“SÅ FÅR DU FLER FÖLJARE!” basunerar tidningsartiklar och sociala medie-coacher ut. Jag fattar det. Jag vill också växa och sticker inte under stol med att det är en drivkraft även för mig. Men jag har mer och mer börjat fundera på vad jag ska ha alla nya följare till? Alltså när är jag “mätt”?

Det blir ju så konstigt när antalet följare är det främsta beviset på framgång. Nivå av engagemang är ju minst lika viktigt! Vad spelar det för roll om man har många läsare när läsarna ändå inte engagerar sig i det som skrivs? Jag tycker att det är superintressant att fundera på skillnaden på två av våra största influencers – Bianca Ingrosso och Terese Lindgren – som har ungefär lika stora följarskaror på instagram. Dock har Therese nästa tre gånger så mycket engagemang som Bianca. Många fler kommentarer och betydligt fler likes. Hon verkar helt enkelt bättre på att engagera sina läsare. Kanske känns hon mer tillgänglig? Relaterbar? Kanske är Bianca mer av en traditionell kändis. Som folk följer för att de känner till -men kanske inte ens gillar? Medan Therese är en vanlis som man följer för att man faktiskt bryr sig? Ja, jag har inte svaret. Men det är intressant att fundera på.

Det går inflation i antalet följare – många följare är inte samma sak som ett starkt varumärke

Instagram som plattform bara växer vilket betyder att nivåerna för vad som betraktas som “stor på instagram” förskjuts. Det går nästan lite inflation i antalet följare – och stort antal följare betyder inte nödvändigtvis ett starkt varumärke. Lisa Nilsson är en av våra största artister och ändå har hon “bara” 85,400 följare på instagram. Dock är hennes varumärke värt mångdubbelt mer än en influencer som inte har någon annan plattform än just sina 85,400 följare. Också det ett exempel på hur statistik utan kontext kan bli missvisande.

Vad gäller bloggvärlden så tillkommer det få nya bloggar – men trafiken till de befintliga håller i sig. Ändå har bloggen som form knappt utvecklats alls under de snart två decennier den funnits. Även om själva innehållet blivit bättre är den fortfarande bara en enda lång scroll och ingenting mer. Men det är ju så urbota dumt! För samtidigt som jag varje dag producerar något nytt har jag ju faktiskt massor av material som är värt att lyfta fram igen. Som annars bara försvinner längre och längre tillbaka i mitt arkiv och aldrig läses igen. Det var därför jag för fem år sedan bestämde mig för att gå ifrån den befintliga bloggstrukturen och tänka nytt. Erica fick bli min bloggredaktör och den som återaktiverar och lyfter fram sånt som ni tidigare funnit läsvärt.

I höstas byggde jag om bloggen igen och målet var inte fler läsare utan mer värde till er som redan är här och tycker om det ni ser. När jag analyserar statistiken på bloggen är mängden besökare bara en faktor att beakta. Jag tittar också på hur mycket det klickas runt på olika länkar och inlägg. Hur länge genomsnittsbesökaren stannar kvar och hur hög avvisningsfrekvensen är (bloggar brukar ha en skyhög – men min är låg). För mig är det meningsfullt att veta eftersom det säger något om hur användbar den här platsen är för dig som läser.

Att följa en influencer som bara letar nya följare är som att gå på date med en kille som spanar efter snyggare tjejer

För mig har kostnaderna med att driva bloggen ökat sedan jag tog in Charlotte som assistent och Erica som redaktör. Men möjligheterna att driva bloggen, hur roligt det känns, hur inspirerad jag är och hur rimlig min arbetsbelastning blivit – den talar för att jag orkar blogga hur länge som helst. Och det är ju värt mycket mer i slutändan! Dessutom har mitt fokus på att göra bloggen bättre faktiskt också gjort den större. Istället för att fokusera på att den ska bli större och hoppas att den ska bli bättre av bara farten. Vilket inte är ett självklart samband.

Vad är då min mening med den här texten? Jo, jag tänker att den kanske angår dig som har en egen plattform eller ett konto som du vill ska växa. Det är såklart roligt och rimligt att vilja just det. Men fundera på vad du ska ge till den som redan följer dig, och hur du ska lyckas balansera båda målen samtidigt? För att följa en influencer som bara letar nya följare är som att gå på date med en kille som sitter och spanar efter snyggare tjejer än en själv. Man känner sig inte direkt utvald och uppskattad.