Framtiden för bloggaren

Nu&2007 har varit mitt bloggtema i november och nu är det dags att runda av. Tack för alla era fina engagerade kommentarer som gjort temamånaden så rolig och meningsfull! Den här återblicken har också fått mig att fundera över bloggens utveckling. Vad kommer hända 2027? Hur ser branschen ut då? Håll i er för här kommer ett lååångt inlägg.

För tio år sedan var det nytt att få produkter mot att visa upp dem på sin blogg. Några började också att få betalt från annonsörer i reda pengar. Men det var fortfarande småpengar och annonsörerna förstod inte riktigt konceptet med bloggar – och vad de egentligen var bra för.

Sedan 2007 har instagram, facebook, snapchat och youtube exploderat och företagen flyttar en allt större del av sin reklambudget till influencers. Men det vi ser idag är att de största profilerna inte bara nöjer sig med att samarbeta med annonsörer. De vill ta fram sina helt egna varumärken. Kenza har Ivy Revel,  Blondinbella har LCC och jag har Miss Clarity som första året kommer att dra runt betydligt mer pengar är jag gör i min vanliga verksamhet.

Framtiden för profilerna?

Ja, framtiden tror jag blir att ännu fler profiler skapar sina egna märken – istället för att enbart samarbeta med befintliga företag. Influencers vill inte ”ge bort” all kunskap om sina läsare och vad de gillar till annonsörer. Istället tar de fram egna produkter och tjänster. Men här i ligger också en risk – risken att plattformen känns helt igenom kommersialiserad. Blondinbella får mycket kritik från sina läsare för att hon känns allt för kommersiell. Samma kritik har drabbat bloggare som Bianca Ingrosso och Matplatsen vars läsare rasar över mängden sponsrade inlägg. Det kluriga är att balansera rätt: mängden icke-kommersiellt material på ens kanaler måste alltid utgöra den absoluta majoriteten – helst 70-80% av inläggen. Har man för många sidoprojekt som tar tid är det svårt att hinna producera så pass mycket äkta, givande material till sin kanal. Och då börjar motorn som ska driva alla ens nya företagsideer att hacka.

Det är livsfarligt att glömma bort sin huvudkanal. Vårdar man inte sina följare och fortsätter att satsa på dem så kan inget annat heller växa. Jag har själv det här problemet i perioder när mycket annat jobb kommer i vägen för bloggandet. Men numera försöker jag alltid fundera om de uppdrag jag tar är något som gynnar mina läsare  – eller ifall det stjäl tid från att göra bra saker med min egen plattform. Plattformen är allt. Ni som följer mig är allt!

Vilken är då framtidens plattform?

Är det youtube, snapchat, instagram? Jag tror att vi måste se bortom plattformarna som stora jättar som Facebook eller Google äger. Så fort någon av dessa aktörer skruvar sina algoritmer riskerar ju influensers att förlora enorm räckvidd. Själv tror jag stenhårt på att äga sin egen plattform – som en blogg eller en mer traditionell hemsida. Att ha full kontroll över den och inte ligga hos tidningar eller bloggportaler med generisk design. Alla youtubers som inte också bloggar borde genast starta en blogg där alla de gör hamnar. Där de kan bestämma inramningen och hela deras kompetens får utrymme.

Den nya tidens ”kändisar” äger ju sina egna plattformar på ett sätt som gamla tidens kändisar inte gör. En programledare får vara programledare så länge kanalen ville det. En skribent får skriva så länge tidningen bestämt det. En influencer får publicera sig i resten av sitt liv – och fortsätter den leverera relevant innehåll så kommer den ha följare. Dagens kända profiler – både inom gammelmedia och inom sociala medier – gör klokt i att bygga sina egna plattformar på nätet starka och inte förlita sig på en tevekanal eller tidning.

Jag har känt att jag vill äga min plattform själv. Jag vill att den ska vara som ett litet mediehus och jag vill ha text, rörligt och ljud i min kanal. Jag behöver inte ha den största youtubekanalen eller den största podden – men mina olika plattformar tillsammans ska göra mig till en av de största aktörerna. Och det är jag idag. Men vem vet vad som händer imorgon? Utvecklingen går snabbt så det gäller att vara på tårna. Jag funderar hela tiden på hur jag kan utvecklas.

En spännande ekonomisk utveckling för influencers är Patreon. Att de som gillar en profil stöttar den ekonomiskt så att profilen inte ska vara beroende av annonsörer. Vi ser idag att bloggare som Jonna Jinton och Lady Dahmer använder den här affärsmodellen – som jag tycker är väldigt sympatisk. Vi ser också profiler med tveksamma värderingar så som Janousch, Birro och Lamotte som lever på denna typ av stöd. De har hängivna följare som finansierar deras kanaler. Men – och det här är min stora invändning – de kan inte backa från sina åsikter eftersom deras följare betalar dem för att fortsätta uttrycka dem.  Det betyder att följarna på sätt och vis ”äger” sina influensers och uttrycker de en åsikt som de inte gillar kan de dra tillbaka sitt ekonomiska stöd.

