Ni trogna läsare vet ju att jag håller på med ett projekt jag gett mig själv i nyårslöfte. Nämligen Hälsoåret 2020 – året då jag tar ett samlat grepp om min hälsa. Jag har ju skrivit om mina framsteg, min träning, tiotusen steg om dagen, mina nya arbetsrutiner, vad balans egentligen är och mina bakslag. Men nu har jag faktiskt inlett ett lite mer offensivt steg två. Det består av två olika men viktiga delar. Det första är att träna med en personlig tränare en gång i veckan. Det andra är att börja logga vad jag äter för att få ordning på kosten mer långsiktigt.

Jag lever ju med en personlig tränare men det är lite med det som med skomakarens barn. Inget vidare alltså. Jag behöver hjälp utifrån och det tycker både Jakob och jag. Så nu har jag börjat träna en gång i veckan med en sjukgymnast och PT. För att hitta igen mina försvunna magmuskler. För att återfå styrka i hela kroppen. För att minska värk och öka rörlighet. Det är viktigt för mig att få träna tillsammans med en kunnig person eftersom jag faktiskt känt mig lite rädd rent fysiskt. Rädd för att skada mig ochosäker på vad min kropp klarar av. Sedan har jag ju ett lite mer långsiktigt mål också och det är att kunna springa en mil. Just nu känns det väldigt långt bort men jag längtar och tror att jag kommer dit. I sommar kanske?! Jag har inte hunnit träna så många gånger med min PT ännu men bara att vara igång gör mig glad. Och ledsen. Över hur mycket stryk min kropp tagit. Över hur jag försummat den. Över hur lång väg det är kvar. Men mest glad över att jag bestämt mig för att hälsan ska få komma i första rummet.

Steg två är att få koll på mina ätrutiner. Jag missar frukostar, hoppar över luncher och blir helt slut och trött framåt tretiden. Så jag behöver styra upp min mat och det gör jag med Viktväktarna. Jag har inte testat det förut. Tidigare när jag behövt tappa några kilon mellan mina graviditeter har jag varit med i Aftonbladets viktklubb eller använt appen Lifesum. Det har funkat fint för mig och jag har aldrig känt av att någon osund fixering triggas. Den här gången valde jag dock Viktväktarna eftersom många kompisar fått bra hjälp av dem. Och för att deras app och hela system är så himla mycket smidigare än allt annat. Jag har inget viktminskningsmål just nu även om jag på sikt skulle behöv tappa ungefär sex kilo för att inte längre räknas som överviktig. Men nu mjukstartar jag med att hålla mer noggrann koll på vad jag äter och hur det påverkar mig. Och med appens hjälp försöker jag kartlägga mina ätmönster och var det brukar gå snett för mig.

Okej wish me luck för det känns som att jag behöver det!