Resonemanget bakom annonseringen

Det finns någon slags utbredd bild av att influencers skär guld med täljkniv. Som att sponsorer bara kastar prylar och pengar på en. Så är det inte. Jag  driver en av Sveriges största bloggar – med en av de trognaste läsarskarorna. Min blogg fick till och med utmärkelsen Årets Tidsskrift 2017.  Men jag skär inte guld med täljkniv. Visst visar mitt företag upp fina siffror men det är slit bakom varje krona. Låt mig berätta liter hur jag jobbar med reklam.

När jag bloggade på Amelia fungerade det nämligen på ett annat sätt än nu. På den tiden pitchade de kunder mot mig.  En hel del förfrågningar var jättebra – annat fick jag tacka nej till för att den annonsören stämde med mina värderingar.

Idag jobbar jag istället med ett eget säljbolag – tre personer som säljer annonsutrymme hos mig.  Och vi jobbar precis tvärt om. Först gör jag en lista på alla mina favoritföretag. Produkter jag gillar, redan är kund till och konsument av. Och så kontaktar vi dem. Detta leder till att jag kan rekommendera produkter jag använt och testat under lång tid. Det känns bra!

Jag är oerhört stolt över de samarbetspartners jag knyter till mig. Jag vill hitta långsiktiga samarbeten som bottnar i trovärdighet och relevans. Tyvärr är många företag mest intresserade av korta nedslag och jobbar splittrat med många influencers. Det är synd eftersom det blir bättre och trovärdigare om samarbetena löper under många år. Som mellan mig och Saltå Kvarn och Panduro till exempel. De har jag samarbetat med sedan 2012. Jag känner de som driver företagen och vi litar på varandra och har en öppen dialog. Det tycker jag är otroligt värdefullt!

Ibland sliter jag håret i frustration över annonsörer som ännu inte fattat galoppen.  Som majoriteten av de företag som arbetar med trädgård och odling. De är så fruktansvärt gammaldags och fattar inte vad de ska ha oss influensers till. De tänker att pappersannonser och TV-reklam är framtiden och att hitta på samarbeten med dem är nästan omöjligt. Vilket jag tycker är tråkigt eftersom inlägg om blommor och odling är något ni ofta efterfrågar. Jag skulle kunna göra många fler och bättre inlägg om jag hittade en partner på det området.

Andra företag vill bara betala en i produkter – vilket gör att jag går back på samarbetet eftersom jag är skydig att förmånsbeskattas för dessa gåvor. Då händer det inte sällan att jag får höra av annonsören att “bloggarna X, Y och Z minsann brukar gå med på det här upplägget”. Tack för den, kära kollegor.

Jag känner också frustation då jag säger nej till en kund som kommit med förslag om smygreklam hos mig – och produkterna några veckor senare dyker upp i inlägg hos andra stora influencers. Fast då inte reklammärkt. Det känns så orättvist! Främst för att det är fel med smygreklam såklart – men dessutom verkar de bloggarna så mycket “bättre” än oss andra som märker ut reklamen. Eftersom vår reklamfrekvens blir högre än deras.

Jag vet att ni ibland säger till mig “Varför arbetar du inte med företag X istället” “Varför hittar du inte på grejer med företag Y någon gång”. Svaret är – jo! Jag försöker. Mest troligt har jag redan varit i kontakt med dem. Jag tänker oerhört mycket på annonseringen och på att den ska vara relevant och bra för er som läser. Och förstås betala lönen till mig och mina anställda. Men det är inte till mig ni ska skicka dessa kommentarer. Jag vet vilka företag jag vill synas ihop med. Det är företagen som generellt sett inte har en aning om vilka profiler de passar ihop med som behöver höra det där. Och de behöver också förstå varför det är orimligt att betala en influencer i strumpbyxor eller läppglans – när de aldrig skulle betala TV4 eller DN i strumpbyxor för samma typ av annonsräckvidd.