Jag skulle själv inte vilja ha Patreon till min blogg då jag skulle känna mig gisslantagen av läsarna.  Lite av min grej med exempelvis mina ryt-ifrån inlägg är ju att vända och vrida på begreppen och slå åt alla möjliga håll. Det innebär såklart att jag alltid retar upp någon. Och jag förutser redan nu hot av typen ”Jag kommer dra tillbaka mitt ekonomiska stöd nu när jag vet att du tycker sådär…”   Visst  – att ha kommersiella samarbeten kan också vara begränsande. För de sponsrade inläggen måste ju godkännas av annonsörerna. Men de har å andra sidan inga åsikter om vad jag i övrigt skriver om på bloggen – så länge jag driver den seriöst och proffsigt. Det är en frihet för mig och det hjälper mig att våga vara obekväm i vissa blogginlägg och riskera att stöta mig med delar av min läsarskara.

2027 tror jag att fenomenet influencer blivit ännu starkare. Traditionella medier kommer ha allt svårare att hävda sig. I alla fall om de fortsätter som idag – när de gör allting så snuttigt och lättsmält för att passa publiken. Visst –  sociala medier får gärna vara lättsmält. Men när jag väl tar del av gammelmedia söker jag fördjupning, initierade kunskaper och resonemang som får ta tid. Jag vill absolut inte konsumera gammelmedia som liknar sociala medier. Jag söker något annat.

Jag har själv jobbat med TV och radio genom åren – och gjort otaliga programpitcher med diverse produktionsbolag. Det senaste var ett program som i mångt och mycket liknade Mandelmans Gård (men från våran gård istället – vårt förslag kom något år tidigare). Men nu är det slut med det. Jag är helt ointresserad av att jobba fram koncept för gammelmedier. Nu kan jag kan finansiera mina egna projekt och visa dem i mina egna kanaler. Utan inblandning från en massa chefer som vill in och peta. För mig är det en mycket större frihet – men och också en större utmaning. Att ”bara” stå framför kameran eller skriva har alltid känts lite för enahanda för mig. Ska jag göra någonting vill jag gärna få vara inne och peta i fler delar i processen. Både i själva filmandet, producerandet, marknadsföringen och innehållet.

Inför 2027 hoppas jag att jag gör ungefär samma sak som nu. Men jag hoppas att jag når ut till fler och att jag i ännu högre grad kan finansiera mina egna projekt. Själv välja vilka producenter och redaktörer jag vill jobba med och slippa vara beroende av chefers godkännande för att få genomföra mina idéer. Jag kommer aldrig att släppa plattformen jag byggt upp och är fast besluten att fortsätta skapa inspirerande texter, foton, poddar och filmer till er som läser. Så kul det ska bli!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

35 kommentarer på “Framtiden för bloggaren”

  1. Vad fint Clara! Blir glad och hoppfull av en sådan framtid. Känns som att den går i feminismens förtecken också, mer egen makt till alla kompetenta kvinnor liksom. Speciellt till dem som klarar att skapa en äkta och tilltalande produkt så som du gör, utan att den känns alltför kommersiell. Viktigt!

  2. Vilket spännande inlägg! Många kloka och insiktsfulla tankar ♥ Det ska verkligen bli spännande att se vad som händer framöver.

    Gillar din tanke om att kunna skapa och uttrycka sig fritt, utan att behöva få godkänt från chefer och liknande. Inspirerande!

  3. Heja dig! Blir glad att läsa dina tankar om branschen och tror att du helt rätt på det! Ser fram emot att fortsätta följa dig på din resa!! Lycka till! ?

  4. Så intressant, ärligt och spännande med analys och omvärldsbevakning… jag blir som mest inspirerad av dina inlägg när du reflekterar och ryter ifrån. Väldigt bra bloggtema, för det fick även mig att titta tillbaka, fundera och känna nostalgi. Heja dig!

  5. Interesant med tilbakeblikk og spådommer for fremtiden. En ting er sikkert og det er at alt går i en rasende fart. Jeg håper også på mer feminisme og hållbarhet i fokus.

  6. Vad roligt att läsa om dina tankar inför framtiden! Jag skulle också – precis som du skriver – önska mer kvalitet från gammelmedia. Att riktig forskning presenteras och inte sådant som är författar av en vem som helst som kan googla tex

    1. Hej, jag blir lite nyfiken på vilka program eller tidningar som du menar här, som inte presenterar någon forskning?

  7. det här var så himla fint att läsa! jag hoppas att vi om ett par år står mycket starkare som influencers och att yrket rankas högre. heja!

  8. Heja Clara! Vad intressant att läsa om dina tankar på framtiden! Och verkligen stort tack för alla fina och bjussiga temainlägg i november. Det har verkligen varit roligt att läsa!

  9. Spännande att läsa! Kul att höra dina tankar. Jag tycker din blogg har en så bra balans mellan reklam, ryta-ifrån, vackra bilder, vardag mm. Allting känns genuint!

