En politiker som gör mig alldeles matt av ilska är Jan Björklund. Har aldrig hört någon så okunnig politiker. Han kan ingenting om hur barn och inlärning fungerar och verkar vara ute efter att skapa segregation i samhället med skolpolitiken from hell. I alla fall. Nu har han lagt fram ett nytt förslag som säger att man inte längre ska ha möjlighet att läsa upp sina gymnasiebetyg på komvux. För att det är slöseri med samhällets resurser. Detta kan vara ett av de sämre förslag han klämt fram. Det finns många anledningar till varför man kan behöva läsa upp sina gymnasiebetyg. Det beror inte på att svenska ungdomar är slöa idioter. Man kan till exempel drabbas av sjukdom eller personliga kriser. Och det ska man inte straffas för. Jag mådde väldigt dåligt under gymnasiet eftersom att min mamma var sjuk. Det gjorde att jag inte orkade plugga särskilt mycket och därigenom fick jag sämre betyg. Om jag skulle vilja bli psykolog eller jurist skulle jag behöva läsa upp mina betyg. Men med Jan Björklunds förslag så går det inte.
En av mina hjärtefrågor är längtan efter ett tryggt och medmänskligt Sverige. Jag vet att det är en klyscha. Men den är ju sann. Ett samhälle som låter människor få fler chanser. Som inte krossar lågstadiebarns självkänsla genom att införa betyg från ettan. Som inte gör det svårt att vidarutbilda sig. Att förändra sig. Utvecklas. För fler chanser är aldrig slöseri med samhällets resurser. Tvärtom den bästa inversteringen.
Jag har god lust att ta den där Jan Björklund hårt i örat och ge honom bakläxa, kvarsittning, skamvrån, smisk på stjärten och alla möjliga förlegade metoder som brukade användas för att bestraffa skolbarn förr i tiden
Men jag är till skillnad från Janne inte så förtjust i gamla tiders skolor utan tror på ett helt nytt skolsystem. Fjärran från betygsångest för lågstadiebarn, elitklasser och komvuxförbud.
89 svar
Mr. Björklund var den drivande motorn när min kära gymnasieskola blev nedlagd.
Och jag tycker inte bättre om honom nu när jag läst detta.
Jag håller helt med dig och jag hade inte sagt det bättre själv!
Jag håller verkligen med dig!
När nästan alla utbildningar tar in på betyg så är det ju så otroligt viktigt att få en andra chans. Hellre en läkare som är passionerad och socialt begåvad men inte har haft högsta betyg än en som valt det av bekvämlighet och för att man kan med sina betyg. Jag menar ju givetvis inte att de med höga betyg inte kan vara passionerade och socialt begåvade men jag tro verkligen inte att man blir en sämre läkare, jurist eller psykolog bara för att man inte har högsta betyg när man slutar gymnasiet.
Jag tycker att alla människor förtjänar en andra chans och en tredje och en fjärde om det behövs.
Heja Clara! Man kan undra hur herr B’s egen skolgång egentligen såg ut…
usch! och Hjälp!! Han får inte lyckas med sitt dumma förslag 🙁
Hade kära Björklund fått bestämma skulle jag inte plugga till lärare nu, tack vare Komvux läste jag upp mina dåliga betyg och kom in. Vissa förstår verkligen inte värdet av en andra chans. Sådana människor tycker jag mest bara synd om.
Det är människor som honom som får mig att tända på alla cylindrar, jag blir så arg!
Jag tycker att han kan få sig en redig snärt på fingarna med en linjal också. En sån snärt som ekar genom hela rummet.
Hej Clara!
Jag förstår din och andras reaktion, och reagerade delvis på likadant sätt själv när jag bara läste expressens rubrik. När jag läste mer av artikeln (som ju visserligen kan vara tokig, det vore ju inte första gången expressen är, ska vi säga… otydlig) lugnade jag dock mig. Det kommer fortfarande att vara möjligt att höja betygen genom att tentera upp betygen. Det är bara möjligheten att läsa programmet en gång till som tas bort. Och jag förstår verkligen argumentet: Samhället har lagt ner massor med pengar på att man ska gå en utbildning, inte ska man gå den en gång till då? Behöver man höja betygen så finns fortfarande upptenteringsmöjligheten kvar. Dessutom finns ju högskoleprovet. Jag tillhör själv en av de som ville bli läkare men som saknade några få MVG (bland annat i estetisk verksamhet, och är det något jag är naturligt usel på så är det alla former av musik, bild teater). Min lösning blev högskoleprovet. Idag har jag ett år kvar på läkarprogrammet!
Faktum är att svenska gymnasieelever ÄR slöa. Vi svenskar har så otroligt bra möjligheter att många av oss blir helt blasé. Gymnasiet är en fantastisk källa till allmänbildning, relevant kunskap om olika yrkesområden, och (det här tycker jag är mest fantastiskt) gratis utbildning i tredje språk. Men väldigt många klagar över att tvingas lära sig engelska. Attityden måste förändras. Den kommer inte att förändras av att samhället indikerar att gymnasieutbildningen är oviktig, att det inte spelar någon roll vad man presterar. Tror du att det skulle göra någon motiverad? Är det din uppfattning om hur barn och inlärning fungerar? Du vill ha ett medmänskligt samhälle. Är det då medmänskligt att kräva att oproportionerligt mycket av andras pengar ska gå till mig för att jag var för ignorant i min ungdom (vi talar om 16-17-18 år. Myndig i princip) för att ta ansvar min utbildning. Det du beskriver är undantagsfall. Dessutom används redan resurser till sådant, i form av exempelvis kuratorer
Jag håller med till 100%. Var är Björklunds hjärta? Och hjärna för den delen.
Det är ett jättebra förslag som syftar till att de som behöver Komvux resurser mest – det vill säga de som inte har kompletta gymnasiebetyg – ska få mest plats, tid och möjligheter.
