Jag har gjort många intervjuer för Underbara Vinter och är så tacksam över möjligheten att få prata om boken i alla olika sammanhang. Men det finns saker som ingen frågat om och som jag verkligen skulle vilja berätta. Så nu gör jag en intervju med frågorna som ingen ställde.

Det är väldigt mycket text i boken. Hur tänkte du egentligen?

När jag läser en kokbok eller inredningsbok är det ofta de längre och lite personliga texterna som jag fastnar för och vill ha mer av. Tyvärr är välskrivna, längre texter inte jättevanligt i den här kategorin litteratur. Men det var viktigt att Underbara Vinter skulle innehålla mycket läsning, så att man inte bara bläddrar igenom den på en eftermiddag. Boken innehåller dessutom många olika sorters texter. Kåserier, faktatexter och vardagsskildringar.

Är texterna nyskrivna?

Ja, i stort sett alla är nyskrivna. Men i vissa texter kan man hitta fragment av mitt Vinter i P1 eller tankar som första gången tänkts på bloggen, men har skrivits om och utvecklats sedan dess.

Hur har du tänkt med recepten?

Jag vill att boken ska kunna fungera som en handbok i juletid. Kanske för en nysvensk som vill förstå sig på sitt nya hemland – eller som stöd för den som precis flyttat hemifrån. Men såklart också som inspiration för den erfarne julälskaren. Jag ville ha med recepten som bygger ett klassiskt svenskt julbord – som hur man gravar lax, griljerar en skinka eller tillreder brunkål. Jag gör dock inga anspråk på att vara nyskapande eller särskilt experimentell i recepten. Det finns det andra författare som gör bättre. Jag har också lagt mig vinn om att inventera alla receptsamlingar i min närhet. Mormors julköttbullar, min väninnas suveräna saffransbullar, gammors adventskaka och mycket, mycket mer. Det bästa av det bästa helt enkelt!

Hur tänkte du kring formen på recepten?

Moderna kokböcker är väldigt likriktade i sin form. Alla har nästan samma storlek och samma upplägg. Det är alltid ett uppslag med bild på ena sidan och recept på den andra. Men det är jag trött på. Receptbilder behöver inte vara så blaffiga. I den här boken finns inte ens alla recept med på bild – precis som det kan vara i äldre kokböcker.

Hur tänkte du med receptbeskrivningarna?


Jo jag tänkte massor. Idag skriver folk recept som låter så här “du bara måste testa att baka min supergoda kladdkaka” eller “mitt recept på världens smarrigaste kola – du hamnar garanterat i himmelriket!” Det gör jag mig ju också skyldig till här på bloggen. Superlativ och utropstecken. Men gällande kokböcker så inspirerar Anna Bergenström mig mycket. Hennes receptbeskrivningar är alltid nedtonade. På sin höjd står det “en fin liten kaka” i ingressen. Så det arbetade jag med. Bort med utropstecken, superlativ och införsäljning. In med stillhet, värdighet och noga avvägda omdömen.

Är det någon bild du är extra nöjd med?

Ja, jag hade en bild i huvudet av ett gammaldags välfyllt gottebord, som något från Fanny och Alexander. Och när jag väl satt den bilden så kände jag en stor lättnad. Det är nog också den enskilda bild jag fått mest kommentarer kring.

Vad fick du välja bort?

Av platsbrist rymdes inte mandelmusslor eller mintkyssar. Egentligen oförlåtligt i en julbok. Men det var många recept som inte fick plats trots att Underbara Vinter blev 100 sidor tjockare än jag först tänkt mig. En annan sak jag önskar är att boken hade haft är ett läsband. Men det blev också för kostsamt. Register finns däremot och det känns viktigt. Seriösa böcker har register. En läsare önskade också tomma blad längs bak för att skriva upp egna recept och anteckningar. Det hade ju varit toppen, kan jag känna.

Varför heter den Underbara Vinter om det är en julbok?

Därför att det både är en vinter- och julbok. En bok som firar årstiden helt enkelt! Utflykterna jag skriver om kan man göra hela vintern igenom. Många av recepten också. En hel del av faktan handlar inte alls om jul utan om vinterrelaterade saker som sparkar, skridskor, skidor, snö och renar.

