Fega Lindex och Gina

b4y6lzxwu3fpcwsk6vap1rc7pile9zm.jpg

 

Jag förstår mig inte på Gina Tricots val av underklädesmodell. Är det meningen att de hundratusentals kvinnor som handlar där ska kunna identifiera sig med den här tjejen? Hon som har lår som buktar inåt?

Eller Lindex val av Caroline Winberg som modell för märket. Som är så smal att hon snart går av.

 

Förbannade fega skitföretag. De gömmer sig bakom anorektiska tjejer för att låna lite status till sina högst mediokra plagg. För en riktigt smal brud skänker den där moderiktiga känslan som plaggen i sig inte förmår göra. Trä vad skit som helst över huvudet på en modell. Det kan vara en sopsäck, eller en lappkåta. Addera snorhöga klackar och kalla det för faaaashion!

 

Ps.  Kom inte och jama om att “det finns faktiskt tjejer som är så där naturligt smala….” för det skiter jag ärligt talat i. Jag skulle vilja se några riktigt naturligt feta människor. I en enda annons. Någonsin.

Kan det går för sig? VA ?!

 

Förresten. Apropå det. Kolla här på något sjukt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

106 kommentarer på “Fega Lindex och Gina”

  1. Jag är också trött på folk som gnäller om att “det visst finns naturligt smala tjejer”. Jag menar, hur vanliga är dom efter puberteten? Och är de dom man ska se upp till? Så himla sant som du säger, fegt!

  2. Hej Clara,
    Håller helt med dig. Och det sorgligaste är väl att inte ens de här smala (och för övrigt vackra) tjejerna duger, de är med all sannolikhet redigerade. Ge oss Vanliga människor som modeller och visa dem som de är. Varför är det så svårt??
    /Annsofi

  3. W.O.R.D!!!! Herregud, man kan ju knappt kolla på reklam längre utan att tvingas stålsätta sig med ”jag duger som jag är, det är retuscherat, det är inte normalt att se ut så där, bla bla”… Och då är jag ändå vuxen och hyfsat självsäker. Det är så hemskt!!

  4. Clara, gillar ditt “kom inte och jama..”, för tjatet om naturligt smala tjejer kommer verkligen alltid fram när man skriver kritiskt om magra modeller. Men att någon eller några enstaka personer är så där smala naturligt berättigar verkligen inte att ALLA modeller som får synas är smala som stickor.

  5. Det som nästan är ännu sjukare är förstås att de antydningar om friskt hull som ofta finns även på den smalaste kropp i form av ett veck, en utbuktning, p-shoppas bort. Väldigt tydligt på de här bilderna, folk ser mer och mer animerade ut. Man orkar inte ens göra det snyggt och trovärdigt längre, intressant i sig.

  6. Hade en normalstor kvinna legat och poserat i små stringtrosor på det där viset hade förmodligen folk satt kvällsmackan i halsen 😉

    Jag har en tonårsdotter som jag till varje pris vill ska ha en sund kroppsuppfattning. Det är inte det lättaste. Att vara nöjd själv med kroppen efter att ha fött fyra barn blir därför oerhört viktigt att förmedla.

  7. Darfor att all reklam ar “eskapism” byggt pa dagens ideal. De som planerar de dar fotosessionerna och valjer modell, valjer utifran dagens ideal som ar nedtryckt i halsen pa alla flickor nufortiden. Darfor valjer de en smal modell for att det ar inte ar underkladerna unga tjejer vill ha idag, utan kroppen.

  8. Jaaa! Åh, jag blir så trött att jag vill gräva ner mig. Eller gräva ner de där reklamkampanjerna så ingen människa behöver se dem.

  9. Kunde inte sagt det bättre själv! jag fattar inte att vi inte kommit längre… damernas, elle, alla modeföretag, fortfarande bara en sorts kropp representerars.

  10. Tack för att du finns Clara, jag är 19 år och blir för varje dag lite mera stolt över att jag har lår, höfter och ass.
    PS. igår beställde jag din jultidning, kan knappt bärga mig tills den kommer D.S

  11. Så j-a bra! Man tänker ju sig att Lindex o Gina ska vara för oss vanliga dödliga, men shit vad de förstör för sig själva när de gör såhär. För inte tror jag att retuchade låtsasbrudar shoppar. Vad tänker företagen med egentligen?

  12. Det här blev jag så glad av så jag mejlade och tackade den tyska tidningen! :))

    ” Fashion Magazine Dumps Skinny Models

    The German women’s magazine “Brigitte” announced a “no model campaign” last month, saying they will no longer be using professional models for their magazine photos. And, Brigitte is not the first to
    Thursday, 12 November 2009″

    (Good News Network)

  13. TACK!!!!!!! underbara clara för att du är så enormt klok! och för att du uppmärksammar detta hemska
    fenomen!

  14. Tack för att du finns Clara, jag är 19 år och blir för varje dag lite mera stolt över att jag har lår, höfter och ass.
    PS igår beställde jag din jultidning, kan knappt bärga mig tills den kommer!

  15. Just när det kommer till underkläder är det ju ännu mera dumt med pinnmodeller.. vart är formerna liksom? Är det inte meningen att de ska fylla ut bhn? Trosan? De kan ju lika gärna klä en planka.

  16. Vad sägs om att Lindex ska sälja en klädkollektion som enbart finns i storlekarna S och M?! Alla, oavsett storlek, ska kunna hitta plagg som passar dem. Det ska finnas plagg i alla storlekar. Grrrrrrr.
    Heja Clara!

