Att mönstermixa är ett kul sätt att jobba med garderoben. Men jag vet att många känner sig osäkra på hur man lyckas. Det existerar förstås inget färdigt recept för hur man gör. Men här är 14 sätt du kan testa det på!
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Outfiten är från i fredags när jag åkte in till stan för att fota min bästis Elinas dotter som skulle gå på studentbal. Sedan tog vi en drink och därefter mötte vi upp Marcus och hans kompisar för ännu en drink....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Jag har tänkt i månader att jag behöver ta tag i min smyckesförvaring. Men det är ett projekt som är ganska stort (det tar längre än en Rut-kvart) så jag har dragit ut på det. Men igår fick jag slutligen eld i baken och satte igång....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Äntligen har värmen kommit till Västerbotten. Idag var det riktigt sommarkänsla! Jag satt ute och arbetade och skrev poddmanus i solen och det kändes riktigt plågsamt att gå in och spela in avsnittet. Men på eftermiddagen skulle jag in till stan med pojkarna och vaccinera färdigt oss mot TBE. Så då svidade jag om till en röd kjol jag fick i present från Malin när vi var på skrivarresa. Sellpyfynd.
Bar den ihop med ett annat Sellpyfynd, nämligen dessa Lacosteballerinas som jag burit så mycket. Och en ny wrapskjorta från & Other Stories. Gillar att den är både maskulin och feminin i snittet. Gillar volymen men att den samtidigt får lite form eftersom man knyter ihop den i midjan.
När jag samlat ihop barn och bonusbarn körde jag hem till Marcus som grillade och sedan åt vi på verandan och babblade i munnen på varandra för det fanns mycket att prata ikapp om. Så glad för en ny barnvecka!
Den bästa kjolmodell som finns är en perfekt A-linjeformad minikjol – det enades jag och Malin om när vi var på skrivresa. Trots det är det en kjolmodell som kan vara svår att hitta, för de är liksom aldrig A-linjeformade nog!
Just den här kommer från Åhlens Carin Wester och jag köpte den på vinterns rea och har använt den hur mycket som helst. Fin ihop med loppade örhängen, loppad tröja och stövlar och kavaj i sammet från Sezane.
Nu sjunger dock strumpbyxsäsongen på den sista refrängen och det är ÄNTLIGEN dags att vara barbent. Då brukar jag välja lite längre kjolar för att inte känna mig så naken. Ska gå igenom min garderob nästa vecka och plocka fram mina sommarplagg och sortera undan diverse lusekoftor. Ser fram emot det!
Senaste året har jag börjat använda byxor lite mer. Fortfarande dominerar kjolar till åtminstone 90 procent – men jag har i alla fall börjat experimentera lite grann. Det är så roligt! Ett par favoritjeans är dessa vida blå från Carin Wester Åhlens. Riktigt lååånga i benen och med perfekt vidd.
Bar dem till mina klackskor från Sezane, ett snart tio år gammalt linne från Lindex och en loppad Lindexkofta i ull.
Och ett par loppade stora örhängen.
När man är lång är det eviga problemet att byxorna passar så dåligt till klackskor. Men just denna modell är det snarare tvärtom med. Utan skor med klack så går jag nästan på jeansen!
Klockan 15.46 är första gången den här dagen som jag sitter ner. Vi stack och gymmade direkt efter frukost, jag har sedan städat ur mitt kontor och burit bort möbler (det ska renoveras inom kort) och sedan har vi varit hela familjen på sju och spelat tennis. Nu har jag dock duschat, krupit ner i sängen och plockat fram en bok. Ska läsa lite George Eliot och dricka Cola Zero medan Marcus svänger ihop middagen. Det blir en gryta med dovhjort, vinsås och rotsaker. Sköna söndag! Hoppas att din helg också har varit fin.
Köpte ett par fantastiska skor från Sellpy, men ursprungligen kommer de från & Other Stories. Med hög klack och snörning hela vägen upp. Fick leta länge efter ett bra par i den här modellen, men till slut så lyckades det. Skönt att de var second hand också!