Man får VISST läsa upp sina betyg, men man får inga studiemedel för det, och man får läsa på egen hand. Alltså har man fortfarande möjlighet att tenta i alla ämnen – även de man läst. För att bli behörig krävs bara godkänt i det specifika ämnet. Har man inte det får man läsa in ämnet på Komvux, precis som förut. Skillnaden blir att Komvux kommer att ha mer tid och plats för de verkligt utsatta. Det tycker jag är medmänsklighet och rättvisa om något.
Jag tror aldrig Janne var barn själv, jag tror han bara kom ut sådär fast kortare.
Jag håller med dig! Blev så arg när jag läste artikeln i tidningen att jag kokar över av ilska snart. Det är väl en självklarhet att man borde få läsa upp sina betyg för att kunna komma in på en bra utbildning och sedan få ett bra jobb och en bättre framtid. Alla pengar i världen är värt det. Det är det man borde satsa pengar på! Sedan tycker jag det är så dumt att de val man gör i tonåren ska avgöra hur hela ens framtid ser ut! Hallå, när man är sjutton år kanske man inte vet att man måste ha MVG i alla ämnen för att ta sig in på universitetet och de flesta vet inte ens vad de vill bli i den unga åldern. Herregud, då är man ju bara barnet! Självkart ska man få läsa upp sina betyg tycker jag! Amen!
Fast man kan göra en tenta för att få högre betyg, så man kan fortfarande förbättra resultatet.
till er som tycker att förslaget är bra så säger jag att det ÄR en uppenbar försämring av komvux, hur man än vänder och vrider på det. Och vilka tror ni kommer kunna tenta upp sina betyg utan genomgången utbildning? Inte de som har det svårt i alla fall. De som redan hade det svårt i skolan och nu inte ens får läsa om kurserna med studiemedel, hur tror ni att de ska klara att tenta upp dem på egen hand och dessutom samtidigt arbeta, kanske heltid, för att tjäna sitt uppehälle och kunna överleva? Det är lätt att räkna att att denna reform gynnar de som redan är priviligerade med pengar och kunskap!
jag håller med dig clara, tonårstiden är svår på många sätt och en del har det så jobbigt att skolan hamnar i 2a hand när man försöker hitta sig själv, sin självkänsla, din identitet och deala med allt som livet slänger åt en (dödsfall, förluster, deppritioner, sjukdommar mm). alla är värd en 2a chans, ibland många 2a chanser. det är mycket som inte riktigt funkar i sverige idag. skolan är en av de delar som lider mest…….
Jag förstår mig inte på vissa människor. Jag ska allt säga till er som tycker detta förslaget är bra att: Det finns många som inte har både kraft eller möjlighet att tenta på egen hand. Att dessutom komvux är dåligt kan jag tala om för er att om min pappa inte fått gå på komvux hade han aldrig fått så bra betyg. Han hade svårigheter med matten under många, många år i grundskolan. När han kom till komvix så släppte det och de hjälpte honom. VIssa mognar senare än andra på vissa fronter och borde inte bli straffade för det!
Det här är så himla svenskt: Alla ska göra allt själv, ingen ska få sticka upp eller få ”särbehandling”. Snart tar de väl bort möjligheten för hjälpmatten också! Idioter!
Jag håller med dig Clara, detta är ett så OTROLGT FÖRÖDANDE lagförslag, så att svenska folket inte begriper hur KATASTROFALT det är. Detta förslag skapar inte ett demokratiskt samhälle och för elever med läs och skrivsvårigheter är detta ”ett slag under bältet” Jag önskar att den sittande regeringen skaffar sig bättre rådgivare med kompetens om forskning om inlärning och hjärnans utveckling. ALLA som arbetar med barn och ungdomar vet att hjärnan utveckals i OLIKA TAKT och att man lär sig hela livet. Detta är en politik som sorterar ut barn redan i lågstadiet och sedan utestänger ungdomar att skapa sin engen god FRAMTID. VAR är allt snack om Europas bästa skola? Jag blir mörkrädd! Mitt råd till dig: Rösta rätt- vid nästa val 2010!
Jag håller med dig hundra procent Clara! Björklund ignorerar alla pedagoger som arbetar inom skolfältet, han ignorerar precis som alla som röstar på moderaterna exempel sociala konstruktioner. Allt hänger på individen, vilket i slutändan tar makten ifrån individer som inte orkar hålla i takten som är satt. varför kalla elever slöa, varför inte gå till roten med MOTIVATIONSBRISTEN! en skola som skickar ut ungar med bra betyg betyder inte ”bra skola framgångsrika medborgare hurra” titta på t.ex framgångskolan i finland med bra betyg men deprimerade ungar..,.är det bra medborgare? för det är ju det som staten tänker på i slutändan. att få medborgare som jobbar in pengar och inte strular runt och kostar pengar. tänk långsiktigt, tänk klokt, tänk HUMANT björklund! ta hjälp av alla duktiga pedagoger inom skolan för vad som verkligen motiverar elever att få bra betyg och en bra skolmiljö!
Jag håller med dig fullständigt! Och inte nog med det, han vill dessutom införa att ungdomar som läst en yrkesutbildning på gymnasiet inte per automatik får högskolekompetens. Och hur har han då tänkt? Att man som sextonåring måste veta exakt vad man vill jobba med? Om man har bestämt sig för att bli snickare så får man banne mig inte ändra sig! Det är såna som Jan Björklund som fortfarande vill ha ett segregerat klasssamhälle. Usch, fy och blä på honom.
Nå vet jeg lite om svensk skolesystem og svenske politikere, men å hevde at det er sløseri med samfunnets ressurser å la folk ta utdanning, høres velig underlig ut. At flest mulig får seg en utdanning og kommer seg ut i jobb, pleier å være en fordel og en god investering for ethvert samfunn.
Jag håller fullständigt med dig i vad du skriver. Det är så att man blir mörkrädd, vart är skolan på väg…
Fast ärligt talat, om en person inte kan förbereda sig själv till en omtenta av en kurs han/hon har redan läst en gång… är en sådan person redo för studier på högskola/universitet?
