Vad Jocke & Jonna och Sandra Beijer gör rätt

Jag har tänkt mycket på vad som gör en influencers framgångsrik idag. För bara några år sedan räckte det att ha bloggen som en dagbok – med lite outfitbilder och betraktelser över dagens bestyr. Men idag handlar det mer om att kunna bygga koncept. Överraska läsarna, inspirera och paketera sitt innehåll på ett bra sätt. Influensern blir mer av en curator som får agera ledsagare för att sålla i utbudet av kläder, filmer, böcker, recept och skönhet. Två av Sveriges i särklass bästa bloggare är Sandra Beijer och Elsa Billgren. De lyckas med exakt detta. Dessutom kommer de på blogginlägg med nya innovativa rubriker och teman. De varierar sig och har en egen stil. Och håller hög publiceringstakt. Jag upplever att vi delar ett liknande tänk kring det vi gör. Nöjet med att blogga är liksom att komma på roliga bloggkoncept som läsarna ska uppskatta. Inte bara visa upp dagens outfit eller trettio bilder från ett event man besökt. Både Sandra och Elsa är dessutom duktiga på att använda sina läsare som medkreatörer. Deras läsare bidrar med mycket innehåll, vilket skapar en närhet och en genuinitet.

Om vi ska översätta det här till youtube-världen så kan vi ta Jocke & Jonna som ett bra exempel. Säga vad man vill om dem (och det finns mycket att kritisera) men de är verkligen duktiga på att skapa roliga, innovativ koncept till sin kanal. Jag imponeras över deras förmåga att variera sig. Med alltifrån spökjakter till vardagliga vloggar, till filmer där de smakar och recenserar amerikanskt godis. Och nu dokusåpan Exposed som snart lanseras. Där deras följare kommer vara medskapare och påverka händelseförloppet. Genialt! Samma sak med Therese Lindgren. Hon testar allt ifrån smarta BH-hacks till att lära sig beatboxa. Såklart varvat med vloggar från hennes vardag. Just blandningen är vad som gör henne spännande. Att man märker att hon tycker att det är genuint roligt att komma på nya koncept. Hon är ambitiös och kreativ. Samtidigt kan man se att Therese Lindgren inte alls var lika framgångsrik som bloggare. För den kanalen drev hon mer som den gamla tidens dagboksblogg. Och det blir allt svårare att lyckas med idag. Läsarna förväntar sig mer. Det måste inte vara knasigt eller konstigt. Men det måste vara mer.

En annan trend är att bloggare (ex vis Michaela Forni och Petra Tungården) startar nätmagasin som sammankopplas med bloggen. Där de med hjälp av skribenter skapar innehåll till sajten. Jag har inga siffror på hur det går för dem, men det vore intressant att veta. Det var nämligen en väg jag själv funderade på när jag lämnade Amelia 2016. Men att göra min blogg till en underkategori på en annan sajt var ju bara en repris på det jag valde bort när jag lämnade Amelia. Jag vill inte ha bloggen som en underkategori. Jag ville ha bloggen som en huvudattraktion! Ni som läser min blogg kommer ju hit för att ta del av sånt jag producerat och filtrerat genom mina ögon. Vill ni läsa allmän bevakning av inredning eller mode kommer ni garanterat välja bättre och mer etablerade nätmagasin än mitt. Att blanda samman det skulle bara bli rörigt. Så jag strök den tanken.

Det jag däremot gjort och som jag egentligen inte sett någon annan bloggare göra – är att förpacka bloggen mer som ett magasin. Jag har så mycket tidlöst, välarbetat material som förtjänas att lyftas fram. Recept, DIY, krönikor, guider till alltifrån potatisodling till hur man sköter textilier. Men i en traditionell blogg försvinner ju sånt material bara längre och längre bak i arkivet. Därför jobbar jag med en puffar på bloggen. Som återaktiverar gamla inlägg. Både i högermenyn och mellan blogginläggen. Det finns såklart funktioner som kan göra det här automatiskt – men det blir sällan snyggt eller bra. Så jag har valt att jobba med en webbredaktör – Erica – som gör ett medvetet urval. Som med eftertanke bedömer vad som är relevant olika veckor och fångar upp önskemål eller strömningar bland er läsare. Puffarna på bloggen ändras flera gånger i veckan och målet är att ni ska känna att det alltid finns något nytt att läsa här – även om jag inte hunnit blogga.