Jag har också fått frågan om jag arbetar med adlinks? Nej, jag har valt bort dem. Adlinks betyder att om ni klickar på en länk på min blogg, där jag tipsar om någon produkt så får jag tillbaka en viss procent i belöning från företaget.  Jag tycker egentligen inte att det behöver vara fel att som bloggare ha adlinks. Men för mig drar det ändå ner trovärdigheten i rekommendationerna. Tipsar jag om något vill jag att det ska vara väldigt tydligt varför. Antingen för att det är min rekommendation (inget vinstintresse) eller så ett sponsrat inlägg (tydlig annonsmärkt). Inte för att jag får en kickback om ni shoppar loss!

Den enda gången jag har adlinks på bloggen är ju om jag skriver om och länkar till mina egna böcker. Vilket känns rimligt eftersom ni förstår att jag är partisk när jag tipsar om dem och vill att ni ska köpa!

Så. Nu vet ni lite mer om hur jag resonerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

55 kommentarer på “Resonemanget bakom annonseringen”

      1. Vad menas egentligen med
        ” inom uppdraget för primärvården på Vidar Vårdcentral i Järna”

        Och i sitt sammanhang:
        ”När det gäller vaccinationer, som faller inom uppdraget för primärvården på Vidar Vårdcentral i Järna, som drivs i vår regi, står vi helt och hållet bakom Smittskyddsinstitutets och Socialstyrelsens riktlinjer och ger självklart fullständig och korrekt information samt utför vaccinationer enligt gällande riktlinjer och patienters önskemål. Vår vårdcentral har en nära dialog med Smittskydd Stockholm.”

    1. Hon har kommenterat det förr. Sluta gnöla!

      Hur ser du själv på tex. att du, förmodligen, köper kläder som ett barn sytt!? Att du, nog, tex. skulle kunna använda ditt civilkurage oftare men låter bli!?

      Menar inte alls att försvara Clara. Hon ryter så bra själv. Men jag, som läsare, är så trött på kommentarer som denna.

      Nu kommer säkert nå ba: men hallå, Clara måste väl kunna förklara å jag måste ju få fråga.

      Jag tänket dock att det är löjligt. Är du seriöst intresserad av en kommentar av Clara. Så mejla ett vettigt mejl till henne.

      1. Bara för att någon har svarat på en fråga förut betyder väl inte det att man inte får lov att fråga igen? Folk kan ju ändra sig, ny läsare kan tillkomma, förändringar i företagen kan ske – ja, you namn it. Saker och ting ändras och det är sorgligt om vi inte ska kunna fortsätta ställa frågor, fortsätta vara nyfikna, fortsätta debattera med varandradra.

        Den här frågan är också en sådan där jag tror att det finns en väldigt tydlig linje mellan Clara och några av hennes läsare. Då känns det extra viktigt att få lov att föra en dialog. Det är min bestämda åsikt att det är genom att ifrågasätta som vi tar oss framåt. Inte genom att ”sluta gnöla”.

        1. Vad menar du med “Den här frågan är också en sådan där jag tror att det finns en väldigt tydlig linje mellan Clara och några av hennes läsare. ” ?

          Att du tycker att gnöl inte för oss framåt är ingen motsats till det jag skrev. Bara så vi är på det klara med det.

          Sen så tycker jag att jag som läsare alltför ofta ser, i olika flöden hos fler bloggare o instagrammare där den som kommenterar för det första bara kallar sig EN bokstav. Som här “K”. Våga skriv ut!

          MEN poängen är, att ofta, så är frågan inte nyfiket ställd utan ställd med illa dolt förakt.
          Va inte naiv och tro annat. Se dig om. Jag tror du förstår precis vad jag menar med kritiken.

          1. Jag ska försöka förtydliga. Genrellt ogillar jag att bli tilltalad till med härskartekniker och som om jag vore naiv men låt mig försöka ge ett svar ändå.

