Logga Underbara Clara

Dag: 3 januari, 2025

3 januari, 2025

Nu är det ju hög tid att utvärdera nyårslöftena för 2024 och höra hur det gick. Jag skrev så här inför 2024:

Dels önskar jag att jag ska utöka min kulturkonsumtion. Men sedan vill jag bli mer social! Jag behöver inga nya bästa vänner – det är liksom inte det jag söker. Utan bara fler bekanta. Fler roliga kompisar! Fler som inte tillhör något befintligt gäng jag redan är i. Jag vill kort sagt bli bättre på att tacka ja till sociala tillställningar och möten och få in lite nytt syre i mitt liv. Efter många långa småbarnsår känner jag att det finns plats för det. Men det kan krävas en aktiv insats från mitt håll, för jag är ju rätt bekväm av mig.

Så hur har det gått med dessa nyårslöften? Första delen om kulturkonsumtion har gått helt okej. I våras var jag och Jakob och såg Monstrets tid av Klungan på Idun. Fantastiskt bra! Vi tyckte att det var så obehagligt och roligt på samma gång. Jag har också varit på två operor, nämligen Stolthet och fördom och Italienskan i Alger. Sedan såg jag en uppsättning om Virginia Woolf av Piteås Kammarorkester på Norrlandsoperan. Uppskattade alltihop otroligt mycket. Hade dock gärna gjort ännu mer. Men hoppas att det lossnar under 2025!

Gällande det där med vännerna har det gått sådär. Kan inte komma på att jag lärde känna en enda ny människa detta år? Men konstigt nog så kände jag heller inte behovet. Det som var så trängande förra året kändes inte så akut i år. För jag har ändå varit mer engagerad i världen runtomkring mig. Gått mer i kyrkan, varit på fler konserter, sjungit i kör och bidragit på gudstjänster. Gått på dop och studentskivor och träffat människor lite ytligt sådär. Och det vet jag ju är viktigt för lyckan.

Så om jag skulle betygsätta hur bra jag var på att uppfylla 2024 års nyhetslöften skulle jag ge mig själv 3/5 poäng.

Nyårslöften 2025

Det första är att jag ska ta tag i min ekonomi. Jag fyller ju snart fyrtio år och det är hög tid att börja se över den. Jag hatar pengar och att tänka på pengar. Är typ rädd för pengar? Tycker det är obehagligt och känner mig dessutom alltid ovärdig att tjäna pengar. Det har aldrig varit en drivkraft för mig i mitt arbete – utan jag drivs av att skapa och vara kreativ. Men jag inser också att detta är en barnslig inställning som inte kommer hjälpa mig i längden. Pengar är ändå en trygghet och förutsättning för att kunna fortsätta skapa fritt och leva det liv jag vill leva. Så det måste jag ta ett helhetsgrepp om. Och dessutom vet jag (efter hälsoåret 2020) att jag blir intresserad av det jag lägger fokus på. Så om jag skulle börja lägga lite fokus på detta så skulle det nog bli intressant med tiden. Och så skulle jag kunna känna mig mer vuxen till på köpet. Inte minst för att jag tar itu med mina undvikandebeteenden. Här är jag tacksam för boktips, poddtips och profiler att följa för att bli bättre på ekonomi. Vet liksom inte ens var jag ska börja?

Mitt andra nyårslöfte är att spendera mer tid i mitt sommarhus. Vi har ju investerat i fiber och luftvärme för att lättare kunna åka dit på vintrarna framöver. Och jag vill verkligen göra det! Mådde så otroligt bra i somras när vi var där i tre veckor. Och när jag läser mina gamla dagböcker blir det så tydligt att det är där jag samlat kraft ända sedan barndomen. En plats att ta ett omtag, få nya perspektiv och tid att tänka. Så jag vill vara där betydligt mer! Men för att det ska bli av behöver jag redan nu planera in lite datum. Vi firar påsken där i år och jag planerar att stanna kvar själv en vecka efteråt och åka längdskidor, skriva på min nästa bok, sola i en snödriva och bara samla energi. Sedan vill jag vara där länge i sommar med familjen och ha skrivarvecka i höst med syrran. Och ha höstlovet i sommarstugan! Och vara där över nyår….

Hur gick det med dina nyårslöften? Och har du något för 2025?

3 januari, 2025

Fick en sån rolig fråga från Teknifik! I somras skrev jag ju detta inlägg på temat ”omtag på sommaren” och nu kanske det kan passa med ett liknande inlägg för julen? Än är det ju ett tag kvar till Tjugondag Knut och ännu längre tills Kyndelsmäss då jag städar bort det sista julpyntet. Men jag håller med om att själva pyntet kan kännas lite dammigt och mossigt just så här kring nyår när man vädrar omstart. Jag har dock gjort misstaget att slänga ut julen den här tiden några gånger, och det gör jag aldrig om. För maken till naket, deppigt och mörkt har jag aldrig varit med om! Jag ångrade mig så mycket sedan.

Så det jag gör nu är att jag tar ett omtag på julen. Jag går över julpyntet och liksom fräschar till det. Jag klipper ner vissnade hyacinter och amaryllisar. Om jag hittar nya, billiga att ersätta dem med så gör jag det. Men jag tycker att det kan räcka långt bara att klippa av blomman. En nedklippt hyacint med sina blad kvar är ju inte ful. Det ser ju bara ut som att den väntar på att få slå ut igen!

Mina vaser med granris på köksbänk och hallbord har börjat barra. Så de har jag kastat jag ut och ersatt med nytt fräscht ris från skogen. Jag har också kastat ut adventsgranen som var stendöd och istället ersatt den med en stor vas med röda amaryllis. Den stora julgranen är dock lika fin som när jag tog in den, så den ska absolut ingenstans.

Jag har dammsugit noga efter allt kalasande och dammtorkat de flesta ytor. Sedan karvat de nedbrunna ljusstumparna ur stakarna och fyllt på med nya stearinljus. Och jag har letat fram nya juldukar och strukit dem och lagt ut på bord och skänkar.

Den sista julskinkan och köttbullarna tärnade jag och la på en ugnsplåt med potatis och morot för att göra en enorm pytt. Grönkålen äts som krispig sallad, sillen är en fin lunchmåltid och den sista slatten glögg dricker vi alltid kyld med is. Det är gott att göra mat på juliga råvaror – men på ett mindre juligt vis!

Och även om man börjar jobba kan det vara roligt att bjuda hem folk och fortsätta festligheterna. Få hjälp att äta ur kakförrådet med grannarna, sin bästis eller sin gamla faster. Och ta för guds skull i och fira trettondagsafton ordentligt! Ortodoxa kristna i central- och östeuropa firar ju jul den 7 januari så du är i gott sällskap med kalasandet. Festen är absolut inte över. Men eftersom det är en lååååång festlighet kan man behöva bättra på ”sminket” halvvägs igenom.

Tids nog kommer oxveckorna, många och tunga. Och de blir lättare att acceptera om du är riktigt less och färdigkalasad vid den tidpunkten! Ja, det kan vara bra att gå och bli otålig, faktiskt. Jag tror att vår oförmåga och ovilja att hantera vår otålighet orsakar en hel del olycka. Omedelbar behovstillfredsställelse betyder ju ofta mindre behovstillfredsställelse på totalen.

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.