellan ”artiklarna” och ”reportagen” dyker upp en annons. Precis som i vilken annan tidskrift som helst!
Blir det för mycket annonser i förhållande till innehåll som intresserar en så väljer man bort att läsa den tidskriften. Det gäller bloggar såväl som papperstidningar (tex Elle har ju åtminstone förr haft helt galet stor andel reklam i tidningen).
Heja dig och alla andra som på egen hand skapat plattformar för de reportage ni vill skriva!
*stående ovation*