I höstas slutade jag reklammärka mina egna böcker i mina egna flöden. Argumenten bakom det beslutet går att läsa här. Det var ett experiment och jag uppmanade läsare som kände sig vilseledda att anmäla inläggen – för att få saken prövad och vägledning framåt.

En enda anmälan gjordes till Reklamombudsmannen. Tyvärr inte på ett typiskt inlägg – utan ett väldigt otypiskt sådant. Där jag bäddat in en film som innehöll reklam för min bok. Ett sådant inlägg har jag aldrig gjort förut.

Reklamombudsmannen hörde efter jul av sig och berättade att de skulle granska detta inlägg. Jag skrev om det här. Och detta genmäle skickade jag till Reklamombudsmannen, att ha med i sin granskning:

Anmälan gäller en film som ligger på min blogg underbaraclaras.se. I filmen ser man hur jag bläddrar i gamla Husmoderns Köksalmanackor och berättar om hur de kunde se ut förr. I slutet av filmen förekommer också min egen bok Hemmets Almanacka. På bokens omslag står mitt namn Clara Lidström stort och det första jag säger när boken syns i bild är ”Inspirerad av dessa böcker skapade jag Hemmets Almanacka” och så berättar jag hur jag skapat boken. Jag bläddrar i filmen igenom Hemmets Almanacka och förekommer själv på flera bilder. Jag anser därför att detta inlägg inte är smygreklam. Tvärtom är det uppenbart att jag gör reklam för min egen bok. Filmen publiceras dessutom på bloggen tillsammans med texten

”Fram till på söndag kostar förresten min bok Hemmets Almanacka 199 kronor på Bokus. Om du vill passa på att kirra lite julklappar till alla du tycker om, alltså!”

Det anser jag gör det ännu tydligare att boken i filmen är min egen produkt, som jag förstås har ett ekonomiskt intresse i. För min läsarskara så är jag också känd som författare efter att ha gett ut femton böcker under det senaste decenniet.

Jag har studerat andra profiler i sociala medier och hur de reklammärker sina egna produkter. Jag har noterat att det inte är kutym att författare reklammärker inlägg som handlar om deras egna böcker. Inte heller artister som tipsar om sin nya singel eller skådespelare som berättar om en ny film där de medverkar. Om RO bedömer att jag märkt ut mitt inlägg på fel sätt, vore det värdefullt för mig att få veta på vilket sätt mitt fall är annorlunda. Och om reglerna på något sätt skiljer sig åt mellan mig och andra författare?

Det vore också intressant att veta om RO bedömer att jag bör märka ut när jag i bloggen tipsar om min podd eller länkar till mitt instagramkonto. Också det kan ju sägas vara reklam för verksamheter som jag har ett kommersiellt intresse i.

För några veckor sedan kom RO med sitt utlåtande. Enligt deras bedömning var det inte tillräckligt tydligt i det anmälda inlägget att det innehöll reklam för min bok. Så jag fälldes. Och därför har jag nu gått tillbaka och reklammärkt det inlägget tydligt. Jag kommer heller inte posta ett liknande inlägg med en inbäddad film, utan att reklammärka det tydligt.

Vad händer nu? Reklamombudsmannen är ingen myndighet utan en stiftelse och näringslivets självreglering. Inget straff eller påföljd sker för den som blir fälld. Och tyvärr har jag inte blivit mycket klokare av detta experiment, eftersom den viktiga principiella frågan inte alls blivit utredd: ska influensers som är författare agera på ett annat sätt än författare gör, när de skriver om sina böcker?

Tidningen Resume intervjuade mig om fällningen och tyvärr ligger intervjun bakom betalvägg. Men så här skriver jag som svar på frågan om det inte är bättre att vara extra försiktig som influencer, för att inte riskera att någon blir vilseledd?


– Absolut, då tänker jag att det är jättebra om Reklamombudsmannen klargör att alla författare, musiker, poeter och skådespelare som berättar om någon som helst produkt som de har ekonomiskt intresse i: en föreställning, skiva, bok, att de i så fall måste reklammärka varenda inlägg. För att just nu så sker ju inte det. Influencers är, vad jag ser, mycket duktigare än författare som inte är influencers, på att följa reglerna. Jag är inte emot kravet på reklammärkning, men då ska det göras konsekvent och gälla hela Mediesverige.

Resume frågar också om hur jag ser på framtiden, eftersom detta var ett experiment. Kommer jag fortsätta med experimentet?
– Jag vet faktiskt inte. Jag har i efterhand lagt till en reklammärkning, det känns viktigt. Men jag funderar nu på om jag borde anmäla flera av mina egna inlägg, eller om jag ska anmäla andra profiler – inte för att jävlas, men för att reda ut vad som gäller. Jag undrar vad som räknas som öppen reklam.

För mig har tydlig reklammärkning för mina annonsörer alltid varit en hederssak. Jag är noga med att märka ut betalda samarbeten och jag skulle aldrig medvetet vilseleda dig som läser min blogg. Jag har helt enkelt ingenting att vinna på det. Däremot tycker jag att reglerna och hur de efterföljs ska vara lika för alla. Vilket de i dagsläget inte är.