I höstas slutade jag reklammärka mina egna böcker i mina egna flöden. Argumenten bakom det beslutet går att läsa här. Det var ett experiment och jag uppmanade läsare som kände sig vilseledda att anmäla inläggen – för att få saken prövad och vägledning framåt.
En enda anmälan gjordes till Reklamombudsmannen. Tyvärr inte på ett typiskt inlägg – utan ett väldigt otypiskt sådant. Där jag bäddat in en film som innehöll reklam för min bok. Ett sådant inlägg har jag aldrig gjort förut.
Reklamombudsmannen hörde efter jul av sig och berättade att de skulle granska detta inlägg. Jag skrev om det här. Och detta genmäle skickade jag till Reklamombudsmannen, att ha med i sin granskning:
”Anmälan gäller en film som ligger på min blogg underbaraclaras.se. I filmen ser man hur jag bläddrar i gamla Husmoderns Köksalmanackor och berättar om hur de kunde se ut förr. I slutet av filmen förekommer också min egen bok Hemmets Almanacka. På bokens omslag står mitt namn Clara Lidström stort och det första jag säger när boken syns i bild är ”Inspirerad av dessa böcker skapade jag Hemmets Almanacka” och så berättar jag hur jag skapat boken. Jag bläddrar i filmen igenom Hemmets Almanacka och förekommer själv på flera bilder. Jag anser därför att detta inlägg inte är smygreklam. Tvärtom är det uppenbart att jag gör reklam för min egen bok. Filmen publiceras dessutom på bloggen tillsammans med texten
”Fram till på söndag kostar förresten min bok Hemmets Almanacka 199 kronor på Bokus. Om du vill passa på att kirra lite julklappar till alla du tycker om, alltså!”
Det anser jag gör det ännu tydligare att boken i filmen är min egen produkt, som jag förstås har ett ekonomiskt intresse i. För min läsarskara så är jag också känd som författare efter att ha gett ut femton böcker under det senaste decenniet.
Jag har studerat andra profiler i sociala medier och hur de reklammärker sina egna produkter. Jag har noterat att det inte är kutym att författare reklammärker inlägg som handlar om deras egna böcker. Inte heller artister som tipsar om sin nya singel eller skådespelare som berättar om en ny film där de medverkar. Om RO bedömer att jag märkt ut mitt inlägg på fel sätt, vore det värdefullt för mig att få veta på vilket sätt mitt fall är annorlunda. Och om reglerna på något sätt skiljer sig åt mellan mig och andra författare?
Det vore också intressant att veta om RO bedömer att jag bör märka ut när jag i bloggen tipsar om min podd eller länkar till mitt instagramkonto. Också det kan ju sägas vara reklam för verksamheter som jag har ett kommersiellt intresse i.”
För några veckor sedan kom RO med sitt utlåtande. Enligt deras bedömning var det inte tillräckligt tydligt i det anmälda inlägget att det innehöll reklam för min bok. Så jag fälldes. Och därför har jag nu gått tillbaka och reklammärkt det inlägget tydligt. Jag kommer heller inte posta ett liknande inlägg med en inbäddad film, utan att reklammärka det tydligt.
Vad händer nu? Reklamombudsmannen är ingen myndighet utan en stiftelse och näringslivets självreglering. Inget straff eller påföljd sker för den som blir fälld. Och tyvärr har jag inte blivit mycket klokare av detta experiment, eftersom den viktiga principiella frågan inte alls blivit utredd: ska influensers som är författare agera på ett annat sätt än författare gör, när de skriver om sina böcker?
Tidningen Resume intervjuade mig om fällningen och tyvärr ligger intervjun bakom betalvägg. Men så här skriver jag som svar på frågan om det inte är bättre att vara extra försiktig som influencer, för att inte riskera att någon blir vilseledd?
– Absolut, då tänker jag att det är jättebra om Reklamombudsmannen klargör att alla författare, musiker, poeter och skådespelare som berättar om någon som helst produkt som de har ekonomiskt intresse i: en föreställning, skiva, bok, att de i så fall måste reklammärka varenda inlägg. För att just nu så sker ju inte det. Influencers är, vad jag ser, mycket duktigare än författare som inte är influencers, på att följa reglerna. Jag är inte emot kravet på reklammärkning, men då ska det göras konsekvent och gälla hela Mediesverige.
Resume frågar också om hur jag ser på framtiden, eftersom detta var ett experiment. Kommer jag fortsätta med experimentet?
– Jag vet faktiskt inte. Jag har i efterhand lagt till en reklammärkning, det känns viktigt. Men jag funderar nu på om jag borde anmäla flera av mina egna inlägg, eller om jag ska anmäla andra profiler – inte för att jävlas, men för att reda ut vad som gäller. Jag undrar vad som räknas som öppen reklam.
För mig har tydlig reklammärkning för mina annonsörer alltid varit en hederssak. Jag är noga med att märka ut betalda samarbeten och jag skulle aldrig medvetet vilseleda dig som läser min blogg. Jag har helt enkelt ingenting att vinna på det. Däremot tycker jag att reglerna och hur de efterföljs ska vara lika för alla. Vilket de i dagsläget inte är.