Under föregående vecka puffade Erica exempelvis upp både pyssel och recept med Alla Hjärtans-Dag tema ur arkivet. Valde ut de bästa bilderna, kom på lockande rubriker och vaskade också fram gamla texter och poddavsnitt om kärlek och relationer. Via google analytics kunde jag sedan se hur ni klickade er runt och tog del av olika Alla Hjärtans Dag-inlägg. Att paketera bloggens innehåll på det här sättet har lett till att ni är inne mycket längre än förut och klickar runt mer mellan olika kategorier. Plus att gamla blogginlägg vakna till liv genom nytillkomna kommentarer och delningar. Tyvärr är puffarna mest kompatibla med bloggläsande från datorn – på telefonen försvinner en del av effekten. Men jag arbetar på att lösa det.

En stor utmaning för influensers idag är tidsbristen. De är efterfrågade och gör tv, poddar, skriver böcker, släpper skönhetsmärken, anordnar träningsresor etc. Men allting som görs utanför kanalerna tar ju tid från innehållsskapandet till kanalerna. Och då börjar motorn som ska driva maskineriet hacka. Istället för att ta hjälp med det där andra, blir lösningen för många att leja bort bloggandet till spökskrivare, eller fotograferandet till proffsfotografer.

På pappret kan proffsbilder låta som en god idé. Men jag upplever ofta att det slår fel. Rent ekonomiskt är det inte möjligt att ha en fotograf i hasorna jämt. Därför måste man fota upp en bulk med bilder vid ett tillfälle, för att sedan pytsa ut dem över längre tid. Och det märks på relevansen. Ett flöde dominerat av en fotografs bilder blir fort opersonligt. Att det också är en fotografs utifrån-blick istället för en influensers inifrån-blick blir tydligt. Vore jag en influenser som behövde bättre bildmaterial skulle jag välja bort proffsfotograf och istället investera pengarna i en bra kamera, en privat kurs med en duktig fotograf och sedan en enkel utbildning i bildredigering. Det kommer löna sig i längden.

Jag tänker också att det finns en fara när influensers är så framgångsrika att de glider ifrån sina läsare. Att ha en egen stylist eller makeup-artist höjer inte ens aktier. Tvärtom skapar det distans till läsaren. Hur ska man bli inspirerad av någons stil när man vet att de själva köpt kompetensen av ett proffs? Följarna har ju inte tillgång till en MUA eller en fotograf i sin vardag. En influenser som tagit det här väldigt långt är Blondinbella. Men vad är det egentligen hon gör reklam för när hon poserar i sitt kök med ett nytt diskmedel? Eller när hon poserar i Elloskläder trots att hon annars bara bär dyra märken? Vi vet ju att hon varken diskar, städar eller handlar själv. Att hon varken sminkar, stylar eller klär sig på egen hand. Var finns då trovärdigheten i hennes samarbeten? Det förvånar mig att företag är villiga att investera i en sådan influenser. De kan ju lika gärna köpa en vanlig annonsplats i en tidning.

Inför framtiden drömmer jag om att fler bloggare ska våga stå på egna ben, utan stora mediehus i ryggen. Våga leka med bloggformen lite mer och utveckla så väl sajtens struktur som inläggens innehåll. Och om jag skulle ge några råd till influensers, om vad som kommer göra dem relevanta. Ja då är det saker som:

  • Användarvänlighet. Gör du livet enklare, roligare, intressantare för dina läsare? Kurerar du det enorma utbudet på nätet genom att tipsa om just DINA bästa recept, filmer, böcker, husmorstips, beatutyhacks etc? Filtrerar du omvärlden åt dina följare? Eller handlar dina inlägg bara om att berätta om vem du var på event med igår kväll?
  • Bra innehåll utan att det sker på bekostnad av personligt innehåll. Bort med spökskrivare och proffsfoton. Fram för egna välskrivna texter och vackra, ärliga bilder med eget uttryck. Det tar tid och kräver kompetens. Se till att utbilda dig inom båda områdena.
  • Skäms inte över kommersiella samarbeten, men välj dem noga. Och gör samarbetena till mer än produktplaceringar. De ska vara underhållande, utbildande, vackra eller på andra sätt upplysande för läsarna. Annars börjar följarna förakta och kalla dig för en sell out.
  • Hitta på roliga koncept för din kanal. Experimentera med nya format och var ambitiös. Det räcker inte att göra som du alltid har gjort. Följarna förväntar sig mer.
  • Låt följarna medskapa dina flöden. Dela läsarnas berättelser, låt dem önska och styra innehåll till vloggar. Låt dem dela med sig av sin kunskap och gör följarna till stjärnorna. Co-creation är grejen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

