Nu ska jag tips om en sak jag börjat med – nämligen Livsstilsverktyget. Det var som vanligt Jakob som gjorde mig uppmärksam på att det fanns och som vanligt när det är Jakob som rekommenderar något till mig tar det evigheter innan jag tar det till mig. Det var faktiskt först när en bloggläsare uppmuntrade mig att testa som jag fick tummen ur! Livsstilsverktyget är en del av en studie från Göteborgs Universitet med syfte att förbättra människors hälsa.

Forskare vid Göteborgs universitet har nämligen upptäckt att något så enkelt som en kvart med ett Livsstilsverktyget varannan vecka kan förbättra hälsan och kan ge ett nytt sätt att:

  • må bättre
  • hantera livets upp- och nergångar
  • förebygga eller hantera livsstilssjukdomar

Så här står det på hemsidan “Vi expanderar nu studien om verktyget och välkomnar dig att delta i en av Sveriges största satsningar för folkhälsan. Du får tillgång till verktyget under tre år och vi analyserar hur verktyget förbättrar din hälsa, ditt välmående och förebygger sjukdom. Studien är kostnadsfri. Du får också del av exklusiva webbinarier, senast om forskningen om träning och hälsa, samt inspirerande samtal med kända profiler inom hälsa”

Ja det låter ju spännande! Och eftersom jag är på den här hälsoresan sedan två år tillbaka anmälde jag mig och laddade hem appen som alltså är det som verktyget består av.

Appen är uppbyggd med övningar man kan välja fritt mellan och efter varje övning får man en fråga utifrån det man läst och som man själv kan fundera vidare kring. I takt med att du gör olika teman låses nya teman upp.

“Verktyget handlar om stress och ensamhet. Om relationer och åldrande. Om mat och motion. Och om att se din hälsa i ett större sammanhang. En flerårig studie vid svenska universitet har hittills visat bättre blodtryck, vikt och blodsocker, högre muskelmassa samt ökat välmående hos de som använt verktyget”

Så här kan en inledning till en övning om vardagsmotion se ut. Sedan följer en massa förslag man kan kryssa för att man är villig att prova. Sedan får man resonera vidare kring sina tankar i dagboksdelen av appen.

Varannan – var tredje dag lite beroende på var jag känner för så öppnar jag appen och väljer ett ämne som talar till mig. Jag tycker att det är en sån fin stund. En liten tid jag tar för mig själv att liksom checka av. Häromdagen efter ett bråk läste jag på om hälsosamma konflikter och hur man kan hantera konflikter bättre. Innan jag opererade struman så läste jag på om hälsa genom accepterande. Jag har också läst på om mikrovanor och funderat på vilka stunder i vardagen det är bra för mig att stanna upp och reflektera lite mer. Det fick mig att fatta flera nya beslut. Tonen i alla övningar är vänlig men inte pjoskande. Man blir tagen på allvar och slipper flåshurtiga utrop och uppmaningar.

Nu har jag inte hållit på så länge så egentligen är det väl för tidigt att uttala sig om hur det går. Men jag kommer definitivt fortsätta eftersom det gör mig lugn i att jag har en regelbunden avstämning med mig själv och inte bara rusar iväg i tanken. Och att kombinera just det existensiella med hälsofrågorna tycker jag gör att man får en helt annan förståelse och motivation.

Ladda hem Livsstilsverktyget om du är nyfiken att prova. Finns där appar finns. Och det här är alltså ett helt osponsrat tips bara för att jag tror att många skulle kunna ha glädje av det!