85 svar
Tänker spontant att när en uttalad författare, konstnär eller musiker, som är känd för och endast arbetar med just det promotar en ny bok, skiva eller annat så är det självklart. När en influerare med många strängar på sin lyra, som till exempel du, gör promotion för en specifik sak är det inte lika tydligt.
Exempel: Musiker X postar på Instagram om ny platta. X reklammarkerar ej pga extremt tydligt att den personen promotar sig själv då det är ”det enda” denna är känd för. Men när musiker X gör reklam för tvättmedel ska detta reklammarkeras pga inte synonymt med X och/eller X:s verksamhet.
Hur många böcker ska man behöva skriva för att betraktas som författare då? Jag har ju skrivit sexton stycken. Och hur funkar det när en etablerad författare plötsligt gör en teveserie av sin bok? Måste den reklammärka det då? Regler, lagar och hur de efterföljs borde rimligtvis vara konsekventa. Men det är de inte idag.
Jag håller med om kommentaren. Jag tycker det är tydligare att det är reklam när det är någon som är känd i egenskap av författare, musiker etc och har en kanal i egenskap av det. Mindre tydligt om det är någon som har ett konto i egenskap av livsstilsbloggare. Då blir det mer att reklamen samsas i inlägg om helt andra saker och man kanske inte är beredd. Det handlar inte om att du inte räknas som författare.
Problemet är väl att det är få som enbart är kända som en enda sak och bara gör det. Författare gör poddar och scenframträdanden. Musiker gör plötsligt en film eller en bok. Hur blir det då? Hur ska de tänka där? Och om en författare har en kanal där de också gör uppdateringar om sitt vardagsliv, sin familj etc. Kan det gå gillas som en kanal som handlar om bara deras författarskap? Eller är de då inte i själva verket också influencers?
Håller med dig Clara. Många artister och författare deltar i poddar, tidningar och radioprogram när de har nya saker de ska promota. Helt utan reklammärkningar. Samt i sina egna kanaler, på alla möjliga sätt för att nå ut med sina olika produkter/böcker/tv-serier. Det ska vara lika rakt av. Jättebra att du öppnar upp diskussion om detta och hoppas att det leder till bra lösningar.
Jag står på din sida här Clara. Man måste väl vara ganska korkad för att inte förstå att det är reklam för din egen bok i den där videon. Och vad dåligt att Reklamombudsmannen inte kunde lämna besked om varför detta fallet är annorlunda än andra författare, det gör det hela ganska löjligt, som att de stoppar upp fingret i luften för att kunna avgöra om man skall fällas eller ej.
Victoria, du kastar nog lite sten i glashus här med din kommentar.
Det handlar inte om att vara korkad eller ej, det borde du förstå. (Annars är du lite korkad…). Anmälningen gäller berört inlägg och principen. Likväl så dumförklaras ju inte Claras följare(enligt hennes egen utsago) pga. att reklammärkning behövs. Är ju alls inte vad detta handlar om.
Huruvida RO ger besked och bedömer annat (som ex. hur/när Läckberg ska reklammärka) än sakfrågan (specifikt anmält inlägg), hör ju inte hit. För det är inte så RO jobbar. Inte heller domstolar, överprövningsinstanser inom myndigheter osv. jobbar riktigt så.
Kan det också vara så att det ställs högre krav på influencers för att en del av deras själva affärsmodell är att göra reklam för saker, både egna och andras produkter? Dvs att man oftare möts av olika sorters reklam och samarbeten hos en influencer än hos någon som ”enbart” är författare/musiker etc. En författare/musiker gör PR för sina verk men sällan reklam för tvättmedel som i exemplet ovan (undantag finns såklart).
Fast det är ju precis som ovan som Clara gör. När hon gör reklam för sin bok reklammärker(/te) hon inte (motsvarande musiker som gör reklam för sin skiva), men när hon gör reklam för norrmejerier reklammärker hon (motsvarande musiker som gör reklam för tvättmedel).
Okej, nu ska denna tjej killgissa: Kan det vara just för att du är en influencer som är författare och inte en författare som är influencer (som tex Camilla Läckberg)?
Det är ju isf en otroligt svajig grund att stå på – ska RO sitta och berömma vem som anses vara författare vs influencer? Varför skulle det ens vara intressant för de som läser/ tittar på reklamen?
Jag kan väl snarare isf tänka mig att medielandskapet idag har förändrats och att författare borde börja reklammarkera. Kanske inte varje gång man nämner en bok men iaf när det finns en tydlig köpuppmaning.
Hur bestämmer man vem som är vad? På basen av vilken karriär som kom igång först (influencer eller författare)? Vilken karriär som bringar in mer pengar? Vad man i första hand identifierar sig själv som?
Jag vill också lägga till att det är hål i huvudet på dem som tror att influencers inte ständigt gör reklam för sig själva. Det är deras jobb. Alla dina inlägg är ju på ett sätt reklam för det du marknadsför dvs dig själv. Du postar ju för att upprätthålla vårat intresse för dig som person, ditt liv, dina recept, din pod, dina böcker osv. Så ja, så sjukt dumt och skumt att du ska behöva reklammärka ett bokinlägg men inte ett inlägg om ”hur oerhört mysigt det ska bli att åka skidor imorgon (underförstått stay thuned för nästa avsnitt av ett underbart liv, förhoppningsvis med bilder.)”