            Eftersom jag är medveten om att frågan har ställts tidigare där det framkom att många inte delar Claras åsikter gällande Saltså Kvarn så skrev jag ”Den här frågan är också en sådan där jag tror att det finns en väldigt tydlig linje mellan Clara och några av hennes läsare.” Blev det tydligare?

            Jag tror generellt att frågor ställs _både_ anklagande och med nyfikenhet. Knappast är det så enkelt som att tro att det skulle vara antingen eller. Och det var heller inte min avsikt att antyda. Min avsikt var att påvisa att vi måste alltid kunna fortsätta ställa frågor. Vi kan inte alltid förvänta oss svar eller att bli tagna på allvar men det är en annan femma.

            Jo jag tycker faktiskt att det finns en motsättning gällande ”gnöl” baserat på din formulering (om jag tolkar dig rätt). Jag tycker vi ska fråga/gnälla/våga vara jobbiga/etc för jag tror att det kan leda till något.
            Och jag kan till och med sträcka mig så långt som att säga att jag tror att en fråga kan både vara ärligt ställd och med ”illa dolt förakt” och ändå leda dialogen framåt. Inte alltid. Absolut inte. Men att utgå från att diskussionen inte kommer föras framåt baserat på en mening tycker jag är lite väl förenklat.

    2. Jag undrar också om samarbetet med Saltå Kvarn. Inte pga mässlingsvaccin, utan på grund av att deras produkter är biodynamiskt odlade (vilket inte är farligt eller något, bara ovetenskapligt) och ägarnas antroposofiska filosofi? Hur ser du på detta Clara? Ren nyfikenhet här 🙂

  1. Jag tycker du tänker helt rätt. Att göra smygreklam är extremt tråkigt. Jag tycker det sänker en persons trovärdighet, då vissa produkter så tydligt är reklam trots att de ej har reklammärkning. Ser det en hel del hos större instagramkonton.

    Att du dessutom är mån om att tipsa om produkter som du kan stå för och väljer bort samarbeten som inte känns helt ok tycker jag bara stärker din trovärdighet. Önskar att fler kunde tänka som du. Det skulle bli så mycket bättre då.

  2. Intressant! Tycker du har tydligt å bra upplägg. Plus att det märks att val av samarbetsföretagen är genomtänkta. Om jag förstod det rätt skulle du iom att ta emot gåvor ist få betala för att göra reklam för företagen. Helt orimligt för det arbetet du gör ju..

  3. Jag tror man tänker så för att man ser influencers som t ex hugo och paula. De har sina bloggar, instagrams mm och verkar dra in SVINmycket pengar.

  4. Nä nu måste jag sluta att “smygläsa” utan att kommentera. Det här var i mitt tycke ett av dina bästa inlägg!
    Du har oerhört kloka värderingar.

    1. Dags att kommentera även för mig. Så bra och sunt på så många vis. Det är nog därför jag trivs så bra med att följa dig. Kämpa på! Vi är många doldisar som läser och njuter men hör av oss på tok för sällan.

  5. Du ska verkligen ha eloge för gur du resonerar kring och arbetar med det här! Det är just din trovärdighet som gör mig till en ständig följare sedan många många MÅNGA år tillbaka. Tydligt, ärligt och väl genomtänkt och utfört.

  6. Så skönt att slippa adlinks. Drar ner trovärdigheten i ett inlägg direkt. Så konstigt att många har adlinks i icke annonsmärkta inlägg. Får man göra så? Det ÄR ju reklam?

    1. Adlinks, eller reklamlänkar, ska alltid märkas i inläggen för att det ska vara prick lika tydligt för läsaren som i ett “vanligt” samarbete. De influencers som använder sig av reklamlänkar men inte märker sitt inlägg gör alltså fel – men det har ingenting med reklamlänkarna i sig att göra. Ofta kommer reklamlänkarna från en samarbetspartner (mellan dig och företaget) och de brukar ha som krav att inlägget också ska märkas ut. Alltså är det inte reklamlänkarna i sig det är fel på här – utan de influencers som av någon anledning vill mörka reklamen. Det bör också tilläggas att alla länkar heller inte är reklamlänkar, så där måste en som läsare också ha förståelsen att allt inte ger pengar.