Jag får ofta frågan om hur jag som är lång tänkte med klackskor. Är 178 centimeter i mig själv och har ofta skor med 7-8 cm klack så att jag blir 186 centimeter lång. Ärligt talat? ÄLSKAR DET! Hatade min längd som tonåring men nu är jag bara stolt. Sträcker på mig, gladpricken fram och bestämda steg ut i världen. Det är stiligt att vara lång. Men även om man INTE tycker att det är stiligt är det i alla händelser betydligt fulare att vara en lång kvinna som går och kutar med ryggen av rädsla för att nå förbi män. Eller gud förbjude vara ”större” än alla petita småkvinnor som vandrar här på jorden. Nej, man får äga sitt utseende. Hur det än är!
Känner mig dock väldigt cool när jag är med andra långa kvinnor. Som Malin, min syster eller min förra PT Ida. Att stå bredvid en annan lång kvinna gör att jag går från att känna mig som den lite konstiga och utstickande – till att vara normen!
Så på med klackarna bara om du har lust. Och gör dig i alla händelser inte mindre än vad du är. Bara för att inte stöta dig med någon.
(Kjol Carin Wester, skor begagnade från & Other Stories begagnade. Väska, tröja och örhängen köpta second hand)
Denna fredag tänkte jag försökta träna. Har varit sjuk i två veckor och inte orkat så mycket fysisk aktivitet, men nu kör jag bara! Ska lyfta skrot och se hur mycket jag klarar. Sannolikt inte mycket för den här våren har det verkligen varit si och så med träningen. Varje barnfri vecka har jag ju varit hos M....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Bad honom ta en dagens outfit av mig igår innan vi skulle iväg och göra ärenden. Han gillar att fotografera och för det är jag väldigt tacksam. Så mycket lättare mitt jobb är när någon tar kameran en stund...
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Äntligen börjar mitt hår komma ut i längderna. Har varit i valet och kvalet med att spara men bestämt att inget får klippas förrän till hösten. Så får jag se hur långt det blivit tills dess.
Tog en outfitbild igår innan jag skulle iväg på ett event. Fixade håret och hade det utsläppt så här – men när jag kom fram hade stylingen blivit så platt och trist att jag istället nålade upp alltsammans i nacken. Hur ska man egentligen få ett hår att hålla formen? Det enda mitt hår vill är att vara platt, trist och motsträvigt.
Idag är jag kanonförkyld, har tappat en bit av en tand och haft magnknip. Men ändå behövt arbeta hela dagen, för att leverera mot deadline. Ser fram emot en lugnare torsdag och fredag!
Pusshej. Och tack förresten för alla otrooooooligt fina kommentarer på det här inlägget! Blev jättejätteglad.
(Klänningen är ett secondhandfynd liksom örhängena. Stövlarna är mina favoriter från franska Sézane).
Påsken närmar sig med stormsteg och givetvis vill jag fira den i gult! Gul är en sådan underskattad klädfärg och det finns faktiskt en nyans som passar på alla. Gillar man inte knallgult kan citrongult eller vaniljgult vara fint!
Tycker mycket om min loppade gulblommiga klänning från & Other Stories. Känner mig som solen i den och den blir extra kul med ihop med röda lackklackar.
En lejongul brokadsak jag fyndade på Top Shop i New York 2017. Så cool med volangerna framtill.
En stickad tröja i gult. Min favorit är av ull och kommer från Jumperfabriken! Se här hur snyggt det är med rött och gult ihop.
Citronsorbetsgul sommarklänning jag fyndat på second hand. Kände mig som en flickbokshjältinna från femtiotalet i denna lilla maräng.
En drömmig gul klänning från Jumperfabriken med härliga volangärmar.
En gul småprickig dröm med en etikett som säger att den är sydd i Arvisdsjaur. Nötte den flitigt sommaren 2022!
Rygglös gul favorit på creméfärgad botten med puffigt ärmslut. Tröttnar aldrig på.
Bär den oftast till grova kängor i brunt, skinnkängor och lite bohemisk stil.