Fast i det här fallet handlar det ju om att göra reklam för en konkret produkt som går att köpa. Det är skillnad på att göra reklam för en bok och att marknadsföra sig själv/upprätthålla sitt varumärke.
Men många saker ligger i gränslandet. Tex min podd. Borde jag reklammärka inlägg där jag tipsar om att bli betalande prenumerant på podden? För mig vore det helt absurt. Ungefär som att Expressen skulle reklammärka varje gång de tipsar på sin sajt, om att bli prenumerant på Expressen Premium.
Jag är inte någon expert på det här området. Och jag tycker det är bra och intressant om saken reds ut och det kommer tydliga direktiv. Just för att många saker ligger i gränslandet.
Men en tidning skulle aldrig i en redaktionell text göra reklam för ”egen verksamhet” i form av till exempel en länk till en prenumeration, eller en direkt uppmaning om att betala för en tjänst. Man kan skriva ”genom att prenumera på en dagstidning håller du dig informerad om världsläget” i en artikel som handlar om hur man hanterar oroliga tider, men inte ”nu kan du förresten teckna en extra förmånlig prenumeration på DN, för bara 49 kr i månaden”.
Däremot förekommer så kallade natives, annonser som ser redaktionella ut, men som måste reklammärkas. Och jag tycker nog att de blogginlägg som diskuteras här snarare gränsar till den kategorin. De ser ut som vanliga inlägg men innehåller reklam för egen verksamhet i form av en produkt som går att köpa.
Att man sen marknadsför sig själv ständigt, utan reklammärkning, tycker jag inte är jämförbart. För att igen jämföra med traditionell media – man kan göra en intervju med en författare som är aktuell med en ny bok och pratar om den, vilket ju ur författarens synvinkel är ren marknadsföring och gratis reklam. Men man uppmanar aldrig till köp i samband med det. Du hittar inte en länk till adlibris sist i artikeln.
Jag har inte själv några starka åsikter i ämnet, men jag tycker det är en intressant diskussion. Och att det snarare handlar om principer, än om huruvida läsare förstår eller inte förstår att man har ekonomiskt intresse i de böcker man skriver (eller vad det nu kan handla om för produkter).
Nja det vet jag inte om jag håller med om att en tidning ”aldrig skulle göra”.
Exv länkar ju alla tidningar sina betalartiklar från sina sociala medier, hela tiden.
x: Att länka till en artikel bakom en betalvägg tycker jag inte är jämförbart.
Det övriga handlar om redaktionella riktlinjer och regler. Sen är förstås inte en blogg samma sak som en dagstidning.
Varför är inte det jämförbart? På Expresssens förstasida finns en stor banner där det står att man ska prenumerera på Expressen Premium. Ingenstans finns det en ”reklam för Expressen premium” eller ”reklam för egen verksamhet” märkning. Utan det står bara där. Rakt upp och ned. Jag gissar att man räknar med att de som läser Expressen inte är helt tomma i bollen utan förstår att det är reklam för Expressen. Och detsamma tänker jag om er som läser min blogg och ser att jag skriver om en bok som bär mitt eget namn på framsidan.
Däremot tycker jag att saken är en annan om jag hade gjort reklam för mitt gamla klädmärke Miss Clarity, eller leksaksmärke Yawama of Sweden. Eftersom att det inte är omedelbart tydligt att jag gör reklam för en produkt jag själv är medskapare av.
Mkt bra formulerat igen Hanna!
Tycker att du formulerar det superbra Hanna!
Bra Hanna! Håller med.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska svara i den här tråden för att kommentaren ska hamna rätt:
Jag kan inte se Expressens banner, jag vet inte om den borde vara annonsmärkt. Men i rekommendationerna angående reklamidentifiering står: ”Läsarna skall, utan att tveka, vid ett hastigt påseende kunna skilja mellan en tidnings/tidskrifts redaktionella innehåll och sådan framställning som har annan avsändare, det vill säga annonser eller annat icke-redaktionellt innehåll”.
Med all respekt för att du har ett starkt varumärke, så får man väl ändå säga att Expressen har ett betydligt starkare. Dessutom är Expressens kärnverksamhet, sen 80 år tillbaka, att sälja nyheter. Ingen som går in på expressen.se kan missa att här handlar det om en nyhetssajt, vars syfte är att förmedla och sälja nyheter i olika förpackningar. Det är inte lika tydligt vad som ”säljs” på en blogg.
Jag tycker inte det här handlar om huruvida man är tom i bollen eller inte som läsare, utan om principer. Dessutom kan det ju dyka upp nya läsare på en blogg, som tydligt ska kunna förstå vad som är vad.
Aftonbladet har en tjänst som heter Wellobe, för bantning och kaloriregistering. Hette tidigare Viktklubb. Den gör de reklam för på sin egen sajt utan att märka som reklam någonstans. Har absolut ingenting med deras kärnverksamhet som nyhetstidning att göra. Så den argumentationen håller inte.
