Jag läser i både Breakit och Resume om Instagrams nya reklammärkning. De lanserar en ny funktion där man på ett enklare sätt kommer kunna märka upp sina kommersiella samarbeten. Gott så – men jag vänder mig verkligen emot artiklarnas formulering. Båda får det att låta som att det är något slags straff att behöva märka ut reklam. Jag vill märka reklamen! Jag är superglad att instagram lanserar den här tydliga funktionen med märkta bilder. För jag tycker alltid det är så stolpigt att inleda den korta texten i instaposten med ”Inlägget är ett annonssamarbete med…”. Att de nu förenklar och standardiserar märkningen är bara bra. Alla seriösa influensers håller nog med mig om detta. Att företaget som annonserar dessutom får tillgång till statistiken för inlägget är också bra – då det i dagsläget är ganska mycket jobb att rapportera tillbaka statistiken korrekt till kunden efter avslutat samarbete. Tid man inte kan fakturera kunden för i slutändan.
Men jag håller med artikelförfattarna om att prisbilden för sponsrade inlägg är förlegad. Många företag tittar idag bara på statistik och spridning istället för influensers trovärdighet. Det är bättre att synas hos en mindre influencer som har fler kommentarer, likes och interaktion från sina läsare – än någon med fem gånger fler följare men med mindre engagemang och trovärdighet.
Ja, visst finns det influensers som till varje pris vill smyga med reklam. Men de allra flesta vill det inte. Jag är stolt över mina sponsrade samarbeten och sponsorer som jag väljer med omsorg. Jag har verkligen ingenting ekonomiskt att vinna på att inte vara tydlig. Särskilt som jag vet att kunderna gärna tittar på tidigare sponsrade inlägg när de bokar samarbeten. Att ha samarbeten är alltså något som gör att man kan få fler samarbeten. Varför skulle jag då hymla med det?
Däremot tycker jag att det är lurigt med reklammärkningen av mina egna produkter. Jag bör ju inte nämna någon av mina böcker, eller skriva om mina klänningar utan att skriva ”Inlägget är en annons för Miss Clarity” högst upp. Förstå mig rätt – det är inte så att jag inte vill märka upp det – för det kan jag absolut göra. Men jag tycker inte att reklammärkningen för andras produkter ska likställas med reklamen för mina egna varumärken. Jag tycker faktiskt att det finns en skillnad.
Jag tror att ni förstår att jag inte är opartisk när jag tipsar om att min man anordnar ett yogaretreat eller att jag själv släpper en ny klänningskollektion eller kokbok. Jag tycker att det borde räcka med en formulering i texten som förtydligar för nya läsare att företaget/produkten jag pratar om är förknippat med mig. Typ så här ”Som ni vet driver jag ju klädmärket Miss Clarity och nu har nya klänningar kommit”. Då vet ni att jag skriver i egen sak och om något som ligger nära mig. Då får ni själva avgöra om det känns trovärdigt eller ej.
Jag upplever att det i dagsläget är ett snårigt och godtyckligt regelverk kring reklammärkning. Därför välkomnar jag fler standardiserade märkningar – men också ett utredande av vad det egentligen innebär att göra reklam? Får en skådis tipsa på instagram om att hens nya film har premiär? Eller en kock skriva att hens nya restaurang snart öppnar? Får författaren prata om sin nya bok? Om rätt ska vara rätt borde väl även de vara skyldiga att reklammärka så fort de tipsar om något där de själva har ekonomiska intressen?
Lämna gärna en kommentar om hur du som läsare tänker för jag är idel öra. Dessa frågor om reklammärkning är ju något vi i Influencers of Sweden driver och då är det viktigt med läsarperspektivet.
