Glada nyheter 1 & 2

Glad nyhet 1:

Inrikesflyget i Sverige minskade under 2019 med nio procent från Svedavias flygplatser. Hurra för det! Anledningarna till flygets negativa utveckling? Man tror att det beror på konjunkturutvecklingen och den införda flygskatten som gör flyget dyrare. Samt att den starka klimatdebatten spelar in. Många arbetsgivare (inte minst inom offentlig sektor) har också ändrat riktlinjerna och uppmanar sin personal välja andra transportmedel än flyg. Viktigt och bra.

Glad nyhet 2:

SJ vill satsa på fler avgångar och snabbare tåg mellan Umeå och Stockholm. Eftersom tågresandet har ökat. Umeå flygplats är ju en av landets största flygplatser – men nu ökar alltså tågtrafiken istället! Blir så peppad och glad av detta. Jag har själv ändrat mina resemönster sista två åren. De längre inrikesresor jag företog under 2019 var alla med tåg. Och nästa vecka när jag ska till Stockholm tar jag tåget båda vägarna. Det valet hade jag inte gjort med samma självklarhet för bara några år sedan.

Slutsatser:

Att göra flyget dyrare med skatter verkar vara ett ganska bra sätt att få folk att välja andra transportsätt.

Arbetsgivarnas riktlinjer har en viktig roll när deras anställda bokar resor. Eftersom det är många som flyger i jobbet blir effekten större. Ta ert ansvar alla arbetsgivare!

Åker vi mer tåg så får vi mer tåg.

Flygskam är inte fy skam.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

53 kommentarer på “Glada nyheter 1 & 2”

  1. Och så behöver vi verkligen få igång Norrbottniabanan inom rimlig tid. För oss boende många mil mittemellan Umeå och Luleå är det inte alltid det smidigaste alternativet tidsmässigt att välja tåg. Då hjälper ingen flygskam…

    1. Ja, varför tar det så lång tid med Norrbottniabanan? Tänk im den kunde bli klar någon gång. Men politikerna pratar bara om snabbtåg mellan de tre största städerna….
      Jag blir så less.

      1. Är inte insatt i N-banan men håller med om att allt inte ska handla om kommunikation mellan storstäderna. Är minst om inte viktigare att det funkar i resten av landet.

      2. Håller verkligen med!! Nån jäkla gång bör de även tänka på folk utanför storstäderna.

  2. Håller med! Jag tror mycket det handlar om att hitta möjligheterna i omställningen. Själv ser jag i princip bara positiva saker med tågresandet. Varför inte ta med saker att göra på tågresan till exempel? Eller passa på att hinna tänka klart de tankarna man aldrig hinner tänka annars…

  3. Hurra! Jag har många kollegor som tar nattåget Lund-Stockholm för att hinna till tidiga morgonmöten. Med plats i (dyrare) kupé ingår frukost på hotell framme i Stockholm! Det lite dyrare priset kompenseras av att de inte behöver bo på hotell i Stockholm. Heja tågresenärerna!

    1. Jobbar också på ett ställe med nolltolerans på flyg. Jag skulle nog beskriva min resesituation extremt slitig med många hotellnätter borta från familjen pga tidig mötesstart i huvudstaden. Nattåg och hotell är inte “hurra” för mig personligen, det sliter väldigt mycket.

      1. Tycker du ska prata med din chef o sätta press på denne. I dagens teknik-samhälle bör möten kunna tas via ex. Skype.

  4. Blev också riktigt glad av detta. Och överraskad av hur enkelt strukturer och vanor ändå kan ändras.

  5. Bra grejer! Men jag gillar inte detta uttryck ”skam”… Tänker att vi inte kommer nån vart med att skamma folk till höger och vänster. Ett tag var det på tapeten med ”bondeskam”. Men va?!.. Fiffigt vore det väl om det forskades fram ett miljövänligt flygbränsle? Så vi kan fortsätta ta flyget för att hälsa på släkten eller utforska världen utan att åka tåg i flera veckor. Forskning som kostar pengar, skatten borde gå till den forskningen. Tänker att när vi ger oss ut i världen ökar förståelsen för andra kulturer och vi som turister ger lokala näringsidkare möjlighet till försörjning. Eller ska vi sluta flyga helt? Själv håller jag mig gärna hemma, har alltid gjort. Men om jag tar flyget var femte år banne mig tänker jag inte skämmas. Jag är inte så insatt i flygfrågan, detta är bara mina simpla funderingar…