      Jag är en av de som då och då använder mig av reklamlänkar, men för mig är det oerhört viktigt att mina läsare vet om vad länkarna gör. Här är det alltså som med så mycket annat, helt beroende på hur influencern arbetar och väljer att driva sin plattform!

  7. Vill också peppa dig, du har så genuint resonemang. Jag tycker du gör ett sjuhelsikes jobb. Och att läsare ibland har lite för höga krav på dig. Du är komplex som alla vi andra.

    Tack för en mycket bra blogg!

  8. Fattar ärligt talat inte varför du ska behöva skriva om det här, IGEN. Suck. Läs o var glad liksom. Sluta läs annars. Plättlätt. Du måste försörja dig som alla andra. Tror att vissa är avundsjuka på hur vissa bloggare lever o hur de tjänar pengar, att de tjänar pengar ö v taget verkar sticka vissa ootroligt mkt i ögonen. Jag har ett förslag som Hej hej vardag-Louise så bra sa: prata med en vän då o spy inte ut din galla över en stackars bloggare.

      1. Forts på min kommentar: Clara är föredömligt transparant när det gäller reklam och sponsrade inlägg och det är precis så det skall vara! Eller menar ni “läs och var glad”-skrivare att professionella bloggare skall få smyga i reklam här och där hursomhelst utan urskiljning? Jag som läst bloggar (inte Claras, mem andras) sedan hela fenomenet började minns hur det var… produktplacering, reklam, oskattade (=svarta) inkomster överallt. Mitt förtroende för bloggare blev med tiden noll. Men i takt med att allt stramades upp återkom läsglädjen och äktheten i många bloggar. Så tumme upp för transparens! Tumme upp för sådana här inlägg som Claras! Och de får gärna återkomma med regelbundenhet så även nya läsare får ta del av den betydligt sundare inställning till reklam som finns i bloggvärlden nuförtiden.

        1. Jag är bara trött på att vissa tydligen ändå känner att Clara har för mkt reklam eller är otydlig eller vad det nu är. Clara är tydlig och står för det hon gör. Jag menar bara att om man nu inte gillar att läsa Claras blogg utan stör sig på reklamen så kan man väl bara sluta läsa utan att ev skicka tråkiga kommentarer vilket jag tror har skett, annars hade väl inte Clara gjort inlägget? Tack för mig o kram på er

  9. Det känns skönt att du avstår från adlinks. Nu för tiden känns det som att varenda inlägg hos influensers och varenda plagg etc har en adlink till. Som att hela människan / influencern är en enda stor adlink med sponsrat hår, naglar, kläder, platsen dom befinner sig på osv. Det är skönt att någon fortfarande ifrågasätter det och väljer någonting annat.

    1. Sandra Beijer har en miniskola om adlinks här: https://sandrabeijer.elle.se/vad-ar-en-adlink/

      ”Vad är en adlink?
      En adlink är en länk där bloggaren får en liten pengasumma när någon klickar på den. Ibland får man några öre per klick, ibland får man ingenting om inte personen som klickar köper plagget (då brukar det var några kronor det gäller), ibland får man både och. Det är lite olika.”

  10. Jätteintressant och bra inlägg! Alltid kul att läsa om hur du jobbar.

    Måste säga att jag aldrig stört mig på ett endaste reklaminlägg på din blogg. Däremot kan jag bli misstänksam när jag surfar på andra bloggar där rekommendationer om vissa produkter ges utan att det står något om reklam. Hur ska jag då veta om de verkligen tycker att produkten är bra? Nä, sånt litar jag faktiskt sällan på. Hellre öppen och tydlig annonsering.

    Tycker dessutom du lyckas göra så fina sponsrade inlägg med diverse samarbeten att de alltid känns som ett med resten av bloggen, som ett vanligt inlägg liksom. Heja dig!

