Har du nĂ„got tips om samtalsĂ€mnen med barn, nĂ€r fantasin tryter? Kanske göra en lista? 

SĂ„ skrev lĂ€saren Mea nĂ€r jag nĂ€mnde hur mycket jag uppskattar att sitta och prata med mina barn och deras kompisar. SjĂ€lvklart kan jag göra det. Men först nĂ„gra ord sĂ„dĂ€r i allmĂ€nhet om att “prata med barn”.

Jag har funnit att det viktigaste för att ha bra samtal med barn Àr att prata med dem pÄ liknande sÀtt som jag gör med vuxna. Jag lyssnar pÄ vad de sÀger, stÀller följdfrÄgor och visar medkÀnsla. Men visar inte stark oro och upprördhet över vad som berÀttas. Som förÀldrar tror vi ofta att vÄr uppgift Àr att lösa barnens problem sÄ fort de upplever nÄgot som Àr knepigt, svÄrt eller gör ont. Det Àr det inte. VÄr viktigaste roll Àr att lyssna, visa medkÀnsla och framförallt visa barnet att man har tilltro till dess förmÄga att klara sig.

NĂ€r min son berĂ€ttar om en kompis som alltid ska tĂ€vla och jĂ€mföra sig sĂ„ kan jag sĂ€ga att jag upplevt precis samma sak och intyga att det Ă€r vĂ€ldigt irriterande. Och sĂ„ funderar vi lite tillsammans pĂ„ hur man kan förhĂ„lla sig till det – kanske utan att ens komma pĂ„ nĂ„gon bra lösning. ÄndĂ„ kĂ€nns det lite lĂ€ttare efterĂ„t. Precis som nĂ€r man delar nĂ„got med vilken vuxen vĂ€n som helst.

HĂ€r Ă€r nĂ„gra samtalsstartare som fĂ„r igĂ„ng barnen kring middagsbordet bra mycket effektivare Ă€n frĂ„gan “Hade du det bra i skolan idag?”

“Var det nĂ„gon som var brĂ„kig i skolan idag? Som var extra skojig? Var det nĂ„got ni skrattade Ă„t pĂ„ lektionen? Sa nĂ„gon nĂ„gonting tokigt”

“Tycker du att det Ă€r trevligt nĂ€r ni Ă€ter lunch eller Ă€r det skrĂ€nigt? Jag tyckte alltid att det var sĂ„ högljutt i matan nĂ€r jag gick i skolan”

“Kan du inte berĂ€tta nĂ„got av det du lĂ€rt dig idag? Fick ni veta nĂ„got nytt om stormaktstiden? Jag kommer inte ihĂ„g nĂ„gonting av det dĂ€r”

“Hur brukar det vara pĂ„ lektionerna egentligen – vĂ„gar alla i klassen rĂ€cka upp handen? JassĂ„ inte – Ă€r han alltid sĂ„ försiktig sĂ€ger du? Och vĂ„gar du sjĂ€lv rĂ€cka upp handen dĂ„? “

Ibland berĂ€ttar jag nĂ„gonting om mig sjĂ€lv som kan vara intressant pĂ„ riktigt – dĂ€r vi kan mötas pĂ„ samma nivĂ„ och diskutera. HĂ€romdagen sa jag

-Usch vad jag Àr nervös, snart ska jag göra Susannes Skafferi igen och det Àr ju sÄ pirrigt.

-Men mÄste du göra det dÄ mamma?

-Nej jag mÄste inte men jag VILL. För det Àr ju ocksÄ roligt. Och dÄ vill jag inte att mina rÀdslor ska bestÀmma över vad jag ska göra. Det vill jag ju kunna bestÀmma sjÀlv!

Och sÄ kommer vi in pÄ ett lÄngt samtal om vad man kan göra nÀr man Àr rÀdd men ÀndÄ vill vÄga nÄgot. Och om olika gÄnger man egentligen inte vÄgat men gjort det ÀndÄ. Ett vÀldigt fint samtal men ocksÄ ett tillfÀlle att visa mina barn nÄgot om hur jag hantera rÀdslor och osÀkerhet. (Obs sÄklart ska vuxna inte dela upplevelser som blir emotionellt betungande för barnen eller stjÀl fokuset frÄn dem. Man fÄr vara klok och anvÀnda sitt omdöme.)

Man kan ocksÄ chocka barnen med att berÀtta hÀpnadsvÀckande saker, rolig fakta eller osannolika sammantrÀffanden.

“Hah, jag kom precis att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r jag och pappa var i Indien och jag gick pĂ„ toaletten och hittade en jĂ€ttestor krabba i toalettstolen” eller “Har ni hört om nĂ€r morfar hittade en huggorm i sin gummistövel” eller “Det hĂ€r pĂ„minner mig om den dĂ€r gĂ„ngen det blev sĂ„ hiiiimla pinsamt nĂ€r jag var pĂ„ konfirmationslĂ€ger?”. Sedan kan man spinna vidare hur lĂ€nge som helst pĂ„ alla konstiga saker man upplevt, lĂ€skiga djur man sett och alla pinsamma grejer man rĂ„kat göra. Ögonen brukar vara stora som tefat och barnen frĂ„gar, skrattar och skriker ibland rakt ut i fasa över att nĂ„gon kan vara sĂ„ pinsam som just deras mamma. Mycket underhĂ„llande för samtliga.

BlogglĂ€saren Elin tipsar i kommentarsfĂ€ltet om att köra TvĂ„ riktiga och en luring. DĂ„ fĂ„r alla berĂ€tta tre saker var om sin dag. TvĂ„ saker som hĂ€nt och en som bara Ă€r lur och sedan ska alla gissa vilken som Ă€r luringen. Detta gör Elin vid middagsbordet med sin 8-Ă„ring och 4-Ă„ring. “Mycket uppskattat av alla och tydligt att barnen har mycket mer spĂ€nnande dagar Ă€n oss vuxna
”