Jan Björklund är inte min favoritperson i det här landet. Det är en sak som är säker. Det kommer så mycket skit ur den mannens mun att han skulle kunna gödsla åtskilliga åkrar med det. Min ”favorit” hittills är att vi, som lärare ska få stänga av elever när de upplevs som störande element i undervisningen. Med tanke på att skolan, i skollagen, beskrivs som en rättighet, så är det underförstått att dessa elever har förbrukat den rättigheten…. Bara som ett exempel.
Heja Jan, som långsamt och smygande reglerar oss tillbaka, rent utbildningsmässigt, till slutet av 18oo-talet.
Och för er som undrade om han har något hjärta… Nej, Jan Björklund är nog vårt verkliga svar på riddar Kato. Inget sunt förnuft har han heller. Tvi!
Det var någon som skrev här att svenska gymnasieungdomar är lata, att det ditt fall Clara är ett undagtagsfall, att det finns kuratorer som skall hjälpa en med det. Men det gör mig såå upprörd! Dels för att jag tror inte att det finns någon, möjligtvis Lotta då som skrev, som är lat i undomen, det är sååå mycket andra saker som händer i livet att man blir helt vimmelkantig och inte fan finns det några resurser till bra kuratorer som jobbar heltid som kan hjälpa en, och jag tror inte heller att man som 15åring har vett att söka hjälp hos vuxna aukoriteter som är förknippade med skolan som är förknippat med ångest. Jag mådde skit när jag var ung och gör det fortfarande, för det fanns ingen som kunde hjälpa mig, eller det fanns ingen iformation om vart jag kunde vända mig och jag var rätt så bra på att dölja att jag mådde dåligt också. Det här med Jan Björklunds förslag är ju bara helt uppåt väggarna. Jag skriver detta i stundens hetta, så jag ansvarar inte för eventuella stavfel..:p
Du växte verkligen i mina ögon nu! Janne är helt otrolig. Han har inget stöd i forskningen för sin politik. För mig är det här bara ett i raden av förslag och ändringar som är helt destruktiva för skolan. Skriv upp er på barnuppropet om ni vill ha en skola där barn får växa in i vuxenlivet inte tuktas till vuxenhet. http://sites.google.com/site/barnuppropet/
Håller med helt och fullt! Jag jobbar på gymnasiet och inser att Jan inte har den blekaste om hur skolan ser ut idag!
det är ju så att man blir mörkrädd. men tur att du finns och säger dina åsikter högt. du är ljuset clara!
Ojojoj! Hur kan man föreslå en sån skitide, rent ut sagt?! Jag blir så arg så jag skakar. Med andra ord ska man inte bara slita häcken av sig för att få bra betyg, samtidigt som man går igenom tonåren (som kanske är den allra jobbigaste tiden i livet?), eventuellt brottas med problem i sitt liv, handskas med sorg utan man ska också veta att detta är den chansen man får. Att sätta mer press på människor är inte lösningen och man kan mycket väl behöva en andra chans av andra anledningar än lathet! Jag tror inte på att ökad press och begränsningar. Däremot frihet och möjligheter!
Nja. Många av de platser som funnits för att läsa upp betyg har tagits upp av redan högpresterande studenter som saknar toppbetyg för att komma in på en hett eftertraktad utbildning. Är man så motiverad kan man ju tentera i stället – att läsa kurser mer eller mindre på egen hand och sedan tenta är ju vad man får göra på högskolan i alla fall, och vi talar om vuxna människor här.
Jag tror på att koncentrera våra begränsade resurser till dem som verkligen behöver dem, till exempel dem som har IG och dem som helt saknar ämnesbehörighet.
Jag är lite osäker på vad du menar med elitklasser. Menar du sådana som är för de som är lite snabbare i skolan?
Jag tycker nämligen att det är jätteviktigt att ge extra stöd till de som behöver det, men likaväl att de som ligger ”före” den genomsnittliga utvecklingen ska få möjlighet att utvecklas, snarare än sinkas eftersom de inte följer mallen. Jag kunde både läsa och räkna multiplikationstabellen när jag började skolan, och jag fick sitta och rita medan de andra räknade matte då jag räknade ut matteboken i förväg. Jag blev väldigt uttråkad och ganska störig och det är precis lika illa när det gäller självförtroende. Jag tycker skolan, i mån av resurser, ska kunna stödja varje barn med sin specifika lärokurva. Jag inser att det är väldigt utopiskt, eftersom resurserna helt enkelt inte finns där, men det är åtminstone eftersträvansvärt.
I överigt håller jag med dig till fullo. Naturligtvis borde alla få möjligheten att bättra sina betyg. Körd är man först i graven.
Jag håller med dig!
Åh, kan du inte skriva lite mer om tankar om skolan? Om elitklasser till exempel. För jag har börjat fundera på om det inte är en bra idé. Jag skulle gärna vilja höra dina tankar om det! I min klass (gamla klass blir det nu förstås) var ungefär hälften helt ointresserade av att lära sig. På son, matten, svenskan, alla ämnen egentligen, lät det mest ”öööh varför ska vi lära oss det här det är helt onödigt ööh kommer inte behöva det här när jag lagar bilar/vad de nu ville jobba med”. Skulle det inte vara bra om man liksom samlade ihop personer som ligger på ungefär samma kunskapsnivå alternativt vilja att lära sig-nivå och gick i olika klasser? Eller kanske att det fanns en G-klass, en VG-klass och en MVG-klass, och så fick man själv välja vad man ska satsa på.
Jag vill gärna veta vad du tycker!
Jag håller med dig, delvis i alla fall. Det enda positiva med förslaget skulle i så fall vara att man ansträngde sig mer i gymnasiet om man visste att det inte fanns någon mer chans. Men samtidigt, om en person misslyckas i gymnasiet, ska hon/han aldrig kunna få jobba med det hon vill då? Det är ju galet!
Vad är det för fel på människan? Det känns som om det borde vara ett skämt, att han inte menade allvar, för att att komvux inte är slöseri med samhällets resurser kan till och med femåringar räkna ut. Hur kommer det då sig att han inte kan det? K to the O to the R to the K to the A to the D.
Du är bäst, Clara.