  10. Så intressant inlägg! Jag har läst din blogg i ett antal år nu och den är en av få bloggar som jag aldrig har tröttnat på; att läsa din blogg är som att läsa min favorittidning! En av anledningarna är nog som du säger att du aldrig låter de sponsrade inläggen ta över, och det uppskattar jag verkligen!

  11. Mycket intressant! Jag håller med dig, när en står på sin egen plattform har en frihet att göra lite som det faller en in. Älskar den friheten, även om det är snårigt att ta sig fram ibland. ?

  12. Jag har följt din blogg sedan 2008 och du är som en vän till mig, jag håller med om så himla mycket du skriver och känner igen mig själv så himla mycket! Det här har varit ett jättekul tema, lite som Facebook-påminnelsena om vad man gjort på dagens datum tidigare år. Jag skäms så himla mkt över inlägg från mina tidiga 20…? jag brukar radera de inläggen haha, du är modig som publicerar om dem! Tack för att du är du Clara, du betyder så himla mycket ❤️ Och det är verkligen superkul att få lyssna på dig & Erica på tisdagar!

  13. Intressant analys runt då, nu o framtid inom media! Gillar läsa dina skarpa iakttagelser o har funderat liknande om nackdelen med fenomenet Patreon,,Följt dig av o till länge o mycket igenkänning med livet på landet i Vb, feminism etc o mindre med småbarn, bak o liknande,,En fråga; du liknade tidigare din blogg vid ett kafferep o då undrar jag vill du endast ha kommentarer typ ”heja bästa Clara”,,, Du är bra o gör en massa bra!!,,Eller uppskattar du även mer genomtänkta kommentarer som innehåller konstruktiv kritik, både ris o ros?

  14. Ska bli så spännnande att få följa din resa och företagande i minst 10 år till! Älskar alla former av din blogg. Vi gjorde kanelsnurror på kanelbullens dag och min 4åring tittade säkert tio gånger på klippet, sen undrade han om det fanns fler avsnitt. ??

  15. Så bra du beskriver verkligheten.
    Gillar dina olika inlägg, där du faktiskt sätter lite personlig prägel även på annonsinläggen.

  16. Intressant att läsa! På tal om detta så gillar jag verkligen dina youtube-videos. Speciellt de när du svarar på frågor. Förstår att det måste ta en välda tid att göra en enda video av bra kvalitet, men om du har lust och tid så vore det roligt att se fler videos! 🙂

  17. Tack för ett kanonavslut på en välgenomtänkt temamånad som varit så givande att följa, och tack för din underbara blogg som du konstant lyckas utveckla och göra ännu bättre! Har följt dig sen 2008 och ser fram emot att följa med till 2027!

  18. Tack för fin tillbakablick till 2007!

    Intressanta reflektioner kring framtiden och bloggar. Jag själv känner att läsa bloggar försvinner mer och mer för mig. Tror det beror på att jag tröttnat på att läsa saker utifrån en synvinkel, bloggarens. Detta hänger också samman med den ökade komersialiseringen av bloggar. Jag saknar interaktionen, debatten mellan läsare. Det relationella tror jag är något som kommer få större utrymme, se tex hur bloggen bloggbevakning växt på kort tid. Den bloggen bygger mycket på ett relationellt kommentatorsfält.

    Jag förstår att bloggare vill vara sin egen, men som läsare gillar jag plattformar, där är det enkelt att navigera mellan bloggar. Lite som netflix och instagram, allt finns samlat på ett och samma ställe.

  19. Åh så glad att du är peppad på framtiden som influencer. Älskar att komma in hit. Det är precis som att det luktar kokkaffe och vaniljdrömmar här inne. Hemtrevligt känns det. Du känns som en kompis. Det gillar jag.

  20. Gillar verkligen dina analyser. Inte bara om just detta, utan också generellt. Det märks verkligen att du är kompetent och insiktsfull, att du liksom lägger ner energi på dina följare/läsare och ditt varumärke. Vill också säga att det har varit ett roligt tema på bloggen; nytänkande.

  21. Clara! Måste bara skriva det jag tänkt på de senaste två månaderna när jag varit inne på din blogg minst en gång dagligen. Den är så sjukt grym! Har läst dig i flera år och du blir bara bättre och bättre. Du lyckas verkligen med att skriva riktigt matiga och inspirerande inlägg, och dina bloggteman är verkligen välgjorda. En fröjd att läsa. Jag läser måååååånga bloggar, och du ligger helt klart i topp! Heja dig och GOD JUL! (Det får man väl börja säga nu? Så härligt!). Hälsningar Louise

    1. Men shit vad kul att höra ❤️ Tack för dina peppiga ord och att du fortsätter följa mig! Kram

  22. Väldigt kul att läsa dina tankar om framtiden. Jag håller verkligen med dig om dina tankar. Det känns spännande att vara med i denna bransch som på så många sätt är mitt i mediernas utveckling och omvandling.
    Jag ser fram emot att fortsätta följa dig och dina kanaler, hur de än må se ut, i 10, 20, 30, 40, 50 år till 🙌