I mĂ„nga Ă„r har jag brottats med ohĂ€lsa. Med min stress, min vĂ€rkande kropp, med utmattningen. NĂ€r man mĂ„r dĂ„ligt handlar det bara om att försöka fĂ„ bukt med det dĂ„liga. Nu har jag dock mĂ„tt bra ett lĂ€ngre tag sĂ„ nu gör jag nĂ„got som jag aldrig gjort förut – nu jobbar jag nĂ€mligen med min hĂ€lsa. Och det Ă€r sĂ„ mycket mer lustfyllt och hĂ€rligt!

Det sorgliga Ă€r bara att innan jag fick problem med ohĂ€lsa jobbade jag nĂ€stan inte med hĂ€lsan alls. Jag tog den för given. Innan tre graviditeter, besvĂ€rliga fogar, utmattning, depression, struma och sömnsvĂ„righeter – ja dĂ„ tĂ€nkte jag inte sĂ„ mycket pĂ„ vad jag gjorde. Jag körde pĂ„ och hoppades pĂ„ det bĂ€sta. Om du inte avsĂ€tter tid för att vara frisk mĂ„ste du förr eller senare avsĂ€tta tid för att vara sjuk var ett sĂ„nt dĂ€r citat som provocerade. För jag misstĂ€nkte att det kunde appliceras pĂ„ mig. Vilket det gjorde ocksĂ„, big time, nĂ€r jag 2015 blev utmattad.

2020 hade jag fĂ„tt nog av allt dĂ„ligt mĂ„ende. Jag utnĂ€mnde det Ă„ret till mitt hĂ€lsoĂ„r. DĂ„ jag skulle Ă€gna kraft och energi Ă„t att hitta vad som var hĂ€lsa för mig. Hur jag vill leva, vilka rutiner som fĂ„r mig att mĂ„ bra och vad jag behöver fokusera mindre pĂ„. Det var tvĂ„ Ă„r sedan och jag hĂ„ller fortfarande pĂ„ – eftersom jag tror att detta Ă€r ett livslĂ„ngt utforskande.

Jag har samtidigt förstĂ„tt att det hĂ€r med hĂ€lsa Ă€r sĂ„ mycket mer komplext Ă€n vad jag tidigare trott. TrĂ€ning och bra mat i all Ă€ra – men livet har fler viktiga bestĂ„ndsdelar. Sömn, Ă„terhĂ€mtning, avslappning. Att fylla pĂ„ energi. Att ta sig tid för sina relationer. Att trĂ€ffa en vĂ€n för en fika kan ocksĂ„ vara en viktig del i en bra hĂ€lsa.

Jag behöver stÀndigt pÄminna mig om de klassiska hÀlsorÄden kring sömn/mat/vila samtidigt som jag ocksÄ gillar att testa nya saker för att se vart det leder mig. Jag har insett att det inte finns en ultimat lösning, utan jag kan göra flera val som Àr bra för hÀlsan och att de sakerna kompletterar varandra. Och framförallt har jag kÀnt att det finns en enorm kraft i att hitta de verktyg som funkar i ens eget liv. Att uppleva att man förÀndrar det som gÄr.

Jag Ă€r dĂ€rför sĂ„ glad att under hela det hĂ€r Ă„ret samarbeta med Life, nordens ledande hĂ€lsokedja. 300 butiker runt om i Sverige, Norge och Finland sĂ€ljer allt frĂ„n eteriska oljor till vetekuddar, miljövĂ€nliga stĂ€dprodukter, vĂ€xtbaserade kosttillskott, ergonomiska skor och hĂ€lsosamma livsmedel! I Lifes butiker finns hĂ€lsorĂ„dgivare att bolla med kring just dina utmaningar – och mycket inspiration till att hitta hĂ€lsan i sitt eget liv.

Tillsammans med dem tÀnker jag under Äret som kommer lyfta olika handfasta saker jag gör för att mÄ bÀttre. Den hÀr gÄngen vill jag berÀtta om nÄgra saker som hjÀlper mig hitta energi efter den lÄnga vintern.

Proteinpulver

Va? Är inte proteinpulver enbart för kroppsbyggare?! MĂ„ste man verkligen Ă€ta proteinpulver? Nej och nej. Proteinpulver kan man ha anvĂ€ndning för i sin vardag Ă€ven om man inte trĂ€nar hĂ„rt. Och sjĂ€lvklart behöver man inte Ă€ta proteinpulver. Men jag gör det för att det Ă€r ett sĂ„ smidigt sĂ€tt att försĂ€kra mig om att jag Ă€r mĂ€tt och nöjd!

Jag har till exempel dĂ„lig aptit pĂ„ förmiddagarna. Att dĂ„ dricka nĂ„got frĂ€scht men mĂ€ttande Ă€r ett bra sĂ€tt för mig att fĂ„ energi. Proteinpulver ger ökad mĂ€ttnad till mina smoothie, en skopa pulver boostar gröten – ja det gĂ„r till och med att blanda ner pulvret i pannkakssmeten. I en smoothie kan man kombinera den med bĂ€r och frukter och bara tillsĂ€tta isbitar och lite vatten. DĂ„ stĂ„r du dig lĂ€nge. Eller sĂ„ blandar du pulvret med havremjölk eller vanlig mjölk och kakao och gör en milkshake. AnvĂ€ndningsomrĂ„dena Ă€r mĂ„nga och jag gillar sorten Sport Nutrition Whey med vaniljsmak mest. Den fick jag tips om genom en av Lifes hĂ€lsorĂ„dgivare.