    1. Nej man ska inte skämmas för att man flyger. Men jag kan tycka att det är bra om man ser över sitt flygande om man flyger mycket. Är väl inte tal om att sluta med flyget däremot minska flygandet. Så du kan flyga med gott samvete när det görs så sällan. Sedan kan man om man vill hårddra det hela att istället för flyg till en solsemester någonstans i en vecka välja att göra en tågtripp i landet eller EU tex. Men tycker inte att man ska känna sig sämre eller bättre människa beroende på vilket val man gör.

      1. Eller så kanske man faktiskt ska skämmas lite om man ser det som en individuell rättighet att ”unna sig” en semesterresa och strunta fullständigt i de konsekvenser det ger oss själva, naturen, djuren och kommande generationer.
        Så klart ska vi inte gå runt och känna skam dagarna i ända, men forskarna är ju överens om att det är ganska brådis att ändra våra levnadsval och göra en radikal omställning och då kanske det tyvärr är dags att inse att dom flesta av oss inte alls ”måste” flyga på weekends eller härliga solsemestrar kors och tvärs. Sjukt jobbigt, men konsekvenserna av alternativet fortsätta är nog ändå ännu värre.

      2. Varför skulle man inte skämmas? Bör man inte skämmas över att slänga skräp på gatan/i naturen heller, det är ju en uppoffring för mig att gå till en soptunna?

        Om flygande bidrar till de oerhörda konsekvenser som klimatförändringarna innebär, då känns dessutom skam väl klent. Skuld bör det kanske snarare kallas.

      3. Jo. Vi ska flyga mindre. Men vem ”får” och vem ”får inte” flyga då? Ska vi även sluta köra bil (alla får flytta från landsbygden) eller ska vi hitta miljövänligare bränslen? Jag åker gärna på tågsemester. Inlandsbanan norröver i sommar hoppas jag. Är vegetarian sedan 25 år, har alltid tagit vara på matrester, slänger ytterst lite mat, köper nya kläder och skor när de börjar falla isär. Återvinner och återbrukar det jag kan. Kommer inte skämmas nästa gång (?) jag flyger..

        (kommentaren är inte tänkt som svar till Nina, ville bara få in den i tråden..)

        1. Jag resonerar såhär kring vem som ”får” och ”inte får”. De som har familjesituation eller viktigt arbete som verkligen kräver flygresor – absolut. Då tänker jag typ släkt i Sydamerika och utrikesministrar. Men för de allra flesta flygresor finns ett alternativ. Den stora majoriteten av flygresor är ju semester och där finns ju en miljard olika valmöjligheter, semestra med tåg till Europa, lyxsemestra på hemmaplan etc etc. Och många affärsresor går ju besvisligen att göra med tåg eller per Skype bara företaget bestämmer sig, precis som Clara nämner i inlägget. På så sätt kommer koldioxidbudgeten att räcka för dem som verkligen måste flyga, om vi som faktiskt har andra möjligheter avstår 🙂 Jag har varit flygfri i snart tre år nu och det har aldrig känts jobbigt eftersom det bara handlar om semesterresor – och semester (både utomlands och i sommarsverige) har jag ju kunnat haft utan problem.

          1. Jag tänker att man alltid bör fundera över vad alternativet är när man ska avgöra vem som får och vem som ska skämmas. Om det är helt okej att flyga för de som har släkt i andra länder, helt okej i form av att de ska slippa skämmas, kommer ju de allra flesta dra slutsatsen att det är helt okej. Men vad är alternativet? Att vi om några år har nått den punkt där vi inte längre kan fixa till jordens klimat och människor ska tvingas dö pga naturkatastrofer eller matbrist. För att folk unnade sig eller skulle hälsa på gammelmosters kusin…

  6. Toppennyheter för moder jord! Och för oss alla som bor här och kommer att bo här. Själv har jag helt slutat flyga – jag har flugit upp min kvot tycker jag.
    Fram för dyrare flyg, alltså inga subventioner från staten, tack. Fram för billigare tågresor och bättre förbindelser samt lättare att boka biljetter!

