14890415_10155475005379126_7223582956055720070_o

När jag började blogga 2006 var bloggandet endast en hobby för utövarna. Men på de tio år jag har varit aktiv har branschen förändrats och idag omsätter bloggvärlden enormt mycket pengar. De flesta profiler är kvinnor och många av dem unga – medan de som tjänat pengar på dessa profiler i regel varit män. Många företag har också utnyttjat profiler för att få till billiga annonssamarbeten, fulspons och dold reklam. Samtidigt kämpar andra bloggare för en juste och ärlig bransch och för möjligheten att kunna ta skäligt betalt för sitt arbete.

Linda Hörnfeldt (till vänster i bild) är en så sjukt inspirerande kvinna! En av de som bloggat längst i Sverige och för några år sedan startade hon nätverket Better Bloggers som har över 1200 medlemmar som alla är bloggare och som har en vilja att proffessionalisera sin hobby. Sara Rönne (till höger i bild) är också en riktig bloggveteran och framförallt expert på digital PR och content management.

Nu lanserar vi Influensers of Sweden.  Better Bloggers byter  skepnad och blir en branschorganisation för influensers.  Alla influensers! Youtubers, instagramare, bloggare, snapchattare. Det drivs som en ekonomisk förening där vinsten går tillbaka till medlemmarna och vi arbetar för medlemmarnas räkning.  Influencers of Swedens primära uppdrag är att utbilda våra medlemmar om sina rättigheter och skyldigheter som kreatörer och publicister – men även att skapa debatt och uppmärksamhet kring frågor som gäller influencers.

Det är Linda som driver organisationen och i styrelsen sitter också Sara. Och jag – som har fått det oerhört hedrande uppdraget att vara ordförande.

Driver du ett en blogg, insta eller youtubekanal som du vill utveckla och professionalisera så tycker jag att du ska bli medlem om du inte redan är det. Tillsammans driver vi den här branschen framåt och kan hjälpas åt att göra den bättre.