44 svar
Men ja! Har haft denna diskussion – och då är jag inte någon influencer. Personligen tycker jag att det är totalt onödigt och rentav tjatigt om exempelvis du måste reklammarkera saker du producerar och tar fram själv. Ska du reklammarkera din och Ericas podd också? På andra influensers plattformar skrollar jag ofta förbi reklam medan jag mer än gärna läser om DERAS arbete och dess produkter. Det är ju exakt därför jag tittar in där! Kan det inte räcka med ex ”mitt arbete”. Läskunnigheten hos nya besökare är nog så pass bra att denna då kan inse att du faktiskt skriver om just ditt arbete och dina produkter. Vid oklarheter kan ju läsaren faktiskt söka i plattformen – eller fråga den aktuella personen.
Jag håller verkligen med att det känns stolpigt att behöva märka ut när du gör reklam/berättar om saker du varit med och skapat. Böckerna och kläderna till exempel. Självklart pratar du gott om det du gjort! Annars skulle du ju gjort det annorlunda. ?
Jag håller med dig Clara! Det är ju helt tokigt att behöva säga att man marknadsför i egen sak, det gör ju nästan alla jämt! Det är att dumförklara publiken/läsarna/lyssnarna. Alla fattar ju att en författare som bloggar om sin nya bok, gör det för att hen vill att du ska läsa den. Och att boken ska nå ut. Det är ju en hjärtesak. Något som liggen en varmt om hjärtat. Om dessa inlägg ska märkas upp på något sätt, så gäsp! Ja, vi har fattat liksom.
Skillnad är det förstås att ta emot pengar från någon annan för att lyfta fram deras produkt, som man själv inte lagt ner sitt hjärta i. Då blir det kommersiellt på en helt annat sätt – och ingen hjärtesak. Dessa inslag får gärna märkas upp, för att inte förvilla läsaren. Ja, tack!
Jag förstår att det kan kännas konstigt och lite onödigt att märka ut sponsrade inlägg för egna produkter men jag tycker att det ska göras.
Det är inte alla som vet att Miss Clarity är ditt märke och det är en kommersiell handling att ha på sig en klänning och droppa märkesnamnet. Jag har faktiskt reagerat några gånger på att du inte skrivit ngt om ”sponsrat” inlägg i sånna fall.
Jag fattar att du gillar kläderna men även att du tjänar pengar på att ha dem på dig dem på blogg och instagram.
Men svårt, det är det.
Det är sannerligen en snårig djungel, det här! Vem är egentligen en influencer?
Sociala mediers komplexitet – Maja Hurtigh
http://majahurtigh.se/2017/09/06/sociala-mediers-komplexitet/
Den tredje almedalsdagen – Maja Hurtigh
http://majahurtigh.se/2017/07/07/pa-den-tredje-dagen/
Så klokt inlägg! Skådisar borde verkligen också behöva reklammärka, författare, artist osv också.
Btw, skrattar gott till er underbara pod. Högt skrattar jag också, tur jag är ensam i bilen.
Amen, Clara – jag håller helt med dig. Tycker det är så tradigt när man hela tiden får upp såna ”inlägget är ett samarbete med…” poster i sitt flöde. Hellre då en märkning, det ger ett enklare och mindre tjatigt intryck!
Jag tycket inte att inlägg som handlar om dina kläder, Marstorps mat och så vidare behöver reklammärkas. Jag fattar ju att det är reklam för dina egna produkter. Dock så tycker jag att trovärdigheten ökar när det samarbeten märks ut. Om det inte är ett samarbete vill säga som inte alls passar ihop med bloggens innehåll eller personen bakom. Då blir det bara konstigt.
Ja bra! Du skriver precis det jag själv tänkte när jag läste artikeln (fast som alltid ett steg längre och mycket klokare).
Jag hoppas verkligen att vi snart kommer få tydligare riktlinjer och regelverk som är uppdaterade efter nutiden och verklighet. Just nu känns det som att fokuset på influencers i denna fråga inte står i proportion till storleken på branschen eller inkomsterna heller för den delen. Det har liksom blivit ”en grej”. Medan, precis som du skriver, andra yrkesgrupper helt kan gå under radarn. När vi är de som verkligen försöker göra rätt dessutom.