  7. Jättebra nyheter!
    Vi intervjuade ju dig i vår podd Att resa-podden om att resa med tåg för drygt ett år sedan (avsnitt 69). Igår släppte vi ett rykande färskt med fokus tåg igen, denna gång med Vagabonds grundare Per J Andersson (avsnitt 95).

    Det är en viktig trend, och absolut att medvetenhet ligger bakom. Men också inspiration – att flera, som du och Per och många fler – sprider ord om vad som är så härligt med just tåg som resesätt.
    Du får göra tipsa vidare om lyssningen på er båda, bästa sortens reseinspiration.

    Kram!

  8. Förresten, en kommentar till.
    Jag är konsult, och förhandlade in i mitt avtal inför nytt år att min uppdragsgivare behöver betala klimatkompensation för mina flygresor inom tjänsten. Alltid något!
    Jag är för resor och flyg både för semester som jobb – men inte i vilken utsträckning som helst och inte utan eftertanke. Så jag är så jäkla glad och stolt över detta, att som egen konsult våga förhandla kring en sådan här punkt i mitt avtal.

    https://letsgoexplore.se/2020/01/08/klimatpolicyn-2020-paverkan-via-jobb/

  9. Snabbare tåg blir det knappast innan Botniabanan sträckan Kramfors-Sundsvall rätas ut och blir dubbelspår. Kommer ta lååång tid då det handlar om Norrland. “Intet är som väntans tider” Men jag hejar ändå på tåget som bästa alternativ till transportmedel.

  10. Så bra nyheter. inte flygit sen 2011 här åks tåg istället😊🌍. Klimatklubben på fb ger mycket pepp😊. Kul att läsa om miljö återbruk i bloggen älskar också loppisfynd😊❤.

  11. Om flyget blir dyrare så betyder det att de fattigare kan flyga mindre. Hurra! Eller? Vi rika har alltid råd och kan alltså fortsätta resa till andra sidan jordklotet, och dessutom vara mer ostörda väl på plats. Var det det man ville uppnå så har man alltså lyckats.

    1. Det man vill uppnå är ett minskat flygande för att be negativa bidragen till klimatförändringarna också ska minska, vilket alltså också har skett i viss mån.

      Det är de fattiga som drabbas hårdast av (redan befintliga) klimatförändringar. Översvämningsdrabbade i Bangladesh, svältande pga torka i östafrikanska länder osv osv dvs knappast en målgrupp för flygande oavsett…

    2. En bra lösning på det anser jag skulle vara att man hade en viss mängd mil man fick flyga under sitt liv, som en ransonering. När man flugit upp dem får man inte flyga mer, varken privat eller i tjänsten. Då skulle alla drabbas lika, fattiga som rika.

      1. Och vilken myndighet skulle övervaka det livslånga tvånget? En global superstat? Snälla människor, tänk igenom era förslag utifrån demokrati- och rättsstatsperspektiv. Vi kan inte bara gladeligen svälja vilka inskränkningar som helst i tron på att någon god övermakt ska göra allt bra.

  12. Låter superbra! Jag tycker också att det är mer vettigt att de som reser inrikes med flyg i jobbet ofta, kanske varje vecka, ser över sina val än att en familj avstår en veckas solsemester per år.
    Jag VET att en solsemester inte är en mänslig rättighet, men jag älskar att resa och kommer fortsätta till viss del även med flyg. Men mellan jan 2019 och jan 2020 flög jag inte en enda gång även om jag besökte grannländer i somras. Mindre flyg och mindre kött tror jag på, även om jag inte planerar att sluta helt med något av dem.

  13. Superbra att resor med tåg ökar! Men jag tycker samtidigt att det är viktigt att komma ihåg att runt 100 företag står för över 70% procent av de globala utsläppen. Om vi verkligen vill göra något för klimatet är det företagen vi måste begränsa och inte lägga så mycket skuld på vanliga människor. Klimatförändringar är direkt kopplade till kapitalismen.

      1. Att kräva att vanliga människor ändrar sitt levnadssätt för att rädda miljön, betyder i praktiken att man ger vanliga människor skulden för att miljöförstöringen inte stoppats än. Särskilt skuldbelägger man arbetare, som i allmänhet inte har råd att köpa så kallat “miljövänliga produkter” (som ofta görs av samma företag som producerar de produkter som är miljöfarliga). Arbetarklassen uppmanas att offra sin levnadsstandard för att förhindra en miljökatastrof, medan kapitalisterna fyller sina fickor med stora vinster.