Till mina smoothies tar jag 1 dl proteinpulver, 2 dl kvarg, 1 dl vatten och 2 dl frusna blĂ„bĂ€r (lite av bĂ€ren jag plockade i somras) och sĂ„ hĂ€ller jag ner allting i blendern, mixar och dricker. Resultatet Ă€r en fluffig, mĂ€ttande och lĂ€skande smoothie. Brukar bjuda barnen ocksĂ„ – de Ă€lskar den.

Energibars

Jag beklagade mig inför dietisten jag trÀffar ibland, om att jag ofta Àr sÄ slutkörd efter trÀningen att jag har svÄrt att komma igen och orka med resten av dagen. NÀr jag berÀttade hur jag Àter blev det uppenbart varför. Jag mÄr nÀstan alltid illa efter ett trÀningspass och ibland kan det dröja flera timmar innan aptiten ÄtervÀnder och jag vill Àta. Detta lÄnga uppehÄll gör att jag senare pÄ dagen blir jÀttetrött, hungrig och kÀnner mig slutkörd. Risken Àr ocksÄ stor att jag dÄ trycker i mig vad som helst som rÄkar finnas tillgÀngligt.

Men de senaste mĂ„naderna har jag verkligen sett till att Ă€ta DIREKT efter trĂ€ning. Jag fokuserar pĂ„ snabba kolhydrater och proteiner det har gjort stor skillnad för min energi under resten av dagen. En bar tar udden av mitt illamĂ„ende och gör att jag snabbare kan Ă€ta en vanlig mĂ„ltid. DĂ€rmed blir jag inte sĂ„ slut efter trĂ€ningen – utan kĂ€nner istĂ€llet ökad energi. Jag gillar att ha Moonvalleys ekologiska bars i trĂ€ningsvĂ€skan – men Life sĂ€ljer en uppsjö olika varumĂ€rken och sorter som du kan botanisera mellan.

D-Vitamin

I vintras började jag ocksÄ Àta d-vitamintillskott. D-vitamin kan vi inte skapa sjÀlva utan det bildas nÀr vi vistas i solen eller fÄr i oss mat som innehÄller det. D-vitamin behövs för Àr att reglera kalkbalansen i skelett och tÀnder och med dess hjÀlp kan vi bevara starka ben.

NĂ„got som mĂ„nga inte kĂ€nner till Ă€r att solljuset i Sverige Ă€r sĂ„ svagt att vĂ„r hud endast bildar D-vitamin frĂ„n solen under nĂ„gra mĂ„nader pĂ„ sommaren. I Sverige har vi oftast som lĂ€gst nivĂ„er av D-vitamin i blodet i början av vĂ„ren – alltsĂ„ ungefĂ€r exakt nu!

Under de mörka mĂ„naderna tar jag dĂ€rför D-vitamintillskott. Jag Ă€r ju inte nĂ„gon storkonsument av fisk eller mejeriprodukter berikade med D-vitamin, sĂ„ jag tror att det hĂ€r tillskottet Ă€r bra för mig. Jag tĂ€nker Ă€ta det fram till maj ungefĂ€r nĂ€r solen Ă„terigen lyser stark. Barn upp till 2 Ă„r och vuxna över 75 ska ocksĂ„ Ă€ta tillskott av D-vitamin enligt Livsmedelsverket. Samt personer som tĂ€cker hela sin kropp – Ă€ven sommartid – och som inte Ă€ter mejeriprodukter berikade med D-vitamin eller fisk i nĂ„gon hög utstrĂ€ckning. Har man mörkare hud har man dessutom svĂ„rare att bilda D-vitamin av vĂ„rt försiktiga solsken. Även det vĂ€rt att beakta. Äter du D-vitamin?

JĂ€rn

Aldrig Àr jag sÄ trött och hÄglös som nÀr jÀrnet Àr lÄgt. Jag vill verkligen pÄminna alla kvinnor dÀr ute om att ge akt pÄ jÀrnet! Jag har sjÀlv lÀtt att fÄ brist och brukar försöka kolla mina jÀrnvÀrden dÄ och dÄ. I perioder behöver jag nÀmligen Àta tillskott. Om du ocksÄ kÀnner dig sÄ dÀr trött och hÄglös kan det vara vÀrt att gÄ till hÀlsocentralen och kolla upp ditt jÀrn. Det Àr ocksÄ bra att tÀnka pÄ om du har en tonÄrsdotter som plötsligt ser genomskinlig och trött ut. JÀrnbrist kan man fÄ av riklig mens och andra blödningar. Graviditet, bloddonation eller tex vid vegansk kost.

Magnesium

Den hĂ€r sista punkten Ă€r lite av ett wild card. Men nĂ€r jag var gravid med Ulf hade jag restless legs. Det kröp och kliade i benen och gick inte att komma till ro pĂ„ kvĂ€llarna. Jag fick ofta gĂ„ ut och skrubba vaderna med snö för att det skulle lugna sig, men jag Ă„t ocksĂ„ magnesium pĂ„ inrĂ„dan av barnmorskan. Jag kan Ă€nnu idag kĂ€nna av problem med kryp i benen – och dessutom var ni mĂ„nga som sa att magnesium hjĂ€lper er att sova bĂ€ttre, nĂ€r jag skrev om mina sömnproblem. SĂ„ nu tĂ€nkte jag testa att Ă€ta det igen för att se om det kan hjĂ€lpa mig pĂ„ traven. Återkommer nĂ€r jag provat ett tag. NĂ„gon annan som kĂ€kar magnesium?

Om du har önskemĂ„l pĂ„ teman eller andra funderingar om hĂ€lsa som du vill att jag ska skriva mer om – lĂ€mna gĂ€rna en kommentar!