Men jag tror att vi kommer landa bra tillslut.
Detta har flera Influncers skrivit om, bla Blondinbella, Michaela Forni, att det känns märkligt för dom att skriva ut reklammärkning i ett inlägg om deras egna utvecklade produkter.
Men jag tycker man ska det, att det ska likställas när en Influencer visar ett reklamsamarbete med ett företag och när personen visar saker för sitt eget företag.
Det känns märkligt att det ska vara någon skillnad.
Om man som tex Blondinbella köper in sig i flera företag och som betalning använder hon sina marknadskanaler, blogg, instagram, facebook. Ska hon då kunna skippa märkning för att hon äger endel av företaget? Eller ska det bara gälla de företag som Influencern har byggt upp med hjärta och smärta, blod, svett och tårar?
Det känns lite som om Influencers ser på sitt företagande på ett annat sätt än de företag de gör reklamsamarbeten med. ”Detta är ju bara på en liten nivå, det kan ju inte jmf med andra större företag som har råd att betala för reklam. Lilla jag och mitt lilla företag kan ju inte jmf med Åhlens eller Coop typ”.
Men en märkningen finns ju till för konsumenterna. Alla läsare eller följare följer ju inte en Influencers hela tiden. Det som för Influencers har ockuperat tankar och getts hintar om i sociala medier i månader kan ju ha gått följare helt förbi. Ett företag är ett företag från konsumenternas sida.
Tycker att detta även borde gälla författare som skriver om sina egna böcker eller en känd skådis som skriver om minnen från inspelningen av film, om det är att så att den storyn används som marknadsföring.
Alla översköljs av content och reklam idag på många olika sociala medier kanaler, Youtube, instagram, blogg och i gamla medier. Alla som säljer något borde märka.
När Influencers blir egna stora mediehus och vissa driver egna företag i mångmiljonklassen. Företag där de har råd att betala för att göra reklam hos andra Influencers :). Ja då tycker jag det är självklart att allt ska märkas! Oavsett hur litet ens företag är och att det känns konstigt för Influencern. Detta är för konsumenternas skull.
Jag håller helt med dig. Märkningen är till för de som läser=konsumenterna, och ska inte vara godtyckligt beroende på vad influensern, som tjänar pengar på det hela råkar tycka.
Håller med dig, om det ligger pengar bakom.
Men om företaget Mrs Clarity inte betalat för en annons och Clara syns i deras klänning och skriver ut vart den ät köpt, eller en annan bloggare köper en fin klänning och skriver ut att den är från Mrs Clarity även om Mrs Clarity inte har en susning om att hon köpt den, tagit bild och bloggat om den, så är ju det egentligen inte reklam eller sponsrade inlägg. Att göra reklam för något är att marknadsföra det för pengar eller medvetet visa det i syfte att sälja. Bloggaren bryr sig inte om ifall Mrs Clarity säljer mer klänningar eller får följare, hen vill bara undvika hundra frågor i kommentarerna om vartifrån klänningen kommer.
Sedan tycker jag spontant att det är skillnad på att äga någonting och att använda någonting. Jag har inget emot att en kassörska på ICA hyllar ICA’s produkter i sin privata matlagningsblogg även om hon är anställd på ICA, så länge dem inte aktivt betalar henne för att göra det. Och då är inte personalrabatt en betalning, det hade hon fått även om hon inte bloggat. ICA-handlaren kunde i mina ögon också ha en matblogg och nämna ICA’s produkter i en privat blogg utan att det är fel. Så länge hen inte får betalt för att göra det, så är det ju rekommendationer eller tips som butiken eller företaget i fråga inte är ansvariga för.
Följer man en blogg så följer man den för innehållet, och personens arbete är en jättedel av personens vardag. Klart att det finns gråzoner, och där är det ju viktigt att typ Clara kanske skriver ut på bloggen i en liten notis på sidan där det står vem och vad hon är ”bloggare, drivare av mrs Clarity, författare osv” så kan läsaren direkt ta reda på om hon är vinklad eller inte.
