Jag börjar inse att två böcker i månaden kanske är vad jag hinner med? Är så trött på kvällarna att jag ofta somnar jag mitt i läsningen. Grämer mig lite men läser desto mer när jag väl är ledig och får obruten lästid. Och jag föredrar ju egentligen att läsa på dagtid.
Nå, läsutmaningen tuffar vidare och jag tänker med glädje på alla karaktärer jag lärt känna sedan i januari. Personligheter, livsöden och människor jag inte hade en aning om innan men nu känner mig fattig utan. Ja, några av bokkaraktärerna kommer nog inte lämna mitt medvetande så länge jag lever.
I april läste jag
Bitterljuva Dagar – David Nicholls
Om man någon gång ska använda uttrycket hjärtevärmande är det nog om den här boken? Tror aldrig jag kallt något för hjärtevärmande förut men det känns som att det passar nu. För skildringen av den första kärleken är så fin och full av igenkänning. Så här står det på baksidan av boken
“Sextonåriga Charlie Lewis är den sortens kille som man inte minns från skolfotot. Högstadiet är slut och sommaren ligger lång och öde framför honom, och vad ska hända sedan? Betygen lämnar en del övrigt att önska, och om Charlie alls tänker på framtiden så är det med bävan. Hemma tar han hand om sin pappa, när det väl borde vara tvärtom? Hans mamma tog med sig Charlies lillasyster och lämnade familjen, och Charlie vet inte om han kan förlåta henne för att han inte fick följa med. Sedan exploderar Fran Fisher in i hans liv och även om det är otänkbart, börjar Charlie mot sin vilja att hoppas”
Nio främlingar – Liane Moriarty
Den här storsäljande australiensiska författaren fick jag tips om av bloggläsaren Greta. Moriarity har bland annat skrivit boken som senare blev HBO serien Big Little Lies (som jag gillade jättemycket). Liane skriver rappt och roligt och målar upp ganska annorlunda personporträtt. Jag läste med stigande spänning och fascination och funderade samtidigt på hur man skulle kunna kategorisera boken? Jag återkommer till vad det liknar men inte riktigt är. Inte chiclit, inte feelgod, ingen thriller, ingen vanlig roman. Och samtidigt är den alltihop på en och samma gång. Lättsmält utan att vara lättviktigt och med karaktärer som stannar kvar länge efteråt. Kul att läsa en bok som utspelar sig i Australien också. Så här står det på baksidan
“Nio gäster checkar in på ett exklusivt hälsohem långt från civilisationen och ser fram emot tio dagar av lyxbehandlingar, meditation, nya vänskapsband och möjligen lite träning. Men kvinnan bakom de omtalade retreaten har andra planer. Och i takt med att hennes metoder blir allt mer okonventionella inser de nio främlingarna på Tranquillum House att de omöjligt kan klara utmaningen de ställts inför utan varandras hjälp.“
26 svar
Så roligt att ta del av din läsning! Jag har läst alla Moriartys böcker och håller med dig om att kategoriseringen är svår. Det kanske är det som gör de intressanta? Plus att de utspelar sig i Australien, det tycker jag verkligen tillför något till berättelserna.
Jag gissar att du redan fått mängder av tips om att läsa Karin Smirnoffs triologi, men jag måste ändå säga LÄS! Jag har precis läst ut den tredje boken och vet inte vad jag ska ta mig till nu? Hur går man vidare från en sån briljant bokserie? Känns tomt, och jag avundas alla som har den läsupplevelsen kvar.
Älskade Karin Smirnoff och när jag upptäckte att LYSSNA på dem blev de ännu bättre eftersom jag inte riktigt redde ut dialekten i mitt eget huvud! Ytterligare en dimension för en sörlänning!
I april läste jag Bitterfittan, rekommenderas verkligen! Läste den första gången sen jag själv fick barn och en del igenkänning som känns.
Just nu läser jag “You”, finns även som serie på Netflix. Handlar om en stalker, obehaglig och hypnotisk.
Åh älskade Smirnoffs triologi! Funderar på att läsa om dem, nu ett år senare!! Vill hitta fler författare med samma språk!
Jag har själv hittat tillbaka till böckernas värld genom läsningen. Lyssnade förut mycket på böcker, gör fortfarande i jobbet, hemma läser jag. Nu läser jag Emelie Schepp
Jag har precis läst Mikael Niemis “Koka björn”. Fick den i present för kanske tre år sen 😆 första boken jag har läst sen barn två och tre föddes. Energin och lusten har inte funnits. Men nu var det roligt.
hans mästerverk måstebok!
Tar till mig detta som boktips. Har de läst där kräftorna sjunger? Var min favoritbok förra året. Lucinda Rileys böcker lyssnar jag på med stort nöje. Tips!