Hanna: jag skulle inte vilja vara den som avgör vem som har tillräckligt starkt varumärke. Eller när. Alla startar smått och växer gradvis, vilken dag är du tillräckligt känd, dvs kan lämna bort reklammarkeringen? Det som är självklart för en, är inte det för en annan. Det blir en väldigt luddigt linje med en enorm gråzon.
Clara: Mitt svar handlade om bannern. Wellobe bör självklart reklammärkas, enligt de regler som finns, och då bör ju detta också anmälas. För att få klarhet, om inte annat.
J: Nej, nu gled ju diskussionen delvis in på ett annat spår, jag skrev i min första kommentar att jag inte kan mycket om reklammärkning för influensers. Jag drog paralleller till traditionell media och RO:s svar verkar vara baserat på samma principer.
Men samtidigt är ju frågan om reklammärkning delvis subjektiv, det står också i riktlinjerna att reklammärkning inte är ett självändamål, utan ska användas när det riskerar att bli otydligt för läsaren vem avsändaren är. Jag har inte sett bannern och vet inte hur reglerna för att göra reklam för en prenumeration på egen nyhetssajt är. Jag såg en liknande ruta dyka upp på DN nu. Men enligt tydlighetsprincipen så kan ju avsändaren rent generellt spela roll för läsarens tolkning.
Det är mycket gissningar och antagningar från alla håll, även mitt, och som du skriver många gråzoner och stor luddighet, så det är väl bra att diskussionen uppstår och förs vidare. Jag tycker det är en intressant fråga. Kanske ska andra principer appliceras på influensers marknadsföring.
Och egentligen så är det väl det här också en helt annan diskussion. En banner är en annan sak än material som kan klassas som, eller gränsa till, natives, som exempelvis inlägg på en blogg – och det var den parallellen jag drog i min första kommentar. Ett intressant ämne, som sagt. Med många frågetecken.
Håller med dig Hanna!
Undrar om det skulle bli lättare om man tänkte från andra hållet så att säga. Att försöka tänka sig hur inlägget upplevs? Alltså om det finns en möjlighet att reklamen upplevs som insmugen i ett vanligt inlägg, eller om som i detta fall, en livsstilsblogg som gör massor av olika saker gör reklam för någon av dem.
Troligen är det gynnsamt för influeraren att framstå som så ärlig och samvetsgrann som möjligt eftersom affärsidén bygger på tillit. Om det är tidskrävande och kostsamt på något sätt att reklammarkera får man kanske väga det mot följden av att avstå.
Mest trist att inte RO tar tillfället i akt och besvarar frågan principiellt. Vägledning och väl avvägda svar gynnar ju syftet med granskning.
I övrigt håller jag med dig, hela bloggen är ju din kanal mot läsare/marknad..” underbara Claras blogg med reklam för egen verksamhet ”
Håller HELT med dig om att det är stor skillnad när du gör reklam för andra.
All pepp!
Sandra Beijer och Elsa Billgren är också bra exempel på detta. Sandra Beijer har t.ex. flera inlägg på sin Instagram där hon ”gör reklam” utan att reklammärka, för sin pjäs på Dramaten eller för den skivan hon släppte förra året. I ett inlägg för skivan står det uttryckligen ”Det finns runt 80 ex kvar av vinylen, passa på. Finns online och där vinyler säljs”. Elsa Billgren har också inlägg i sitt flöde där hennes senaste bok finns med okommenterad, vilket kanske då angränsar mer till smygreklam än Sandras inlägg där det finns en tydlig köpuppmaning. För mig är det uppenbart att det är stor skillnad på att göra reklam för ett konstnärligt verk (bok, skiva, pjäs) och en kommersiell produkt (t.ex. skor), men det är bara vad jag tycker.
Alla gånger musiker och artister pratar om sin nya skiva eller föreställning i olika program. Är inte det reklam? Eller Pernilla W som skämtade om att hon samtidigt som hon satt i juryn i Masked Singer tränade dans för sin föreställning och hade sina kollegor under bordet. Gjorde inte hon reklam för föreställningen där? Hon sade namnet på den. Jag reagerade på att det var reklam.
Kan man tänka något annat är: Ja = annons (stor, officiell märkning) eller Nej = ingen märkning alls
Kanske testa en enkel ”Ja, det är min bok”-ruta som ändå signalerar reklam. Så slipper man en onödigt svart-vit diskussion där man i dagsläget bara hamnar i tyck-och-jämförelse-konflikter… För där har man väl inte mycket energi att hämta egentligen?
Jag förstår inte problemet. Hela bloggen och alltihop handlar ju om att du skall tjäna pengar på än det ena och än det andra viset. Varje inlägg handlar ju om att du säljer berättelser om dig och din familj och sedan säljer du annat också…dina böcker eller andras saker som du gör reklam för…att något alls av allt detta kan sälja överhuvudtaget beror väl i första hand på berättelsen om Clara och att du har skapat den och sas givit läsare/följare en känsla av att vara med på ett hörn i den berättelsen…eller?