Undrar om alla som skriver – och du, Clara? – har riktigt klart för er vad förslaget gäller. Det handlar alltså inte om att det blir omöjligt att läsa upp betyg – bara att man får läsa in själv och tentera OM MAN REDAN ÄR GODKÄND på sin gymnasiekurs. Har man IG eller saknar behörighet för att man läst ett annat program där ämnet ifråga saknas är man givetvis komvuxbehörig, precis som förut.
Exakt hur hemskt är det?
Helt sant! punkt slut.
Jag håller med alla som är kritiska till förslaget. Det ligger inget i att ungdomar skulle vara slöa. OM de är det så är det samhället som har gjort dem slöa och då kan samhället också aktiviera dem. Det gör man dock inte med straff och ”hårdare tag” utan med stödjande miljöer och utrymme att utvecklas! Det är så intressant när du då och då skriver politiska inlägg Clara. Jag tycker din blogg är en perfekt mix av olika ämnen!
Som gymnasielärare tycker jag att alliansen och Björklund är det bästa som hänt den svenska skolpolitiken på mycket länge. Det är en utopi att tro att alla ungdomar vill ta sig vidare till högskolan och man stöter ut många, många när man kräver teoretisk inrikting på alla gymnasieprogram. I dagsläget är IV det ALLRA STÖRSTA av ALLA gymnasieprogram. Ungdomar som av olika orsaker inte når upp till kraven för att komma in på de riktiga gymnasiet ”räknas” inte utan stämplas som odugliga. Många av dessa – jag möter dem själv – vill inget hellre än att börja jobba och de söker sig ofta till verkstads- och industriarbeten. Hade det funnits praktiskt inriktade program hade många av dessa ungdomar funnit sin plats och tagit sig fram utan problem. Som det är idag värdesätts inte praktisk fallenhet lika mycket som teoretisk. Det är ett mastodontsvek mot dessa ungdomar och en katastrof för vårt land.
Jag tycker att det som Lotta skriver är intressant, speciellt i ljuset av att inskrivningar på BUP etc. bara ökar och ökar. Clars fall är INTE ett undantag. När jag gick i skolan var jag själv djupt deprimerad och orkade inte. Alla mina vänner hade det likadant. Vi var inte lata. Det var föräldrar som var alkoholiserade, psykiskt sjuka eller döda. Mobbning, trakasserier och ångest. Då är det inte så himla lätt att klara av skolan.
Sen kanske inte Lotta heller tänker på att det knappast är bortslösade pengar. Välutbildade människor får nämligen bättre jobb med högre lön och betalar in mer skatt. De bidrar också i högre grad till att utveckla samhället, vilket alla vinner på. Så det är ett ickeargument.
Ang. elitklasser är det blandade känslor. Studier visar att det för de sämre eleverna är bättre att gå i en blandad klass, och så är också min erfarenhet. Ändå var jag själv överbegåvad och hade inte riktigt någon som kunde uppmuntra det. Sedan är ju Sverige hemskt på det viset att även om man är duktig på exempelvis matte och tentar matte A i högstadiet så är det enda man får en jäkla massa håltimmar. Jämför med USA där man kan ansöka till ngt som kallas AP-kurser på gymnasiet. Det är vanliga ämnen, men på en högra nivå, och så tar man universitetspoäng. Så om man är duktig och tar tillräckligt många kurser kan man få hoppa över första året på universitetet. Sånt vore ju underbart, om man kunde hoppa över ettan i gymnasiet eller liknande. Önskar att det fanns lite mer sådant i Sverige, för många barns talanger går till spillo för att de sitter uttråkade i skolan i flera år.
Funderar lite… kan inte ett sådant förslag medföra att man medvetet (och taktiskt) struntar i att bli godkänd i en eller flera kurser på gymnasiet om man misstänker att man inte kommer att få tillräckligt bra betyg i kursen/kurserna? Har sett flera som gör så på universitetet och det brukar ofta i slutändan medföra att dessa studenter har en hel hög med icke godkända kurser och i slutändan. Nä, då tycker jag att det är bättre att veta att om det inte går hela vägen nu så kanske det går bättre sen. OCH till alla som tycker att ”det bara är att tenta upp kursen/kurserna” vad ska den som studerar leva av? Det är ofta ett heltidsjobb att plugga och om man bara ska tenta upp kurser så är man inte berättigad studiemedel. Nej, Janne har tänkt helt fel i denna fråga, detta är bara en kortsiktig besparing. Satsa på fler lärare till varje klass istället, på UIG i Umeå har man betydligt fler lärare per elev än de flesta andra gymnasieskolor i stan och de 3:orna gick ut med bäst betyg i Umeå -09
HALLELUJAH KLARA!!!!!!!!!!!!!!!
Själv skulle jag nog vara lite hårdare mot Jan Banan, skicka han till nån grotta i Sibirien där han inte kan förstöra för några barn eller ungdomar. Det är ju helt sinnesrubbat att han är utbildningminister!! Nej, snarare skrämmande eftersom han kan påverka de som betyder mest i samhället, barnen!!!! oj, oj, oj hur ska detta gå?
Å, Clara…kunde inte sagt det bättre själv. Är nyutexaminerad gymnasielärare och undrar ibland om jag är den enda som inte tror att ”hårdare tag” i skolan, och i samhället i övrigt, är lösningen på alla problem. Jag hatar Jan Björklunds förslag!
Det är inget ickeargument, så klart förstår jag också att samhället tjänar på att ha välutbildade medborgare. Det ser jag som ett självklart faktum. Men, det är ju så klart effektivare om man inser redan i gymnasiet att det kommer löna sig med bra betyg. Dubbla resurser går ju åt om man ska göra om sin utbildning igen, istället för att göra det bra in the first place. Och Em, det var inte ett speciellt sakligt argument att jag själv skulle vara slö bara för att jag tycker att hårt arbetande och ambitiösa människor (är inte det egentligen det mest medmänskliga man kan vara?) tillför mer rent praktiskt till samhället än vad slöa människor gör. Vilket borde kunna anses vara ett faktum men uppenbarligen är en väldigt tabubelagd åsikt i detta forum för politisk korrekthet. Dock finns det ju alltid undantag (jag hävdar fortfarande att det Clara beskriver är undantag. Jag är skeptisk till att majoriteten av de som går på folkhögskola har haft sjukdom/personlig kris. Statistik på det någon?).