Älskar min loppade gula Bon Jovitröja. En nyans av gul som kan vara svår att bära upp för mig, men som tack vare det rödblå trycket ändå funkar.
Känner mig också så snygg i min gulrutiga italienska ullkappa med fransar. Extra fin ihop med rött och knallblått!
Sist ut min nyaste gula klänning som jag fått i present av Malin! Härliga pingvinärmar som går ihop vid handlederna. Och en kjol som kramar kroppen på ett underbart sätt.
Bar den till lill-jul men tar nog fram den till påsk igen!
Okejokej jag vet att jag sa att jag försöker utrota svart ur vintergarderoben. Men då menade jag främst som den där slentrianfärgen man kombinerar andra färger med. Som svarta skor och svarta strumpbyxor, eller svarta ytterkläder.
NEJ! Färg kombineras ju bäst med färg och svart med svart. Då blir det dramatiskt och bra. Så OM jag bär svart då blir det oftast det från topp till tå.
På mellandagsreans slutspurt köpte jag denna svarta sammetskjol och en likadan vinröd på Åhlens, från Carin Wester. Så bra köp som jag använt massor redan. Stadig kvalité, fint snitt och precis lagom utställd så att man får rörelseutrymme. I öronen bär jag ett par hängen av pärlor och blå dödskallar. Min syster gjorde dem för många år sedan och jag älskar dem!
Skorna är från & Other Stories och jag köpte dem billigt från Sellpy. Tror inte jag betalade mer än 200 kronor vilket måste sägas vara ett bra pris för begagnade kvalitetsskor som knappt varit använda.
Nu är detta inte dagens outfit utan en från förra veckan. Idag går jag nämligen runt i ullunderställ i stugan och firar sportlov för fullt. Bespetsad på att ta både en skidtur och en härlig långpromenad. Hörs snart med ett matigt inlägg med massa bilder härifrån!
Hej från mig denna snöiga morgon i Västerbotten när det fullkomligt vräker ner från himlen. Jag har skottat mig svettig, gått med Essa och varit på gymmet. Men nu ska jag sätta mig att skriva på Hemmets Almanacka 2027. Betar av kapitel för kapitel och just nu är jag på maj månad. Tycker att den här boken är bäst hittills! Så roligt att sitta och göra research om traditioner, naturen, viktiga vitaminer, baljväxter och husmorsknep. Ja, allt sånt där som Hemmets Almanacka är fullt av. Tycker att jag har världens roligaste jobb!
Detta är som ni förstår inte dagens outfit utan häromdagens, när jag var inne i stan och hade ett möte. Bar min smaragdgröna omlottklänning som jag köpte på PMU i höstas. Tjock, härlig kvalité. Ursprungligen från Gina Tricot vilket förvånade mig. Kvaliten kändes FÖR bra för att vara det? Och jag måste säga att detta är en helt suverän färg till kopparrött hår.
I öronen hade jag ett par örhängen jag köpte i gymnasiet när jag åkte på en resa med mina tjejkompisar till Teneriffa. Och på fötterna ett par skor från & Other Stories. Sådana här syntetmaterial tenderar att bli väldigt elektriska vintertid. Men det har jag lösningen på! Här finns ett helt inlägg jag skrivit om saken.
Hoppas att din helg blir underbar. Här uppe går vi ÄNTLIGEN på sportlov!
Jag håller på med projekt: utrota svart ur vintergarderoben. Bland annat genom att ersätta de svarta skorna. Svarta skor passar bäst med svarta strumpbyxor, för enhetliga, långa ben som inte känns avhuggna. Tyvärr dödar ju det alla andra färger man vill ha på sig. Svart är ju en synnerligen effektiv färgdödare! Så i vintras skaffade jag vinröda kängor från Sézane
Så härligt att arbeta ton i ton. Den vinröda sammetens glans går igen i den orangkorallröda tröjan. Och i den koppriga hårfärgen. Strumporna och skorna smälter fint ihop till en helhet.
På läpparna bar jag den nya favoriten Nyx Lip Stain i nyansen Mauve n Moist. Applicerar med fingret, låter sitta i tio minuter och sedan smackar jag av glansen och då sitter stainen i timmar utan att man får på tänderna eller kaffekoppen. 100% kyssäkta!