  17. jag håller fullständigt med om att det vore trevligt att få se vanligt folk i reklamen, annonserna, tv mm, tror det är långt kvar tills det blir allmängiltigt dock, skulle man på nåt sätt kunna få dom att till å börja med bara sluta retuchera bilderna så skulle vi ha kommit långt på väg.

  18. Jag har alltid kunnat ha H&M’s 42.Nu har de minskat på storlekarna och nu har jag 44 helt plötsligt, som jag inte ens får på mig!Så nu äre BiB och ett fåtal Lindex kläder som jag får pimpa till själv eftersom jag,som 18åring inte vill ha skogsgröna långkjolar till fötterna och jeansklänningar.Min pojk blir sjukt galen,för jag blir så less av att prova kläder.En skyltdocka de hade på h&m inne i stan var så smal att revbenen hade gjutits av. Tröjan som satt på var storlek 34.Det roliga var att på dockans rygg var tröjan ihopvikt tre veck med nålar så den skulle sitta, 34 var alltså för stort för skyltdockan. DÅ, DÅ har det gått alldels för långt. Min pojk blev rasande och frågade hon i kassan varför de har gjort sådär med dockan och varför det inte har större storlekar till “yngre”Vi fick svar:Om det finns stora kläder till unga så kanske det glömmer bort att tänka på dens vikt och inte bryr sig.(?)Men mindre storlekar kan ni göra?sa min pojk. “Ja, man kanske har en syster som förebild”

  19. (fick inte plats i förra inlägget)

    100 POÄNG TILL DIG CLARA. HEJA HEJA!

    btw är jag 172 och väger 82kg. lite hull hit och dit men vafan, som min pojk säger, det måste ju faktiskt finnas något att ta i! 🙂

  20. Helt rätt Clara! Första gången jag såg reklamen för Ginas underkläder tänkte jag: W T F ???!! Ginas målgrupp är ändå väldigt unga tjejer. Det är inte ok att ha modell som denna när man riktar sig till en sådan målgrupp.

    I dag på väg till jobbet satt jag mitt emot en såndan förbaskat snygg och cool brud. Jag ville berätta för henne hur cool jag tyckte att hon var men hon sov hela tiden så det gick inte. Hon var otroligt snyggt klädd och inte alls som man kanske kan förvänta sig här i Stockholm så där smal utan riktigt fyllig. Henne skulle Gina ha haft i sin reklam! Jag hade gärna velat se ut som henne!

    Clara du är så bra! Fortsätt att vara som du är. Jag är 7 år äldre än dig men du är en föreblid för mig. Tack och Kram.

  21. Jag blir också så fruktansvärt irriterad på alla dessa utmärglade kroppar i media. Den bästa reklamen på många år har varit Dove reklamen där de använde sig av “normala” modeller med lite kurvor. Hela den kvinnliga skönheten sitter i hur kroppen svänger sig och är olika mans kroppen. Om det är taniga kroppar de vill åt skulle de lika gärna kunna använda sig av tonårskillars kroppar eller smala mäns. Mer kurviga, naturliga kvinnor åt folket!

  22. Helt enig med dig. Du för göra en egen kollektion med kläder och låta damer med större omfång stå modell. Det skulle du klara, Clara. 🙂

  23. Jag känner endast två som har “modellkropp”, en är så naturligt och den andra har ätstörningar…

  24. Håller med! Jag kan hålla med jamarna som säger att det finns tjejer som är naturligt smala också, och sen kan jag kontra dem med att säga att det inte är de tjejerna som är majoriteten i samhället. Och även om de är naturligt smala så tror jag det är ungefär 0% som ser ut som de här förmodligen ganska retuscherade modellerna. Den normala tjejen är inte pinnsmal! Den normala tjejen har kurvor! Det är viktigt för små tjejer, och för stora tjejer, att förstå att den verkliga världen inte ser ut som en Gina Tricot- modell, eller modeller, som alla har likadana kroppar som drar barnstorlek. Min pappa brukar säga att när man är en vuxen kvinna så ska man se ut som en vuxen kvinna, inte som ett barn.

  25. Det jag reagerar på i de här sammanhangen och diskussionerna är att man alltid behöver ge alla modeller utom de här en etikett, som “vanliga”, “mulliga” eller “kurviga”. Missförstå mig rätt, jag förstår att man skriver så här i tex kommentarer här, men att ett företag gör en stor grej av att “Vi har VANLIGA modeller i vår nya underklädeskampanj” får mig lite irriterad. När man inte behöver skrika ut det eller slå sig på bröstet längre, DÅ är världen på rätt väg tycker jag… vad tycker ni?

  26. Tack för att det är fler än jag som tycker så! Är hemskt att de visar en felaktig bild av kvinnor! Speciellt Gina tricot där främst yngre kvinnor handlar kläder. Vilken syn får de på kroppsidealet? Bra att du ryter ifrån!

  27. Och har ni märkt att Doves modeller börjar bli smalare igen? Ni vet, efter deras “Campaign för REAL beauty”. Nu är tydligen inte real beauty inne längre så nu blir modellerna smalare och smalare för varje ny reklam! Tacka vet jag Gudrun Sjödén, som har blandad kompott i sitt modellval, och vad jag vet alltid har haft det. Ska man sälja kläder så är det kläderna som ska stå i fokus, inte modellskrället!

  28. du skriver så himla bra och ärligt! åh, vad jag gillart! jag håller med dig i det du skriver! jag tycker det är hemskt att alla modeller ska vara så hejdlöst smala, varför? företag lär ju förlora väldigt många kunder på det. fatta om dom skulle blanda modeller med alla möjliga former och storlekar, det skulle ju ge dom fler kunder!! tänk vad härligt det skulle vara.. vad välkommen ALLA skulle känna sig och vad glad man skulle bli. och vilket bra självförtroende man skulle få. suck, den här världen är helt sjukt galen.

