En svettig selfie i en skev spegel pÄ gymmet

Jag har under de senaste tvĂ„ Ă„ren puffat mig sjĂ€lv i en mer hĂ€lsosam riktning genom smĂ„, smĂ„ förĂ€ndringar. Flera av förĂ€ndringarna har jag helt slutat tĂ€nka pĂ„ – de kommer naturligt för mig och kĂ€nns inte som nĂ„gon uppoffring. Som att köpa den magrare creme fraichen och yoghurten nĂ€r jag gör en sĂ„s. Jag kĂ€nner knappt ingen skillnad men slipper de extra kalorierna.

HÀr Àr nÄgra saker jag börjat göra den senaste tiden och som puffar mig i rÀtt riktning.

  • Jag har ett aktivitetsarmband som rĂ€knar steg och som jag har stĂ€llt in pĂ„ att vibrera en gĂ„ng i timmen ifall jag inte gĂ„tt 250 steg eller mer. Detta hjĂ€lper mig att ta paus i stillasittandet. NĂ€r larmet gĂ„r brukar jag traska upp och ner för trappen nĂ„gra varv, göra plankan, knĂ€böj och hĂ€nga mig i barnens ribbstol sĂ„ att ryggen rĂ€tar ut sig. Det tar bara nĂ„gra minuter men aktiverar hela kroppen. Jag Ă€r bara inne pĂ„ andra veckan med detta experiment men mĂ€rker redan skillnad – Ă€r mycket mindre stel i slutet av arbetsdagen.
  • Jag har som mĂ„l att trĂ€na tre gĂ„nger i veckan. TvĂ„ pass Ă€r styrka pĂ„ gym med min PT och det tredje Ă€r ett konditionspass pĂ„ egen hand. Nu har jag börjat försöka klĂ€mma in det egna passet i början av veckan. Har jag gjort bort mina tre pass tidigt i veckan Ă€r chansen stor att jag av bara farten ocksĂ„ klĂ€mmer in ett fjĂ€rde eller femte pass pĂ„ helgen. De veckor jag vĂ€ntar med mitt sista “obligatoriska” pass blir det sĂ€llan nĂ„gon mer trĂ€ning Ă€n sĂ„.
  • PĂ„ kvĂ€llen innan jag blir för trött Ă€r det skönt att byta om till nattlinne, borsta tĂ€nderna och sminka av mig. Dels sĂ€tter det ett stopp för okynnesĂ€tandet kvĂ€llstid men sedan Ă€r det SÅ mycket lĂ€ttare att komma i sĂ€ng nĂ€r man börjar bli trött. Annars Ă€r jag typen som blir sittande i soffan och gruvar mig.
  • Dagar nĂ€r det gĂ„r försöker jag fĂ„ in motion pĂ„ dagtid – som en promenad pĂ„ lunchen. För om jag gör nĂ„got pĂ„ dagen brukar jag fĂ„r mer energi och hips vips kanske jag har ork kvar pĂ„ kvĂ€llen att göra nĂ„got mer. Ta en svĂ€ng med Essa eller köra en stund pĂ„ motionscykeln. Om jag bara motionerar/trĂ€nar pĂ„ kvĂ€llen sĂ„ hinner den dĂ€r extra energin jag fĂ„r nĂ„gra timmar senare försvinna under natten.
  • Jag gör iordning ett glas med chiafrön och vatten och lĂ„ter stĂ„ i ca 20 minuter sĂ„ att det bildar en gelĂ©. Sedan dricker jag det som utfyllnad till frukost eller lunch. Det ger massa extra mĂ€ttnad och nyttiga nĂ€ringsĂ€mnen. SĂ„ hĂ€r skriver VV om chiafrön “GelĂ©n bildar en naturlig barriĂ€r mellan matsmĂ€ltande enzymer i tarmen och kolhydraterna i kosten. Detta gör att blodsockret inte pĂ„verkas lika snabbt och har en aptitdĂ€mpande verkan. Chiafrön kan absorbera vĂ€ldigt mycket vatten, upp till 12 gĂ„nger sin egen vikt, vilket gör att du kĂ€nner dig mĂ€ttare lĂ€ngre och inte behöver Ă€ta lika mycket eller ofta och Ă€r dessutom bra för vĂ€tskebalansen”. Riktigt bra ju!
  • Jag har lĂ€nge haft pĂ„ kĂ€nn att jag Ă€r en riktigt snabbĂ€tare och det stĂ€mmer lĂ€skigt bra eftersom jag nu provat klocka mina mĂ„ltider. Ibland Ă€ter jag upp min middag pĂ„ minde Ă€n fyra minuter. SĂ„ dumt! Nu försöker jag dra ut Ă€tstunden till femton minuter för det ger mig chansen att hinna upptĂ€cka min egen mĂ€ttnadskĂ€nsla.
  • Jag trĂ€ffade ju en dietist i höstas för att fĂ„ hjĂ€lp och tips kring kosten. NĂ„got av det bĂ€sta hon sa till mig var att bli nyfiken pĂ„ min kropp och hur den reagerar med olika mat och kostvanor. Det Ă€r en sĂ„n fin instĂ€llning för den handlar inte om att döma mig sjĂ€lv för att jag Ă€ter fel, eller avfĂ€rda mig sjĂ€lv som karaktĂ€rssvag. Om jag börjar vara nyfiken pĂ„ hur olika mat kĂ€nns bĂ„de nĂ€r jag Ă€ter den och efterĂ„t – dĂ„ kan jag upptĂ€cka mĂ„nga spĂ€nnande saker. Som att en anledning till att jag tycker att det kan vara jobbigt att Ă€ta sallad Ă€r för att jag som snabbĂ€tare blir frustrerad av att behöva tugga sĂ„ lĂ€nge. Ännu en anledning till att Ă€ta lĂ„ngsammare!
  • PĂ„ rekommendation frĂ„n dietisten har jag börjat dricka mycket mer vatten. Minst 1,5 liter per dag. Knepet jag lĂ€rde mig var att mĂ€ta upp vatten i en karaff i kylen pĂ„ morgonen och sedan dricka frĂ„n den under dagen. DĂ„ blir det sĂ„ tydligare hur mycket (eller snarare lite) vatten jag vanligtvis dricker.