Bra skrivet Clara, du har så himla himla rätt. Vet inte hur många gånger vi hade diskussioner om den där Jan Björklund när jag gick lärarutbildningen, han är tamejfan inte det bästa som har hänt den svenska skolpolitiken utan den VÄRSTA!
Usch, jag blev alldeles beströt av förslaget! Känns nästan som om Björklund och kompani siktar mot tysk skola härnaäst.. Där blir eleverna indelade i skolor efter sin förmåga efter 4:e(!!!) klass. Tänk att vara 10 år och redan ha framtiden utstakad. Det gjordes försök att reformera den tyska skoan på 60-talet, men det blev för dyrt. Usch, dessa tankegångar är skrämmande.
Björklund är också den politiker som drog paralleler till ett diktaturland när han fick frågan om andra länder som förebilder. Jag undrar faktiskt över hans kompetens och insikt i det svenska skolväsendet.
Och tänk om man som 15 åring inte vet vad man vill bli när man blir stor och väljer fel utbildning.. Jan Björklund bör nog ta sig en liten funderare innan han öppnar munnen igen.
WHOOP WHOOP lilla Clara!
jag har läst din blogg nu ett tag och börjat tycka mer och mer om dig och det du skriver.
i och med det här inlägget har det gått över i kärlek. det finns inget som gör mig så ledsen som planerna för den framtida skolan i sverige. det är så att jag börjar fundera på att byta yrke, fast jag älskar mitt jobb som gymnasielärare…
Anna: Jag tror inte att folk medvetet kommer att strunta i vissa ämnen för att kunna läsa upp ett högre betyg senare. Från och med 2010 så kommer de som läst upp sina betyg eller gjort en prövning i efterhand hamna i en annan urvalsgrupp när man söker till universitetet. Därmed kommer det bli tuffare för dem.
Lotta: Claras fall är inget undantagsfall. Jag mådde själv väldigt psykiskt dåligt under gymnasiet och även fast jag gick hos psykolog och fick psykofarmaka så räddar det mig liksom inte under bara 3 år. Djup psykiskt smärta tar tid att läka. Men trots detta så försökte jag verkligen och latade mig inte alls. Jag kunde absolut fått lite bättre betyg under andra omständigheter, men jag är ändå nöjd med att jag presterade så gott jag kunde utifrån mina förutsättningar.
Jag gillar inte heller Björklund. Jag är en väldigt smart och begåvad tjej, men jag var inte mogen i gymnasiet, och framförallt inte tillräckligt vis om min framtid för att kunna räkna ut vad skulle tänkas vilja bli. Det tror inte jag att det är många som vet.
Clara du är fantastisk! du satte huvudet rätt på spiken, ketchupen rakt på korven å allt vad det nu heter! jag är lärare och arbetar med barn ’ 6-8 års åldern och jag instämmer så med dina åsikter. Du är härlig och jag älskar att få gå in på din blogg varje dag. Titta på vackra bilder, njuta av fina saker, läsa några rader! Din blogg är den finaste, vackraste och bästaste! jag ställer mig bakom dig och tar janne HÅRT i örat!
Jan Björklunds skolpolitik har varit värdelös från dag 1. När ska han börja lyssna på de som kan och vet någon om skolan d.v.s. lärarna och eleverna? Hoppas folket gör ett bättre val nästa val!
jag håller med dig. min sambo tyckte att skolan var pest under hela tiden fram tills studenten och har betyg därefter. nu vill han kanske bli fotograf och hans chanser att komma in är minimala. jag själv läste ett pluggprogram och har jättefina betyg och kan komma in på vilken svår utbildning som helst men känner att jag vill bli konditor istället. det kan jag inte för att jag läste ”fel” program på gymnasiet och fattas alltså kurser som nu inte går att läsa på komvux, hur tänkte de högre makterna här? hade man blivit informerad om allt sådant i efterhand så hade man kanske gjort annorlunda val under skoltiden.mvh angelica
Hej Clara!
Jag kan inte heller med den där karln. Har ju ganska små barn i skolan och undrar verkligen över detta med skriftliga omdömen. Vem det gynnar egentligen? Om man får godkänt – fine! Men om man är sju år och inte får godkänt – då ska det tydligen både sägas och sättas på pränt. VANSINNE!
Och detta nya förslag som du skriver om också vansinne – inte alla orkar plugga som tokar på gymnasiet. Man måste ju få en andra chans om det blir så…TA HAN i ÖRAT! Vi röstar bort dom i nästa val!!
åh clara! du måste vara den klokaste (och finaste :)) människa jag vet om.
jans skolpolitik är sinnes, o jag håller med dig!
så så så bra clara. skönt att det finns någon som står upp och säger ifrån när det regnar en massa skitförslag.
Jag tycker det är konstigt att folk tycker att Komvux ska vara något slags andragymnasium. Komvux ska vara till för de som har haft det svårast i skolan och fått IG i något/några ämnen. De ska få det stöd och den hjälp de behöver. De ska få resurserna! De som sedan vill läsa upp sina betyg för att komma in på en viss universitetsutbildning kan tentera upp sina betyg. Jag har flera vänner som gjort detta och det har fungerat alldeles utmärkt för dem! Det är också en bra förberedelse för universitetet för där kan man inte förvänta sig daglig kontakt med lärare och mycket resurser, då tror man fel! Det kan vara flera dagar med självstudier. Så klarar man inte av att tentera upp några ämnen själv så kanske det inte är lämpligt att läsa på universitetet. Sedan det här med elitklasser…det finns redan elitklasser för de som är bra på fotboll, skidor och musik men inte för de som är duktiga på t.ex. matte eller kemi. Varför ska inte dessa elever också få kunna utvecklas och bli ännu bättre?!