  29. Jag är 37 och borde vara “nöjd” med min kropp. Vältränad och ganska smal (om det nu är det man strävar efter). Ändå får jag en obehagskänsla när jag ser den nya modellen för Gina. Jag kommer ALDRIG och har ALDRIG sett ut sådär. Precis som du skriver, VEM identifierar sig med det? Och JÄVLAR va bra skrivet det där med att vi aldrig ser “naturligt feta” i reklamen. Huvudet på spiken!Tröttnar aldrig media på smalhetsen?! Undrar vilket företag som kommer vara banbrytande. Skulle vara kul å se DIG i ngn reklam, du är en “vanlig” men klok tjej som är en bra förebild. Jag delar inte din tro men en hel del annat! kram!

  30. Hm, varför har så många ett behov av att identifiera sig med fotografier av andra personer (ofta retuscherade) eller av skyltdockor?? Alla vet vi precis hur vi ser ut och kan välja att köpa precis de kläder vi vill (om man har råd…ett större samhällsproblem än skyldockor och en annan diskussion…). Så länge man håller sig till massproducerade plagg så kommer dessa alltid att vara anpassade till den stora massan, för att hålla kostnader nere (hör inte att någon klagar på att det är för billigt på H&M…). De 10% (5% över “normal”storlek resp 5% under “normal”storlek) som hamnar utanför får tyvärr inse att vinst i dessa bolag styr, och att det blir för kostsamt att anpassa en hel kollektion till denna grupp statistiska “outliers” (ja, det heter så). Älska er själva och acceptera att marknadskrafter styr urvalet i massproducerat, det är därför det är billigt. Kanske lära sig sy själv? Då blir det ju precis som man vill ha det, på sin egen älskade kropp.

  31. för ganska så precis ett år sedan kämpade jag som en vilde för att gå upp i vikt. femtinio kilo var jag nere på till mina nästan en och sjuttio. ändå, i den strävan kände jag mig lyckad för att jag vägde så lite, fastän att jag tyckte att jag såg rätt så äckligt benig ut. det konstiga är bara att jag aldrig har KÄNT mig så tjock som då. nu väger jag nio kilo över vad jag vägde då, och ser jag på vågen tänker jag att “attans, dags att tappa lite?” för att det liksom är lyckat på ett väldigt vrickat sätt att väga lite. det motsägelsefulla är dock detta: att jag aldrig har känt mig så snygg som nu. slutsats: vågen får fara åt fanders.

  32. Det er så godt å lese sånne innlegg. Når man faktisk begynner å føle seg mindre verdifull fordi man har kvinnelige former fremfor lår som går innover, da er det så utrolig fint å komme over en blogg som dette. Du er et fantastisk bra forbilde Underbara Clara!

    Har skrevet et lite innlegg om deg på bloggen min.

  33. Läste ett väldigt bra blogginlägg förra veckan, tyvärr minns jag inte var. Bloggerskan hade scannat in en HM katalog från…94? med bild på “normal” tjej, liten mage, vanliga lår. Hon jämförde detta med årets katalog. Jag gav genast mig själv en kram, klappade min fina mage och muttrade förbannelser över modeindustrin. Det går inte. Jag blir påverkad. Jag tycker jag ser… inte tjock, men inte smal ut. Missnöjd. Ska de fortsätta så här få de ju använda dockor av tandpetare om några år..

  34. hej clara! jag är själv naturligt smal och kämpar alltid för att gå upp dom där extra kilona som gör mig mjukare, för det tycker jag är fint. ibland får man bara acceptera att man är skapt som man är skapt. men reklamen är något annat, dom kvinnorna ser inte alltid friska ut. eller lyckliga för den delen. fram för mer naturliga modeller, både kurviga och smala!

  35. Hade precis nyss tänk exakt samma sak! TACK Clara du är bäst. “Lår som buktar inåt” haha klockrent. Det är verkligen hemskt! Jag trodde vi var påväg bort från de där pinniga idealen, men vissa verkar ju sträva efter att ha kvar dem! BUU säger vi åt det.

  36. Jag är en sån där “naturligt smal” tjej, men inte ens jag (trots min ynka vikt)ser ut som tjejen på bilden. När jag vrider och vänder på mig så bildas det veck både på ena och andra stället. Min hud på kroppen är inte totalt utslätad. När jag sätter mig ned så vill magen gärna rymma sin väg över byxlinningen. Celluliter har jag garanterat också. Jag är lite sådär päronformad och glad också (bredare höfter, tunnare överkropp).

    Jag har aldrig trivts med min smala kropp och ungdomsåren var riktigt jobbiga. Det var fult och äckligt att vara smal som mig och det fick jag också veta dagligen av både jämnåriga och vuxna. Jag började tillslut att hetsäta i jakten på att gå upp i vikt, resultatet blev rejäla magproblem som aldrig kommer bli riktigt bra igen.

    Nu som vuxen har jag accepterat den kropp jag har och det är inte heller förrens nu, när jag närmar mig 30-strecket som ämnesomsättningen saktat ner. Och jag kan tänka “Fan vad underbart att bli äldre och rundare!”.

    Forts. följer….

  37. Forts…

    Nu kan ju vissa undra vart jag vill komma med det jag skriver. Men jag anser det vara av största vikt att belysa att osunda tankar kring kropp och vikt går åt båda hållen, något man kanske inte alltid reflekterar över. Media (tidningar, modehusen etc) skapar en skev bild av hur man “ska” se ut för att anses vacker och snygg. Samtidigt ger också allmänheten (och media också) en bild av vad som anses som “normalt”. Jag anser att vi alla bör tänka över vilken bild vi ger yngre människor av vad som är normalt och icke-normalt. I jakten på att påverka i “rätt riktning”, kan man också omedvetet börja påverka fel..