Tycker hela den här diskussionen är rätt onödig. Det är bloggar, inte nyheter. Hela poängen är att dem är vinklade. Lär barnen källkritik i skolan istället för att lägga ansvaret på hur individer på nätet ska formulera sig. Och vi som är för gamla för skolan kunde ju ta lite eget ansvar och läsa på om ämnet källkritik ändå.
Jag vill börja med att säga att det är skitsvårt och supersnårigt och att jag egentligen är ganska splittrad till hur man ska göra med inlägg om ens egna produkter. Det som är svårt är att i exemplet du nämner, så kan ju en ”reklam” i Claras egen blogg för tex Clarity ändå ge henne själv en ekonomisk vinning, och bloggaren du nämner i exemplet får ingen ersättning för reklamen denne gör för någon annans klänning – däri en väsentlig skillnad. Och det är väl en del av problematiken regelverket måste upprättas kring. Men jag håller med om att det kan kännas lite löjligt att annonsmärka sitt eget företag – å andra sidan är det inte säkert att alla vet att klänningen du tipsar om säljs av ditt företag och tydligheten gentemot konsumenten är ju viktigt.
Vad betyder ”samarbete”? När du berättar om Miss Clarity’s kollektion, betalar Miss Clarity dig för att göra reklam? Eller är det som när du visar upp en jumpsuite från Antropologie och får mig och säkert många andra att upptäcka deras webshop utan att du får betalt för att marknadsföra dem? Visst du tjänar självklart på publiceringar om dina egna produkter, men det är väl i en annan roll (som Yama/Miss Clarity/Marstorps mat) och inte i form av reklamintäkter till bloggen? Märkning eller inte märkning måste väl handla om huruvida inlägget är en ”såld annonsplats” eller inte? Annars tycker jag att man kan börja jaga ”samarbeten” överallt. Är det ett samarbete att X hyllar Y:s nya kollektion (och får ett vackert och intressant innehåll till sin tidning/blogg/konto) och att Y som har ett stort konto lägger ut bilder från hyllningen och därmed drar trafik och ger exponering till X? Eller när du och din syster lyfter fram varandras projekt på era respektive plattformar? Värdefull exponering utan ekonomiska transaktioner blir som en sorts byteshandel och ofta sker det nog helt utan överenskommelse eller planering. Snarare en sorts ”kultur” som alla som är en del av vinner på.
Precis min tanke <3
Så tänker jag också ?
Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv!
Jättebra inlägg Clara
Jag håller med! Inlägg gällande de egna produkterna behöver inte märkas upp, i så fall borde ju någon som jobbar på Pressbyrån märka alla inlägg som handlar om dess jobb också.
Sen har jag inget emot reklaminlägg så länge det känns som att de är valda med eftertanke. Med det menar jag inte att jag behöver hålla med om produktens värde men det ska inte kännas för köpt.
Tidigare när jag var hemma i Sverige brukade jag alltid köpa några särskilda tidningar. Senaste gångerna har de varit så mycket sämre och jag funderade om det var min smak som ändrats. Tills jag läste här om problemen i tidningsbranschen, tack Clara! Och med det i åtanke så har jag ännu mindre problem med sponsrade inlägg och samarbeten.
Håller inte helt med men tycker också det inte är helt självklart. Som någon var inne på här nere så är lagen till för konsumenter. Privatpersoner som driver privata instagramkonton tipsar ju oftast ut till sina vänner när de skriver om något de gör. Behovet av konsumentskydd i det läget tänker jag kanske inte är lika stort som när du tex skriver att du släpper en kollektion.
Som konsument så tycker jag influencers inlägg om egna produkter ofta upplevs som reklam. Ex när de i fredagspodden säger var man kan boka tider hos Daisy grace – det är reklam.
