Jag kom att tänka på tre helt ologiska hälsoval som går rakt emot rekommendationerna men som ändå funkat för mig.

  • Jag hoppar över frukosten. Jo jag vet att det är “dagens viktigaste mål” bla bla bla. Men jag mår alltid illa av att äta på morgonen. Det enda som frestar mig och som jag kan tänka mig att äta är onyttiga saker. Så istället för att tjafsa med det där tar jag en kopp kaffe och en sockerbit och väntar sedan två timmar. Sen äter jag. Någon slags konstig frukostlunch. Och vid det laget är jag så hungrig att jag kan äta vad som helst. Alltså gröt, kokta ägg, en skål med kvarg eller något annat trist. Med hungern som krydda slinker det ner fast det två timmar tidigare hade det fått mig att vilja spy.

  • Jag tränar sent på kvällen. Alla säger att man ska träna på dagen – eller allra helst morgonen. Det är dock min värsta tid på dygnet. Jag är så svag i kroppen och liksom skör? För mig passar det mycket bättre att träna på kvällen. Gärna springa när det blivit kolsvart. Aldrig är jag så snabb som då. Och dessutom ofta rastlös efter en dag av stillasittande, vilket gör mig extra motiverad. Absolut – det tar extra tid att komma i säng på kvällen när jag har tränat. Men det verkar fortfarande vara det bästa sättet för mig att få till träningen så jag kör på det.

  • Många hävdar att man måste hitta goda och nyttiga alternativ till onyttig mat/snacks för att gå ner i vikt. För om det inte är gott kommer man inte orka hålla på i längden. Jag tycker att det är precis tvärtom. Det är så himla psykande att välja ett halvgott alternativ till något som ska vara helgott. Så jag äter hellre några riktigt tråkiga mål mat per dag – typ två kokta ägg eller en skål med kvarg – bara för att kunna få äta det där goda jag verkligen vill äta lite senare. Den strategin funkar utmärkt för mig.