Nio främlingar – film eller serie, kommer inte ihåg, med Nicole Kidman. Inte läst eller sett men nu får jag göra det. Har du läst hennes ”Öppnas i händelse av min död” ? Sååå bra!!
Liane moriertys Öppnas i händelse av min död och En annan Alice tyckte jag verkligen om!
Älskar också Liane Moriartys böcker! Just Nine Perfect Strangers hittade och läste jag när jag befann mig i Australien.
Lite extra kul!
Emelie Schepp är också en stjärna. Mina föräldrar bodde tills för några år sedan i samma kvarter som hennes huvudperson Jana. Ett kvarter i Norrköping med väldigt få bostadslägenheter, mest butiker, restauranger och kontor, så lite ovanligt att bo där! Alltid kul att läsa böcker där man känner igen miljöerna.
Älskar också Liane Moriartys böcker! Just Nine Perfect Strangers hittade och läste jag när jag befann mig i Australien.
Lite extra kul!
Emelie Schepp är också en stjärna. Mina föräldrar bodde tills för några år sedan i samma kvarter som hennes huvudperson Jana. Ett kvarter i Norrköping med väldigt få bostadslägenheter, mest butiker, restauranger och kontor, så lite ovanligt att bo där! Alltid kul att läsa böcker där man känner igen miljöerna.
Du har väl läst Räkna hjärtslag om pigan Betty? Det är en bok jag tror du skulle gilla! Kommer fler i den serien.
Den låter intressant! Tack för boktips 🙂
Ja, den har jag också tipsat om tidigare. Så bra!
Den var mysig 🙂 Lite som en vuxen motsvarighet till en ö i havet, associerade jag till. Dock lite väl mycket pilsnerfilms-känsla i dialogen kan jag tycka.
tack för boktips! jag tipsar om Malin Karim, Johan theorins nya och böckerna om Maria Wern!
Åh, “bitterljuva dagar” låter som en bok för mig. Den låter precis som du skriver hjärtevärmande men lämnar mig med en känsla av sorg. Vad gör det med barnet att bli övergiven av en förälder?
Kul att du gillade den, och att du hittade bättre Nicholls 🙂 !! Läste igår ut gråtfest-boken Definitionen av liv skriven av Anthony Marra. Magisk men skrämmaned aktuell och gråtfest i slutet. Olika personers livsöden vävs ihop under Tjetjenien-krigen.
Knausgårds senaste är också en guldklimp (morgonstjärnan). Håller med Julia om Smirnoffs böcker!!
Tack för massor av läs-inspiration!
Jag har verkligen försökt avsätta en viss tid att läsa på dagen (även om det endast gäller två sidor per dag eller 10 minuter), men jag har svårt att genomföra det ändå. Har du något tips på att komma igång med läsningen när man inte gjort det på ett tag?
För övrigt läser jag gärna gamla godingar(typ döda, ryska författare som Dostojevkij), och jag vill verkligen förstå varje mening. Därför har jag svårt att sätta mig och läsa eftersom jag oftast inte känner mig helt klar i huvudet.
Men det kanske är lättare att komma igång med läsningen om jag tar en bok som jag egentligen inte behöver “förstå” och “koncentrera” mig så mycket att jag behöver läsa sidorna flera gånger haha.
Någon annan med tips? 🙂
Jag tror på ditt eget tips, alltså att börja med något lättsmält för att “komma igång” och få upp farten och sen övergå till böckerna som kräver lite mer koncentration.
Bokcirkel är också motiverade för mig, om inte annat finns ju många online 🙂
Roligt att du hittat Liane Moriarty! Jag har läst alla hennes böcker. Håller med om det du skriver, lättsamt men alltid med ett allvarligt tema. Och så intressant med australiensiska miljöerna. Nu har du många läsupplevelser att se fram emot!
Har precis läst ut “En bättre människa” av Eli Åhman Owetz. Hon skriver mysiga feelgood böcker om människor i svensk glesbygd. Jag tycker om alla hennes böcker.
Jag måste säga att “nio främlingar” är helt klart Moriartys sämsta bok. Jag har nog läst alla hennes som kommit ut på svenska och de flesta är riktigt bra.
Jag är sjukskriven för utmattningssymtom just nu och började läsa Shuggie Bain (säkert bra), men kände att jag behövde freda mig från misär och tragik just nu så jag gick till biblioteket och bad om någonting mer lättsamt och härligt. Gick därifrån med Amanda Svenssons tegelstensroman “Ett system så magiskt att det bländar”. Jag har inte läst ut den ännu, men jag tycker om den. Knepiga och annorlunda karaktärer och “ingen autofiktion utan en maffig och underhållande roman” som någon skrev på baksidan. Värd att kolla upp!
Kan varmt rekommendera Catharina Ingelman-Sundberg böcker, Kaffe med rån och sen uppföljarna om du vill ha något lättsamt. Fick mig t.o.m att skratta under min utmattning.