  11. Jag förstår egentligen inte varför den här diskussionen uppstår alls. Att läsa bloggar är ju verkligen valfritt. Man läser det man gillar och gillar man det inte låter man bli. Ad links tycker jag är praktiskt. Jag kan hitta grejen snabbt, om jag väljer att klicka på den. Mitt eget val, som allt annat.
    Jag gillar inte allt på din blogg men väljer att läsa om jag blir intresserad.
    Roligast är inredning, blommor och mat , mode och loppistips!
    kram <3

  12. Jättebra inlägg! Alltså, det är så himla trött att företag inte förstår att du livnär dig på detta. Hur ska man kunna betala bolåneränta och mat med strumpbyxor och läppglans? Att säga “andra bloggare går ju med på detta” är bara ett för kasst argument.

  13. Jättebra inlägg för att öka förståelsen kring detta ämne både hos både läsare och företag. Tror det kommer bli allt viktigare att ha en genuitet med sig i ryggraden för att skilja sig från mängden och det har du!

    1. Angående det här med att företag inte fattar vad de ska med influencers till – det kommer nog dröja ett tag till innan alla är med på den banan. Själv har jag haft svårt att få igenom något så litet som en Facebook-annons för den kommun jag jobbar för.

  14. Tack för ett (som alltid) vettigt och intressant inlägg! Jätteintressant att läsa om hur du jobbar och resonerar kring detta med reklam och samarbeten mer på djupet. Håller med alla andra om att dina samarbeten alltid känns genuina och ärliga, tack för det också!

    Och hoppas de där gamla mossiga företagen förstår potentialen med att samarbeta långsiktigt med en plattform som din! 🙂

  15. Förstår om det känns jobbigt att behöva lägga upp sådana här inlägg upprepade gånger, men för mig som läsare är det bra att bli påmind! Både varför reklamen finns där men också en bekräftelse på att du fortfarande håller fast vid att de samarbeten du har verkligen är sådant som du står för. Tack för ett mycket bra formulerat inlägg!

  16. Sunt resonemang Clara. Jag kommer nog aldrig komma till den punkt att jag tjänar ens en krona från eventuellt bloggande eller instagrammande osv men jag tror jag skulle resonera likadant. Jag gillar verkligen att du är så tydlig när du har ett samarbete med något företag. Jag läser inte alltid sådana inlägg men det är ju en av fördelarna med att du märker ut så väl, jag kan välja bort det. Av de sponsrade är det ofta de från Panduro jag läser.

  17. Jag tycker att du märker upp reklam tydligt och känner mig (trots att jag inte alls känner dig) 100% övertygad om att du står för allt du rekommenderar och aldrig skulle göra avkall på den biten.
    Men, det är skrattretande när bloggare efter bloggare tipsar om samma produkt från samma leverantör, samma vecka. Må vara att alla verkligen gillar den glassen, de flingorna eller den hudkrämen, det ser ändå löjligt ut tycker jag, och inte så trovärdigt. Det kanske bloggaren kan strunta i om hon (jag har aldrig läst en blogg skriven av en man) är nöjd med produkten och ersättningen, jag tycker snarare att leverantören borde inse att det inte blir reklam på ett snyggt sätt. Så himla uppenbart att de bara kör en kort kampanj i sociala medier.

    1. En reflektion bara, är det inte motsägelsefullt att man gillar när reklamen är tydligt märkt men samtidigt inte gillar när det bli för tydligt att det är reklam? Jag upplever precis samma som du med uppenbara kampanjer, allra mest stör det mig när poddare efter poddare sitter och intygar hur bra det är med företaget x, som också råkar vara sponsor av alla olika poddar jag lyssnar på den veckan. Kanske handlar om att reklam blir en del av innehållet när det görs snyggt, men ett störande avbrott när engagemanget saknas. Bäst tycker jag att Skäringer och Mannheimer gör det, med mycket hjärta och en viss avighet.