    Utöver dessa extremt pinnsmala modeller (som många ggr ser allmänt sjuka ut), så är ett annat STORT problem all den retuschering som sker inom media. Verkligheten ser oftast betydligt annorlunda ut än vad den färdiga bilden visar. Och DET måste vi få barn och ungdomar att förstå. Nu har det t o m börjat ske retuschering av skolfoton på vissa håll i Sverige..

  38. Katarina som skriver om målgrupp och den stora massan: Förklara då för mig varför M och L tar slut i ett huj nästan vilket plagg det än gäller på ex.vis HM medan där hänger massor kvar i de minsta storlekarna.

  39. dom är så fega! snacka om att sänka kvinnor/unga tjejers självförtroende. Ska man leva efter en ideal bild som i verkligheten inte finns?! skulle inte tro de,,,, skulle inte tro de….

  40. “Och även om de är naturligt smala så tror jag det är ungefär 0% som ser ut som de här förmodligen ganska retuscherade modellerna. Den normala tjejen är inte pinnsmal!”
    Nu blir jag väl en av “jamarna” men jag skulle bara vilja svara till sandra som hade kommenterat detta. jag har mått rent av skit för min undervikt. jag har alltid varit under normalvikten och mitt bmi har legat på “farligt underviktig”. men inte har jag bantat. min kropp var så naturligt. tro mig. jag har varit pinnsmal. och då menar jag verkligen pinnsmal. sedan är det en annan sak med vilket ideal företagen visar. som ralph laurens senaste till exempel. det är ju bara sjukt eftersom att kvinnans midja är extremt retucherad. jag tycker att man ska visa både smala och kurviga. inte se ner på smala bara för att.

    Clara till Requiem Pour Un Con: Jag förstår att det kan vara så. Min storasyster är precis likadan som dig!. Det jag menade var att folk alltid drar upp detta som ett “motargument” i debatten. Men faktum är att vi skulle kunna ha enbart feta modeller i tio års tid utan att komma ens i närheten över hur många smala tjejer som syns på bild. Det är ingen som är mot smala tjejer. Men anorektiska tjejer som blir valda under just den premissen att de är onaturligt smala är fruktansvärt tröttsamt. Och speglar på inget sätt verkligheten. Och där tror jag att vi är överens, eller hur? 🙂

  41. En tanke jag slogs av en dag när jag var på dåligt humör var att jag skulle bojkotta alla klädbutiker med skyltdockor som är osunt smala.

    i samma sekund slogs jag av en annan tanke. I sådana fall skulle jag bli tvungen att bojkotta alla klädbutiker. Förrutom butiker för äldre kvinnor då, så att säga.

    Vad ska man göra? Blunda för skyltdockorna? Handla ändå?

    På något vis känns det förbannat att samtidigt som svenskarnas konsumtion av kläder ökar så blir modellerna bara smalare. Borde det inte vara tvärtom? borde vi inte bara bojkotta skitbutikerna när modellerna blir magrare?

    Tack och lov har jag hittat en klädbutik i Borlänge som inte kör på sopkvastar som skyltdockor. Och jag handlar second hand. Är så förbannat trött på det här idealsnacken, man är den man är men det är vi konsumenter som låter kedjorna hindra det. Vi har två alternativ, antingen fortsätter vi handla eller så hittar vi andra alternativ.

    Tack för ett så bra inlägg! Ser fram emot din jultidning! 🙂

  42. Så skönt att höra dig säga det där! …Eller jag menar se dig skriva det. Jag är så trött så trött på att se en mager kvinna åla sig runt eller mot något, i osköna underkläder av tveksam kvalité. Och nä, jag är fan inte avundsjuk på att hon har ett mellanrum mellan låren.

  43. BRA CLARA! När ska vi få se verkligheten på bild? Något representativt?

    /Trött ung man

  44. Word. Självklart, självklart finns det inga rätt eller fel angående kroppsform. Sanningen är relativ och ligger i betraktarens ögon. Enligt mig ska man inte visa på att det är rätt att vara varken det ena eller andra, utan att det finns så sjukt många olika utseenden. En blandning av feta, mellan, smala, kurviga, raka kroppar och allt annat som finns skulle sitta fint.

  45. Skaffa lite självkänsla tjejer, snacka om storm i ett vattenglas. Sen är ju smala tjejer snyggast, det vet alla. Men man har svagt psyke om man börjar må dåligt om man ser modelltjejer´, det är tjejer själva som skapar idealen inte killarna, kom ihåg det.

  46. Det finns inget naturligt i att vara fet och överviktig, men det finns heller inget naturligt i att se ut som modellen. Majoriteten av sveriges tjejer ser inte ut som tjejen i annonsen. Men enl. all forskning, dietister, läkare, statistik etc. är också majoriteten av alla svenskar lätt överviktiga, och en betydande del såpass överviktiga att det kommer innebära hälsoproblem längre fram.

    Ingen reklam eller marknadsföring görs utan att man retuchar bort sådant som skulle kunna leda till att målgrupperna avstår köp. För ett företag som H&M, Lindex, Gina T etc. är det naturligtvis skitsvårt. Har de “naturligt feta” tjejer, så sjunker försäljningen, har man onaturligt smala tjejer ökar försäljningen. Ska man avstå från att sälja kläder, sparka folk, för att göra arga bloggare glada, som inte inser att debatten borde handla om hälsa och kost, istället för marknadsförare som photoshoppat?