86 kommentarer på “Vad Jocke & Jonna och Sandra Beijer gör rätt”

  1. Skrattade högt när Blondinbella la upp samarbetet med diskmedel. Tror folk läser hennes blogg för att bli provocerade (vilket man ju märker i hennes kommentarsfält som är toxic) eller för att hon lever så världsfrånvänt liv från oss flesta andra, typ lite som att man går på zoo och kikar in på något exotiskt djur. Men undrar lite hur länge det kommer funka:

    1. Mitt i prick! Läser hennes blogg ibland bara för att fascineras av hennes liv, som ser så….konstgjort ut. Och Clara: tack för en mycket bra analyserande text!

  2. Fast isch för Jocke och Jonna. Två missbrukare.
    Livsfarligt för barn att titta på, helt vansinnigt sjuk relation till varandra…totalt skadligt för barns självuppfattning/-känsla.

    1. Ja. Som sagt. Det här var inte recension av dem som personer eller hur lämplig deras kanal är för barn. Bara en värdering av hur de lyckas förnya och skapa innehåll till sina kanaler

    2. Missbrukare? Jocke har inte haft missbruksproblem på många herrans år och Jonna har aldrig haft det. Idag verkar de ha en väldigt sund relation till varandra och de verkar också ta hand om sin dotter efter konstens alla regler. Ta reda på ordentliga fakta innan du hivar ur dig vilka felaktigheter som helst.

  3. Vilket otroligt intressant och spännande inlägg Clara. Jag skulle gärna läsa MER om detta – du har mycket erfarenhet och kunskap! 🙂 Du pratat ju lite om detta redan i ett gammalt pod-avsnitt när du påpekade att annonsörer tjänar mer på att välja mikroinfluenser eftersom de har en närmare kontakt med sina läsare, medan en stor bloggare blir som att annonsera i en allmän kanal. Du gav också som tips för nya influensers, nämligen att vara mikroinfluencer, och så drog du några korta exempel. Det här skulle vara spännande att läsa mer om. Du har jättebra tips i din lista nu – men om du skulle coacha en ny person som vill bli bloggare, vad skulle du ge för råd då?

    Vissa bloggare lyckas ju med att skapa ett förtroende, jag vet inte om jag har så stort förtroende för de influenser du nämnt 😉 men jag tycker att Jonna Jinton lyckats väldigt bra med det. Fast bäst är såklart du <3

    Ville bara säga också att jag många gånger tänkt på att du har en bra sida med puffar som ändras, och jag har uppmärksammat alla hjärtans-dag-temat. Jag tänkte också på det i höstas när sidan var full av höst-tema i olika fina omgångar. Ibland är det också färgtema. Jag har flera gånger funderat på hur du teknisk gör, att inläggen måste vara taggade med massa information (både text och bilder) för att det blir så bra ihop – och så är det Erika som gör allting! 🙂

    Stort tack till er båda för att ni gör så otroligt bra jobb <3

    1. Vilken fin kommentar – tack så mycket! Ska fnula på ett inlägg om det du önskar – hur man växer där i början och hittar sin nisch =)

      Så roligt att höra att du uppskattar puffarna och sajten. Kram kram

  4. Det här var det bästa jag läst på länge. Extra bra och intressant blir det att läsa när någon i “branschen” analyserar yrket! Du är smart och bäst!

  5. Det här var ett otroligt bra inlägg! Perfekt för den som vill låta sina sociala medier växa men inte riktigt vet hur. Jag hade ingen aning om att det är Erica som hjälper dig med puffarna. Jag gillar verkligen det sättet att lyfta gamla inlägg.

    1. Vad roligt att höra att du uppskattar det. För mig är det guld värt med Ericas hjälp och utifrånblick på materialet på bloggen =)

  6. Så intressant läsning- jag håller verkligen med om det du skriver!

    Vill också passa på, nu när du tar upp det, att säga att det är så roligt att du/ni ”puffar” äldre inlägg så att man kan ta del av dem igen. Ni gör det på ett så bra och relevant sätt att upplevelsen verkligen blir mer åt magasin-hållet.

    Tack för bra innehåll, idag och alla andra dagar!