Men finns som sagt gråzoner och är inte helt självklart då mycket av ens jobb går så mycket in i ens vardag. Och var går gränsen mellan tips/samarbete som någon nedanför här var inne på är också intressant.
Bra tankar. Sedan tror jag att rubriksättaren inte nödvändigtvis är artikelförfattaren. Känns som en typisk klick-bait rubrik eller bara vanlig kvällssensationsnyhet. Dina egna krönikor brukar ju också ofta får ganska tillspetsade rubriker så det är väl inte så konstigt egentligen. Känns trist så klart men personligen har jag blivit ganska avtrubbad och tar inte rubriker på lika stort allvar längre när de är utformade så här. Det är ju ändå innehållet som räknas.
Men tillbaka till frågan. Jag tycker inte att en författare ska behöva reklammärka tips om sina egna böcker, skådespelare ska inte behöva reklammärkna tips om egna filmer osv. Däremot tycker jag att det ska reklammärkas om tex du som författare länkar till ett erbjudande (typ ”20% rabatt när ni anger koden underbaraclara”) på adlibris med dina egna böcker. Och om Alex Schulman skriver att nu är det ”2 för 3” på en produkt hans Amanda Schulman säljer så borde detta också anses vara reklam. Men det är svårt. Jag tycker själv inte att mitt eget resonemang är rakt igenom logiskt.
Viktigast är ju att det tydligt om det finns ett samarbete eller ett tydligt vinstintresse från någons sida. Och jag gillar ditt förslag på formulering kring det egna klädmärket.
Fattar att detta inte är helt enkelt, det med egna produkter. Det finns en risk att det blir fördummande mot läsarna att behöva påpeka uppenbara förhållanden. Känns det inte lite också som att dessa krav ställs mer på influencers som utöver sin blog eller instagram-kanal har utökat verksamheten med andra produkter man tjänar pengar på? Men en författare som har ett instagramkonto då? Som skriver om arbetet med nästa bok och om när den skall vara färdig osv? Vart går den gränsen? Måste produkten vara färdig och tillgänglig för köp för att det skall räknas som reklam?
Alltså, WORD!
Du tog upp det här på ett så himla bra sätt.
Jag tycker också att artikeln fick det att framstå som om alla influencers VILL göra smygreklam. Det känns hela tiden som om media försöker lyfta fram oss på ett negativt sätt och få oss att framstå som oprofessionella. Som om vi vill lura våra läsare och bara tjäna pengar. Är så förbaskat trött på det. Det finns de som gör smygreklam, men jag tycker att de flesta seriösa influencers ( i alla fall de som jag sett i Sverige) är bra på att reklammärka inläggen. Det märks att de flesta vill göra rätt.
Så den här nya funktionen på Instagram är ju helt suverän!
Sen, precis som du skriver, så tycker jag också att det är si sådär med reklammärkningen för sitt eget företag eller egna produkter. Jag blev chockad när jag fick höra att man måste reklammärka om man t.ex skriver om sin egen webshop eller lägger ut bilder på sina egna tavlor.
Jag tycker det är himla konstigt. Varför ska just bloggare/influencers behöva vara övertydliga med den biten, när andra kreatörer inte behöver det?
Det känns himla konstigt att behöva skriva ”Det här inlägget är i samarbete med Jonna Jinton” när jag ska prata om att jag lagt upp nya bilder till försäljning i min webshop. Måste jag göra likadant om jag bloggar om min kommande utställning? Eller visar bilder från min pågående utställning? Det räknas väl också som reklam i så fall? Tycker bara det är så luddigt och lite skevt.
Tack för att du tog upp det här!! <3
Håller med helt och fullt!
Bra skrivet
Jag tycker det här är så oerhört svårt. Om det i alla lägen skulle gälla som reklam att prata om t.ex. sin nysläppta bok skulle ju flera av dagenstv program behöva reklammarkeras. Det blir fjantigt när man måste dumförklara svensken på ett sätt som gör att ALLT måste markeras som reklam. Men hur är det egentligen med de trycka magasinen? Som får produkter skickade till sig av företag och som de sedan testar och väljer att skriva om? Inte ett pip om detta hörs i medierna. Undrar varför? Kan det vara journalister som undviker att ta upp det här ämnet….?