    För min del får man se ut hur man vill…men betala gärna era egna sjukhusräkningar tack!

    Clara till Frida: Jag är väldigt nyfiken på att se vilken statistik du har på att feta inte kan sälja kläder? Normalviktiga då? Företag är beroende av sitt rykte och den goodwill som skapas när tidningar och företag har normala modeller (glamour, dove) måste betyda massor. Jag tror att du har köpt en myt som media försöker sälja på oss. Jag vet inte vilka sjukhusräkningar du syftar på? Anorektiska tjejers eller överviktiga? Debatten om hälsa och kost är en helt annan. Den har ingenting att göra med det faktum att alla som får synas i tidningarna ser i princip likadana ut. Dvs alldelens sjukligt smala.

  47. Jag tycker att modellen är normalviktig, har kanske ett BMI på 18,5 – 19, jag är själv lika smal, känner mig inte ett dugg anorektisk, är kärnfrisk och vig trots mina snart 50 år. Det är hälsosamt att vara smal – snart känner jag mig KRÄNKT! (ha ha – det är ju inne)får man inte vara naturligt smal?

    Clara till Sanna: Men hur kan du känna dig kränkt av det här? Jag frågar dig? OM du inte är anorektisk och ser ut likadan själv borde du ju inte ta åt dig ett dugg. Det är hälsosamt att vara hälsosam. Inte att vara smal nödvändigtvis. Om du känner dig kärnfrisk och vig är det bara att gratulera, fast jag förstår inte alls vad det har med saken att göra. Vi diskuterar inte enskilda personers vikt utan det faktum att de enda kvinnor man får se på bild är smala, ofta anorektiska. Det är ingen som är emot dig som smal och eftersom du konstaterat att du själv är lika smal kan du ju bara tacka din lyckliga stjärna för dina bra gener, så att just du råkar passa in i en mall så snäv att det inte är meningen att man ska få plats där

  48. TOPPEN! Så himla härligt med tjejer som reagerar! Bara älskar att du vågar stå upp för den du är SKAPAD

  49. TOPPEN! Så himla härligt med tjejer som reagerar!

    Kan man annat än bli störtlycklig att du vågar stå upp för den du är SKAPAD att vara?!

    Fortsätt så här!Oj, oj som såna tjejer som du behövs! Blessings!

  50. Titti: Vi är inte skapade att vara feta heller. Vi är skapade till kroppsarbete, mycket sömn, sund kost, inget stress. Om man håller ordning på sin kropp blir man inte ens mullig.

  51. Clara: Man kan inte vara naturligt fet. Övervikt, mullighet, trivelvikt, fetma,(kalla det vad du vill) beror på att man missköter sin kropp. Du som kristen borde läsa din biblen, så kommer du hitta en hel del i ämnet. Kortfattat: Man skall sköta och se sin kropp som ett tempel.

  52. Statistik är naturligtvis omöjligt eftersom ytterst få företag har modeller som är mulliga, äldre osv…..och inte ens då är de oretuchade.
    Dove som du nämner…de modellerna är fotade och retuchade och efterbearbetade lika mycket som vilken H&M-modell som helst.

    Försäljningen för Dove går bra. Ryckigt, då den toppar just när media skriver om den. Om goodwill vore så bra som du antyder, skulle den dock sälja betydligt bättre.
    Varumärket hamnar i mittsegmentet. Det upplevs som tryggt och pålitilgt, men för osexigt, ospännande och oglamoröst.

    Det finns ganska många studier/undersökningar/avhandlingar i hur vi konsumenter agerar. Dessa är dessutom ställda ur olika perspektiv.
    Ser man ur reklam/marknadsförings perspektiv ser man undersökningar om man hur man skapar sälj, varumärkesvård och målgruppsrelationer.

    Clara till Frida: Jag skulle verkligen veta var du hittade försäljningsstatistiken från Dove ? Och vad vill du i så fall säga med den statistiken? Att det inte är ngn idé att klaga? Det är det absolut. H&M har gjort en rejäl upprycknig på sin miljösida efter starka påtryckningar från media och konsumenter. Det är självklart att de bryr oss om vad vi tycker. Vi är deras leverbröd. Vi SKA klaga och gnälla på allt vi inte är nöjda med. Annars sker ju ingar förändringar i samhället

  53. Läser man på högskola studerar man undersökningar hur konsumenter respondar och agerar på olika typer av reklam, och innehållet i dem,
    (ex.telefoner, bilar, resor, kläder,skönhetsprodukter, mat osv.)

    Jag hänvisar jag gärna till de studier som gjorts på göteborg, malmö och halmstadhögskola. Där lät man responder titta på mode/skönhetsreklam
    och reagera på vad som visades. Ingen av responderna visste om syftet med undersökningen.

    Summan var att resonderna i första läget reagerade mest positivt till modeller de kunde indetifiera sig med. Kroppsform, utseende, miljö etc.
    I andra läget så responderna att om modellerna var smalare så skapades en viss distans, men var plagget lockande och miljön, så lockade detta till att gå till butiken och prova
    ut en storlek som passade. Det som var mest avgörande var miljön och situationen som modellen befann sig i.

    citat ur avhandlingen: “Omgivningen är lockande om man ser en modell som sitter på en strand, man kan önska att det vore en själv
    som satt där men det skulle inte få mig att köpa det, för att jag måste själv gå till affären och testa varan och se om den har bra material”,
    “Det spelar ingen stor roll hur modellen ser ut, om klänningen är fin så går jag o kollar i affären och testar om den sitter bra.”

