Jag har tĂ€nkt mycket pĂ„ vad som gör en influencers framgĂ„ngsrik idag. För bara nĂ„gra Ă„r sedan rĂ€ckte det att ha bloggen som en dagbok – med lite outfitbilder och betraktelser över dagens bestyr. Men idag handlar det mer om att kunna bygga koncept. Överraska lĂ€sarna, inspirera och paketera sitt innehĂ„ll pĂ„ ett bra sĂ€tt. Influensern blir mer av en curator som fĂ„r agera ledsagare för att sĂ„lla i utbudet av klĂ€der, filmer, böcker, recept och skönhet. TvĂ„ av Sveriges i sĂ€rklass bĂ€sta bloggare Ă€r Sandra Beijer och Elsa Billgren. De lyckas med exakt detta. Dessutom kommer de pĂ„ blogginlĂ€gg med nya innovativa rubriker och teman. De varierar sig och har en egen stil. Och hĂ„ller hög publiceringstakt. Jag upplever att vi delar ett liknande tĂ€nk kring det vi gör. Nöjet med att blogga Ă€r liksom att komma pĂ„ roliga bloggkoncept som lĂ€sarna ska uppskatta. Inte bara visa upp dagens outfit eller trettio bilder frĂ„n ett event man besökt. BĂ„de Sandra och Elsa Ă€r dessutom duktiga pĂ„ att anvĂ€nda sina lĂ€sare som medkreatörer. Deras lĂ€sare bidrar med mycket innehĂ„ll, vilket skapar en nĂ€rhet och en genuinitet.

Om vi ska översÀtta det hÀr till youtube-vÀrlden sÄ kan vi ta Jocke & Jonna som ett bra exempel. SÀga vad man vill om dem (och det finns mycket att kritisera) men de Àr verkligen duktiga pÄ att skapa roliga, innovativ koncept till sin kanal. Jag imponeras över deras förmÄga att variera sig. Med alltifrÄn spökjakter till vardagliga vloggar, till filmer dÀr de smakar och recenserar amerikanskt godis. Och nu dokusÄpan Exposed som snart lanseras. DÀr deras följare kommer vara medskapare och pÄverka hÀndelseförloppet. Genialt! Samma sak med Therese Lindgren. Hon testar allt ifrÄn smarta BH-hacks till att lÀra sig beatboxa. SÄklart varvat med vloggar frÄn hennes vardag. Just blandningen Àr vad som gör henne spÀnnande. Att man mÀrker att hon tycker att det Àr genuint roligt att komma pÄ nya koncept. Hon Àr ambitiös och kreativ. Samtidigt kan man se att Therese Lindgren inte alls var lika framgÄngsrik som bloggare. För den kanalen drev hon mer som den gamla tidens dagboksblogg. Och det blir allt svÄrare att lyckas med idag. LÀsarna förvÀntar sig mer. Det mÄste inte vara knasigt eller konstigt. Men det mÄste vara mer.

En annan trend Àr att bloggare (ex vis Michaela Forni och Petra TungÄrden) startar nÀtmagasin som sammankopplas med bloggen. DÀr de med hjÀlp av skribenter skapar innehÄll till sajten. Jag har inga siffror pÄ hur det gÄr för dem, men det vore intressant att veta. Det var nÀmligen en vÀg jag sjÀlv funderade pÄ nÀr jag lÀmnade Amelia 2016. Men att göra min blogg till en underkategori pÄ en annan sajt var ju bara en repris pÄ det jag valde bort nÀr jag lÀmnade Amelia. Jag vill inte ha bloggen som en underkategori. Jag ville ha bloggen som en huvudattraktion! Ni som lÀser min blogg kommer ju hit för att ta del av sÄnt jag producerat och filtrerat genom mina ögon. Vill ni lÀsa allmÀn bevakning av inredning eller mode kommer ni garanterat vÀlja bÀttre och mer etablerade nÀtmagasin Àn mitt. Att blanda samman det skulle bara bli rörigt. SÄ jag strök den tanken.

Det jag dĂ€remot gjort och som jag egentligen inte sett nĂ„gon annan bloggare göra – Ă€r att förpacka bloggen mer som ett magasin. Jag har sĂ„ mycket tidlöst, vĂ€larbetat material som förtjĂ€nas att lyftas fram. Recept, DIY, krönikor, guider till alltifrĂ„n potatisodling till hur man sköter textilier. Men i en traditionell blogg försvinner ju sĂ„nt material bara lĂ€ngre och lĂ€ngre bak i arkivet. DĂ€rför jobbar jag med en puffar pĂ„ bloggen. Som Ă„teraktiverar gamla inlĂ€gg. BĂ„de i högermenyn och mellan blogginlĂ€ggen. Det finns sĂ„klart funktioner som kan göra det hĂ€r automatiskt – men det blir sĂ€llan snyggt eller bra. SĂ„ jag har valt att jobba med en webbredaktör – Erica – som gör ett medvetet urval. Som med eftertanke bedömer vad som Ă€r relevant olika veckor och fĂ„ngar upp önskemĂ„l eller strömningar bland er lĂ€sare. Puffarna pĂ„ bloggen Ă€ndras flera gĂ„nger i veckan och mĂ„let Ă€r att ni ska kĂ€nna att det alltid finns nĂ„got nytt att lĂ€sa hĂ€r – Ă€ven om jag inte hunnit blogga.

