Jag lyssnar mycket pĂ„ poddar och böcker om trĂ€ning och hĂ€lsa just nu. TyvĂ€rr Ă€r det svĂ„rt att hitta nĂ„got riktigt bra i uppsjön av smörja. Men jag lyssnar lite hĂ€r och lite dĂ€r och funderar pĂ„ vad jag hör. Det som slĂ„r mig Ă€r alla rĂ„d om hur man ska stĂ€lla om sitt liv. TrĂ€na mer, Ă€ta nyttigare, sova bĂ€ttre. Alla dessa rĂ„d kommer nĂ€mligen för sent och missar grundproblematiken. RĂ„d som dessa till nĂ„gon som lider av ohĂ€lsa Ă€r som att ge rĂ„det “sluta vara fattig” till nĂ„gon som behöver pengar. AlltsĂ„ om man visste hur man gjorde allt det dĂ€r hade man vĂ€l redan gjort det? Det Ă€r vĂ€l inte det som Ă€r problemet?

Ett tankeskifte som verkligen förÀndrat ALLT för mig. Det Àr att förstÄ att hÀlsa tar tid. AlltsÄ dels tar det ju lÄng tid att hitta nya bra vanor och befÀsta dem. ViktnedgÄng kan ocksÄ ta tid. Men framförallt mÄste man avsÀtta tid i sin vardag. Varje dag. HÀlsofrÄgan mÄste bli prioriterad.

Eftersom jag varit min egen chef i över ett decennium Àr jag trÀnad i att driva projekt, sÀtta deadlines och planera upp mitt arbete. Jag vet att om jag startar ett nytt projekt av nÄgot slag sÄ kommer det ta tid. Det gÄr inte att framgÄngsrikt sjösÀtta nÄgot med de minutrar som blir över vid tiofikat eller nÀr jag lagt barnen pÄ kvÀllen. Viktiga saker mÄste fÄ ta ens tid och uppmÀrksamhet i ansprÄk. Och det Àr exakt samma sak med hÀlsan.

Förra Ă„ret drog jag drastiskt ner pĂ„ min arbetsbelastning för att satsa pĂ„ min hĂ€lsa. Det var faktiskt den första hĂ€lsofrĂ€mjande insatsen jag gjorde och sjĂ€lva förutsĂ€ttningen för att alls ha en chans att genomdriva förĂ€ndringen. Jag började med att betrakta mitt hĂ€lsoĂ„r som att ha tackat ja till en nytt jobb. En tjĂ€nst pĂ„ 20% som skulle rymmas i mitt schema. DĂ„ blev det klart för mig att jag inte kunde arbeta pĂ„ som vanligt. Det Ă€r trĂ„kigt – men det Ă€r ju den krassa verkligheten. Att laga bĂ€ttre mat, se till att rĂ€tt ingredienser finns hemma, se till att det finns luft i schemat sĂ„ attn jag orkar laga det jag planerat. Se till att jag tagit en ordentlig lunchrast och verkligen Ă€tit mig mĂ€tt pĂ„ bra saker. Kanske hunnit trĂ€na pĂ„ lunchen ocksĂ„? Eller i alla fall inte Ă€r sĂ„ trött pĂ„ kvĂ€llen att jag inte orkar ta en promenad eller trĂ€na ett pass. Att planera vardagen sĂ„ – det tar SVINMYCKET tid i ansprĂ„k. Och den som redan tar hand om sig har gjort det till en vana och rĂ€knar redan med den tiden i sin planering. Vi som struntat i det och istĂ€llet gjort annat – vi mĂ„ste börja prioritera om. Det hĂ€r kan vara en ganska besk medicin att svĂ€lja. Men dĂ„ brukar jag trösta mig med att om jag inte avsĂ€tter tid för att vara frisk mĂ„ste jag förr eller senare avsĂ€tta tid för att vara sjuk.

NÀr man förstÄr att hÀlsa Àr ett projekt som tar tid. DÄ förstÄr man ocksÄ varför hÀlsa verkligen Àr en klassfrÄga. Har man ett tungt och slitsamt jobb, dÄligt betalt, lite makt över sin arbetstid eller behöver ha dubbla jobb för att försörja sin familj. Ja dÄ har man mycket smÄ möjligheter att göra en insats för sin hÀlsa. Och det Àr sÄ otroligt orÀttvist. Men att inse det kan ocksÄ vara nÄgot som ger sjÀlvkÀnslan Äter. Att förstÄ att anledningen till varför man misslyckats inte Àr för att man Àr en kass mÀnniska utan för att man aldrig ens fÄtt en Àrlig chans.

Jag avslutade aldrig mitt hĂ€lsoĂ„r 2020 – jag har bara fortsatt. Fortsatt med fler bra vanor. Fortsatt smyga in mer vardagsmotion. Fortsatt lĂ€gga till fler hĂ€lsosamma byggstenar. Det tar jĂ€ttemycket av mitt fokus och jĂ€ttemycket av min fritid och jag tycker att det Ă€r vĂ€rt det tusen gĂ„nger om. Men jag önskar att fler hĂ€lsopoddar och hĂ€lsoböcker skulle handla om det hĂ€r. De skulle inledas med rĂ„det -GĂ„ ner 20% i arbetstid om du ska ha en möjlighet att genomföra nĂ„gonting alls i den hĂ€r boken...

HÀr finns fler blogginlÀgg jag skrivit pÄ temat

TrĂ€ning – ett farligt sĂ€tt att orka mer nĂ€r du borde orka mindre

Är du verkligen bra pĂ„ att vila?

10 knep som knuffar mig i rÀtt riktning