  7. Riktigt intressant inlägg. Du fångar upp vad jag finner av intresse hos bloggare och vad som gör att jag stannar!

  8. Jag kollar alltid ‘puffarna’ (hade ingen aning om att de hette så, haha!) och tycker att Erica gör ett jättebra jobb. Senast igår var jag inne och läste om ditt fina inlägg om vad som egentligen hände med Sixten <3. Tycker de är ett jättebra tillägg till bloggen!

  9. Så intressant och kul inlägg! Jag älskar att se hur branschen utvecklas och hur fler och fler bygger upp sin business till något så mycket mer än “bara” ostrukturerade outfit bilder och skakiga vloggar. Jag har under hösten börjat utveckla ett koncept som virtuell assistent där jag jobbar med digitala entreprenörer som börjar utöka sina team. Det är så satan i gatan kul! 😍😀

  10. Jag fullkomligt älskar när du skriver inlägg som relaterar till influenser och bloggvärlden – din kunskap & erfarenhet om ämnet lyser genom varje ord. Det är intressant att få ta del av, både som läsare och “hobbybloggare”. Och lärorikt, fick en jäkla aha-upplevelse av första punkten i listan.

    1. Tack vad roligt. Jag skulle egentligen vilja skriva mer om det här men är rädd att “vanliga” läsare som inte själv jobbar med sociala medier uppfattar det som ointressant och irrelevant.

      1. Jag är en sån vanlig läsare som inte jobbar med sociala medier. För mig är det intressant (och imponerande!) att läsa inlägg om livet som influencer. Det ger mig förståelse och respekt för jobbet och kunskapen det kräver. Då blir det också lättare att förstå varför betalda samarbeten finns till exempel, sånt som är självklart för nån som är i branschen. Frågor som att bygga och vårda ett varumärke är viktigt i många branscher så det är intressant även för en utomstående.

  11. Håller helt med dig. Jag läser numera din blogg, Elsa Billgrens och Living by W. Generösa i bemärkelsen lägger ner sitt engagemang i texterna och personligt innehåll.

  12. Intressant! Förutom fina bilder och vettigt språk så vet jag knappt själv vad som får mig att fastna för en blogg. Jag hittar nya ibland men har också några gamla som jag gillar och följer, men de är inte jättelika sins emellan. Eller – det kanske de är? Hmm, ett antal punkter kan man nog pricka av hos alla dem jag gillar även om innehållet inte är så likt. Isabella Löwengrip känns på många sätt som din motpol i bloggvärlden, inte så svårt att välja vilken jag föredrar 🙂

  13. Toppenbra inlägg! Det märks verkligen nuförtiden vilka som kan det med innehåll, vilket fått mig att fundera över om det behövs en ny term, typ content maker/producer/influencer? Känns som att en sån term skulle passa både dig och Elsa och Sandra mycket bättre! Ni bryr ju er verkligen om det ni publicerar vare sig det är text, bilder eller samarbeten.
    Sen undrar jag om du via analytics även ser statistik för Bloglovin? Jag använder enbart bloglovin för bloggläsning och ser bloggandet mer som en form av instagram där jag scrollar och går in på det som intresserar mig. Detta gör ju dock att jag missar tex dina puffar!

    1. Vilken bra idé! Jag refererar ofta till att jag själv driver ett produktionsbolag. I liten skala. För det är ju så jag jobbar. Med en helhetslösning för content – mycket mer än en dagbok för nätet bara =)

      Ang bloglovin så är det lurigt. Jag vet att många läser blogg via bloglovin eller RSS-flöde och då försvinner ju en del av poängen med min blogg för dem, vilket jag tycker är tråkigt. Samtidigt är det svårt att komma runt. Och för de som föredrar att läsa på det gamla vanliga sättet så finns det massa bonusmaterial.

  14. Intressant inlägg. Tack!
    Upplever att din blogg blivit mer läsvärd sedan du börjat jobba med redaktör. Inte för att den var dålig innan, det är inte det jag menar, men tycker att det är bättre nu både vad gäller layout och innehåll. Gillar variationen i inläggen, och tycker att det är en bra balans i hoppen mellan vardagsberättelser, recept, inredningstips, minnen, tankar och käftsmällar och åsiktsbomber.
    Allt gott! <3

  15. Jag håller verkligen med dig, Clara. Och jag tycker så mycket om när du skriver om sociala medier och kommunikation. Det är ett intressant och viktigt ämne, tycker jag!