Under föregĂ„ende vecka puffade Erica exempelvis upp bĂ„de pyssel och recept med Alla HjĂ€rtans-Dag tema ur arkivet. Valde ut de bĂ€sta bilderna, kom pĂ„ lockande rubriker och vaskade ocksĂ„ fram gamla texter och poddavsnitt om kĂ€rlek och relationer. Via google analytics kunde jag sedan se hur ni klickade er runt och tog del av olika Alla HjĂ€rtans Dag-inlĂ€gg. Att paketera bloggens innehĂ„ll pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet har lett till att ni Ă€r inne mycket lĂ€ngre Ă€n förut och klickar runt mer mellan olika kategorier. Plus att gamla blogginlĂ€gg vakna till liv genom nytillkomna kommentarer och delningar. TyvĂ€rr Ă€r puffarna mest kompatibla med blogglĂ€sande frĂ„n datorn – pĂ„ telefonen försvinner en del av effekten. Men jag arbetar pĂ„ att lösa det.

En stor utmaning för influensers idag Àr tidsbristen. De Àr efterfrÄgade och gör tv, poddar, skriver böcker, slÀpper skönhetsmÀrken, anordnar trÀningsresor etc. Men allting som görs utanför kanalerna tar ju tid frÄn innehÄllsskapandet till kanalerna. Och dÄ börjar motorn som ska driva maskineriet hacka. IstÀllet för att ta hjÀlp med det dÀr andra, blir lösningen för mÄnga att leja bort bloggandet till spökskrivare, eller fotograferandet till proffsfotografer.

PÄ pappret kan proffsbilder lÄta som en god idé. Men jag upplever ofta att det slÄr fel. Rent ekonomiskt Àr det inte möjligt att ha en fotograf i hasorna jÀmt. DÀrför mÄste man fota upp en bulk med bilder vid ett tillfÀlle, för att sedan pytsa ut dem över lÀngre tid. Och det mÀrks pÄ relevansen. Ett flöde dominerat av en fotografs bilder blir fort opersonligt. Att det ocksÄ Àr en fotografs utifrÄn-blick istÀllet för en influensers inifrÄn-blick blir tydligt. Vore jag en influenser som behövde bÀttre bildmaterial skulle jag vÀlja bort proffsfotograf och istÀllet investera pengarna i en bra kamera, en privat kurs med en duktig fotograf och sedan en enkel utbildning i bildredigering. Det kommer löna sig i lÀngden.

Jag tÀnker ocksÄ att det finns en fara nÀr influensers Àr sÄ framgÄngsrika att de glider ifrÄn sina lÀsare. Att ha en egen stylist eller makeup-artist höjer inte ens aktier. TvÀrtom skapar det distans till lÀsaren. Hur ska man bli inspirerad av nÄgons stil nÀr man vet att de sjÀlva köpt kompetensen av ett proffs? Följarna har ju inte tillgÄng till en MUA eller en fotograf i sin vardag. En influenser som tagit det hÀr vÀldigt lÄngt Àr Blondinbella. Men vad Àr det egentligen hon gör reklam för nÀr hon poserar i sitt kök med ett nytt diskmedel? Eller nÀr hon poserar i EllosklÀder trots att hon annars bara bÀr dyra mÀrken? Vi vet ju att hon varken diskar, stÀdar eller handlar sjÀlv. Att hon varken sminkar, stylar eller klÀr sig pÄ egen hand. Var finns dÄ trovÀrdigheten i hennes samarbeten? Det förvÄnar mig att företag Àr villiga att investera i en sÄdan influenser. De kan ju lika gÀrna köpa en vanlig annonsplats i en tidning.

Inför framtiden drömmer jag om att fler bloggare ska vÄga stÄ pÄ egna ben, utan stora mediehus i ryggen. VÄga leka med bloggformen lite mer och utveckla sÄ vÀl sajtens struktur som inlÀggens innehÄll. Och om jag skulle ge nÄgra rÄd till influensers, om vad som kommer göra dem relevanta. Ja dÄ Àr det saker som:

  • AnvĂ€ndarvĂ€nlighet. Gör du livet enklare, roligare, intressantare för dina lĂ€sare? Kurerar du det enorma utbudet pĂ„ nĂ€tet genom att tipsa om just DINA bĂ€sta recept, filmer, böcker, husmorstips, beatutyhacks etc? Filtrerar du omvĂ€rlden Ă„t dina följare? Eller handlar dina inlĂ€gg bara om att berĂ€tta om vem du var pĂ„ event med igĂ„r kvĂ€ll?
  • Bra innehĂ„ll utan att det sker pĂ„ bekostnad av personligt innehĂ„ll. Bort med spökskrivare och proffsfoton. Fram för egna vĂ€lskrivna texter och vackra, Ă€rliga bilder med eget uttryck. Det tar tid och krĂ€ver kompetens. Se till att utbilda dig inom bĂ„da omrĂ„dena.
  • SkĂ€ms inte över kommersiella samarbeten, men vĂ€lj dem noga. Och gör samarbetena till mer Ă€n produktplaceringar. De ska vara underhĂ„llande, utbildande, vackra eller pĂ„ andra sĂ€tt upplysande för lĂ€sarna. Annars börjar följarna förakta och kalla dig för en sell out.
  • Hitta pĂ„ roliga koncept för din kanal. Experimentera med nya format och var ambitiös. Det rĂ€cker inte att göra som du alltid har gjort. Följarna förvĂ€ntar sig mer.
  • LĂ„t följarna medskapa dina flöden. Dela lĂ€sarnas berĂ€ttelser, lĂ„t dem önska och styra innehĂ„ll till vloggar. LĂ„t dem dela med sig av sin kunskap och gör följarna till stjĂ€rnorna. Co-creation Ă€r grejen!