Nu ska jag tips om en sak jag börjat med – nĂ€mligen Livsstilsverktyget. Det var som vanligt Jakob som gjorde mig uppmĂ€rksam pĂ„ att det fanns och som vanligt nĂ€r det Ă€r Jakob som rekommenderar nĂ„got till mig tar det evigheter innan jag tar det till mig. Det var faktiskt först nĂ€r en blogglĂ€sare uppmuntrade mig att testa som jag fick tummen ur! Livsstilsverktyget Ă€r en del av en studie frĂ„n Göteborgs Universitet med syfte att förbĂ€ttra mĂ€nniskors hĂ€lsa.

Forskare vid Göteborgs universitet har nÀmligen upptÀckt att nÄgot sÄ enkelt som en kvart med ett Livsstilsverktyget varannan vecka kan förbÀttra hÀlsan och kan ge ett nytt sÀtt att:

  • mĂ„ bĂ€ttre
  • hantera livets upp- och nergĂ„ngar
  • förebygga eller hantera livsstilssjukdomar

SĂ„ hĂ€r stĂ„r det pĂ„ hemsidan “Vi expanderar nu studien om verktyget och vĂ€lkomnar dig att delta i en av Sveriges största satsningar för folkhĂ€lsan. Du fĂ„r tillgĂ„ng till verktyget under tre Ă„r och vi analyserar hur verktyget förbĂ€ttrar din hĂ€lsa, ditt vĂ€lmĂ„ende och förebygger sjukdom. Studien Ă€r kostnadsfri. Du fĂ„r ocksĂ„ del av exklusiva webbinarier, senast om forskningen om trĂ€ning och hĂ€lsa, samt inspirerande samtal med kĂ€nda profiler inom hĂ€lsa”

Ja det lÄter ju spÀnnande! Och eftersom jag Àr pÄ den hÀr hÀlsoresan sedan tvÄ Är tillbaka anmÀlde jag mig och laddade hem appen som alltsÄ Àr det som verktyget bestÄr av.

Appen Àr uppbyggd med övningar man kan vÀlja fritt mellan och efter varje övning fÄr man en frÄga utifrÄn det man lÀst och som man sjÀlv kan fundera vidare kring. I takt med att du gör olika teman lÄses nya teman upp.

“Verktyget handlar om stress och ensamhet. Om relationer och Ă„ldrande. Om mat och motion. Och om att se din hĂ€lsa i ett större sammanhang. En flerĂ„rig studie vid svenska universitet har hittills visat bĂ€ttre blodtryck, vikt och blodsocker, högre muskelmassa samt ökat vĂ€lmĂ„ende hos de som anvĂ€nt verktyget”

SÄ hÀr kan en inledning till en övning om vardagsmotion se ut. Sedan följer en massa förslag man kan kryssa för att man Àr villig att prova. Sedan fÄr man resonera vidare kring sina tankar i dagboksdelen av appen.

Varannan – var tredje dag lite beroende pĂ„ var jag kĂ€nner för sĂ„ öppnar jag appen och vĂ€ljer ett Ă€mne som talar till mig. Jag tycker att det Ă€r en sĂ„n fin stund. En liten tid jag tar för mig sjĂ€lv att liksom checka av. HĂ€romdagen efter ett brĂ„k lĂ€ste jag pĂ„ om hĂ€lsosamma konflikter och hur man kan hantera konflikter bĂ€ttre. Innan jag opererade struman sĂ„ lĂ€ste jag pĂ„ om hĂ€lsa genom accepterande. Jag har ocksĂ„ lĂ€st pĂ„ om mikrovanor och funderat pĂ„ vilka stunder i vardagen det Ă€r bra för mig att stanna upp och reflektera lite mer. Det fick mig att fatta flera nya beslut. Tonen i alla övningar Ă€r vĂ€nlig men inte pjoskande. Man blir tagen pĂ„ allvar och slipper flĂ„shurtiga utrop och uppmaningar.

Nu har jag inte hÄllit pÄ sÄ lÀnge sÄ egentligen Àr det vÀl för tidigt att uttala sig om hur det gÄr. Men jag kommer definitivt fortsÀtta eftersom det gör mig lugn i att jag har en regelbunden avstÀmning med mig sjÀlv och inte bara rusar ivÀg i tanken. Och att kombinera just det existensiella med hÀlsofrÄgorna tycker jag gör att man fÄr en helt annan förstÄelse och motivation.

Ladda hem Livsstilsverktyget om du Àr nyfiken att prova. Finns dÀr appar finns. Och det hÀr Àr alltsÄ ett helt osponsrat tips bara för att jag tror att mÄnga skulle kunna ha glÀdje av det!