Jag tror på tydlighet i samarbeten, mindre formuleringar för sina egna märken men att det inte ska behövas göras i varje instagraminlägg eller blogginlägg. Hur skadad kan folk bli av att missuppfatta att du äger ditt klädmärke och bli inspirerade av att köpa klänningen du har på dig på bild?
En liten tanke jag fick bara..
Om du inte vill skriva ”Detta är ett inlägg i samarbete med bla bla bla..” på ett eget arbete som Miss Clarity kan du kanske bara ha någon diskret liten ikon som markerar det, typ en cirkel med texten ”mitt eget märke” eller liknande i. Och den som vill veta mer kan klicka på den (eller hovra) och så får man se en liten text som förklarar vad det innebär.
Såå bra inlägg!
Har precis gjort mitt första samarbete, och googlade en hel del för att vara säker på att göra ”rätt” ^^
Jag välkomnar märkningen för jag har läst denna blogg och andra så länge, att jag ibland inte uppfattat vissa inlägg som reklam och i efterhand känt mig lite smålurad till konsumtion då jag förstått att det varit sponsrat men att jag inte fattat detta haha! Sen har bloggvärlden ändrats fr som jag uppfattar det, en slags dagbok på nätet med egna reflektioner till en plattform med mer sponsordrivet material o egna märken, ju mer bloggaren vuxit! Nu kallas man influencer ju, men ibland känns det som att det inflytandet används till att läsaren ska konsumera, och då är det bra med en tydlig märkning för allt material, även det egna för läsarens skull som sitter hemma i soffan i trygg miljö o njuter av alla fantastiska influencers utan minsta tanke på att de har ett samarbete el ngt att sälja! För mig som läsare är detta viktigt att veta eftersom bloggare har blivit influencers och har en mer utvecklad och professionell roll att sälja både sig själva och sina grejer än innan! Med detta sagt så förstår jag att du uppfattar ditt varumärke som en del av dig själv och din verksamhet varför det för dig ibland blir tjatigt men för mig som läsare blir det tydligt och ger dig mer trovärdighet i mina ögon när du märker ut samarbeten oavsett om det är ditt märke el reklam för ngt annat!
Bra skrivet!
Åh, vad bra du skriver om det här. Jag tycker det är superduperviktigt att vi märker reklam bra men så himla konstigt att man ska behöva märka sina egna produkter och tjänster – det blir liksom hur konstigt som helst, lite som att random företag som hyr ut kanoter eller nätverkstekniker eller säljer kläder – skulle behöva annonsmärka varenda grej de gör på sin hemsida eller företagsblogg.
Jag tycker också det är stor skillnad mellan att tipsa om egna grejer som reklam för t ex en film, bok, pjäs eller dina klänningar. Då kan du möjligen tjäna på det, om läsarna följer ditt tips och ser din film eller köper din bok. Om du däremot gör reklam för någon annans produkt, vare sig det är mat, skor, appar eller inredning, då har du ju redan fått pengar för just det: att tipsa andra. Du tipsar inte för att du råkade nämna något du använder och gillar, utan du tipsar om en produkt för att du får betalt för det (även om du kanske också gillar den). Stor skillnad.
Och om man har ett så stort och personligt varumärke som du så blir det ännu konstigare, som om du skulle meddela att du gör reklam för Underbara Clara (dig själv och din plattform) i varje blogginlägg eller post på IG!
Intressant frågeställning där!
För å ena sidan, du bloggar ju i egenskap av företagsledare/författare etc men å andra sidan även som helt ”vanlig” omvärldsengagerad kvinna/husägare/glesbygdsboende/trädgårdsintresserad/loppisfreak/hustru/mamma etc (till skillnad från t ex Lisa Bjärbo som tagit steget att avprivatisera sin blogg Onekligen för att låta den enbart handla om hennes författarvärld.