    <3

  16. Intressant läsning. Jag följer både dig och Isabella Löwengrip och era totalt olika liv ger perspektiv åt mitt eget. Ingen sämre, ingen bättre, men så olika. Tycker det är bra att utmanas och inte bara konsumera bloggar som liknar en själv. Och att ni båda är framgångsrika är er väl unt. Ett litet minus för att det kanske är onödigt att dissa Isabella, lita på att läsaren har ett gott huvud och kan analysera själv. 😊

    1. Tack för dina fina ord. Dissa Bella drar jag mig däremot inte för. Vet tillräckligt om henne och hur hon arbetar för att inte ha ett sandkorn av respekt för det hon gör.

      1. Ok, jag vet kanske inte det du vet, men hårda är dina ord. Nåväl, uppskattar din blogg och önskar dig en bra nedkomst😍

        1. Jag upplever att det idag är så lite som ska till innan någon upplever att någon dissar någon. Och det är intressant! 🙂 vad är det som skaver så när en ger andra kritik för sitt arbete? Ska alla bara stötta varandra och ryggdunka hela ti’n? Jag ger och får kritik från alla möjliga håll i mitt arbetsliv. Det är ju en del av jobben och det driver ju arbetet framåt också. Annars tuffar man ju bara på med skygglappar på sig, tänker jag.
          Jag upplevde inte alls det Clara skrev som hårda ord. Utan som en analys och sakliga tankar kring en i samma branch.

      2. Ifall det är så att det inte finns ett sandkorn till respekt för det Isabella gör vet jag inte hur seriöst jag ska ta dina åsikter om hur hon bloggar. Det framstår ju som enkelt personligt o-gillande. För det är ju inte som att Bellas blogg inte får besök eller att hon som person inte får publicitet. Hon är ju trots allt en av Sveriges största bloggare. Men hon gör saker fel utifrån ett influencer-perspektiv? Låter mer som att hon gör det fel utifrån din personliga smak.

        1. Att få besök och publicitet är inte samma sak som att ha gjort sig förtjänt av respekt. Det här är en liten bransch där folk pratar med varandra och delar erfarenheter. Jag har hört och sett nog mycket för att stå fast vid mitt tidigare påstående.

          1. Nej, förstod att du inte har respekt för henne, men vad är det hon gör fel som influencer? Har svårt att greppa rent konkret varför det är fel ur ett influencerperspektiv att använda en fotograf. Framstår mest som att du inte gillar det men jag trodde ditt inlägg handlade om hur man bloggar framgångsrikt. Som sagt, verkar som att du inte gillar henne helt enkelt men har svårt att greppa varför hon gör fel i sitt bloggande, mer än att det finns folk som stör sig på henne.

          2. Jag tänker att en stor del i att vara en influencer är möjligheten till identifikation för läsaren. Det är också den indentifikationen och trovärdigheten man tar betalt för av kunden i ett annonssamarbete. Mängden trafik är underordnad mängden trovärdighet man har. Och man kan ju inte göra reklam för produkter man inte använder. Inte på ett trovärdigt sätt, inte på lång sikt.

            Med det sagt – proffsfoton behöver INTE vara fel att använda som influencer. Frågan är ju bara hur man använder dem och i vilken utsträckning. Och när läsaren börjar ana att varken texterna eller bilderna är producerade av influencern i fråga – då faller ju trovärdigheten ganska snabbt. Och då även valutan med vilken man kan ta betalt för sitt arbete.

  17. Så galet bra inlägg!! Spännande reflektioner och inspirerande tips. Blev sjukt pepp på att blogga igen nu! DU är en av anledningarna till att bloggen aldrig kommer dö. ❤️

  18. Håller med i hög grad! Jag har börjat tappa intresse för de allra flesta bloggare idag då de bara kör superstajlade proffsfoton och en lyxig livsstil som ingen vanlig människa har.
    Här hos dig känns det helt annorlunda! Proffsigt gjort, men personligt och genuint. Man förstår att det är du själv som skriver och fotar och det gör det så mycket intressantare att följa. Tack för en fin blogg och fortsätt som du gör! 🙂

  19. Din blogg, tillsammans med Sandra Beijer och Elsa Billgrens är de jag följt allra längst, inte riktigt hela vägen men nästan.
    Det är på grund av att ni tre känns genuina och ärliga, och bloggarna handlar om så mycket mer än yta och konsumtion, som för all del kan vara kul en stund men snabbt blir ganska klistrigt och tråkigt.
    Jag tycker verkligen om ditt upplägg, varje gång jag kommer hit känns det som att det finns någonting nytt att läsa och upptäcka. Upplever att du fick som en liten nytändning när du blev gravid för sedan i somras har det ramlat in härliga genomtänkta och inspirenrande inlägg!

