När vi flyttade hit bestod vår trädgård i princip av sex gamla björkar, en syrén och en övervuxen perennrabatt. Men jag har hela tiden längtat efter mer. Att anlägga en trädgård är dock ett långsiktigt projekt och det dröjer innan man får skörda frukterna av det. Nu måste jag dock nypa mig i armen ibland....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Lyssna: Senaste tillskottet på min spellista Sommar på svenska är Barbro Hörbergs Långe Bengt. ”Växelspaken rodnar när han lägger in backen…åh åh åh Långe Bengt”. Jag och barnen lyssnar och dansar och skrattar åt Barbros snuskiga anspelningar.Sommar på svenskaspelas under sommarloven när jag kör med barnen i bilen. Viktigt att varje år kolla så att alla forfarande kan texterna utantill till Köp inte en zebra, Trettiofyran, Djingis Khan, Donna Juanita och Den siste Mohikanen. Gammal svensk musik när den är som allra bäst!
Läs: Malin Wollin lyssnar och recenserar alla Sommar i P1 och jag uppskattar typ recensionerna mer än programmen och väljer vilka jag ska höra baserat på vad hon skriver. In och läs hennes blogg.
På tapeten: Såg att min gamla tapet Vera finns hos Sandbergs igen. Den där underbara blå! Jag har fått en miljard frågor om den sedan den utgick ur sortimentet. Men efter många år är den alltså tillbaka igen. Lite större mönster än sist men samma fina blå färgställning. Tips till er som frågat efter den.
Njut: Låna och läs Huckelberry Finn och Tom Sawyers äventyr. Underbar sommarlovsläsning. Roligt, dråpligt, fruktansvärt mysigt och dessutom allmänbildande att kunna sin Mark Twain.
Ät: Utomhus, varje gång du får chansen. Det och att bada är två saker som gör att man känner att det verkligen är sommar. Det behöver inte ens vara särskilt varmt. Bada ändå!
Clara testar är ett nytt bloggsegment då jag testar olika hypeade smink och beautyprodukter och recenserar dem. Så att du slipper gå på en evetuell nit. Eller blir tipsad om någonting fantastiskt! Jag gillar själv att kolla på sminkklipp på instagram och undrar alltid om produkterna är så pass bra som influencern säger? Så nu tänkte jag börja recensera här på bloggen. Om du har ett önskemål om en produkt jag ska testa så lämna gärna förslag!
Först ut är Caias Wake Me Up Under Eye Brightening Cream som hyllats i otaliga reels och tiktok. Så här skriver de själva om produkten på hemsidan.
Den ikoniska Wake Me Up Under Eye Brightening Cream, ett måste för ljusare och piggare hy under ögonen. Den krämiga, färgkorrigerande formulan smälter sömlöst in i huden för att synbart ljusa upp och neutralisera blå toner, och lämnar en omedelbart jämn, lystergivande finish. Enkel att använda och helt utan ansträngning jämnar den ut området under ögonen och skapar den perfekta basen för concealer, eller bärs lika fint på egen hand.
Låter onekligen mycket lovande! Särskilt för mina ögonvrår som är rött mörka och blå. Produkten kommer i en liten dosa och konsistensen är krämig, snudd på kladdig. Jag valde nyansen Light to Medium men den finns också i den mörkare Medium to Deep.
Så här ser jag ut när jag är fullkomligt osminkad. Brukar göra min sminking medan jag har håret i papiljotter.
Här har jag applicerat en liten klick på bildens vänstra öga. In i ögonvrån och under själva ögat. Tog ett tunt lager men tyckte inte att de gjorde så stor skillnad? Liiite ljusare men också lite väl pärlemorskimrande? Så att det nästan förstärker den blå tonen.
Testade att sminka färdigt hela min bas med foundation – men lämnade bildens högra öga utan Caias produkt. Då ser man lite större skillnad. Men fortfarande inte de där fantastiska resultaten jag sett i sociala medier.
Testade att applicera den under båda ögonen.
