Sist jag var på PMU fyndade jag en hel outfit i linne, som fick mig att känna mig exakt som min mamma. Så här var hon nämligen ofta klädd sommartid....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Att mönstermixa är ett kul sätt att jobba med garderoben. Men jag vet att många känner sig osäkra på hur man lyckas. Det existerar förstås inget färdigt recept för hur man gör. Men här är 14 sätt du kan testa det på!
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Outfiten är från i fredags när jag åkte in till stan för att fota min bästis Elinas dotter som skulle gå på studentbal. Sedan tog vi en drink och därefter mötte vi upp Marcus och hans kompisar för ännu en drink....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Jag har tänkt i månader att jag behöver ta tag i min smyckesförvaring. Men det är ett projekt som är ganska stort (det tar längre än en Rut-kvart) så jag har dragit ut på det. Men igår fick jag slutligen eld i baken och satte igång....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Äntligen har värmen kommit till Västerbotten. Idag var det riktigt sommarkänsla! Jag satt ute och arbetade och skrev poddmanus i solen och det kändes riktigt plågsamt att gå in och spela in avsnittet. Men på eftermiddagen skulle jag in till stan med pojkarna och vaccinera färdigt oss mot TBE. Så då svidade jag om till en röd kjol jag fick i present från Malin när vi var på skrivarresa. Sellpyfynd.
Bar den ihop med ett annat Sellpyfynd, nämligen dessa Lacosteballerinas som jag burit så mycket. Och en ny wrapskjorta från & Other Stories. Gillar att den är både maskulin och feminin i snittet. Gillar volymen men att den samtidigt får lite form eftersom man knyter ihop den i midjan.
När jag samlat ihop barn och bonusbarn körde jag hem till Marcus som grillade och sedan åt vi på verandan och babblade i munnen på varandra för det fanns mycket att prata ikapp om. Så glad för en ny barnvecka!
Den bästa kjolmodell som finns är en perfekt A-linjeformad minikjol – det enades jag och Malin om när vi var på skrivresa. Trots det är det en kjolmodell som kan vara svår att hitta, för de är liksom aldrig A-linjeformade nog!
Just den här kommer från Åhlens Carin Wester och jag köpte den på vinterns rea och har använt den hur mycket som helst. Fin ihop med loppade örhängen, loppad tröja och stövlar och kavaj i sammet från Sezane.
Nu sjunger dock strumpbyxsäsongen på den sista refrängen och det är ÄNTLIGEN dags att vara barbent. Då brukar jag välja lite längre kjolar för att inte känna mig så naken. Ska gå igenom min garderob nästa vecka och plocka fram mina sommarplagg och sortera undan diverse lusekoftor. Ser fram emot det!
Senaste året har jag börjat använda byxor lite mer. Fortfarande dominerar kjolar till åtminstone 90 procent – men jag har i alla fall börjat experimentera lite grann. Det är så roligt! Ett par favoritjeans är dessa vida blå från Carin Wester Åhlens. Riktigt lååånga i benen och med perfekt vidd.
Bar dem till mina klackskor från Sezane, ett snart tio år gammalt linne från Lindex och en loppad Lindexkofta i ull.
Och ett par loppade stora örhängen.
När man är lång är det eviga problemet att byxorna passar så dåligt till klackskor. Men just denna modell är det snarare tvärtom med. Utan skor med klack så går jag nästan på jeansen!
Klockan 15.46 är första gången den här dagen som jag sitter ner. Vi stack och gymmade direkt efter frukost, jag har sedan städat ur mitt kontor och burit bort möbler (det ska renoveras inom kort) och sedan har vi varit hela familjen på sju och spelat tennis. Nu har jag dock duschat, krupit ner i sängen och plockat fram en bok. Ska läsa lite George Eliot och dricka Cola Zero medan Marcus svänger ihop middagen. Det blir en gryta med dovhjort, vinsås och rotsaker. Sköna söndag! Hoppas att din helg också har varit fin.
Köpte ett par fantastiska skor från Sellpy, men ursprungligen kommer de från & Other Stories. Med hög klack och snörning hela vägen upp. Fick leta länge efter ett bra par i den här modellen, men till slut så lyckades det. Skönt att de var second hand också!