    Man visade även påhittade bilder där man fotat icke-modeller i olika miljöer. Dessa ansågs inte lockande. Responderna var mentalt inställda på att
    de inte såg ut som modellerna, men fanns känslan och närvaron där lockades man. Man vill köpa känslan av glamour, sexighet, lyxighet och att man unnar sig något…skämma bort sig själv.
    En mullig modell sänder inte ut de signalerna, snarare förmdelar man en politisk korrekthet.

    Gällande sjukhusräkningar. Följande finns att läsa hos folkhälsoinstitutet och scb.se. 2.500.000 är överviktiga.
    500.000 lider är så överviktiga att den är indirekt farlig, och 250.000 har så hög övervikt att de redan är sjuke eller kommer bli det inom kort.
    Samhällets kostnader för detta beräknas till ca 8 miljarder, men kommer fördubblad de närmaste åren.
    Det finns ca 150.000 med ätstörningar, dvs anorexi, bullimi osv. Samhällets kostnader för detta beräknas till ca 350-400miljoner.

    Debatten om kost och hälsa spelar i allra högsta grad in. Precis som jag och flera med mig skriver så sköter man sin kropp som vuxen normalt frisk person blir man inte så smal som modellerna i annonserna, men man blir
    inte heller mullig eller “naturligt fet”.

  54. som satt där men det skulle inte få mig att köpa det, för att jag måste själv gå till affären och testa varan och se om den har bra material”,
    “Det spelar ingen stor roll hur modellen ser ut, om klänningen är fin så går jag o kollar i affären och testar om den sitter bra.”

    Man visade även påhittade bilder där man fotat icke-modeller i olika miljöer. Dessa ansågs inte lockande. Responderna var mentalt inställda på att
    de inte såg ut som modellerna, men fanns känslan och närvaron där lockades man. Man vill köpa känslan av glamour, sexighet, lyxighet och att man unnar sig något…skämma bort sig själv.
    En mullig modell sänder inte ut de signalerna, snarare förmdelar man en politisk korrekthet.

    Gällande sjukhusräkningar. Följande finns att läsa hos folkhälsoinstitutet och scb.se. 2.500.000 är överviktiga.
    500.000 lider är så överviktiga att den är indirekt farlig, och 250.000 har så hög övervikt att de redan är sjuke eller kommer bli det inom kort.
    Samhällets kostnader för detta berä

  55. Visst, det är trist att inte alla möjliga modeller är med i reklam som denna. Men det jag stör mig mer på är de där underkläderna och HUR de vill att modeller ska föra sig. Hon är INTE anorektiskt smal! Jag har samma kroppsbyggnad och jag är inte anorektisk! Ända sedan jag var barn har folk haft åsikter om min kroppsbyggnad! De har tagit sig rätten att diskutera mina kroppsdelar och tagit på min kropp! Inga trevliga upplevelser! Jag tycker att det är förjäkligt att andra tycker att de har rätt att kritisera en för hur man ser ut! Jag tycker inte ens att man ska hålla på och ge positiva kommentarer kring hur folk ser ut, söt, fina ögonbryn, fint leende och sånt. Man kan inte rå för hur man ser ut och man är varken bättre eller sämre för att man är “vacker” eller “ful”.

  56. Nu har jag fan fått nog! Nyss läste jag om en gravid tjej som blivit våldtagen i hemmet. Nog med detta KVINNOFÖRTRYCKERI!!!! Det här är inte acceptabelt!! Vi borde starta en kampanj, en sida där tjejer och kvinnor kan förena sig!!

  57. Men. Titta på underkläderna. Inåtbuktande lår kan dra uppmärksamhet till sig. So can valkar på feta människor. Så finn fel med alla eller ägna koncentration åt att bedöma kläderna. Shitman.

  58. Vissar har dividerat hurvida man blir fet/knubbig/mullig om man sköter sin kropp. Jag tror inte att man blir extremt överviktig eller fet om man sköter om sin kropp hyfsat. Och jag tycker inte heller att det är ett ideal att sträva efter. Däremot tror jag inte att man är smal som två tandpetare (sorry nu alla naturligt smala som säkert finns NÅNSTANS där ute) om man sköter sig heller. Det är väldigt få som ser ut sådär naturligt. Och det är väldigt få som ser ut som de i valfritt-gå ner i vikt program naturligt heller.

    Men lets face it. Normaltjejen/kvinnan ser. inte. ut. sådär. Hon är en 38a, kanske 40a, och den där tjejen är INTE en 38a.

    Jag stör mig inte allt för mycket på reklamen ifråga. Det i säg är väl ett varningtecken. Men alla är så smala och små och perfekta att man blir livrädd när man provar plagget ifråga o ser sin egna blekvita lekamen med celluliter och bristningar.

    Då är det fantastiskt tur att man faktiskt kan skratta åt det hela och gå där ifrån.

  59. Jag orkade inte läsa alla kommentarer så det här kanske inte kommer som nån nyhet. Men lindex har avslutat sitt samarbete med Caroline och efter jul kommer dom få en annan modell. Vi kan ju hålla tummarna att hon har lite mer kött på benen..Det ryktas att dom inte fölängde hennes kontrakt just för att hon har gått ner och blivit ännu smalare..

  60. Bra inlägg. Blir lugn och mår bra av att läsa sånt här. Det är som att man blivit så hjärntvättad att man glömmer bort hur icke-normalt det är. Det liksom kryper under skinnet på en. Tack för att du påminde mig om det!