Vad är grejen med all fakta i boken? Och hur visste du vad som skulle tas med?

Jag tycker om våra svenska traditioner och gillar tanken på att lära ut mer om deras ursprung. Alla vet ju att Lucia var ett helgon från Sicilien. Men vet alla att det under 1800-talet ofta var unga män som klädde sig som lucior? Och att det historiskt gått både sotare och luffare i luciatågen? När traditioner används för att dänga i huvudet på varandra och inte sällan utesluta personer som inte anses passa in – då känns det viktigt att visa på något annat. Våra svenska traditioner är sällan särskilt gamla eller särskilt svenska när man börjar titta närmare på saken.

Varför är det så mycket människor med på bild i boken?

Många julböcker handlar antingen om pyssel eller mat. Men julens viktigaste beståndsdel är ju människorna och relationerna dem emellan. Julen är inte knäck och skinka utan alla de där känslorna vi känner när vi samlas och firar – eller firar i ensamhet. Förväntan, vemod, stress, lycka, saknad, separationsångest och sorg. Att reducera julen till festmat eller bordsdekorationer är att göra julen alldeles för obetydlig.

Hur gick arbetsprocessen till?

Jag skrev boken i kronologisk ordning och levererade mina texter till Erica som gav feedback och korrläste. Känner mig så trygg med Erica eftersom vi tänker lika men annorlunda. Vi gillar båda när det är folkligt, flärdfullt och folkbildande – men inte ett dugg elitistiskt. Och så fort ett kapitel var färdigt skickades det till Lotta som formgav och skickade tillbaka för feedback. Det är ett ganska ovanligt sätt att arbeta. Oftast levererar man hela manuset på en gång men på det här sättet fick boken växa fram organiskt. Mer om processen har jag bloggat om här.

Vad gillar du själv mest med formen?

Jag älskar själva formatet vi landade i. Först funderade jag på att göra en jättestor bok. Men det hade aldrig gått ekonomiskt med tanke på hur tjock jag ville göra den. Och dessutom ville jag ju komma ifrån coffetable-stuket. Boken ska vara användbar! Sedan älskar jag alla små roliga ideer – som hur Lotta plockade ett mönster från mitt fyrtiotalsporslin för att dekorera boksidorna med. Hur alla receptsidor har linjer som påminner om en klassisk kökshandduk och hur spröjsen från min veranda går igen som bakgrund på vissa sidor. Samt att alla kapitel har en egen färgställning. Plus det gula pappret vi tryckte boken på. Och det faktum att det finns så många olika typer av bilder i boken. Fotografier, arkivfoton i svartvitt och illustrationer av olika slag…ja som ni hör finns det tusen saker att älska. Har bloggat mer om formgivningen här.

Vad är svårt med att göra en bok?

Allt är svårt. Förutom att känna inspiration, jag har massor av inspiration! Men det är jobbigt att skriva så länge utan att få feedback från er läsare, att våga tro att det kommer att bli bra samt att orka skriva så många tecken som krävs. Jag skriver alltid för kort eftersom jag undermedvetet alltid skriver i blogginläggslängd. Jag har aldrig skrivkramp på bloggen, men ofta när jag öppnar word. Så vissa av texterna till boken påbörjade jag inne i bloggens skrivverktyg bara för att runda den där word-krampen.

Har du tips på fler bra julböcker?

Jag har flera favoriter! Lotta Kühlhorn har gjort en underbar julbok med fokus på pyssel – Lottas jul heter den. Sedan älskar jag Anna Bergenströms Vinterfest. Och så tycker jag att Hidden Winter av Sofia Vusir Jansson innehåller fantastiskt vackra bilder och pyssel.

Vilken blir blir din nästa bok?

Det blir någonting ganska annorlunda. Första delen i vad som förhoppningsvis kommer att bli en lång serie. Men det får tiden (och intresset från er läsare) utvisa. Den släpps hösten -24. Sedan kommer en annan bok våren -25. Den ska jag jobba med i sommar. Kommer såklart fortsätta jobba med Lotta och mitt förlag och det känns fantastiskt roligt.

Och så vill jag förstås tillägga att du som inte gjort det ännu kan köpa Underbara Vinter här!