Fruktig isglass

picture-2610.jpg

Varma dagar blir man sugen på isglass. Men ofta innehåller de stora mängder tillsatser och färgämnen. Därför är det både nyttigare och godare att tillverka sin egen. Dessutom är det busenkelt! Jag fick lära mig receptet av min svägerska och det går att variera i all oändlighet

Du behöver (för 2 portioner)

Två bananer

Saften från 1 apelsin

1 dl frysta vinbär eller 1 näve isbitar.

Gör så här

Skala och grovhacka bananerna och låt dem ligga i frysen i ungefär en timme. Pressa juicen från en apelsin eller använda färdigt koncentrat. Mixa bananerna med apelsinsaften och de djupfrysta bären. Använd gärna en stavmixer. Om glassen känns för rinnig kan man öka på mängden frusna bär eller slänga ner några fler isbitar. När glassen fått den rätta konsistens slevas den upp i dessertskålar och serveras omedelbart. Man kan också frysa den i förpackningar avsedda för tillverkning av glasspinnar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

11 kommentarer på “Fruktig isglass”

  1. Hej Clara! Jag har några frågor som inte alls har med inlägget att göra, utan snarare med din ambition att svara utförligare på kommentarer. Jag skulle tycka det var jätteíntressant om du ville skriva ett inlägg om dessa frågor:
    – Vad tycker du om abort? Är det bra att vi har fri abort i Sverige?
    – Jag vet inte om du följt med i turerna och debatterna kring konstfack och all censur som pågått. Min fråga blir alltså; tycker du att allt är konst? Får man ställa ut vad som helst?
    – Slutligen, jag vet ju att Beyonce är någon du tycker är bra; hur ser du på hennes “dubbla” budskap som både feminist och sexsymbol? (Säger inte att jag tycker det är något fel med det men det är ju en sak som ofta diskuteras när det kommer till kvinnor)

    KRAM!

  2. Clara! Det ar mycket jag ar oense med dig om, men att lasa din blogg gor mig alltid sa sprudlande glad! Tack! Och fortsatt sa.

  3. Mums.
    Nästan som min morronsmoothie ju. fast den är “ljummen”. Dvs inga isbitar el frysta bär. Päron, banan, ingefära och sojamjölk. Avnjutes med hampafrö, fikon, nötter och gojji.