  61. Jag orkar inte läsa alla kommentarer, eftersom det ALLTID kommer ett gäng kommentarer från tjejer som “råkar vara naturligt smala” och inte ser nåt som helst problem i att size zero idealet tickar iväg så snabbt att det snart knappt finns skinn kvar, bara ben. Och sen är det ju alltid några rättskaffens personer som förnumstigt påpekar att “bara man vårdar sin kropp så blir man inte ens mullig”. NEWS FLASH! Vi nutidsmänniskor lever inte det sunda och nyttiga liv som man levde förr. Vi stressar på jobbet, måste få mer gjort på kort tid och ska ständigt kunna vara tillgängliga på mail, telefon, på kontoret… Samtidigt som vi måste vara lyckade, ha en massa vänner, äta ekologiskt och shoppa snygga kläder. Men om man ändå försöker träna och äta bra, men ÄNDÅ är mullig SÅ MÅSTE DET VARA OKEJ. Vi kvinnor kan inte hålla på och lägga krokben för varandra och läxa upp våra medsystrar som INTE råkade födas med en extremt god ämnesomsättning.

    Clara till Lollo:AMEN PÅ DET!

  62. Fast det värsta med den reklamen är ju att hon i TV-filmen rör sig på ett sätt som är rent hämtat från porren. Åmar sig och krålar, visar upp sin stjärt och sin mutta. Såhär i juletider vinner hon bara snuskiga pojkvänners julklappspengar, jag förstår inte de kvinnor som köper underkläder som marknadsförs på ett så förnedrande, äckligt sätt.

  63. Det finns kvinnor som har ofantligt svårt att gå upp i vikt. Likväl finns det kvinnor som har oerhört svårt att gå ner i vikt.

    Undervikt och övervikt är precis lika farliga bägge två och jag vill därmed inte se reklamer med överviktiga “feta” kvinnor; som inte heller visar på ett sunt beteende.

    Många refererar till den “normala” kvinnan. Vilken är de normala kvinnan? Alla ser fullkomligt olika ut med olika bredd på höft, lår, mage, midja oavsett vikt. Att stämpla fram en ideal/normalkvinna på detta sätt är precis lika vidrigt som att stämpla att smalare kvinnor som anorektiska.

    Den som slänger sig med begrepp kring anorexia / bulimi på detta sätt och placerar ut detta på kvinnor (modeller) vet inte vad bregeppen innebär.

    Skapa inte agressioner inom oss alla kvinnor där vi ska inte tycka om smala kvinnor, där vi säger att det inte finns “naturligt smala” eller vice versa. Nej.

    Hur vet du att modellen på bilden inte delar din åsiskt?

    Clara tilll E: Om du tror att mitt inlägg handlar om aggressioner mot smala kvinnor är du väldigt fel ute och kan inte överhuvudtaget läst vad jag skrivit. Men kanske syfter du på någon i kommentarsfälten? Jag skiter i vad modellen på bilden har för åsikt. Jag har inga åsikter om henne. Hon får självklart vara hur smal eller tjock hon vill. Det enda jag bryr mig om är varför det BARA finns tjejer som henne i reklamer. Det är min poäng!!!!

  64. Ja, du tjej i reklamen du är lite väl smal, men väldigt sött. Tycker att det är fel av modeföretag att exponera tjejer på det sättet.

  65. Clara!
    Jag har följt din blogg under en tid men detta är första gången jag lämnar ett spår efter mig. Vill bara säga att jag tycker att du skriver om och tar upp bra saker. Jag såg Gina reklamen första gången i veckan och reagerade själv. Det är helt sjukt hur idealen ser ut i dagens samhälle. Jag har själv Anorexi och går i behandling och jag känner mig lika arg som du. Fler “normala” tjejer i media!!!
    Det var allt för mig.

  66. Så grymt bra skrivit och tänkvärt. Äntligen någon som vågar säga ifrån och stå upp emot dessa helsjuka ideal, och som också är ung kvinna och vet vad det innebär att ständigt få se pinnsmala modeller som blir till nån slags påtryckt norm för vad som innebär att vara vacker kvinna. Majoriteten av alla kvinnor ser inte ut så här, med inåtbuktade lår… men det är lätt, väldigt lätt att som kvinna känna sig tjock, fet och ful för att man inte ser ut som hon på reklamen. P.g.a. alla “skönhetsideal” har även jag, ibland, åkt på niten att tro att min skönhet skulle öka om jag skulle gå ner några kilo, men har genom erfarenhet också märkt att det också är raka vägen till olycka, att tro att -5kg skulle öka ens skönhet. Men allt beröm till dig Clara, för det är vackert med människor som vågar säga ifrån, och vågar göra en skillnad och och vågar ropa ut att skönhet inte är att ha inåt buktade lår. Ps. tycker du är super cool att du också står för din kristna tro, det är häftigt värre det.

  67. Försäljningsstatistik: Dove är en del av Unilever, och därigenom kan man utröna hur deras olika produktsegment går.
    Varumärkesupplevelse: Görs ett flertal studier per år, av både branschtidningar som resumé men även ex. Sifo.
    Det jag vill säga med statistiken är, om vi utgår från där vi börjar, att än så länge så spelar valet av modell roll, på så sätt
    att de få företag som valt att välja mulliga tjejer, ännu inte kan inkassera försälningsframgångar. Varumärke och försäljning får sig
    visserligen en skjuts, men den är liten och högst temporär.
    Snarare är det så att de som väljer smala och snygga modeller fortfarande har den bästa varumärkesupplevelsen bland sina konsumenter.
    Klaga kan man absolut göra…men då ska det finnas något relevant att klaga över. Även om en fjärdedel av sveriges befolkning är
    oroväckande överviktiga, och 5% är sjukligt överviktiga är inte det något vi skall sätta som norm….vilket en urskiljningsdebatt
    anti-smal-modell-debatt ofta tenderar till att vilja.