Och då ser den ut så här. Utan någon concealer – enbart Caia Wake Me Up Under Eye Brightening Cream. Vet att man kan lägga concealer ovanpå den om man vill, men eftersom konsistensen är så pass klistrig blir det kladdigt under ögonen när jag gör det.
Mitt utlåtande efter att ha använt produkten i några veckor?
Det här är en helt okej produkt, om än inte revolutionerande på något sätt. Ger absolut en aningen ljusare känsla till blå ringar under ögonen. Men frågan är om inte min vanliga foundation i ögonvrån brukar ge ungefär lika god effekt? Det är ju den jag annars brukar lägga där.
+ Lätt att applicera, lägger sig inte i veck och rynkor trots en hel dags användande. Nästan finast ovanpå ögonlocken för en vaken blick!
– Konsistensen är väl klistrig och resultatet inte särskilt täckande. Så den som har riktigt mörka ringar under ögonen behöver nog kombinera den med en vanlig concealer. Och då är frågan hur värt det är att lägga 295 kronor på en produkt som har begränsad effekt och som ändå kräver en concealer efteråt? Det finns ju concealers som kombinerar båda dessa effekter i en och samma produkt och det lär vara mer prisvärt!
Nu tar gratisavsnitten av Wollin & Clara sommaruppehåll och istället gör vi sju specialavsnitt enbart för våra betalande prenumeranter. Vi har låtit lyssnarna önska rubriker och ägnar sju veckor åt att göra avsnitt utifrån det. Det var oväntat roligt att spela in och jag ser verkligen fram emot att höra vad ni tycker!
Semestern är en perfekt tid att teckna en prenumeration. Utöver de nya sommaravsnitten finns ju alla andra betalväggsavsnitt tillgängliga att lyssna på. Det här är tredje sommaren i rad vi gör specialavsnitt utifrån speciella teman, så det är många timmars lyssning för 39 kronor!
En ny form har stöpts inuti mitt befintliga liv. Förr var allt öppet, livet kunde bukta och dra åt vilket håll som helst, beroende på vad jag för tillfället var sugen på. Nu finns en vägg att stöta in i åt vilket håll jag än vänder mig. Ett tak. Ett golv. Jag tänker på det som ett ansvar som slutits om mig.
Flora skrev så fint på sin blogg om tiden som nybliven mamma. Precis så är det ju! Livet får en form. Ett ansvar har slutits om en som ger det väggar, vinklar, golv och tak. Och i det rummet fortsätter man att existera resten av livet, när man väl har fått barn.
För mig var det väldigt välgörande att få det rummet. Jag var tjugofem när jag fick barn och hade ett fritt jobb som gjorde att mitt liv saknade många hållpunkter. Jag vände på dygnet, jag hade usla rutiner kring mat, jag var mycket ensam hemma och rådde mig själv. Att få barn satte mig i kontakt med världen på ett annat sätt och ännu tydligare blev det när han började förskolan och jag plötsligt hade en plats att förhålla mig till och besöka varje morgon. Byta några ord med andra föräldrar och pedagoger. Vara tvungen att existera i världen och inte främst i mitt eget huvud.
Nu är mina barn 15, 11 och 7 och jag är så nykär i dem. Mer än någonsin, efter alla år som mamma! Jag tror det är för att jag själv mår så bra. Att jag efter en svårare period är på en plats där min tankeverksamhet kan riktas åt något annat håll än alla utmaningar som måste lösas. Ansvaret som jag existerar i är vackert, ljust och mjukt. Och den här sommaren kunde inte komma mer lägligt. Jag vill så gärna vara mer med barnen! När de är halvtid hos sin pappa och min andra halva ska delas med skolan, stan, kompisar och flickvänner. Ja då blir det ganska lite tid kvar för oss. Men den här sommaren ska jag frossa i mina ungar!
Gaaah jag känner mig efter i rapporterandet eftersom jag haft fullt upp med att leva och arbeta den senaste veckan. Men här kommer en tillbakablick på lite av allt som hänt...
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.