Skor och jacka från Sézane. Strumpbyxor och kjol från Åhlens. Topp loppad men ursprungligen från Lindex.
Och en ring från Rad Susie i Malmö, där det finns massor av roliga smycken!
Idag arbetar jag hemifrån och solen lyser från knallblå himmel. Jag ska åka en sväng till gymmet för att träna och därefter arbeta med min bok. Längtar efter mer skrivtid! Hoppas sportlovet ska erbjuda det för nu behöver jag få iväg fler kapitel till Hemmets Almanacka.
Älskar min blårutiga loppade kjol med blommor. En riktig sommarkjol egentligen.
En sådan där som får en att drömma om att baka rabarberpaj, hänga tvätt på lina, gå barfota ute i gruset och skära in ett fång syrén. Men man får väl drömma lite om försommaren fast det är februari?
Och fastän hyn är genomskinligt vinterblek.
Idag sitter jag och arbetar med nästa Hemmets Almanacka. Men morgonen började med träning på gymmet och sedan såpskurning av köksgolvet och storstädning av badrummet. Så jag är rätt mör i kroppen. Har haft en effektiv arbetsvecka då jag levererat in en massa viktigt jobb. Nästa vecka är det fullt upp igen men då är jag barnfri så då finns tid att arbet. Men SEDAN! Sedan väntar sportlov i stugan med ungarna. Som jag längtar tills dess. Har inte varit där sedan höstlovet och börjar få svår abstinens.
Hoppas du har en underbar helg! Det har jag. Sju i flocken här hemma, plus Essa.
Sportar mina nya rödrutiga byxor från Sézane. Kunde inte motstå när jag såg dem! Älskar just den här rutan och det är någonting så chict med benlängden. Inte riktigt capri – men nästan! Känner mig lite Malin på Saltkråkan och lite allmänt franskt chic på samma gång. Dragkedjan sitter i sidan på byxan och de har en sådan där hög midja som jag behöver och gillar.
Njuuuter av ljuset som återvänt till huset och att den faktiskt också värmer litegrann mitt på dagen.
I öronen har jag ett par egentillverkade körsbärsörhängen. Hittade körsbären på inredningsavdelningen på Röda korset. Det är sådan där fejkfrukt man hade i fruktskålarna på soffbordet på nittiotalet. Fick köpa två klasar körsbär och trädde dem igenom tunna guldringar från H&M.
Koftan är även den från Sézane. Deras storsäljare tydligen som är gjord för att bäras med knäppningen både bak och fram. Gillar mest att ha knäppningen i ryggen, så att den delar sig snyggt.
Men nu har jag inte tid att blogga något mer, för nu ska jag umgås med familjen. Det är ju ändå Alla hjärtans dag idag. Ska sätta en pizzadeg på jäsning och baka kärleksmuffins till pojkarna. Om de orkar tända i bastun blir det bastubad ikväll.
Aaaah hela kroppen kliar den här årstiden. Och när termometern legat stadigt på -20 grader i flera veckor så sparkar huden verkligen bakut. Ett hinder för att bli ordentligt återfuktad är att en massa döda hudceller är i vägen och liksom hindrar hudkräm från att tränga ner. Då brukar jag tillverka den här enkla sockerskrubben och applicera i duschen. Även sommartid är den toppen – för att bättra grunden för brännan eller få en jämn bas inför brun utan sol-produkter.
Jag brukar använda en neutral rapsolja (som inte doftar starkt) och hälla i en skål. Sedan tillsätta strösocker tills det blir en tjock smet som inte är rinnig – utan där själva oljan sitter i sockret.
När jag duschar skrubbar jag huden med en klick av sockerskrubben. Har jag rakat benen och vill ha en RIKTIGT slät känsla så rakar jag, skrubbar och rakar en gång till. Då får man med vartenda litet hår och blir samtidigt av med knottror och annat trist som kan uppstå. Sedan sköljer jag bara av med vanligt varmt vatten. Benen blir både glansiga, silkeslena och återfuktade! För typ noll kronor.