  20. Spännande reflektion (och önskar like-knapp till inläggen 😉 )! Jag tycker verkligen om hur du arbetar med att lyfta gamla inlägg så att de inte försvinner, ett så gediget arkiv som du ändå har och mycket bra material.

  21. Bra inlägg!
    En ytterligare viktig egenskap hos en framgångsrik bloggare: Att använda ett bra och korrekt språk!
    Man vill inte se särskrivningar, halva meningar, missade bokstäver, m.m.

    1. Verkligen! Sen kan jag tycka det är ok med ett ganska kreativt språk, Sandra B kan skriva på sätt som jag inte gör själv, men det är ju lite av hennes grej. Men det måste vara rättstavat, annars tröttnar jag efter ett par inlägg.

  22. Åh, jag har sååå mycket tankar om detta inlägg!

    För det första – intressant!! Kul att få en inblick i hur bloggproffset tänker. 🙂 För det andra – Jag är nog inne på samma linje som du där, gällande bloggens upplägg.

    Jag köpte ett eget webbhotell för en månad sedan och håller nu på att bygga upp och designa min blogg efter ett helt nytt koncept – där bloggen mer kommer att vara som ett magasin. Mer användarvänlig och tidslös. Eftersom jag, liksom du, har många inlägg som jag lägger ner väldigt mycket tid på och gör dem långlivade och aktuella gång på gång.

    Jag tror att det beror lite på vad man är ute efter för typ av blogg, men kanske är det den nya framtiden – att bygga en blogg som en tidning? Vem vet.

    Elsa och Sandra är verkligen skickliga på att fånga upp sina läsare, precis som du. Jag tror att det är vad som har gjort att ni har hållit er i längden.

    Tack för massor av GRYMMA tips! <3 Du är en stor förebild för mig och ditt tänk omkring bloggbranschen är outstanding!

  23. Din blogg är den enda jag skulle läsa även utan bilder och dina bilder skulle jag gärna fortsätta njuta av även om du inte skrev texterna. Det handlar egentligen om kvaliten på innehållet du skapar, och ja, om det svåra balansen mellan det att framställa livet i magasin form utan att bli för avlägset. Det verkar vara otroligt svårt det här – tänker på Ebba vin Sydow som är duktig skribent annars men börjat trilla ner det där för proffsiga för sponsrade hålet…

  24. Tack för ett intressant inlägg med mycket bra tips. Dock så har jag en annan infallsvinkel genom att se på min egen statistik. När jag försökte bli mer “proffsig” och vände ut och in på mig själv för att varje inlägg skulle vara nytänkande och perfekt så tappade jag massor med läsare. När jag sedan försiktigt vände tillbaka till att skriva dagbok igen och visa vem jag hängde med på gårdagens event, då kom läsarna tillbaka omedelbart. Nu kan jag se en trend att när jag försöker tänka outside the box så dyker statistiken och när jag skriver om vad som hände igår så går dom rakt uppåt igen, och även de få samarbetspartners som hör av sig till mig med potentiella samarbeten hänvisar till mina dagboksinlägg som underlag. Så jag vet såklart att du har helt rätt i dina synpunkter och reflektioner, men i min lilla del av bloggvärlden så fungerar det även att existera på det “gamla” sättet.
    Kram Ulrica

    1. Det tror jag du har helt rätt i. Måtta med allt. Tror inte alls på att göra för proffsiga inlägg heller, där det lika gärna känns som en tidningsartikel. Man vill ha det personliga i skön blandning med det lite mer arbetade. Men sedan har läsare olika preferenser på olika bloggar. Det man gillar med en blogg kanske man ogillar med en annan.

      1. Absolut :). Något jag verkligen gillar med dig är att du är nyanserad, och går att debattera med utan att det kliver över någon tråkig gräns! KRAM

  25. Jag kan inte se skillnaden mellan t.ex. Elsa Billgrens blogg och andra bloggare som göra precis det samma: bilder från barnen, vardagen, helgäventyr, frukostar i sängen, loppisfynd, inredning etc. och allt som skildrar ett liv helt enkelt. Elsa är inte bättre på det, hon har samma koncept som alla andra. De som jag läser iaf också. De lägger upp fina bilder men inte profs och skriver att de har bloggat. Haha, ibland tråkigt, men det är deras koncept. Att tjäna några slantar med vardagsberättelser. Som en dagbok, bara betalt. Men som tur gratis för mig som läsare, men ändå inte så himla märkvärdigt. Truman show.