Ang. Lottas kommentarer:
Det är inte ett faktum att gymnasieelever är lata, det finns i alla fall inga studier som tydligt styrker det. Jag tror inte att det är en hållbar förklaringsmodell för varför så många elever går ut gymnasiet med ofullständiga betyg.
Det finns en överrepresentation på komvux av homosexuella, mobbade och personer som kommer från hem där missbruk förekommer. Det borde ge en indikation att det finns yttre omständigheter som gör att många elever inte får fullständigt betyg. Visare har man kunnat se att undervisningen i många gymnasieskolor är inneffektiv och didaktiskt undermålig.
Dessutom lär fler elever hamna på komvux nu när Janne infört så många bedömmande arbetsuppgifter att lärarna inte längre har tid till det pedagogiska arbetet.
lotta:
”…ska gå till mig för att jag var för ignorant i min ungdom (vi talar om 16-17-18 år. Myndig i princip) för att ta ansvar min utbildning…”
så här läste jag det du skrev, därav min replik. Du skriver oxå:
”Faktum är att svenska gymnasieelever ÄR slöa.” Statistik på det tack!
Har bara ett ord att säga: WORD
Jag blir också arg, men av helt andra orsaker! Jag håller med Kajsa, Hanna och de andra som tycker att förslaget håller sträck. Varför skall barn och ugna inte uppmuntras att ta vara på första chansen? Klarat att barn blir lata och slöa när de vet att ”nu” inte räknas, det går att göra om sen. Nej – om nu gäller så tar man sig samman och presterar. Det bidrar också till ökad målmedvetenhet och bättre självkänsla. För den som är svag och inte klarar sig finns ju faktiskt komvux kvar. Den som vill läsa upp ett redan godkänt betyg för högskola får dessutom förbereda sig på självstudier! Själv har jag vuxit upp i Finland och kan säga att de tigiga betygen heller inte är så dåliga, de bidrar till målmedvetet tänkande. Man vet vad som bör presteras för att nå ett visst mål. Och för den som är svag finns som sagt stöd att fås. Frågan är alltså vad vill man lära ut? Engagemang el likgiltighet till den punkt att någon annan (samhället) skall fixa allt? Nej – fram för satsning på första chansen!
Jag tycker förslaget är urbota dumt. Jag är en av dom som gick ut gymnasiet med ofullständiga betyg, det hade absolut ingenting med lättja att göra. Jag har driv i mig och gillar att plugga, men under mitt första år under gymnasiet blev jag väldigt sjuk och fick opereras samt ligga på sjukhus fyra gånger i halvåret för att ta intravenös antibiotika, samtidigt blev min mamma vräkt från lägenheten vi bodde i och min syster försökte ta livet av sig efter tre år av depression. Vad som gjorde saken ännu värre var att min skola inte brydde sig ett skit om att underlätta det för mig i undervisningen, de tyckte att jag kunde ”plugga när jag låg på sjukhus” och hann jag inte lämna in saker i tid eller närvara vid prov fick jag ”skylla mig själv”. Nu, fyra år senare, är jag mycket friskare och håller på att forma mitt eget liv. Komvux är min räddning, annars hade jag inte kunnat studera vidare alls…
…Det är säkert jättelätt att sitta och tycka om folks goda/dåliga anledningar till att vilja/tvingas studera på Komvux, och jag gissar att dom som tycker Komvux är överflödigt och stjäl pengar från skattebetalare är dom som gled igenom skolan, klassrummens ”mellanmjölk” som inte haft för bra eller för dåliga betyg, som har haft lätt att lära och nöjt sig med lagom, haft det lugnt och skönt hemma, kunnat studera ifred, inte varit allvarligt sjuka osv osv.
Synd att det finns så lite förståelse för att alla är olika, kommer från olika förhållanden och är med om olika saker. Dom som studerar på Komvux har sina skäl att göra det.
Vad är det ni inte förstår? Den som har IG kan fortsättningsvis läsa på komvux. Och den som har ett godkänt betyg kan höja det genom att tenta. Och jag antar att den som vill höja sitt betyg gör det för att komma in på högskola, så varför inte redan i detta skede anamma den studieteknik som man ofta kommer att få ha på högskolan: nämligen självstudier. Och sen finns också högskoleprovet. Vad är det ni gnäller om? Visst, man kan drabbas av omständigheter under gymnasietiden som leder till IG, men då finns som sagt komvux där. Vad är det ni gnäller om?
Skulle vilja lägga till en punkt här, nämligen att en tenta eller sk. prövning på komvux i nuläget kostar ca 500 kr per ämne. Såvida Björklunds förslag faktiskt ska kunna fungera så bör man nog fundera på att ta bort den avgiften. 500 per kurs är en alldeles för saftig summa och skapar ytterligare hinder. Vuxna som själva väljer att ta itu med sina studier ska inte hindras, dem ska snarare premieras!
Snart har vi det satans urgamla samhället att bara de rika och tursamma kan få sig en utbildning, medan de andra får nöja sig med underbetalda jobb som sluter ut kroppen i förtid. Gah.
Det blir svårare och svårare att läsa på Komvux. Med detta visar Jan Björklund tydligt vad han tycker om företeelsen som sådan och att trenden fortsätter. Han fortsätter också sitt välkammade slag för en allt kallare och mer elittänkande skola. Ett högt snittbetyg är lika med en lyckad människa. Från 7 års ålder och uppåt.
Människor som av någon anledning haft det svårt i skolan behöver inte nödvändigtvis ha fått IG för det. Komvux ger dessa en chans att komma tillbaka. All denna misstänksamhet som präglar regeringens politik är förfärligt. Solidaritettänkandet nedmonteras i rasande takt. På samma sätt som Försäkringskassans hårdare åtgärder drabbar mestadels ärliga människor, kommer detta också göra det. Jag tror inte jag hört talas om någon som så utstuderat tänker: ”jag tar det lugnt nu så jag kan läsa upp betygen på Komvux”.
Mi: Det är inte gnäll det handlar om. Det handlar om att sätta sig in i andra människors situation.