Jag får ofta frågan om hur jag som är lång tänkte med klackskor. Är 178 centimeter i mig själv och har ofta skor med 7-8 cm klack så att jag blir 186 centimeter lång. Ärligt talat? ÄLSKAR DET! Hatade min längd som tonåring men nu är jag bara stolt. Sträcker på mig, gladpricken fram och bestämda steg ut i världen. Det är stiligt att vara lång. Men även om man INTE tycker att det är stiligt är det i alla händelser betydligt fulare att vara en lång kvinna som går och kutar med ryggen av rädsla för att nå förbi män. Eller gud förbjude vara ”större” än alla petita småkvinnor som vandrar här på jorden. Nej, man får äga sitt utseende. Hur det än är!
Känner mig dock väldigt cool när jag är med andra långa kvinnor. Som Malin, min syster eller min förra PT Ida. Att stå bredvid en annan lång kvinna gör att jag går från att känna mig som den lite konstiga och utstickande – till att vara normen!
Så på med klackarna bara om du har lust. Och gör dig i alla händelser inte mindre än vad du är. Bara för att inte stöta dig med någon.
(Kjol Carin Wester, skor begagnade från & Other Stories begagnade. Väska, tröja och örhängen köpta second hand)
Denna fredag tänkte jag försökta träna. Har varit sjuk i två veckor och inte orkat så mycket fysisk aktivitet, men nu kör jag bara! Ska lyfta skrot och se hur mycket jag klarar. Sannolikt inte mycket för den här våren har det verkligen varit si och så med träningen. Varje barnfri vecka har jag ju varit hos M....
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Bad honom ta en dagens outfit av mig igår innan vi skulle iväg och göra ärenden. Han gillar att fotografera och för det är jag väldigt tacksam. Så mycket lättare mitt jobb är när någon tar kameran en stund...
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Äntligen börjar mitt hår komma ut i längderna. Har varit i valet och kvalet med att spara men bestämt att inget får klippas förrän till hösten. Så får jag se hur långt det blivit tills dess.
Tog en outfitbild igår innan jag skulle iväg på ett event. Fixade håret och hade det utsläppt så här – men när jag kom fram hade stylingen blivit så platt och trist att jag istället nålade upp alltsammans i nacken. Hur ska man egentligen få ett hår att hålla formen? Det enda mitt hår vill är att vara platt, trist och motsträvigt.
Idag är jag kanonförkyld, har tappat en bit av en tand och haft magnknip. Men ändå behövt arbeta hela dagen, för att leverera mot deadline. Ser fram emot en lugnare torsdag och fredag!
Pusshej. Och tack förresten för alla otrooooooligt fina kommentarer på det här inlägget! Blev jättejätteglad.
(Klänningen är ett secondhandfynd liksom örhängena. Stövlarna är mina favoriter från franska Sézane).
Påsken närmar sig med stormsteg och givetvis vill jag fira den i gult! Gul är en sådan underskattad klädfärg och det finns faktiskt en nyans som passar på alla. Gillar man inte knallgult kan citrongult eller vaniljgult vara fint!
Tycker mycket om min loppade gulblommiga klänning från & Other Stories. Känner mig som solen i den och den blir extra kul med ihop med röda lackklackar.
En lejongul brokadsak jag fyndade på Top Shop i New York 2017. Så cool med volangerna framtill.
En stickad tröja i gult. Min favorit är av ull och kommer från Jumperfabriken! Se här hur snyggt det är med rött och gult ihop.
Citronsorbetsgul sommarklänning jag fyndat på second hand. Kände mig som en flickbokshjältinna från femtiotalet i denna lilla maräng.
En drömmig gul klänning från Jumperfabriken med härliga volangärmar.
En gul småprickig dröm med en etikett som säger att den är sydd i Arvisdsjaur. Nötte den flitigt sommaren 2022!
Rygglös gul favorit på creméfärgad botten med puffigt ärmslut. Tröttnar aldrig på.
Bär den oftast till grova kängor i brunt, skinnkängor och lite bohemisk stil.
Älskar min loppade gula Bon Jovitröja. En nyans av gul som kan vara svår att bära upp för mig, men som tack vare det rödblå trycket ändå funkar.