        Sanningen är att majoriteten inte har någonting att säga till om under kapitalismen i frågan om hur jordens resurser används eller hur produktionen organiseras. Det är kapitalisterna, en liten rik minoritet, som odemokratiskt fattar dessa beslut och deras främsta kriterium är huruvida det kommer ge dem profit.

        Att bara uppmana människor att konsumera annorlunda innebär i praktiken att man accepterar detta system, där natur och människor bara är råmaterial för exploatering – utan hänsyn till konsekvenserna. Det finns betydligt mer effektiva sätt att kämpa på.

        Vi är inte dömda att för alltid producera ohållbart. Människor är väldigt rationella, kreativa och intelligenta varelser. Vi har förmågan att se ett behov och anpassa oss till det. Problemet är att den kapitalistiska ekonomin inte styrs av vår intelligens eller vårt förstånd. Det styrs genom den omänskliga anarkiska marknaden och den planeras inte medvetet för att producera i harmoni med miljön. Vad som behövs är att vi tar nästa steg i mänsklighetens utveckling, dvs avskaffa kapitalismen och införa socialismen.

      2. Att kräva att vanliga människor ändrar sitt levnadssätt för att rädda miljön, betyder i praktiken att man ger vanliga människor skulden för att miljöförstöringen inte stoppats än. Särskilt skuldbelägger man arbetare, som i allmänhet inte har råd att köpa så kallat “miljövänliga produkter” (som ofta görs av samma företag som producerar de produkter som är miljöfarliga). Arbetarklassen uppmanas att offra sin levnadsstandard för att förhindra en miljökatastrof, medan kapitalisterna fyller sina fickor med stora vinster.

        Sanningen är att majoriteten inte har någonting att säga till om under kapitalismen i frågan om hur jordens resurser används eller hur produktionen organiseras. Det är kapitalisterna, en liten rik minoritet, som odemokratiskt fattar dessa beslut och deras främsta kriterium är huruvida det kommer ge dem profit.

        Att bara uppmana människor att konsumera annorlunda innebär i praktiken att man accepterar detta system, där natur och människor bara är råmaterial för exploatering – utan hänsyn till konsekvenserna. Det finns betydligt mer effektiva sätt att kämpa på.

        Vi är inte dömda att för alltid producera ohållbart. Människor är väldigt rationella, kreativa och intelligenta varelser. Vi har förmågan att se ett behov och anpassa oss till det. Problemet är att den kapitalistiska ekonomin inte styrs av vår intelligens eller vårt förstånd. Det styrs genom den omänskliga anarkiska marknaden och den planeras inte medvetet för att producera i harmoni med miljön. Vad som behövs är att vi tar nästa steg i mänsklighetens utveckling, det vill säga avskaffa kapitalismen och införa socialism.

  14. Jag AVSKYR att flyga, det är bland det värsta jag vet. Men att åka tåg till Småland med två små barn från Luleå är inte hållbart, då det är både dyrare och tar längre tid än flyget.
    Min dröm är att kunna ta med bilen på nattåget, vakna i Stockholm och sedan köra resten av vägen.

  15. När vi nu är inne på hållbara och inte hållbara färdmedel: Är nyfiken på vad du anser om Bensinupproret och debatten kring ökande bensinskatt?

  16. Ja det är kul att tågåkandet ökar särskilt för mig som jobbar med tåg. Som tågingenjör behöver jag inte vara rädd att bli arbetslös 😀. Mvh Åsa

  17. Åkte mkt tåg som liten och har alltid älskat det men tyvärr har ju möjligheterna bara minskat och minskat. Minns sovtågen från Oslo till Berlin som man kunde kliva på på vägen…. eller sovtåg hela vägen ner till rivieran! Biltåg till alperna. Det finns ju ett enormt hål i marknaden för lyxigare tåglångresor, tänk Snälltåget fast à la 4-5stjärnigt hotell… Finns ju såna möjligheter på tåg; restaurang, fik, bio, lounge, mindre konserter, skidresor, mindre konferensmöjligheter you name it. Restaurangsamarbeten? Även budgetvarianter där man enkelt kan åka långt utan 5 byten vore toppen! Och gammaldags tåg à la orientexpressen… tåg rules, håller tummarna för att ngt av detta blir verklighet ngn gång…

    1. Ja, verkligen! Jag gillar ju tåg för att man inte behöver sitta inklämd på sin plats utan kan röra på sig. Gå till restaurangvagnen, gå i vagnarna… Blev jättesugen på långtågresande nu när jag läste din kommentar. Håller också tummarna!

