För bara några år sedan kom en stor del av min årsinkomst från gammelmedia. Jag både fotade, stylade och skrev. Hemma hos reportage, recept, pysselsidor och trädgårdsuppslag. Men efter att alla stora tidskriftsförlag införde fulkontrakt och sänkte sina arvode beslöt jag mig för att sluta med alltihop. Eller rättare sagt – jag beslöt mig för att inte skriva på deras kontrakt. Vilket jag visste innebar att jag inte längre skulle få jobba för dessa tidningar.

Det var fler än jag som fattade det beslutet. Många av de mest rutinerade frilansarna sadlade om helt. Och det märks på tidningarnas kvalitet, tycker jag. Att skriva för dessa titlar känns inte längre lika åtråvärt. Och några av tidningarna där jag hade fasta uppdrag har idag till och med gått i konkurs.

Istället blomstrar marknaden för influencers som vill göra bra content. Vilken himla tur att jag klev av i rättan tid! Jag skriver hellre om trädgård, pyssel och recept här. Med sponsorer som betalar skäligt och som ger mig mycket mer fria händer än jag någonsin hade när jag jobbade redaktionellt. Dessutom försvinner inte värdefull tid från att skapa innehåll till den här kanalen. Idag kan det mesta jag gör generera värde till dig som följer mig. Och det är ju vad jag värdesätter högst!

Jag hör en hel del kritik mot söndersponsrade influencers. Men jag tar sällan åt mig. Vi håller ju inte ens på med samma sak. Lata influncers delar ut rabattkoder till höger och vänster och talar sig varma för en ny hudkräm varje vecka. Seriösa influencers som verkligen besitter talang för att skriva, fota, filma eller hitta på innehåll – de gör ju roliga saker av samarbetena. Har man en gåva för att skriva eller styla spelar det ju ingen roll om man gör det i bloggform eller i papperstidning. Jag tycker att det är lika roligt, kreativt och utmanande att få i uppdrag av ett matkedja att ta fram fem påskrecept – som det var när jag tog fram fem påskrecept till en tidning. Uppdraget är liknande men innehållet stärker den här plattformen. Istället för en tidning ägd av någon annan.

Jag ser till min glädje att fler företag tänker mer och mer långsiktigt. Man har tröttnat på att sponsra random influencers – utan letar istället längre samarbeten där man verkligen tänker likadant. Det är drömsitsen för mig. För när vi jobbar över ett eller två år får jag ju möjlighet att göra något vettigt av det hela. Jag lär känna personerna bakom företaget lite mer – och får en förståelse för vad samarbetet ska ge.

När ett större samarbete inleds har mina säljare redan bollat fram och tillbaka en längre period för att ta fram ett förslag på upplägg som kan vara intressant. Kunden bokar och därefter börjar vi med ett uppstartsmöte. Ibland fysiskt, ibland över Skype eller telefon. Företaget och deras mediebyrå brukar hålla en dragning kring sin historia, vision, utmaningar och svårigheter. Vad de försöker få fram i sin marknadsföring och vad de vill komma bort ifrån. Och jag i min tur är noga med att prata om vilka värden jag står för. Vad ni som läsare gillar och inte gillar. Och så stryker jag eller modifierar om de har förslag på sånt som jag inte tror kommer uppskattas av er läsare.

Många av mina samarbetspartners är i grunden familjeföretag som vuxit sig stora. Eftersom jag själv är företagare tycker jag att det är roligt att höra om resan. Få en bild av människorna bakom. Annonsören är liksom ingen stor ond kapitalist vars enda mål är sälj till varje pris. Det finns helt vanliga personer där bakom, som kämpar för att nå igenom bruset och fortsätta utveckla det företag de är en del av. Att vara en del i det – samtidigt som jag skapar något som kan vara relevant för er. Det är en väldigt rolig och kreativ utmaning.