Precis innan semestern loppade jag en underbar omlottkjol med röd-orangea blommor och fåglar. Den har hängt längst in i garderoben och väntat på att få komma fram. Och nu var det dags.

Varför tillverkar inte fler modeföretag mönstrade nederdelar? Har dammsugit nätet i sommar i jakt på sådana. Men nej – enfärgat är vad som gäller. Och alltid i de tristaste färgerna.

Sellpy brukar vara min vän när ingenting annat funkar. Där kan man hitta roligare nederdelar – men jag irriterar mig på att de aldrig skriver ut längden på något. Hur lång en kjol är, är ju högst relevant information när man ska handla begagnat och man inte fotat på en modell.

Mitt tips för nätshopping är förresten att någon dag i lugn och ro mäta kroppen – midjan, stussen, bröstkorgen etc. Och ha måtten uppskrivna i mobiltelefonen eller på annan lämplig plats. Sedan går det betydligt lättare att handla kläder online. När du lägger din beställning kollar du (istället för enbart storleken) också måttlistan som alla seriösa webbshops har. Nyproduktion av kläder är ett nog stort miljöproblem, men om vi också ska beställa hem dubbla storlekar, göra en mängd returer och chansa på vad som passar – ja då gör vi miljöavtrycket mångdubbelt större.

Och när vi ändå pratar om webbshops och deras orimliga beteenden. Vad är det för fel på tex Otherstories som ofta inte ens fotar kläderna på modell eller docka? Och knappt fotade i alla vinklar? Fick hem en rygglös klänning därifrån en gång – eftersom det ingenstans framgick på bild att den saknade rygg. Och vill man se hur jeansen sitter på en rumpa så får man se sig om i stjärnorna efter den informationen. Så slött gentemot oss konsumenter.

Det var dagens ryt, det