    1. Utan att veta vilka andra bloggar du jämför med skulle jag vilja säga att jag inte håller med. Säkert återfinns iknande inlägg på flera bloggar – men hur väl man sedan genomför idén, hur bra bilderna och texten är etc. Det gör hela skillnaden =) men sedan är det ju så att vi har olika måttstockar för olika bloggar. Jag följer många mindre bloggar som inte alls håller samma höga kvalitet som de stora bloggarna. Och det tycker jag är helt okej. Jag njuter av dem ändå. Även om jag också förstår att de kanske aldrig kommer kunna bli några jättar på blogghimlen. För det behövs det där lilla extra!

  26. Vad intressant inlägg och analys!

    Puffarna är faktiskt superbra, jag brukar ofta klicka mig vidare med hjälp av dem 🙂

  27. Om jag får önska en uppföljning till det här inlägget, så skulle det få vara att höra/läsa mer om Ericas jobb som webbredaktör och hur hon tänker och jobbar! Mycket spännande! 🙂
    Snyggt och bra blir det hur som helst!

  28. Ett litet påpekande bara. Du skriver Blondinbella men det känns ute nu, var längesen, många år sedan hon var Blondinbella och bloggare av den äldre skolan. Idag pryds bloggen av hennes namn Isabella Löwengrip.

    1. Känns lite som en härskarteknik att skriva “Blondinbella” istället för Isabella Löwengrip.

    2. Fast Blondinbella hade ju humor och bjöd en del på sig själv, hon kändes också mer jordnära än Isabella Löwengrip, så det kanske egentligen borde tolkas som en komplimang. 😘 Sen får du ju minnas att Blondinbella/Isabella Löwengrip är varumärken, och Clara skriver om dessa märken inte personer (Bella kan ju vara supergullig, omtänksam och jordnära irl, vad vet vi?). 😊❤️

  29. Du har en jättefin blogg, Clara! Alltid intressanta inlägg (även om jag inte alltid håller med) och du gör mig sugen på lantlivet! Tack för alla år!

  30. Du gör ett bra jobb, din blogg är en av få jag följt under lång tid som räknas som en “storblogg”, de flesta andra jag följer är bara vanliga “tråkiga” människors bloggar som funkar som de gjorde för länge sedan, mest info om livet och lite tankar. Fast jag är ju lite konstig och blir mest stressad av för många inlägg, hatar de flesta youtubefilmer och är extremt petig med poddar (föll tex aldrig för din även om jag lyssnade på 2-3 avsnitt). Jag är en riktigt gnällig läsare helt enkelt men något har fått mig att fortsätta läsa din blogg i alla fall. Oftast läser jag flera inlägg med några dagars mellanrum dock, att läsa varje dag orkar jag inte med.

    1. Vad är det som gör att du kallar dig konstig och gnällig? Tycker det låter fullkomligt sunt och normalt. Du väljer uppenbarligen själv vad och när du läser/lyssnar och lägger inte tid på annat än det som verkligen intresserar dig. Good for you!

  31. Vilken bra analys! Skulle vilja tipsa om cupofjo.com som ett lyckad exampel på att ta en personlig blogg till en magasinupplägg med olika conteibutors.

  32. Håller helt med dig i ovan. Skulle säga att det är anledningen till att den enda blogg jag ständigt återkommer till är din. För du känns ärlig, genuin men ändå intressant och nytänkande. Fortsätt så Clara! 😀

  33. Så intressant med en inblick i influencer-världen! Det är spännande hur bloggandet blivit så mycket mer än en dagbok på nätet.

  34. Interessante poeng. Kanskje det er fremtiden? Bloggere som står aleine og bygger utfra det? Da vil de ligne generasjon 1- bloggerne, men med tyngde og erfaring fra de som har kommet senere. Spennende innlegg. 🙂

  35. Interessante poeng. Kanskje det er fremtiden? Bloggere som står aleine og bygger utfra det? Da vil de ligne generasjon 1- bloggerne, men med tyngde og erfaring fra de som har kommet senere. Spennende innlegg. 🙂

    Takk som deler.