  68. En mullig modell ska inte ses som okej, den skall ses ett dåligt föredömme.

    Att tro att företag i allmänhet och multinationella jättar i synnerhet bryr sig om vad konsumenterna egentligen tycker, är en illusion.
    De bryr sig enbart om att konsumenterna skall uppleva något, inte att det behöver överrenstämma med verligheten.
    De strävar efter att varumärkesupplevelser och förtroende till företaget är på topp, att försälningssiffrorna ligger där de ska ligga, resten är ointressant.
    Att H&M skulle vara intrsserad att miljöarbete, är lika relevant som att de skulle byta till mulliga modeller.

  69. När jag såg denna reklam undrade jag om den vänder sig till kvinnan eller mannen?
    Tankarna gick till tidningarna Slitz eller Moore´s omslagsbilder. Kanske jag inte hänger med riktigt.

    Fundersam

    Fundersam

  70. Cruella: stl 36-42 (=S-L) täcker de 90% av normalfördelningskurvan som jag beskrev. Problem uppstår för kvinnor som är mindre än 36 eller större än 42.
    Sedan kvarstår min åsikt att vi ska jobba med våra barns självkänsla och se till att de tycker om sig själva så som vår skapare har gjort dem.

  71. kanske bara en bättre blandning av storlekar på modeller vore att föredra. man kan ju iaf ha modeller för alla olika storlekar man säjler från XS-XL tex, så man kan se hur kläder hänger på olika former.

  72. härligt att du ruskar om våra skallar så att den sjuka tanken om att det är så man ska se ut inte fastnar. för övrigt tycker jag att den gina trikot reklamen är så hemskt opassande..

  73. Jag kan nästan lova dig att hon inte har såna där lår, allt går att redigera idag. Men visst, det är mycket dåliga val dom gör, men tyvärr så är det så idag..

  74. Hihi, skrattar högt. Du har absolut rätt, det skulle vara trevligt med lite valkar också ibland.

    Förresten tips på citat som nästan är lite tankvärt:
    “nothing tastes as good as skinny feels” Kate Moss

  75. jag håller helt med dig. det är inga bra ideal som klädkedjorna visar upp. alla har inte en smal kroppsform och man behöver inte ha det heller! men man måste tänka att det faktiskt finns folk som är sådär smala. och vem säger att dom gillar sina kroppar bara för att dom är smala? man måste tänka att man faktiskt gör samma sak fast åt andra håller när man trycker ner smala människor bara för att dom är smala. men självklart tycker jag att det borde finnas reklamer som innehåller människor med alla kroppsformer och storlekar. det vill väl alla?
    kram

    CLARA TILL LOTTA: Jag är enig med dig!

  76. Lindex och Gina Tricot? ALLA modeföretag använder sig av trådsmala modeller. Inte bara de med mediokra plagg:)

  77. Va taskig du är mot modellen! Ska inte hon få några jobb då för att hon är smal lr? Känner du denna tjej? Är du helt säker på att hon inte äter normalt och ändå är så här smal? Blev ett jäkla liv när Anna Nicole Smith var modell med. Skitlöjligt hela grejen!

    CLARA TILL MARIE: Men är du knäpp eller? Vad less jag blir på när folk spelar dummare än vad de är. Hennes ben är ju retucherade för att gå inåt. Vem FAN kan relatera till det?

  78. Jag är kurvig och 150 cm lång. Nu vill jag göra revolt och bli en underklädes modell till Ginas nästa kollektion. Tror du att vi klarar det?

    CLARA TILL LISA: Jag hoppas det innerligt, men jag är inte optimist i den här frågan. Så på dig

  79. ja.. nej usch ja.
    men du.. du vet val att idealet har andrats sedan venusmatten?
    anledningen till att idealet ser ut som det gor idag ar att vi i vastvarlden just nu lider av fetma som foressten borde diagnostiseras som en sjukdom med tanke pa stora halsoproblem som foljer.
    hade ginamodellen varit fodd pa medeltiden hade hon inte varit ett idealexempel. hade du haft en mera objektiv installning hade du insett det.
    det kanns for mig som om att jag an en gang bara far en massa avundsjukatjafs fran tjejer jag onskar kunde vara mera stolta over sig sjalva.
    du verkar vara nagot av en feminist och det diggar jag dig starkt for. men jag hade onskat att du kunde fokusera dig pa kvinnokroppen pa ett helt annat satt an det dar inlagget. du vet val, att det ar en forbannelse att vara “vacker”? det ar sjalvrespekt och sjalvkansla vi borde prata om!
    ar vi inte alla vackra, hur vi an ser ut? ar det inte detta vi kvinnor borde fokusera oss pa? an att alta over ett sjaskigt ideal som andras med tiden.

    CLARA TILL KARNA: Klart jag vet att idelaet har sett annourlunda ut. Men vad hjälper det oss idag att bara smala tjejer får synas? Ska vi trösta oss med att på medeltiden fick man vara fet? Här har jag i alla fall inte märkt någon avundsjuka, utan konstruktiv debatt. Ofta visar man bort kvinnors argument med att det är just avundsjuka. Det är både dumt och förminskande!. Varma hälsningar Clara

  80. du klagar ju på smala personer nu?! tror du att dom inte bryr sig, joo visst i det här fallet gör dom inte det eftersom du är ett äckligt fetto som klagar på “anorektiker”. skaffa en annan hobby än att nypa dig i fettet och klanka ner på andra ditt vidriga luder. Bryr mig inte om du godkänner den här kommentaren eller inte, men feg är du hursomhelst. Häng dig

    CLARA: Gud välsigne dig!