  18. Det man vill uppnå är ett minskat flygande för att be negativa bidragen till klimatförändringarna också ska minska, vilket alltså också har skett i viss mån.

    Det är de fattiga som drabbas hårdast av (redan befintliga) klimatförändringar. Översvämningsdrabbade i Bangladesh, svältande pga torka i östafrikanska länder osv osv dvs knappast en målgrupp för flygande oavsett…

  19. Dålig nyhet: skulle boka nattåg tur- och retur mellan Kiruna och Stockholm. Det skulle kosta mig 4500. Fick flygbiljett samma sträcka för 1300. Det är orimligt! Sjukt irro! Tåget måste bli billigare!!!

  20. Det tycker jag är bra på alla sätt. Hoppas att det fortsätter.
    Allra mest för miljön, men också för att vi bor mitt under inflygningen till Arlanda på helgen då de verkar styra om trafiken då. Och jag är så less på ljudet från plan som “bromsar”. Det låter som att de är på väg ner i vårt hus.

  21. Jag och min kille ska åka tåg till norra Italien i sommar. Det känns pirrigt. Har läst två peppande böcker om semester med tåg i Europa som kom ut 2019.

    1. Hej Maja! Det kommer säkert gå bra och vara intressant att se det som ligger mellan där du bor och Italien, dvs en hel massa vacker landsbygd och några städer. Vi åkte tåg till södra Spanien förra våren. Läs gärna om vår upplevelse här:

      http://tovetankar.blogspot.com/2019/02/vecka-6-veckans-ord-reseplanering.html
      http://tovetankar.blogspot.com/2019/04/reseskildring-tagresa-till-spanien.html
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/akte-tag-genom-europa-med-tvaaring

  22. Bor i Örebro län Ljusnarsberg kommun norr om Örebro här ska de dra ner på kollektiv trafiken dvs slopa alla linjelagda bussförbildelser på landsbygden och sattsa på tågförbindelserna. Dessvärre för kommunen betyder det ny upphandling för skolskjuts. Och vill också nämna att våra tre största arbetsplatser i kommunen ej är anslutningsbara med tåg. Måste också dessvärre klaga när det känns som bara storstäder och snabbtåg prioriteras och är orolig för oss som hamnar ikläm på landsbygden.

    1. De ska inte införa anropsstyrda bussturer då? Alltså att man får beställa sin bussresa innan på något sätt. Jag vet inte hur det funkar men ibland är det tal om det här på Tjörn där jag bor. Jag håller med dig om att landsbygden också ska prioriteras så att man inte behöver känna att man “måste” ha bil för att bo här. Fler cykelbanor önskar jag också!

  23. Tjoho! Väljer alltid tåget mellan Stockholm – Umeå! Trots att jag ska färdas ännu längre norrut (drygt två timmar med buss utöver tågresan) innan jag är framme i uppväxtstaden). Det känns så mycket snällare, både mot mig själv och miljön! Hoppas på norrbottniabanan så snart som mööööjligt dock!!

  24. Jag tror på inte bara dyrare flygpriser utan också mycket billigare tågbiljetter. Man ska känna att det är värt att åka tåg i t ex 13 timmar för att ta sig mellan Göteborg och Umeå, istället för att flyga på ungefär 3-4 h inräknat tiden på flygplatsen.

    Sedan önskar jag också att svenska företag verkligen håller på sina miljöpolicys och inte bara har ett fint dokument som inte efterlevs.

  25. Korrelation är inte samma sak som kausalitet. Jag har mycket svårt att tro att flygskatten har bidragit på ett signifikant sätt till minskat flygande. Med det sagt är det ju en väldigt positiv trend att inrikesflygandet minskar! Kul med lite positiva nyheter.