Känner mig också så snygg i min gulrutiga italienska ullkappa med fransar. Extra fin ihop med rött och knallblått!
Sist ut min nyaste gula klänning som jag fått i present av Malin! Härliga pingvinärmar som går ihop vid handlederna. Och en kjol som kramar kroppen på ett underbart sätt.
Bar den till lill-jul men tar nog fram den till påsk igen!
Okejokej jag vet att jag sa att jag försöker utrota svart ur vintergarderoben. Men då menade jag främst som den där slentrianfärgen man kombinerar andra färger med. Som svarta skor och svarta strumpbyxor, eller svarta ytterkläder.
NEJ! Färg kombineras ju bäst med färg och svart med svart. Då blir det dramatiskt och bra. Så OM jag bär svart då blir det oftast det från topp till tå.
På mellandagsreans slutspurt köpte jag denna svarta sammetskjol och en likadan vinröd på Åhlens, från Carin Wester. Så bra köp som jag använt massor redan. Stadig kvalité, fint snitt och precis lagom utställd så att man får rörelseutrymme. I öronen bär jag ett par hängen av pärlor och blå dödskallar. Min syster gjorde dem för många år sedan och jag älskar dem!
Skorna är från & Other Stories och jag köpte dem billigt från Sellpy. Tror inte jag betalade mer än 200 kronor vilket måste sägas vara ett bra pris för begagnade kvalitetsskor som knappt varit använda.
Nu är detta inte dagens outfit utan en från förra veckan. Idag går jag nämligen runt i ullunderställ i stugan och firar sportlov för fullt. Bespetsad på att ta både en skidtur och en härlig långpromenad. Hörs snart med ett matigt inlägg med massa bilder härifrån!
Hej från mig denna snöiga morgon i Västerbotten när det fullkomligt vräker ner från himlen. Jag har skottat mig svettig, gått med Essa och varit på gymmet. Men nu ska jag sätta mig att skriva på Hemmets Almanacka 2027. Betar av kapitel för kapitel och just nu är jag på maj månad. Tycker att den här boken är bäst hittills! Så roligt att sitta och göra research om traditioner, naturen, viktiga vitaminer, baljväxter och husmorsknep. Ja, allt sånt där som Hemmets Almanacka är fullt av. Tycker att jag har världens roligaste jobb!
Detta är som ni förstår inte dagens outfit utan häromdagens, när jag var inne i stan och hade ett möte. Bar min smaragdgröna omlottklänning som jag köpte på PMU i höstas. Tjock, härlig kvalité. Ursprungligen från Gina Tricot vilket förvånade mig. Kvaliten kändes FÖR bra för att vara det? Och jag måste säga att detta är en helt suverän färg till kopparrött hår.
I öronen hade jag ett par örhängen jag köpte i gymnasiet när jag åkte på en resa med mina tjejkompisar till Teneriffa. Och på fötterna ett par skor från & Other Stories. Sådana här syntetmaterial tenderar att bli väldigt elektriska vintertid. Men det har jag lösningen på! Här finns ett helt inlägg jag skrivit om saken.
Hoppas att din helg blir underbar. Här uppe går vi ÄNTLIGEN på sportlov!
Jag håller på med projekt: utrota svart ur vintergarderoben. Bland annat genom att ersätta de svarta skorna. Svarta skor passar bäst med svarta strumpbyxor, för enhetliga, långa ben som inte känns avhuggna. Tyvärr dödar ju det alla andra färger man vill ha på sig. Svart är ju en synnerligen effektiv färgdödare! Så i vintras skaffade jag vinröda kängor från Sézane
Så härligt att arbeta ton i ton. Den vinröda sammetens glans går igen i den orangkorallröda tröjan. Och i den koppriga hårfärgen. Strumporna och skorna smälter fint ihop till en helhet.
På läpparna bar jag den nya favoriten Nyx Lip Stain i nyansen Mauve n Moist. Applicerar med fingret, låter sitta i tio minuter och sedan smackar jag av glansen och då sitter stainen i timmar utan att man får på tänderna eller kaffekoppen. 100% kyssäkta!
Skor och jacka från Sézane. Strumpbyxor och kjol från Åhlens. Topp loppad men ursprungligen från Lindex.
