Om natten

Vaknade helt groggy 06.50 imorse och steg upp för att hjälpa barnen iväg till skolan. Efter en halvtimme av stök och bök tog de sig iväg. Nu är huset knäpptyst. Jakob håller i ett tidigt yogapass i stan och Melker har fått en morgonpink så han klarar sig utan promenad en stund till. Jag har krupit ner i sängen igen. Vilken konstig natt. Somnade först vid fyratiden på morgonen. Hade restless legs och dessutom svårt att andas. Ni som varit gravida vet hur det kan vara när man ligger på rygg? När hela tyngden av magen pressas mot kroppspulsådern och det känns som att någon långsamt håller på att kväva en. Så hade jag inatt. Fast flera timmar i sträck, utan att kunna göra någonting åt det.

Förmiddagen är min bästa stund och natten är min värsta. Jag är trött men vet inte om jag kommer att få sova. Hur många gånger jag ska halta upp och kissa och fylla nya vattenglas till nattduksbordet. Om mina restless legs går bananas, om nästäppan blir outhärdlig, om det kommer kännas som att kroppspulsådern är i kläm och jag långsamt kvävs. I mörkret blir tankarna suddiga och farliga och oron över allting helt ogreppbart stor.

Men nu är det ju morgon och förmiddagen ligger framför mig och jag tänker att om jag bara får någon timme till av sömn. Så kommer jag kanske orka den här dagen med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

29 kommentarer på “Om natten”

  1. Känner exakt så! Ångesten börjar komma redan på kvällen inför natten. Och rädd för att förlossningen ska starta mitt i natten, vill så gärna att det ska vara förmiddag och sol.

  2. Urk. Hoppas du får sova lite nu. I de perioder då jag har sovit dåligt på natten har jag gjort en deal med mig själv om att jag inte får ta mig själv på allvar mellan kl 03-05. Dvs allt jag ligger och nojar över under de tidiga morgontimmarna ska jag tänka på igen under dagtid, och först då får jag bestämma om det är värt att noja över eller inte. Oftast är det ju tack och lov inte det.

  3. ”Vem ska trösta knyttet med att säga som det är, på natten blir det hemska mycket värre än det är.” Tove Jansson (bra saga)
    Ledsamt att höra att du ska behöva må sådär. Jag känner dock igen mig, mina två graviditeter va liknande. Men båda gångerna kände jag mig som mig själv igen dagen efter förlossningen (nästan, om vi bortser från allt man nu känner efter att fött barn men men ) alla gravidkrämpor försvann ju iaf.

  4. Åh, den där oron. Blir den värre för varje barn? Som att mer står på spel. Fler som behöver en. Så fint och läskigt på samma gång.
    Nu, så här ett år efter att jag födde andra barnet, kan jag knappt komma ihåg oron och ångesten i slutet av graviditeten trots att den var så stark då. Så märkligt liksom, den var så verklig då och sen gick allt bra, som det kommer att göra för dig också. Men det vet du ju.

  5. Kontakta vården om du mår för dåligt, Clara! Berätta om dina symtom så får de avgöra. Jag kände att jag hade svårt att andas ordentligt efter graviditeten men fattade inte att jag faktiskt var sjuk… Jag vill inte skrämma upp dig eller någon, men kontakta gärna vården om det känns dåligt på något sätt, så kan de hjälpa dig!

  6. kan verkligen relatera!
    är i vecka 33 med två, så magen börjar bli väldigt tung. att ligga på rygg är inte att tänka på för då känns det som att jag ska svimma.

  7. Inte för att har hade några krämpor ens i närheten av dina Clara, men den underbara frihetskänslan efter förlossningen glömmer jag ändå inte. Så himla skönt när barnen inte längre sitter ihop fysiskt med ens egen kropp. Att de sen för evigt sitter fast i ens själ och hjärta är förstås en annan historia 😃

  8. Ett tips till benen. Jag brottas med detta problem, en del av min utmattning. Benen spränger och är superspända när jag ska sova. När jag ligger på rygg rullar jag ihop en spikmatta och sätter under lår el vader beroende på vars det spänner mest. Eller ligger jag på sida sätter jag den “mellan benen” ihoprullad. Hjälper för mig oftast, hoppas du blir hjälpt av det tipset. Och igenkänning det där med natten.

    1. Du skulle testa att ta magnesiumtillskott. Brist på magnesium orsakar spända muskler och vid stress och utmattning bränner vi mycket magnesium. Mina nätter blir mycket bättre med höga doser magnesium.

  9. Tycker också du ska testa magnesium på kvällen. Det brukar förbättra sömnen och kan hjälpa mot RLS.

    Är du mycket svullen nu? Om det blir mycket vätska i kroppen kan ju det också göra att det blir svårare att sova. Dricka citron och (tråkigt) försöka skippa socker kan hjälpa.

  10. Prova dubbla tabletter Berocca varje dag! Var ett måste under alla mina tre graviditeter, utan berocca fick jag myrkrypningar så att jag trodde jag skulle bli knäpp.

  11. Allt blir värre på natten. I tystheten och stillheten. Prata med mödravården, de kan vägleda och hjälpa. Snart får du din belöning. ❤️

  12. Jag lade in kylklampar i en handduk och lade under benen när jag skulle sova under mina graviditeter. Det hjälpte riktigt bra mot restless legs. Allt gott till dig!

  13. I feel ya. Var höggravid under förra årets heta somnar, det var kämpigt! Sen måste jag bara gå inflika, sorry för besserwissrandet, 😊 men det är inte kroppspulsådern som kläms utan stora hålvenen, vena cava 😁

  14. Hej Clara, jag känner med dig. Jag har ju följt dig i flera år nu och fick även förmånen att höra dig föreläsa i Borlänge för ca ett år sen. Och som jag beundrar dig! Mycket bra inlägg du gör, och vilken respekt jag tycker du visar oss följare när du skriver om hur du planerar dina inlägg och ger tips till andra influencers. Och vilken diss av Blondinbella! Haha det fick mig att skratta högt! Nu visar du var klackarna ska stå och vem som står för kvalitet och inte kvantitet. Jag önskar dig så mycket värme och kärlek, och ligger också smått orolig om kvällarna och undrar hur det går för dig med bebben. Nu när jag har följt dig så länge önskar jag dig bara väl. En varm och kärlekafull kram från Dalarna

  15. Du gör det så bra! Du är bra! Att vara gravid är många ggn tufft på olika sätt och du gör det bra.

  16. Fy sjutton för restless legs!

    Har haft det under graviditeter oxå men mitt har berott på för låga nivåer i järndepåerna (ferritinnivån(?) alltså och inte hb-värdet), järninjektion och sedan sov jag ok igen. Kollas enkelt via blodprov hos BM.

  17. Jag är också gravid och kan ibland känna att jag håller på att bli galen av myrkrypningar i benen när jag ska sova, mitt bästa tips är att gå upp och ställa dig i duschen en stund och spola varmt vatten på benen, har räddat mig många nätter!

  18. hej ! Restless legs botas med Gin & tonic fast utan Gin !!! Ta ett glas tonicwater på kvällen, funkade för mig under mina 4 graviditeter. Välj schweppes tonicwater den innehåller äkta kinin och inte bara arom !!
    Lycka till