      1. Tänker också på det där, kan inte företagen sprida ut veckorna hos de olika bloggarna lite bättre? Måste kampanjen gå samtidigt hos alla? Har verkligen inget emot reklam men brukar sucka högt när den femte bloggaren har ett samarbete med MatHem samma vecka. ZzzzzZ liksom

  18. Mycket bra inlägg! Det ökar verkligen trovärdigheten här hos dig att du berättar hur du tänker kring annonsering.

  19. Jag har märkt att vissa bloggare, poddare och stora instagramkonton verkar ragga samarbeten genom att göra spontanreklam och tagga företaget i fråga, som ett sätt att ta kontakt. Efter några sådana inlägg finns plötsligt ett samarbete. Kanske något att testa med trädgårdsföretagen som inte nappar på vanliga erbjudanden om annonsplats?

  20. Uppskattar verkligen din tydlighet. Känner mig aldrig någonsin osäker på dina syften och intentioner. Det känns tryggt. Tack för en fantastisk blogg!

  21. Tyckte imse vimse reklamen i podden var klockren! 👌🏻✨ Tack för att du väljer dina annonsörer med omsorg!

  22. Jag tycker du resonerar så himla sunt när det gäller annonser och sponsorer! Strunta i alla som gnäller om att det är för mkt reklam eller företag som inte fattar grejen, kör på med ditt sätt! Det funkar ju hur bra som helst hittills 👍läser SÅ mkt hellre dina sponsrade inlägg än att titta på irriterande reklam på TV4 eller pop up annonser på DN. Om något så tycker jag att företag borde betala bloggare som dig mer än etablerade mediahus, inte mindre!!

  23. Haha. Tänk om Aftonbladet och TV4 hela tiden blev ifrågasatta för de företag de gör reklam för. ”Hur kan ni på TV4 stå bakom den här spelsajten?!” 😂

    Heja heja Clara! Låt skiten som kastas på dig rinna av som vatten på en gås. Du vet att du är en fantastisk människa! ❤️

    Jag har handlat på Odla.nu säkert tio gånger sedan ditt inlägg om dem. Jag hade inte fattat att det gick att köpa den typen av produkter via nätet på det viset. Toppen! 👍

  24. Klokt resonerat! Känns ändå som att de flesta är bättre på att märka ut reklam och samarbete nu, eller är det bara jag som läser “rätt” bloggar? Hehe.
    Däremot håller jag inte med om det där med Adlinks, tycker inte alls det sänker trovärdigheten. Ska du länka till något kan det väl lika gärna vara en adlink som du tjänar lite på? Är så van vid adlinks nu och känns som att de flesta (eller?) vet att det inte är samarbeten, utan bara en länk som betalar. Why not kör på Clara!

  25. Tack! Vilket bra inlägg. Värdefullt att få höra dina tankar på ämnet. Jag har valt bort annonsering på min blogg. Nu handlar ju min blogg om ett väldigt smalt ämne, narcissister, så det skulle kännas helt fel att ha random reklam. Skriver en bok på ämnet så på sikt däremot vill jag ju förstås nå läsare via hemsidan. Men för en liten blogg, har du några tips att dela för hur man kan tänka inför att sträcka ut handen till ett riktat samarbete som känns relevant för läsarna? Hur kan man gå tillväga? Eller är det inte tillämpligt för en mindre blogg?

  26. Det är så intressant att höra hur du resonerar! Det har först nyligen gått upp för mig hur mycket tid som bloggare lägger på annonsering och det är mycket mer än vad jag hade kunnat gissa. Tack för att du (och andra) upplyser mig (och andra).

    Så tråkigt att vissa företag inte har hängt med i det nya. Vilken genomslagskraft du har med din blogg. Här sitter jag i en västkuststad och drömmer om en trädgård eller åtminstone utökad balkongodling och läser din blogg. Den som annonserar hos dig får en kanal rakt in i min trädgårdsdröm och till min plånbok. Så tänk om och tänk nytt – trädgårdsföretag och odlingsföretag!