Ja jag ser hela bloggen som en ”säljblogg”; du marknadsför tankar om familjen och hemmet och maten och bakandet och vännerna, pyntandet och tankarna på en fröjdefull jul och en härlig sommar etc etc. Det är mycket mys. Sen skriver du böcker om ungefär samma saker eller på ungefär samma tema samt ritar julkort med motiv på samma mysiga saker. Detta stör mig inte ett dugg för jag är helt medveten om bloggen är till för att Clara ska tjäna pengar på den och jag tycker oftast det är trevligt att titta in hos Clara.
Med det sagt så tycker jag att reklammärkning ska hanteras korrekt och att man får ta ansvar för sin egen hantering av detta först innan man börjar peka finger och anklaga andra bloggare. Vi som tittar in hos dig är ju intresserade av just din blogg. Minns att det förra gången det blev storm här kring reklammärkning skrevs om Carola m fl. som du tyckte vi skulle anmäla/anklaga om vi skulle kritisera dig.
Hälsningar Sanna (eller Susanna som du, Clara, vill kalla mig. Ett namn ingen kallat mig på 40 år mer än att det står i folkbokföringen och i min mailadress från vilken du plockade ur det.
Ang din parentes om Sanna/Susanna: wow, vilket maktspråk 🫣
Reklamombudsmannen agerar ju inte på eget bevåg utan om man vill att andras inlägg ska kollas upp så måste man anmäla. Så jag tycker helt klart att om du ser tveksamma inlägg som andra lägger upp, anmäl. Det tar inte så lång tid.
Jag begriper inte att ni influencers tycker att det är så otroligt svårt att bara reklammarkera. Ni är höginkomsttagare i en tid då vissa inte ens har råd att köpa ägg. Vad är det att gnälla över? Jag fattar bara inte att ni kan med.
Jag blir så förbannad helt ärligt, helt obegripligt att du fälldes! Och vilken tönt som anmälde från första början, jag hoppas DU som anmälde läser detta och skäms ögonen ur dig din fjant!
Hej Kristin! Det var jag som skrev anmälan och nej jag skäms inte. Jag vågar till och med stå för vem jag är till skillnad från dig.
Mic drop! 🙂
Otroligt löjligt. Jag har svårt att förstå hur man kan vara en person som tycker det är viktigt. Och vad menar du med det? Jag står väl för vem jag är? Tror du mitt namn är ett Alias?
Du som kan sånt här, kan inte du anmäla några inlägg från Sandra Beijer? Jag följer två bloggar och det är denna och Sandras. Hon berättar ju ständigt om sina böcker, tv-serie och nu pjäs. Med uppmaning att köpa biljetter, osv. Såg någon annan som skrev om henne också här.
För då borde ju hennes inlägg också reklammarkeras.
Alltså inget ironiskt utan en tacksam uppmaning. Kan inte länka till en blogg för här ingen så får vara anonym. 😜
Nu var det ju Clara som fick ut och önskade att det skulle anmälas, så onödigt att kalla någon fjant. Det finns ju en klar önskan om att få klarhet i det här, både från Claras och läsares sida, (vilket det nu tyvärr inte blev, trots anmälan), så bra att det reds ut.
Fast Clara hade ju bett sina läsare att anmäla ”Det var ett experiment och jag uppmanade läsare som kände sig vilseledda att anmäla inläggen – för att få saken prövad och vägledning framåt.”
Men det var ju Clara som själv uppmuntrade till anmälan!
Om man tolkar ”alla som känner sig vilseledda kan ju anmäla” som ett ”hoppas alla anmäler mig nu” har man nog lite svårt att tolka skrift. Jag tycker också det framgår tydligt av Claras svar till RO att hon INTE kände sig rättvist behandlad iom granskningen.
Men det är klart, tolkar man alltid allt bokstavligt så blir det svårt.
Jag tycker det är du som verkar ha lite svårt med tolkningen i skrift, tydligt både i detta inlägg och det föregående att Clara gärna ville bli anmäld för att få svar på principfrågan. Det blir ju heller inga påföljder.
I slutet av det här inlägget skriver hon till och med att hon funderar på att anmäla sig själv.
Svårt att ta den här diskussionen på allvar när en så stor del av inläggen landar i att kalla folk korkade eller fjantar. Lägre än dagisnivå. Å andra sidan, ligger nivån där hos läsarna kanske det är viktigt att reklammarkera så de verkligen förstår vad de läser?
Ja, Catarina, jag håller helt med dig!
Jag med!
Jag funderar… Var går gränsen för att göra reklam för en bok? Den som prövades ovan var ju klart reklam. Men när du visade upp första boken, innan den ens kommit ut, var det också reklam? När du berättade att din moster (?) köpt flera exemplar av boken? Det blir ju en enorm gråzon här …
Ja precis 🙃 väldigt svårt!
Hela den här diskussionen är väldigt intressant. Personligen bryr jag mig inte om någon reklammarkerar eller inte. Jag är en tänkande människa och läser det jag tycker är intressant oavsett reklam eller inte.