Tog skatboet till frisören för att färga och klippa mig. Väldigt välbehövligt eftersom mitt hår sparkat bakut av de kalla vinterveckorna. Fett och torrt på samma gång...
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
När man bloggat länge är det ju kul att kolla tillbaka 10 år och se på stilen man hade just då. Vad som ändrat sig och vad som är samma. I år har jag dock bloggat i 20 år så nu funderar jag på att kanske göra två inlägg? Ett där jag kikar på stilen 2006 och ett där jag kikar på 2016? Vad tror ni? Bilderna från 2006 är dock av så dålig kvalité att jag inte är säker på hur kul läsning det blir. Men skulle kunna göra ett försök. Tyck gärna till.
Nu djupdyker vi i det eländiga året 2016. För ja, det var verkligen eländigt. På senhösten 2015 hade jag blivit utmattad och den här tiden var det riktigt svårt.
Något jag noterar är hur få bilder det överhuvudtaget finns från den här perioden. Minns att jag helt enkelt inte ville figurerar på bild och absolut inte se in i kameran. Här har jag ändå tagit en bild, i en snygg page och en klänning från Jumperfabriken som jag älskade. Otroligt chic och skön.
Åkte till Anna i januari och försökte arbeta därifrån men mest var jag helt apatisk och hade ångest. Tycker det syns i hela mitt uttryck.
Ingen klädglädje existerade heller. Märks i både poser och outfits. Minns att jag kämpade till tusen för att få till några bilder under den här tiden, så att det inte skulle märkas hur dåligt jag mådde. Ändå kom kommentarer om hur tråkig bloggen hade blivit. Det är så svårt att leverera inspiration när man själv är på botten.
Lilla mamman, jag vill bara stryka henne över kinden. Här har jag i alla fall tagit på mig en underbar blå, loppad klänning som jag använde mycket på den här tiden.
Och kalas till Bertils femårsfirande skulle ju ordnas alldeles oavsett. Minns vilken prövning det var. Här har jag på mig min fina vintageklänning med puffärm. Kommer knappt i den längre, för sedan dess har jag fått så mycket muskler som fyller ut. Här var jag bara smal och svag.
Erica kom och hälsade på. Hon hade också blivit utmattad och vi satt och pratade och försökte hjälpa varandra. Lite senare den här våren sa Erica upp sig från Sveriges radio för att istället börja arbeta som min bloggredaktör och starta vår gemensamma pod En Underbar Pod. Bästa karriärbeslut jag tagit. Det var när Erica kom in med sin utifrånblick på mig och hjälpte mig att tweaka och justera min blogg som den verkligen växte i storlek.
Sörjer för övrigt att den här klänningen är för liten på mig. Den var fantastisk! Finns dock kvar i källaren. Kanske vill någon av mina systerdöttrar ärva den en dag?
Den här jumpsuiten från COS nötte jag flitigt på under våren. Så snygg med knyt i midjan. Tror den finns kvar i någon låda i källaren. Borde kanske kolla?
Annars använde jag denna omlottklänning ofta. Camilla Thulin för Ellos. Älskade den här!
Senare den här våren satte jag extensions i håret och fick världens svall. Kände mig så fin! Här i en underbar klänning jag fick av Malin Wollin som tack för att jag hade hjälpt henne förhandla upp sitt krönikearvode på Aftonbladet. Vi hade precis lärt känna varandra efter vår resa till Kenya med Unicef.
Härligt att ha en massa hår. Jobbigt att sköta om det bara. Och ännu jobbigare när uppdrag granskning granskade Hairtalk och avslöjade att deras fair trade-märkning inte var äkta. Men här var jag fortfarande lycklig ovetande om det.
Skulle säga att min stil var försiktigt och tråkig under den här tiden. Min mentala trötthet yttrade sig på det viset att jag inte kunde addera en enda accessoar eller smycke eller någonting kul. Jag som alltid lekt med kläder hade ingen leklust kvar.
En av årets mest använda klänningar var en billig sladdrig sak från Indiska, men som jag köpt på loppis i Borås. Skön som en pyjamas.