Och en ring från Rad Susie i Malmö, där det finns massor av roliga smycken!
Idag arbetar jag hemifrån och solen lyser från knallblå himmel. Jag ska åka en sväng till gymmet för att träna och därefter arbeta med min bok. Längtar efter mer skrivtid! Hoppas sportlovet ska erbjuda det för nu behöver jag få iväg fler kapitel till Hemmets Almanacka.
Älskar min blårutiga loppade kjol med blommor. En riktig sommarkjol egentligen.
En sådan där som får en att drömma om att baka rabarberpaj, hänga tvätt på lina, gå barfota ute i gruset och skära in ett fång syrén. Men man får väl drömma lite om försommaren fast det är februari?
Och fastän hyn är genomskinligt vinterblek.
Idag sitter jag och arbetar med nästa Hemmets Almanacka. Men morgonen började med träning på gymmet och sedan såpskurning av köksgolvet och storstädning av badrummet. Så jag är rätt mör i kroppen. Har haft en effektiv arbetsvecka då jag levererat in en massa viktigt jobb. Nästa vecka är det fullt upp igen men då är jag barnfri så då finns tid att arbet. Men SEDAN! Sedan väntar sportlov i stugan med ungarna. Som jag längtar tills dess. Har inte varit där sedan höstlovet och börjar få svår abstinens.
Hoppas du har en underbar helg! Det har jag. Sju i flocken här hemma, plus Essa.
Sportar mina nya rödrutiga byxor från Sézane. Kunde inte motstå när jag såg dem! Älskar just den här rutan och det är någonting så chict med benlängden. Inte riktigt capri – men nästan! Känner mig lite Malin på Saltkråkan och lite allmänt franskt chic på samma gång. Dragkedjan sitter i sidan på byxan och de har en sådan där hög midja som jag behöver och gillar.
Njuuuter av ljuset som återvänt till huset och att den faktiskt också värmer litegrann mitt på dagen.
I öronen har jag ett par egentillverkade körsbärsörhängen. Hittade körsbären på inredningsavdelningen på Röda korset. Det är sådan där fejkfrukt man hade i fruktskålarna på soffbordet på nittiotalet. Fick köpa två klasar körsbär och trädde dem igenom tunna guldringar från H&M.
Koftan är även den från Sézane. Deras storsäljare tydligen som är gjord för att bäras med knäppningen både bak och fram. Gillar mest att ha knäppningen i ryggen, så att den delar sig snyggt.
Men nu har jag inte tid att blogga något mer, för nu ska jag umgås med familjen. Det är ju ändå Alla hjärtans dag idag. Ska sätta en pizzadeg på jäsning och baka kärleksmuffins till pojkarna. Om de orkar tända i bastun blir det bastubad ikväll.
Aaaah hela kroppen kliar den här årstiden. Och när termometern legat stadigt på -20 grader i flera veckor så sparkar huden verkligen bakut. Ett hinder för att bli ordentligt återfuktad är att en massa döda hudceller är i vägen och liksom hindrar hudkräm från att tränga ner. Då brukar jag tillverka den här enkla sockerskrubben och applicera i duschen. Även sommartid är den toppen – för att bättra grunden för brännan eller få en jämn bas inför brun utan sol-produkter.
Jag brukar använda en neutral rapsolja (som inte doftar starkt) och hälla i en skål. Sedan tillsätta strösocker tills det blir en tjock smet som inte är rinnig – utan där själva oljan sitter i sockret.
När jag duschar skrubbar jag huden med en klick av sockerskrubben. Har jag rakat benen och vill ha en RIKTIGT slät känsla så rakar jag, skrubbar och rakar en gång till. Då får man med vartenda litet hår och blir samtidigt av med knottror och annat trist som kan uppstå. Sedan sköljer jag bara av med vanligt varmt vatten. Benen blir både glansiga, silkeslena och återfuktade! För typ noll kronor.
Tog skatboet till frisören för att färga och klippa mig. Väldigt välbehövligt eftersom mitt hår sparkat bakut av de kalla vinterveckorna. Fett och torrt på samma gång...
Prenumerera på Clara Premium!
Utöver full tillgång till alla blogginlägg, får du också rabatt på mina böcker, samt första tjing och rabatt på allting i min webbshop.
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.