Jag uppskattar verkligen att du tydligt anger vad som är ett reklaminlägg på din blogg, och inte bara någonstans i den löpande texten utan det första man ser under rubriken. Inte för att jag vill kunna scrolla förbi, utan för transparens. Tummen upp!
Det är inte konstigt att musiker säljer sin musik, eller att författare säljer sina böcker. Däremot vill inte alla bloggare sälja något på sin blogg. Det kanske är den skillnaden som gör det så viktigt att märka när det görs reklam på bloggar. Finns många bloggar utan en endaste reklamrad (min egen t.ex). Jag uppskattar transparens så jag tycker de bedömde rätt, för jag kände mig lurad i det inlägget när jag kom till slutet. Däremot tycker jag att det behöver förtydligas så det inte finns några gråzoner, tydlighet så alla vet vad som gäller. Både bloggare och läsare.
Precis så kände jag med, Anna. Just det inlägget kändes inte riktigt ärligt så jag blev glad att RO ändå gick på min linje.
Jag tycker också att det aktuella inlägget skiljer sig från andra omärkta bokinlägg här på bloggen. Jag har inte reagerat alls på de andra men när jag såg filmen så förstod jag inte förrän på slutet att det var ren reklam. Och kände mig lite lurad. Även om jag inte riktigt kan förstå det när jag tänker på det nu. Och jag är ändå förvånad att du blev fälld. När man sett helheten av inlägget så är det ju ingen tvekan om att det är reklam för din egen produkt. Hade varit väldigt intressant med utförligare motivering till hur de resonerade kring att fälla eller inte.
Väl sammanfattat, Anna!
Fast Clara ÄR ju en författare? Som hon skrivit ovan har hon gett ut 15 olika böcker, hur många böcker skall man ge ut för att få kallas författare egentligen?!
Jag uppskattar när både externa samarbeten och reklam för tex egen bok markeras i bloggen. Det är ofta en annan ton i texterna och jag läser med lite andra ögon när jag vet att texten leder fram till att något ska säljas. Det är avkopplande att läsa dina inlägg som inte ska sälja något och det är fantastiskt och unikt att du bjuder på så många fina läsupplevelser utan reklam. Tack!
Jag tycker faktiskt att det är helt befängt att man som följare av en influencer inte förväntas förstå att influenser än har ett eget intresse i sina egna produkter. Att reklammarkera för produkter eller tjänster någon annan står bakom är en helt annan sak. Men för det egna. Nej där tycker jag att RO:s resonemang fallerar.
Jag känner mig omyndigförklarad.
Du gör det kanske (känner dig omyndigförklarad), men det finns gott om influencers med varumärken som har egna märkesnamn. Reklam ska kunna identifieras utan att ha koll på vilka ägarintressen i olika varumärken en influencer har. Alla följer inte influencers slaviskt, eller kanske råkar få upp ett reklaminlägg utan att följa en influencer. Dessutom ska reklam kunna identifieras som reklam omedelbart (och därmed kunna väljas bort), man kan följa en influencer men inte vilja ta del av någon reklam. Sen kan jag hålla med dig om att det vore nyttigt för alla, särskilt ungdomar, att förstå att influencers inte är kompisar utan i princip vandrande reklampelare (lite hårt men i princip) som tjänar pengar på dig på ett eller annat vis.
Men till det här kommenterade Clara att hon skulle reklammärka inlägg med Miss Clarity och Yawama of Sweden, just eftersom det inte klart framgår att det är hennes egna märke. Medan en egen bok utgiven under eget namn (inte pseudonym), borde vara ett ganska självklart fall?
Bara skriv när är reklam oavsett! Hellre för ofta. Är du osäker? = märk ut det som reklam. Som någon ovan skrev är det en otrevlig känsla att som läsare ”bli lurad”, eller att ens undra om det kanske kan vara marknadsföring. Du kommer enbart vinna ökat förtroende av dina läsare på att ALLTID tydligt märka ut allt som eventuellt kan komma att tolkas som reklam. Det kan väl inte vara svårt/jobbigt att skiva till det? Alltid bra att vara så tydlig som möjligt. Det som är tydligt för dig behöver inte betyda att det är det för den som läser din blogg. Att andra är dåliga på att märka ut reklam får stå för dem. Du har slagit igenom som bloggare och det är där du gjort karriär och är inte främst känd som artist, författare, kock eller konstnär.
Alt Clara skriver kan ju tolkas som reklam (recept på kakor, moster som köper hennes bok,…). Om hon reklammärker alla inlägg som reklam, då kommer vi ju ingenstans. Just nu tycker jag att Clara gör det fint: externa sammanarbeten är klart märkta och resten pratar hon om sig själv. Svårt att göra det tydligare.
Det är ju just den sista meningen det handlar om – att grunden för när det ska märkas som reklam eller ej inte kan handla om huruvida man ”slagit igenom” som kock, artist eller bloggare. Det måste ju gälla lika om sammanhanget där reklamen görs är lika (t ex en instragram där man blandar med info om sitt liv)
Det handlar om principfrågan, inte att det är jobbigt.