Josefine: Men det skulle väl rimma ganska bra med den övriga politiken som förs? Har du eller dina föräldrar förutsättningarna (pengarna) är det ju inga problem med 500 kr per kurs.
Till Mi: Det handlar inte bara om IG, jag har till exempel bara fått G i ämnen som jag, om jag hade haft rätt förutsättningar och ork, kunnat ha VG/MVG i. De senaste två åren har jag jobbat heltid och jag hade inte på några villkor haft tid att samtidigt tenta upp en massa ämnen på Komvux, läsa in kurser på fritiden utan studiemedel.
Studietempot på Komvux är mycket högt, jag ska läsa upp 7 ämnen och det kommer ta minst två år. Hade jag varit i samma sits om säg två-tre år så hade jag, på grund av Jan Björklund, antagligen aldrig haft varken tid eller pengar att läsa upp mina betyg och därmed aldrig kunnat studera vidare.
Jag går på högstadiet och får ångest varje gång jag hör detta. Det betyder ju att det jag gör nu som 15 åring kommer att styra hela mitt liv och sen aldrig gå att ångra. Jag tror faktist att mina drömmar kommer att ändras till jag fyller 65, men Jan Björklund kanske inte vill att vi ska drömma.
Tack för din kloka blogg den får en verkligen att tänka.
Håller verkligen med dig. Jag höll på att sätta i halsen när jag hörde det. Vilket idiotförslag!
Skyll inte på mig, jag röstade rött
Jan Björklund vet inte vad han gör. Man undrar ju om han är helt separerad från minnena av sin egen barndom, för det verkar inte som han har den minsta förmåga att sätta sig in i hur dagens skolbarn och -ungdomar har det.
Att partiet som hade ”Fler läxor gör skolan bättre” till val-slogan fick en man på skolministerposten, det fattar jag ej.
Förklara gärna varför elitklasser är så hemskt. Jag hade otroligt gärna gått i en sådan eller något liknande, under hela min skoltid. Är man snabb och duktig i skolan får man ingen uppmuntran eller uppmärksamhet. Såklart. Jag fattar ju också att lärarna måste lägga tiden på de som har det svårt och på en medelnivå. Men som någon annan skrev så satt jag och ritade på mattelektionerna för att jag var före alla andra. Jag satt av franskalektionerna i gymnasiet för att man var tvungen att ha en viss procent närvaro, fastän jag redan kunde allt som lärdes ut. Jag har känt mej uppmuntrad och inspirerad i ett enda ämne under min skoltid, och det var under gymnasiet i en kurs där större delen av klassen snabbt tappade intresset för att läraren la det på högskolenivå, så det var ju också helt värdelöst. Vad är hemskt med att välja kurs/klass efter förutsättningar och intresse?
För övrigt skulle ju betygssnitten till utbildningar vara lägre om inte så jäkla många läste upp sina betyg.
Visst är det väl bra att kunna sätta sig in i andras situation, men vad jag kan förstå handlar det väl mest om sådana som inte varit nöjda med sina betyg som nu ”sätter sig in i andras situation”. Sin EGEN situation. Varför inte studera flitigt redan från första stund? Och till dens om tycker att 500 kronor är dyrt, det är det väl inte ifall du siktar in dig på ett välavlönat yrke efter detta? Annars antar jag att du inte heller skulle behöva sätta ut pengarna? För att komma dit måste väl individen också satsa? Inget i livet kommer gratis, varför förespårkar ni sådan politik då? För att nå sitt mål måste man själv ta sig dit, ingen annan kommer att stå bakom och lyfta upp gång efter gång livet igenom. Så varför inte lära ut att alltid genomföra allt på bästa sätt redan från början!?
Hmm. Hur kan du dra denna slutsats? Det stämmer inte på mig i alla fall. För övrigt så förstår jag inte hur det nu skulle göra argumentet svagare – människor som varit i en viss situation har ju desto mer att berätta om den. Erfarenhet är inte att förakta.
Varför inte studera flitigt från första stund? Inget i livet kommer gratis! Ja du, om världen vore så enkel som du beskriver den skulle vi ju inte behöva några sociala skyddsnät överhuvudtaget. Jag vet inte om du hittar en sådan ideologi i något svenskt parti alls. Som tur är. Är det så svårt att förstå att människor kan ha det svårt? Återigen, försök sätta dig in i andra människors situation för en stund.
Det handlar inte om att stå bakom och lyfta upp gång på gång. Det handlar om att hjälpa människor att resa sig istället för att sparka på dem där de ligger.
Jag kan inte uttyda annat än att du vill att Komvux läggs ner helt och hållet. Får man IG är det kört. De hade chansen, då är det bara att bita ihop!
Daniel: Jag har aldrig sagt att komvux skall läggas ner. Det är din egen tolkning. Komvux bör finnas där för den som har IG, alltså för den som inte klarat sig helt. Men varför skall någon som har VG, alltså ett redan relativt bra betyg också ta upp en plats där? Har man VG kunskaper i ett ämne så är det väl inte för mycket begärt att på egen hand läsa upp det till MVG? För som jag tidigare sagt, den som väljer att läsa upp sina betyg gör det högst antagligen för högskolestudier, där kommer det att vara mycket självstudier, varför inte redan i detta skede bekanta sig med det? Och varför tänker ingen på att man även kan skriva högskoleprovet? Då är man ju där utan komvux?! Min skoltid var inte en dans på rosor, jag har kämpat med både sjukdom och förlust. Jag är alltså en av dem som kunde ha ”behövt” komvux, men valde istället att kämpa. Något jag nu kan vara stolt över! Jag klarade det, med bravur. Varför skall man inte lära ut att jobb lönar sig, inget är gratis här i livet!