Hade du enbart bloggat som företagare kan jag hålla med om att du inte ska behöva reklammärka inläggen när du skriver om dina egna produkter – men eftersom din blogg är mer som en tidskrift med massor av olika typer av inlägg kanske det är mer trovärdigt att reklammärka alla typer av samarbeten, även de produkter där du är involverad.
Tycker det är toppen att bloggar måste märka ut reklam tydligt. Det underlättar läsningen för mig personligen för då scrollar jag bara förbi de inläggen. Smidigt tycker jag 🙂
Jag tycker det verkar vara en himla särbehandling mellan fulmedia så som bloggar och Instagram och finmedia så som tidigningar och teveprogram när det kommer till reklammärkning av egna produkter.
Tycker också det är överlöjligt att behöva märka ut ”reklam” för egna produkter. Stör mig som f*n varje gång jag ser det, ta bort denna töntregel Konsumentverket! (eller vem det nu är som bestämmer)
Jag vill gärna läsa om bloggarens egna varor/tjänster, och om man är en någorlunda följare så har man ju koll på att det finns samband och dömer utifrån det. Om jag inte har så mycket koll på bloggaren så skulle jag ändå inte sätta samma tilltro till informationen. Jag måste ju veta att det är någon som jag litar på för att det ska vara intressant vad personen i fråga rekommenderar. Tänker att det finns risk att texten kan bli stolpig om du alltid måste tänka på att förhålla dej till dina egna produkter som är en naturlig del av din vardag?
Jag tycker du sköter det bra i din blogg/IG. Man förstår lätt när det är reklam så att man kan strunta i att läsa det om man vill.
Sedan tycker jag att man SJÄLVKLART ska få nämna saker som man själv håller på med (och som man hoppas tjäna pengar på) och vara stolt över det! Alla måste ju få tjäna pengar. Det är sedan upp till de olika läsarna om de är intresserade.
Jag skulle inte läsa en blogg som bara hade en massa produkter/reklam, men om det är blandat med personliga inlägg som din är så är det helt ok och stör inte mig. Det här är ju ditt jobb!
Kram!
Fast istället för att dina företag betalar för marknadsföring i andra kanalen så får de den gratis hos dig i och med att du visar upp produkter, skriver om dem och länkar så i slutändan gynnar det dig och är då således reklam. Och du får aldrig förvänta dig att läsare känner till vad som är dina företag. En läsare ska kunna komma in på första gången och inte veta ett dugg om dig och fatta att det är reklam. Det borde du veta om ni ”jobbar med detta” inom IoS.
Du har nog missförstått vad jag skrev i mitt inlägg. Jag vet precis vilka regler som finns. Men de appliceras väldigt godtyckligt och ologiskt (Däremot följer jag dem till punkt och pricka) Men funderar på om reglerna behöver justeras. Annars måste vi verkligen ta i med hårdhandskarna mot alla författare, skådisar och konstnärer som pratar om vad de skapar utan att reklammärka det.
”Det förtroliga och djupt personliga samtal du strax kommer få ta del av i podden är en del av gästens promotionturné inför släpp av nya boken och hade aldrig ägt rum om inte gästen hade något att saluföra.”
Eller nej inte saluföra, sälja ska det såklart vara så länge det inte handlar om en politiker.
Håller helt med dig! Tyckte det var så snårigt när jag öppnade webshop med fotoprodukter via society6 i veckan. Är det mina produkter jag gör reklam för då? Eller society6? Det är ju ganska uppenbart att jag har ekonomisk vinning i min webshop… men ja, jag skrev något halvdant. Och jag reagerade också på tonen i att det var jobbigt med märkning, när de flesta av oss antagligen bara utbrast ”äntligen!”. Tack för dina klarsynta välskrivna texter.
…och får elitidrottare nämna sina sponsorer hur som helst utan att det reklammärks?