Håller helt med Clara här och tycker det är jättebra att ämnet vädras. Det jag tycker är konstigt är:
– Hur kan det vara skillnad på en influencer som också är författare, och en författare som också är influencer? Författare som författare, influencer som influencer?
– Hur kan det vara skillnad på ett vinstdrivande företag, vilket en influencer ju är, och ett annat vinstdrivande företag som gör reklam för sina produkter i sociala medier? Det är ju inte så att Ikea, ICA, Volvo reklammärker sina inlägg i sociala medier när deras produkter figurerar, eller företag som har en blogg på sin webb, det reklammärks ju inte.
Det är ju en sak att reklammärka när man marknadsför andras produkter, precis som att smygreklam i film inte är OK. Men sina egna produkter? Jättekonstigt.
Jag tror att man måste se till helheten i yrket för att förstå skillnaderna mot tex författare. Det handlar inte om att Clara gett ut x antal böcker. Okej att jämföra med det lilla antal storsäljande författare som tangerar influenserskap i sina yrken, men att som det görs i text och kommentarer jämföra med poeter eller Expressen framstår bara som världsfrånvänt. Säg att en poet som inte har någon annan uttrycksform än poesin – inget instagram, ingen blogg – har arbetat i fyra år på en diktsamling, mot kanske 20 000 i honorar från ett förlag, och sedan att förlaget osannolikt nog skulle kosta på en diktsamling marknadsföring så att det blir tex intervjuer och promotion i media – vilka likheter finns mellan detta yrkesliv och en influensers bokutgivning (vilken oftast, tex hos Clara och Elsa Billgren, kan ses som en avknoppning av bloggens innehåll)? Eller för den delen med en tidning som har ett tydligt journalistiskt uppdrag och följer sedan länge etablerade pressetiska regler? Att inte erkänna skillnaderna mellan olika yrkesvägar och olika typer av verk gör argumentationen ytlig. En människa som viger sitt liv åt fotokonsten är fotograf på ett sätt, och en influenser som fotograferar är fotograf på ett annat sätt. Man kan utan att värdera det ena eller det andra mer erkänna att premisserna för och resultatet av deras yrken skiljer sig åt, även om tekniken och redskapen är samma. Att använda helt andra yrkesgruppers arbete som argument för sin sak är att negligera och osynliggöra en mängd grundläggande skillnader.
Du kan ju lägga vilken värdering du vill i olika författares författarskap. Men det är inte så lagar och regler funkar. De ska ju vara lika för alla och gå att efterfölja.
Ja, reglerna ska vara lika för alla som arbetar med reklam. En konstnär som gör promotion i media är inte att likställa med en konstnär/influenser som gör promotion för sin egen konst på egen blogg, där även reklam förekommer. Varför? Det har väl med risken för vilseledande av konsumenten att göra. Vad skulle risken vara, om man tar poeten som exempel igen, när hen ger en intervju om sin diktsamling? Att hen där skulle bädda in dold reklam som hen får betalt för? Visst, det är inte otänkbart. Men uppenbarligen bedömer konsumentverket att en influenser inte är en lika tydlig avsändare, då hen har som yrke att också sälja reklam.
Som läsare tycker jag också att det är överflödigt att du behöver reklammärka ett inlägg om en egen bok, men jag kan förstå den bakomliggande principen.
Nu blandar du ihop äpplen och päron. Det är förstås inte dold reklam när jag blir intervjuad i DN eller Aftonbladet om min nya bok. Det är helt öppen reklam – precis som för alla konstnärer och kreatörer som blir intervjuade där. Vi gör det för att få PR och sälja mer. Och dagstidningen gör det för att det har ett nyhetsvärde för läsarna.
Den här frågan handlar om när en konstnär/kreatör gör reklam i sina egna flöden för sina egna böcker, konst, föreställningar och låtar. Förstår konsumenten att det är reklam då? Eller behöver det reklammärkas? Jag anser att det inte behöver göras – om det är tydligt att det är ens eget verk. Dvs – om Bianca Ingrosso släpper en självbiografi anser jag att man förstår att det är hennes egns produkt. När hon gör reklam för Caia som inte bär hennes namn kan det missas och läsarna kan tro att man gör ett helt spontant tips om något man tycker är bra. Utan baktanken att tjäna på det. Därför bör en sådan post märkas ut.
Nu tycker jag vi börjar komma någonstans. Tack för en givande diskussion. Om principen är att Bianca kan släppa en självbiografi utan reklammärkning men inte en hudkräm under namnet Caia, då är det ju just varumärkesnamnet som är avgörande, inte vilken produkt det är. Man behöver alltså inte alls blanda in poeterna, musikerna etc i jämförelsen. En influenser kan göra ett inlägg om egen bok, spik, hundmat, hudkräm, flygbolag, flyttfirma, så länge produkten är under eget namn behöver det inte reklammärkas. Om det däremot är ett annat varumärkesnamn, ska det märkas.