Mi: Det blev en helt naturlig konsekvens av det du skriver. ”Varför inte studera flitigt redan från första stund?”, ”Inget i livet kommer gratis,”, ”För att komma dit måste väl individen också satsa”, ”Så varför inte lära ut att alltid genomföra allt på bästa sätt redan från början!?” Alltså, varför ska de med IG då få gå Komvux? Förklara gärna det för mig. Jag förstår det inte av ditt sätt att resonera. Vidare, att anta att andra kan, bara för man själv kan, är inte ett rimligt antagande. Vi har alla olika förutsättningar för det vi företar oss i livet. Vi har också alla olika förutsättningar att själva ta oss upp när vi ligger. Vill vi ha ett samhälle präglat av solidaritet så hjälps vi alla åt. Ensam är inte stark. Självklart utnyttjar ett fåtal systemet när de får tillfälle. Så kommer det alltid vara och det måste vi tillåta om vi inte ska ha ett samhälle präglat av misstänksamhet mot de svaga och låt-gå-mentalitet för de starka.
Jag tycker inte att du skall komma här och sätta ord i min mun. Komvux finns ju där för de som sist och slutligen inte klarade sig av en eller annan orsak. Men någon som redan har godkänt betyg har ju klarat sig. Då finns det väl ingen anledning för den personen att gå samma utbildning igen? Om man inte tänkt studera vidare behöver man inte läsa upp, alltså är det bara de som vill studera vidare som ”behöver” det. Och som du tydligen inte förstår så finns både då högskoleprov och möjlighet att tenta kvar. Om man skall hjälpa så skall man åtminstone göra det på rätt sätt, inte genom att servera allt! Om du inte har märkt det så räcker skattepengarna inte till, det blir för snävt, kort och lite överallt. Därmed bör var och en ta lite ansvar själv också!
Det är inte så att jag hittade på det du sa, vi drar väl bara olika slutsatser av det. Jag tycker det inte är speciellt långsökt när du talar om att inget i livet kommer gratis. Att tenta av ämnen är absolut ett alternativ om det handlar om några enstaka. Har personen ifråga av någon anledning försummat skolan blir denna metod inte hållbar. Har man försummat skolan lär man heller inte ha någon bra chans till bra resultat på högskoleprovet. Återigen, dessa två metoder lämpar sig väl till människor som lätt kan ta tillbaka missad tid. Det är långt ifrån alla som kan det och dessa vill ni helt enkelt inte ska få chansen. Och om skattepengarna inte räcker till så är lösningen därmed att skära ner på välfärden? Nej, en vettigare fördelningspolitik finns att tillgå.
Karin: Ang. elitklasser. Tror du att du skulle ha blivit en lyckligare människa med denna elitklass? Även jag hade lätt för mig i skolan, men inte tusan grämer jag mig för att jag inte blev mer stimulerad. Livet handlar väl inte bara om någon slags maximal inlärning för inlärningens skull? Är det den enda funktion du tycker skolan har? Ser du inga som helst problem med t.ex. segregering i det du förespråkar och det samhälle detta leder till?
Hjälp, så trött jag blir på dig. Dra du dina slutsatser så lämnar vid det så. Och angående din kommentar till Karin: en av skolans främsta uppgifter är faktiskt inlärning, visst finns också uppfostran och sociala färdigheter med i bilden, men skolan finns där för att lära. Du som tycker att de svaga skall hjälpas, varför skall inte de starka hjälpas i form av stimulans då på samma sätt? På vilket sätt tillskriver du det välfärd att ”hålla tillbaka” de som kan gå längre än medelsvensson? Det svenska skolsystemet urvattnas just för det att ”alla” skall vara lika bra. ”Alla” är inte lika bra! Någon är en fena på matte, någon annan på gymnastik och en tredje på bilmotorer. Om de två andra skall få uppmuntras genom att de sedan kan läsa på komvux för att de ”inte orkat” med skolan så skall väl banne mig också den som är duktig på matte få visa det och få uppskattning! Välfärden faller samman, mera utgifter och allt mindre tillbaka till individen. Individen får ta och skärpa sig. Punkt.
Undvika sakfrågor? Jag sa inget om någon slutsats i det meddelandet, det var det föregående. Men vidare till nästa ämne. Ja, det är en av de främsta uppgifterna, men inte den enda. Återigen, de starka klarar sig. Det vore katastrofalt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att lägga ner en massa resurser på de redan duktiga. Vårt samhälle tjänar inget alls på det lilla extra det skulle ge i kunskap hos dessa människor. Menar du, på fullt allvar, att en stark/duktig person inte kan bli bättre än medelsvensson i en vanlig skola? Det sker ju i varje klass i varje skola, hela tiden. Det handlar inte om att göra alla ”lika dåliga”. Det handlar om det onödiga, kontraproduktiva och orättvisa i att ”ge utmaningar” till dessa få. Kan du förklara på vilket sätt samhället skulle tjäna på elitklasser? Vi har haft den bästa skolan i världen utan dessa elitklasser, varför behövs de nu? Jag säger inte att det inte finns problem i skolan, men dina lösning känns som ”hårdare straff”=>”färre brott”.
Åh vad jag blir glad av dig Clara! Efter det här inlägget växte du ännu lite mer i mina ögon.
Det är många timmar jag suttit och svurit, skrikit och nästan gråtit över den svenska skolpolitiken som bara blivit värre av Björklund. Jag önskar att politikerna på allvar kunde lyssna på oss som faktiskt vet hur skolan fungerar. Vi som är där varje dag!
Förut trodde jag bara att du var en blond mode-bimbo. Men de där var som ord från min egen käft, BRA JOBBAT! du är inte en mode-bimbo längre för mig utan du är en SMART mode-bimbo! 🙂
Det finns ingen lösning på problematiken du lyfter fram, men det positiva är att många gymnasieskolor erbjuder numera ett 4.e år för att slippa hamna i kompletteringsgruppen 2010.Jag arbetar själv som studievägledare och har ”hjälpt” avgångselever som haft svårigheter under sin gymnasietid.
Tror inte detta kommer att gå igenom, precis som du säger kan det vara olika anledningar till att man inte lyckats få bra betyg, därför bör det finnas en möjlighet att läsa så man får högre betyg. Hans förslag gäller ämnen som är godkända redan, betyg som man ej är godkända i ska man således kunna läsa upp om inte jag missförstått. Sen kan man tenta upp betygen, men då ligger ett stort ansvar på den enskilda individen. Men vill man så kan man anser jag