Jag gjorde några olika små marsipanfigurer innan jul. Det blev flugsvampar, en orm, något slags grönt träsktroll och så tre grisar vars största bedrift är att se ohemult enfaldiga ut.
Jag beställde hem marsipan via Tårtdecor som jag sedan färgade med karamellfärg. Tycker att den marsipan man köper i butikerna sällan lever upp till namnet – men denna var riktigt bra!














35 svar
Don ser jättegoda ut! (:
Så söta figurer 🙂 Jag bakar en hel del med marsipan och kan tipsa om att Willys egna marsipan faktiskt är en av de allra bästa (och billig!!). Jag använder den och sen pastafärg från nån tårtbutik. När jag menar bäst så är den helt enkelt väldigt enkel att jobba med samt att om man gör tårtor och ska kavla ut ett marsipantäcke så håller den faktiskt ihop bättre än alla de jag provat från olika tårtbutiker. Däremot brukar jag blanda ut den med extra vit marsipan från tårtbutiker för att få ljusare pastellfärger när jag vill ha det.
Figurerna är fina, marsipan jätteroligt att jobba med… synd bara att det smakar så förfärligt. 🙂
Helt underbart härliga figurer! Har lite marsipan liggandes som jag hade tänkt doppa i choklad men det blev aldrig av. Kanske skulle försöka göra lite figurer. Hur färgar du dem? dum fråga kanske men färgen behöver ju sprida sig…
Ja gör det. Droppa några droppar på marsipanen och massera in färgen. Knåda ordentligt, det kan ta ett tag!
Jag föredrar helt klart det gröna träsktrollet ^^
haha åh! Riktigt söta, syn bara att marsipan ska vara så äckligt..
Marsipanfigurer är så roligt! Vi brukade alltid göra det hos farmor med kusinerna till jul och påsk, men vi tröttnade alltid efter ett tag så de sista figurerna blev alltid tomteluvor, paket och ägg. Sedan blev de aldrig uppätna, så vi har slutat med det. Får nog ta tag i det igen 🙂
Lyckades du färga den flugsvampsröda färgen med karamellfärg?!
Figurerna är verkligen bedårande, särskilt mondtret med tomteluvan på översta bilden!
När det gäller marsipan tänker jag däremot inte som du. Jag vill gärna äta så naturligt som möjligt och köper helst inte halvfabrikat med konstiga tillsatser, onödiga konserverimsmedel osv. Marsipan och mandelmassa är båda lätt att göra själv, då kan man också välja ekologiska ingredienser om man (som jag) föredrar det. Då kan man dessutom göra exakt så mycket man behöver åt gången och slipper en stor förpackning i kylen som man sedan går och tjyväter på…
”Ohemult”… fasen vilket härlig uttryck! Jag hade aldrig hört det förut och även om jag förstod vad det betydde var jag tvungen att googla det. Du vet, bara för att se om det hade med Hermulen att göra, haha! Inte helt samma ord förstås, men ändå. Underbart i alla fall och jag lärde mig ett nytt ord! 🙂
Hej Clara! Vad använder du för tvättmedel? Antar att det är något ekologiskt, får gärna tips! Tack 🙂
Oh, fantastiskt söta! Hoppas de smakar gott också 🙂
Grisarna! Åhhh, jag älskar grisarna! Vill ha! Fast det klart – de är väl uppätna vid det här laget och finns inte till längre 🙂
Apropå dit jultips om Tomten av Viktor Rydberg med bilderna du tycker är fina. Eftersom jag är en julnörd så köpte jag den när sonen var liten men han brydde sig aldrig särskilt mycket om den, jag skickade dock med den i lådorna när han flyttade hemifrån. Sonen berättade att den boken är barnbarnets älsklingsbok, han är endast 2 år och 4 månader så han orkar inte riktigt lyssna till texten men han vill se på bilderna och prata om dem. När jag var hos dem härom dagen och bad honom hämta en bok vi kunde läsa så kom han släpandes på Tomten.
Jag hoppas att lille Bertil också kommer att uppskatta Tomten 🙂
Tack för en härlig blogg och god fortsättning för dig och din familj.
Grisarna var tjusiga!
Apropå grisar…det borde ni ju också skaffa! Jag planerar både höns och grisar till sommaren 🙂
Jag gillar allätare…då slipper man att mat går till spillo!
Hej! Hittade dig via Ebbas blogg och förstår att jag borde veta vem du är… 😉
Gillar din blogg framför allt pga dina fina bilder så jag lägger dig bland mina favoriter.
Vilka fina! Flugsvamparna är helt underbara 🙂
Haha, vilka roliga! 🙂
ÅH så roligt! Jag vill också pyssla. 🙂 Jag kommer ihåg att du en gång bloggade om en tjej som var tårtdekoratör. Hon var ”amatör” men gjorde de mest fantastiska tårtor! Kommer du ihåg vem jag menar? Jag skulle gärna vilja ha hennes bloggadress, tack på förhand!
Jag tror att du menar Johannas tårtor: http://johannastartor.blogspot.com/
Tack ska du ha! 🙂
Hahaha, gud vilka verk Clara! Har de käkat av flugsvampen hela bunten? Älskar din kreativitet!
Jag måste erkänna att dina figurer är finare än mina. Men smakar de lika bra? Jag saknar smakförhöjande dekorationer. Titta gärna på mina förslag. Jag tror Melker skulle bli glad!
http://sverkerbest.blogspot.com/2011/12/godispyssel-hojer-humoret.html
Gott Nytt År dessutom.
Tjusiga figurer! Tycker flugsvamparna ser väldigt smaskiga ut 🙂 Gott Nytt 2012 till dig Clara!
Är inte flugsvampar giftiga?
Sött träsktroll! Flugsvamparna.. jisse så fina. Nu blev jag sugen på att pynta lite tårta. Det finns en bra sida som heter Kakburken också.
God fortsättning Clara!
tack för tipset.
Otroligt söta, de ser också väldigt goda ut 🙂
Rackarns söta!!
Men jag skulle ändå vilja påstå att det är skillnad på ”butik” och ”butik”! Tårtdecor är ju specialiserad butik och för ju högklassig kavelmarsipan, sugarpaste och dylikt, just för detta ändamålet. Går ju inte direkt jämföra med sortimentet på tex ICA…
Vilket trevligt pyssel – du är bra på det dessutom! Ormen i bakgrunden ser störtskön ut!
Galet, va duktig du är på sånt! Jag är inte alls pillrig och skulle misslyckas totalt.
Hjälp vad fina! Jag är usel på sånt! Höll på ett tag med cernitlera och försökte mig på att göra liknande figurer men där kan man säga att alla mina varelser blev oformliga barbapappor och träsktroll i dess riktiga bemärkelse 😉 Ditt troll var ju sanslöst sött! Lyckades du äta upp dem också, trots dess fina utseende?
Tack för tips! Det ska jag beställa t påsk:)
Vad söta 🙂
Träsktrollet!! Hoppas han inte är uppäten, känner att jag vill umgås lite med honom.