Håll i er för igår hade jag kameran med mig från arla bittida till sena natten. Fångade hela dagen i ett mastodontlångt inlägg bara till er. Och det är jag himla glad för eftersom fredagen visade sig bli en riktig femplus-sommardag som jag gärna har förevigad.

Jag vaknade tidigt av att det var ångande varmt i sovrummet. Och sol. Sol! Efter allt regnande är det svårt att hitta något som gör mig mer lycklig.

Tycker så mycket om att se ut över den här utsikten på mornarna. Svalorna har ett bo precis ovanför fönstret så de flyger fram och tillbaka.

Jag skyndade mig ut i det daggvåta gräset för att få lite skön svalka.

Sedan bestämde jag mig för ett bad och såklart ville alla barnen haka på. Perfekt sätt att starta morgonen på ju. Och Ulf har den gulligaste kalaskula jag vet

Sånt himla mys alltså!

Och efter badet var det soltork som gällde.

Men jag bestämde mig för att plocka in jordgubbar till frukost. I år är det som att landet ÄNTLIGEN börjar ge lön för mödan. Det fullkomligt dignar av bär.

Som någon såklart ville smaka.

Dukade frukost på verandan

Som den här tiden på morgonen fortfarande är ganska sval och skön.

Efter frukost kom barnens kompis Ada på besök. De hade vattenkrig och byggde lego och jag passade på att dona lite i trädgården medan Ulf sov sin lur.

Sedan var det dags för lunch igen. Känns knappt som man gör något annat än att duka fram och duka bort mat på sommarlovet?

Det gäller att hålla det enkelt. Fillunch med jordgubbar. Mina Topp 3-fil är Långfil, Fjällfil och Grekisk Yoghurt. Fast det är ju inte riktigt fil egentligen.

Sommar i en skål.

Efter lunchen packade jag ner de små barnen i lådcykeln medan de stora fick cykla för egen maskin. Till byns badplats. Väl där badade vi länge, köpte glass och lekte på lekplatsen. Innan vi efter några timmar hojade vidare…

Stannade och sa hej till korna. Nu kan Ulf imitera katt, ko, hund, får, gris och häst på beställning. Samt mig. Vilket han gör med ett ljudligt snarkande läte.

Vi stannade till på Marstorps och kollade till odlingarna.

Orimligt vackert här!

Albin bjöd Ulf på lite färsk lök.

Medan storbarnen och Jakob rusade ner för att äta sig mätta på sockerärtor.

Solen är en väldigt välkommen omväxling för alla våra grönsaker.

Såklart ville Folke inspektera 40 meter växthus. Med gurkor på väg upp!

Barnen sattes i en stunds barnarbete. Ogräsrensning i raderna.

I solen låg fåren och flämtade och svettades. Snabbaste fåret i Ryssland föredrar minusgrader.

Också vi flämtade i värmen så vi cyklade ner till byns andra badplats för att ta oss ytterligare ett dopp. Samt kolla in vår nya båt. Matlaget har nämligen precis skaffat en roddbåt. En begagnad sak vi ska äga gemensamt. Perfekt för att kunna göra utflykter på sjön och låta barnen öva på sina roddkunskaper.

Vi hoppade i. På egen risk alltså.

Sedan cyklade vi sista biten hem

Och barnen upptäckte att häggmispelbären börjat mogna så de blev stående vid häcken och åt munnarna blåa medan jag kirrade middag.

Hittade den här bilden som Bertil tydligen smygtagit på Jakob som tränade yoga innan maten. Ulf gillar att vara med när Jakob tränar. Han klättrar på honom och en gång i huvudstående bet han honom hårt i näsan. Farlig sport ändå.

Till middag för gluphungriga familjen blev det pasta carbonara på det sätt farsan alltid gjorde när vi var små. Till det gjorde jag en stor sallad gjort på sånt jag skördat borta på Marstorp. Stojig, härlig vardagsmiddag med ketchup och hushållspappersrullen redo.

Det enda som fattas nu är vår hund som ska gå och städa bordet under ungarna. Bespara oss allt kladd och sopande.

Efter att jag lagt Ulf vid sju och barnen (med den strängaste rösten) fått order om att städa på sitt lekrum så hade vi fredagsmys. Vi såg ett avsnitt på första säsongen av Bäst i Test (äntligen har SVT lagt upp alla gamla avsnitt) och åt lättsaltade chips och några märkliga men goda banangodisar vi beställt hem från Matsmart.

Sedan fick barnen hoppa i säng och somna utan saga för då skulle jag och Jakob se The Wire. Vi ser om hela serien och njuter av varje avsnitt. Det är tredje gången jag ser den och den håller (ja blir ju bara bättre) för varje gång. Några av mina favoritkaraktärer är Omar, Bodie, Bubbles och Kima.

Innan jag somnade för kvällen gick jag ut i trädgården och tog en bild. Så vackert med dimman som smyger på om kvällarna.

Och rätt så mysigt i tältet som är sommarvistet där 3/5 av familjen sover just nu.

Och det var den sommarlovsdagen det. Är det någon som orkar läsa ända hit så är jag faktiskt imponerad.