Det här svaret är till Eva, du har missförstått. Det spelar ingen roll om det är egen produkt eller om man med sitt inlägg säljer någon annans produkt. Det ska markeras som reklam ändå. Frågeställningen vad gäller Claras inlägg var ”är det tydligt för genomsnittsläsaren att det här inlägget är reklam”? (Med mina ord nu då men kontentan är densamma). Och vad gäller just det inlägget var det inte tydligt att det var reklam förrän man kommit ganska långt in i videon. Därför fälldes inlägget. Grundprincipen är att man ska kunna välja om man vill ta del av reklam eller inte. Ingen ska behöva bli lurad.
Nu ska ju reklam kunna identifieras som reklam omedelbart, för att kunna välja bort reklamen. En aspekt som ofta glöms bort. Sen är det ju inte bara dina följare som ska kunna förstå att det är reklam, ett barn måste kunna förstå det eller någon som inte har en aning om att du skriver böcker. Jag ska inte behöva veta att Bianca Ingrosso ägde/äger (?) Caia, eller Zytomierska Clean Living. Noll bakgrundsinfo ska behövas för att kunna identifiera reklam. I övrigt tyckte jag att ditt svar till RO var sakligt och bra, och visst förstår jag dina argument också.
Jag tycker att ett viktigt perspektiv glöms bort här (ber om ursäkt om jag missat något när jag mot slutet av kommentarsfältet började ”skumma” lite mer):
Det finns så många mindre ”nogranna” influencers som har många rejält unga följare, och som kan ha svårt att urskilja vad som är vad, dessutom ofta kombinerat med en nästan blind idol-dyrkan (såsom det i alla tider varit med ungas idoler). Detta är förstås ett större samhällsproblem på flera sätt (tycker jag i alla fall), men är det inte viktigare att skydda dem så gott det går än att driva princip-diskussioner i den andra änden av ”spektrat”?
Jag håller också med dig som skrev om vikten av tillit, och uppskattar själv mycket att t ex Frida Ramstedt på Trendenser är så supertydlig med att märka reklam för egen verksamhet.
Och jag håller till fullo med er som jämfört med hur Sandra Beijer och Elsa Billgren gör, men tycker att de är usla förebilder i sammanhanget…
PS till mig själv nyss: hoppas stycke-indelningen som försvann när jag tryckte på skicka återuppstår när kommentaren publiceras, annars blir det svårläst.. 🤦
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsumentverket-granskar-influerare-brister-i-reklammarkning
Ska bli intressant att få ta del av Konsumentverkets stora granskning av ca 50 influerare. Förhoppningsvis blir det lite tydligare vad som gäller och att några av de frågor som ställts här kommer få svar.
Ps. Att du Clara med en så stor plattform inte ska granskas säger väl något om hur du noggrann du brukar vara med tydlig reklammärkningen.
Var kan man se hela listan?
Förlåt, jag skrev lite förhastat! Det är 50 tillsynsärenden och inte 50 personer som ska granskas.
Enligt Aftonbladet är det följande personer:
Therese Lindgren AB
Jocke & Jonna AB
Alice Stenlöf AB
Matilda Djerf AB
Bianca Ingrosso AB
Lucas Simonsson AB
Emelie Nilsson AB
Carl Déman AB
Jonas Fagerström AB
Lucas Simonsson AB
Gynning Productions AB
Gynning Design AB
Sanne Alexandra Josefson AB
Lovisa Worge AB
Bingo Rimér Enterprise AB
Julia Bergman AB
Lisa Anckarman AB
HannaHappy AB
Artistic Hair By Emelie AB
Hanna Schönberg AB
Källa:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/XjQMpg/granskar-bianca-ingrosso-och-jocke-och-jonna
Tack! 🙂
Det är en intressant diskussion och det finns bra argument från båda hållen. RO borde ha tagit tillfället i akt att verkligen reda i frågan och kommit med väl motiverade riktlinjer.
Men vad är problemet? Om du skriver ett inlägg med syftet att få någon att köpa något som du säljer, eller att du uppmuntar till konsumtion av något du tjänar på – reklammärk. Ett inlägg utan syfte att få någon att direkt köpa din bok (t ex genom att klicka på en länk) behöver så klart inte reklammärkas. Förstår verkligen inte varför du INTE vill reklammärka. Är det för att reklam är något ”fult”, att ordet avskräcker? För att du blir rädd för att folk scrollar vidare?
Allt blir reklam till slut, någon tipsar så fantastiskt ett café, ett hotell, en affär, en semesterort är, ja vad du vill, eller boken du läser, hur vet du att inte denne någon får någon typ av ersättning för det? En gratis kaffe på caféet t ex, haha. Det blir tröttsamt alltihop och en viss avundsjuka anas som grund, jag vill vara lika känd också …
Och myndigheter får lära sig sitt jobb de är tillsatta för med överdrivet hög lön och bestämma
riktlinjer som är lika för alla.
Bara en person säger att jag är med i nya pjäsen på Dramaten som är så intressant ska ni veta är ju det reklam och ska reklammärkas det inslaget. Så tröttsamt till slut, tråkigt, tjatigt och utgår från att ingen har någon hjärnverksamhet.
Tycker du har en så bra hållning i detta. Och jag håller verkligen med om att alla media borde gå under samma regler, även musiker, artister, konstnärer, dansare etc.