Bar min egen design från Jumperfabriken som jag fortfarande ofta bär.
På midsommar bar jag denna Jumperfabrikenklänning som är ett prov och som aldrig kom i produktion men som vi använde som inspiration till den prickiga. Älskade den här färgställningen.
Höll det enkelt med en vid trikåkjol, korallröda ballerinaskor och loppad singoallatop.
Här ungefär samma kombination.
En sak jag tänker på är hur jag knappt använde smink heller? Lockade på min höjd håret. Men inget på läpparna eller ögonen, inget experimenterande med skuggor och pennor och färger. Kreativiteten var verkligen noll. För mig som älskar sånt här är det ett tydligt tecken på hur dåligt jag mådde.
En gång hoppade jag i den här vintagedrömmen som jag burit många somrar tidigare. Men annars var det mycket att gå hemma i mjukisbyxor och ha ångest.
Eller fiskevecka i arbetskläder Flanellskjorta och arbetsbyxor.
Kan inte låta bli att bli extremt sugen på långt hår när jag ser det här.
Och flanellskjorta är ju fantastiskt. Särskilt ihop med snusnäsduk. Älskar arbetskläder!
Den här Jumperfabrikenklänningen är samma som den grå i början av inlägget. Ännu finare i blått nästan? Men det känns som att det inte finns så mycket att kommentera om kläderna? Det var ju liksom ingenting. Fattades massa beståndsdelar.
Här var jag ute och tjavade runt i trädgården i gummistövlar, en gammal Indiskaklänning, favoritkappan från Monki, en blå mössa med pärlor jag fått av min faster och en grå kofta.
Den här loppade klänningen blev dock en favorit. Har den fortfarande ibland! Skulle dock kombinera den med helt andra skor idag.
Reafynd från Åhlens med ful resår i midjan men skönt schvung i kjolen. Bar den kanske tre gånger totalt innan jag skänkte den vidare?
Men ääääälskade denna trikåklänning från Camilla Thulin. Hon vet verkligen hur man gör kläder som smickrar kroppen!
Levde vidare i denna Lindexdröm jag burit sedan Bertil var bebis och som jag fortfarande tar fram varje sommar.
På hösten började jag fungera lite bättre och kunna jobba lite mer. Här var jag och pratade för Expressens talangprogram (typ?) om min blogg och karriär och så fick de ställa frågor till mig om mina strategier och mitt tänk. Kände mig väldigt hedrad! Även denna klänning är från Camilla Thulin. Vansinnigt smickrande för tuttarna!
Ett av det årets bästa köp var absolut den röda ullkappan från COS som jag fortfarande använder mycket vintertid. Älskar ytterkläder med starka färger så att man inte försvinner helt i vinterns vitgrå.
Här bakade jag pepparkakor med Ada och Bertil iklädd min bästa julkofta från Jumperfabriken. Som synes på mitt kroppsspråk var jag inte så intresserad av att egentligen synas på bild. Men nu i efterhand tycker jag att jag var fin!
Jumperfabriken och Camilla Thulin var verkligen årets mesta klädmärken. Som dessa sammetsbyxor från Thulin som finns i min ägo ännu 10 år senare.
Tröjan har en stor urringning/hål i ryggen och jag köpte den sista året på gymnasiet. Bar den till svarta stuprörsjeans på den tiden.
Och använder ibland fortfarande. Nu var det i och för sig länge sedan. Kanske ska rota fram den från källaren?
Vinterns sista outfit blir den här med fantastiskt hårsvall och en omlottklänning i trikå av okänt märke.
Nej roligare än så här blir inte stilåret 2016. Tyvärr. Bottennapp i en modebloggares arkiv. Men desto gladare känner jag mig idag över att allting känns annorlunda och klädglädjen sprutar. Minns också en av Ericas första tillsägerser till mig som redaktör.
-Du måste titta i kameran och möta blick igen! Man vill få möta din blick!
Idag är den typen av bilder ingen bristvara direkt. Känner noll behov av att gömma mig.
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.