Blööh vilken rivstart till måndag. Ulf väckte oss vid fyra, jag försökte somna om men klockan ringde vid sex och vid sju skjutsade jag barnen till skolan. Och vid åtta kom Erica för att spela in en podd. Vi kastade oss rakt in i inspelningen utan att knappt säga hej. Och den var klar prick klockan tio och då skyndade jag mig in i ett planeringsmöte med SVT inför söndagens sändning. När det var klart planerade jag vidare med Susanne en lång stund. Sedan ringde jag assistent-Charlotte för att strukturera upp våren. När det var gjort närmade sig klockan 13 och jag hade fortfarande varken ätit frukost eller lunch och började känna migränflimret. Så då tog jag en alvedon och gjorde en omelett samtidigt som jag ringde till Erica igen för att planera sånt vi inte hunnit med på morgonen. Och sedan en sväng till min syster för att diskutera ett jobb. Sedan kastade jag mig ner framför datorn och skrev ihop ett sponsrat inlägg. Och sedan ringde jag vidare och fixade med tråkig administration – bland annat ett nytt elavtal till min sommarstuga (!) och besvarade några mail som fallit mellan stolarna. Och nu ligger jag här. Som ett utskitet päron. Helt tom.

Sådana här dagar där allting går i ett och ingen luft finns mellan något enda moment. Sådana dagar avskyr jag. Särskilt efter min utmattning.. Men jag måste öva mig på att stå ut eftersom det ibland inte finns något alternativ. Och jag fixar det. Är det bara någon gång ibland så kommer jag orka även om det inte direkt är uppbyggligt. För stress i sig är inte farligt – brist på återhämtning är farligt. Så vad kan jag då göra för att återhämta mig ikväll? Morgondagen innehåller ju också en hel del arbete.

Jo jag kan

Träna. Sänker stressnivåerna om man är trött i huvudet och samtidigt rastlös i kroppen av allt stillasittande.

Ta ett varmt bad och samtidigt läsa i en ny bok jag fått som handlar om just återhämtning

Stänga av telefonen och inte interagera med någon utanför familjen förrän imorgon igen. Bara gosa ner mig i en fåtölj med en unge i famnen.

Lägga mig i tid och försöka somna gott

Får jag till blott en av saker på den här listan – då kommer jag säkerligen återställa lite av balansen. Vi hörs imorgon!