  36. Väldigt intressant inlägg! Du lyckas liksom sätta ord på mycket av det jag funderat på. Inser också att jag inte längre betraktar Isabella Löwengrip som en influencer, utan som en företagsperson vars liv dokumenteras. Men med enstaka undantag upplever jag inte längre hennes kanaler som personliga, utan just som dokumenterade ur ett utifrånperspektiv. Det är inte personen Isabella vi följer, utan den offentliga installationen.

  37. Väldigt intressant inlägg. Jag läser också Clara, Elsa och Sandra med stor behållning. Någon här ovan har kommenterat och frågat varför det är så känsligt med kritik/diss /att säga negativa saker. Detta har jag funderat mycket på. Jag tycker att det är viktigt att vi alla känner att det är ok att gå i opposition och starta diskussioner, samtidigt blir jag illa berörd över den hätska tonen i vissa kommentarer. Lite har det också känts som att en blogg är bloggerskans “halvprivata” rum och då ska en inte kritisera för då kan hon och hennes mer trogna skara följare bita tillbaka väldigt hårt och därmed skamma den som kritiserade. Kanske tycker jag att detta ändrats lite på sistone när bloggarna utvecklats till något större, men jag tycker fortfarande att det är svårt, bloggerskan (och vi alla) ska ju slippa troll, men ändå kunna mötas av mothugg om ni förstår vad jag menar. Antar att jag inte riktigt vet vad jag tycker vad gäller en influencers ansvar gentemot publiken, influencern är ju liksom både en person och en persona. Bla bla bla. En annan sak: jag har så himla svårt för icke-engelskspråkiga bloggare som väljer att blogga på engelska fastän de inte riktigt fixar språket. Detta törs jag dock inte kommentera då andra har blivit påhoppade för såna kommentarer, typ “sluta hata folk med dyslexi och låt alla få uttrycka sig”. Men det är inte så att jag hatar, jag undrar genuint hur andra tänker. Återigen: hur kan vi diskutera och tycka olika och respektera på samma gång?

  38. Superintressant inlägg! Jättegärna mer sånt här! För mig som jobbar på kontor på en statlig myndighet är det här arbetslivet du beskriver så oerhört långt ifrån min vardag och jag älskar att få inblick i andra arbetsliv och bakom kulisserna. Mer sånt!

    Det jag saknar från er i bloggvärlden, kanske mer från andra än från dig dock, är lite reflektion om varför ni tror att vi läsare vill ha vissa saker. Som detta med proffsfotograf då tex. Ebba von Sydow har skrivit i sin blogg om att hon ska ta hjälp med foto och läsarna har kommenterat att “varför då”. Men det reagerar hon inte på. Dvs ni som jobbar med detta verkar inte fråga läsarna om vad vi gillar och inte utan ni (som grupp, inte just du) tror att vi vill ha någon viss grej och utvärderar inte varför. Eller har jag fel?

    Sen måste jag dock kommentera detta med puffar. Är det alltså de grå rutorna med ett citat i som kommer till gamla inlägg? Dessa bara dök upp någon gång förra året och jag har stört mig järnet på dem eftersom jag inte fattat varför de dök upp. Hade det inte varit vettigt att berätta om tanken med dem? Nu har jag bara tänkt att det är något trasigt med flödet som gör att det dyker upp gamla inlägg. Jag har liksom full sjå att hinna med i alla nya inlägg i de bloggar jag följer, hinner inte läsa om gamla inlägg dessutom.

  39. Gick dan innan du publicerade detta och tänkte på att jag borde lägga in en kommentar om hur mycket jag uppskattar puffarna! Har hängt med ett tag så har läst de flesta inläggen tidigare, men fastnar ändå alltid en stund och läser igenom de gamla inläggen och tittar på bilderna 🙂
    En annan sak som gör att jag fortfarande läser din blogg efter att ha övergett de flesta andra är att inläggen är så välskrivna – både innehållsmässigt och att det finns en plan med dem, men också rent språkmässigt- samt att samarbetena är väl valda! Min absoluta favorittröja är från Nöstebarn, hade länge varit på jakt efter en långärmad ulltröja som inte var ett underställ när jag såg ditt samarbete med Nöstebarn, en sida som jag inte hade hittat till annars 🙂

  40. Så intressant läsning!
    Jag går in på Elsas, Sandras och din blogg dagligen! och tycker att du beskriver det jag också upplever när jag läser era bloggar!